Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur migrerar jag från datorns hårddisk till molnet?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hur migrerar jag bilder från datorns hårddisk till molnet - främst vad gäller gamla bilder som tagits med gammal kamera och lästs in i PC.
Har lagt dem i min bildström, vilken jag i sin tur lagt på d-disken i min PC.
Har köpt extra utrymme i molnet, eftersom det är många bilder, men inte kommer de dit inte!
Däremot har min d-disk nu dubbla bilder som tar upp dubbelt utrymme:::::-(

Vad har du för dator och vilket operativsystem använder du?

Använder du iCloud för molnet som du nämner eller något annat?

Windows 7 på en Sony Vaio.
Ja jag försöker i alla fall använda iCloud.
Är gammal PC-användare och har hört att Mac ska vara så användarvänligt och funderar på att skaffa en Mac, men...

Tack för svar!
Försöker följa instruktionerna - hade missat det här med iCloud drive.
MEN
När jag drar filerna till iCloud drive (som verkar ligga lokalt på min disk!!!!!!! - hur lagra på molnet?)
får jag meddelandet att utrymmet inte räcker så klart.
Och när jag då tar ett litet extrakt funkar det att flytta bilderna.
MEN
de är inte åtkomliga från mina andra enheter (iPhone o iPad), trots att jag har aktiverat iCloud i dessa (och dessutom köpt en massa utrymme - hur komma åt dem?)

C:\Users\Sony\iCloudDrive???????????

Ursprungligen av ConSte:

...När jag drar filerna till iCloud drive (som verkar ligga lokalt på min disk!!!!!!! - hur lagra på molnet?)...

Det lagras alltid en lokal kopia av det som finns i molnet.

Om du vill ha det enbart i molnet, så rekommenderar jag Dropbox. Där kan du välja vilka delar av molnet som ska synkas lokalt på datorn. Resten ligger enbart i molnet.

OK, men när jag kollar utrymmet i molnet har det använda utrymmet INTE minskats med bilderna (24,3 GB), vilket jag tolkar som att de inte kommit fram till molnet.
Fattar ingenting!
Och även om de låg där - hur tittar jag på dem?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-25 15:58
Ursprungligen av ConSte:

OK, men när jag kollar utrymmet i molnet har det använda utrymmet INTE minskats med bilderna (24,3 GB), vilket jag tolkar som att de inte kommit fram till molnet.
Fattar ingenting!
Och även om de låg där - hur tittar jag på dem?

Www.icloud.com/photos ?

Har följt alla dessa instruktioner utan att det hjälpt.
Har också ominstallerat iCloud i pcn för säkerhets skull.
Hjälp

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-25 20:45

Att ladda upp 23 GB bilder kan ta tid, så vänta lite innan du kollar om de har laddats upp.

Betalar du för iCloud-diskutrymme?

För annars kommer du inte kunna ladda upp 23GB.

Tack för att ni försökt hjälpa!
Ja, jag betalar för 200GB.
Nej, tiden tror jag inte på - har 100 Mbps och har väntat i dagar!
Däremot har jag nu erfarit att man måste markera alla bilder om man ska ladda upp via icloud.com.
Dvs inte bara själva rootmappen.
Då verkar det funka, problemet blir då bara att jag har hundratals mappar med bilder (tusentals) under rotmappen och det kommer att ta dagar att markera dessa och sedan överföra manuellt!
Borde finnas en masinell lösning på detta!
Tänk så många gamla PCanvändare man skulle kunna locka över till molnet om det vore enkelt att konvertera gamla bilder!

Det finns ju andra tjänster än iCloud.

Hjälpte precis en bekant att göra samma sak fast med Google Drive/Photos, bara installera klienten på datorn, logga in i den, välja mapp där hela fotobiblioteket ligger, klart.

Ursprungligen av ConSte:

...Nej, tiden tror jag inte på - har 100 Mbps och har väntat i dagar!...

Att du kan skicka med 100 Mbps betyder inte automatiskt att de kan ta emot med 100 Mbps. De kan inte ha en sådan bandbredd tillgänglig för alla miljontals samtidiga användare. Stundtals kanske du får full fart, men oftast går det nog betydligt långsammare.

Senast redigerat 2015-07-27 07:20
Ursprungligen av ConSte:

Tack för att ni försökt hjälpa!
Ja, jag betalar för 200GB.
Nej, tiden tror jag inte på - har 100 Mbps och har väntat i dagar
<SNIP>

Har du 100 Mbps i båda riktningar?
Med exempelvis bredbandskollen vilken uppladdningshastighet får du?

Och där tog intresset för att lösa problemet slut.

Ursprungligen av hummel:

Och där tog intresset för att lösa problemet slut.

Förstår det, för iCloud är inte stabilt, varken från OS X eller Windows.
Har en bekant som kör OS X till 110%, höll på i en vecka för att få Photos/iCloud Photo Library att synka, Photos sa att det synkade, avbröt, beräknad tid för att synka = veckor, och började om varje gång det "la av". Han hade även betalat 35kr för sina 200GB.

Installerade Google Photos Sync, funkade på en gång, några timmar senare var 8GB foton synkroniserade och det bara fungerar sen dess, inget strul.

Han sa upp prenumerationen för att betala för 200GB/månad, det finns andra tjänster som fungerar utan problem och sparar dessutom lite pengar på köpet.
Apples track-record kring molntjänster är katastrof och där verkar det fortsätta, varför kan det inte bara fungera som t.ex. Googles tjänster gör.

3 inlägg borttagna, har man inget att bidra med så är det bättre att låta bli att skriva något alls, §1.6.

1
Bevaka tråden