Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantera cookies på site-nivå?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-07-23 10:33

Finns det något program eller tillägg som gör att man kan hantera cookies på site-nivå? Alltså att man kan undanta vissa sidor från att få använda cookies? I "Integritetsskydd" i Safari kan man hantera kakorna. Men vissa sidor, tex dn.se använder cookies för att man bara ska kunna läsa ett visst antal artiklar i månaden "gratis".
Kan man komma runt detta genom att undanta kakorna från dn.se? Eller är det bara att glatt radera dessa cookies någon gång ibland?

Pluginet Ghostery kan nog hjälpa dig, testa med det.
https://www.ghostery.com/en/try-us/download-a...

  • Medlem
  • 2015-07-23 11:08

Tackar för tipset. Ska testa det.

Cookie

Själv använder jag Cookie som jag är mycket nöjd med. Billighetslösningen är som du säger att glatt radera, men det finns också en och annan gratisvariant av kakhanterare därute. Slå ett sök på "cookie" hos Macupdate!

  • Medlem
  • 2015-07-23 11:21

@nattskatta Ja 139:- var i saftigaste laget för en funktion som borde ingå i OS X.

En annan variant är att installera tillägg till Firefox som fixar kakorna. Till Safari verkar det inte finnas något motsvarande och jag har dessvärre dålig koll på andra webbläsare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-07-23 11:51

Till Firefox kör jag ett tillägg som heter Self-Destructing Cookies. Det tillåter cookies (så att allt fungerar som det ska) men raderar dem några sekunder efter att man stängt den sista fliken. Givetvis kan man ställa in så att vissa domäner undantas.

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addo...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-23 21:58
Ursprungligen av Dalle:

Finns det något program eller tillägg som gör att man kan hantera cookies på site-nivå? Alltså att man kan undanta vissa sidor från att få använda cookies? I "Integritetsskydd" i Safari kan man hantera kakorna. Men vissa sidor, tex dn.se använder cookies för att man bara ska kunna läsa ett visst antal artiklar i månaden "gratis".
Kan man komma runt detta genom att undanta kakorna från dn.se? Eller är det bara att glatt radera dessa cookies någon gång ibland?

Eller så läser man dn.se i en privat flik/fönster.

1
Bevaka tråden