Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern SSD som startdisk

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har beställt en LaCie 500gb SSD disk som jag ska använda som start HD i min Imac 27" med Osx 10.8 vilket är det bästa sättet att klona den?
Det ska väl gå att göra det med skivverktyg? Men har läst att många använder carbon copy cloner, vad är skillnaden?

Eller ska man kanske göra en ren inst. Med nya Yosemite? Är lite rädd att några av mina program kommer att strula om jag gör så typ mitt "älskade Bento" ? och sen flyttar över dom programmen till nya SSDn. Men om man gör en ren inst. Med nya Yosemite hur flyttar man då enklast och säkrast programmen?

Så hur gör jag?

Kanske ska tillägga att den är extern, och ska köra den via Thunderbolt.

Ursprungligen av applemagic:

...hur flyttar man då enklast och säkrast programmen?

Installera ett nytt system på den nya disken, och kör sedan "Flyttassistenten", så får du över allt - användare, program och dokument - från det gamla till det nya systemet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Installera ett nytt system på den nya disken, och kör sedan "Flyttassistenten", så får du över allt - användare, program och dokument - från det gamla till det nya systemet.

Om jag gör som du föreslår och det strular och att vissa program typ Bento som det är tveksamt om det fungerar i Yosemite, så kan jag väl alltid formatera om SSDn och göra en klon med mitt nuvarande osx, men vad är skillnaden och göra den med skivverktyg jämfört med carbon copy cloner?

Flyttassistent har jag använt förut när jag köpt ny dator och det funkar ju till 100% men funkar det även från den interna gamla HDn?

Sen är det ju nåt som heter trim som inte verkar finnas "inbyggt" på tredjeparts diskar endast i Apples egna är det nåt jag måste ha? Finns ju tydligen nåt program "trim enabler"

Men som sagt vad är skillnaden att göra en klon med CCC jämfört med skivverktyg?

Ursprungligen av applemagic:

...så kan jag väl alltid formatera om SSDn och göra en klon med mitt nuvarande osx, ...

Ja.

Ursprungligen av applemagic:

...men vad är skillnaden och göra den med skivverktyg jämfört med carbon copy cloner?

Vet ej. Jag har alltid använt Carbon Copy Cloner. Jag tror att det är enklare med CCC.

Ursprungligen av applemagic:

...men funkar det även från den interna gamla HDn?...

Ja, det spelar ingen roll om det är interna eller externa diskar.

Ursprungligen av applemagic:

Sen är det ju nåt som heter trim som inte verkar finnas "inbyggt" på tredjeparts diskar endast i Apples egna är det nåt jag måste ha? Finns ju tydligen nåt program "trim enabler"

Från 10.10.4 finns det stöd för trim även i Yosemite.

10.10.0-10.10.3 har inget officiellt stöd för trim, men det finns sätt att få det att funka ändå.

I system före 10.10 kan du använda Trim Enabler.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-21 20:13

Jag kör en SSD extern som startdisk, och gjorde då som @Jesper Ohlsson föreslår, med Flyttassistenten. Funkar kalas.

Ursprungligen av kenjon:

Jag kör en SSD extern som startdisk, och gjorde då som @Jesper Ohlsson föreslår, med Flyttassistenten. Funkar kalas.

Kör du Yosemite på den då? Och de här med TRIM måste man ha de och vad är de det gör, är det för att spara plats?
Vad ska man formatera SSDn som då FAT eller HFS+ TRIM verkar ju bara fungera med HFS+ eller hur?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-07-21 22:02
Ursprungligen av kenjon:

Jag kör en SSD extern som startdisk, och gjorde då som @Jesper Ohlsson föreslår, med Flyttassistenten. Funkar kalas.

Får man fråga vilket fabrikat och gränssnitt du använder?

Ursprungligen av applemagic:

...de här med TRIM måste man ha de och vad är de det gör, är det för att spara plats?...

Nej, inte för att spara plats. Utan används väl i princip för att hålla reda på vilka delar av disken som är använda respektive oanvända, vilket kan snabba upp skrivningar till disken. Och i förlängningen kanske också öka livslängden på SSDn.

Ursprungligen av applemagic:

...Vad ska man formatera SSDn som då FAT eller HFS+...

Om du ska köra OS X på disken så är det HFS+ som gäller, och inget annat.

Tillägg:
Och partitionstabell GUID ska du också tänka på när du formaterar.

Senast redigerat 2015-07-21 23:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, inte för att spara plats. Utan används väl i princip för att hålla reda på vilka delar av disken som är använda respektive oanvända, vilket kan snabba upp skrivningar till disken. Och i förlängningen kanske också öka livslängden på SSDn.

Om du ska köra OS X på disken så är det HFS+ som gäller, och inget annat.

Tillägg:
Och partitionstabell GUID ska du också tänka på när du formaterar.

Måste man partionera disken, den som sitter i tror jag inte är det? En annan fråga, kan jag köra program från den interna gamla disken från den nya SSDn med osx på?

Har även en HD som jag kör som backup på "time machine" från min nuvarande HD, kommer den behöva börja om från början då när jag kör time machine på nya SSDn ?

Sen när man fått allt att fungera vad ska man ha den gamla interna till då? Lagra på eller göra en klon av nya SSDn och ha den som alternativ startdisk?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-07-22 07:46
Ursprungligen av applemagic:

Kör du Yosemite på den då? Och de här med TRIM måste man ha de och vad är de det gör, är det för att spara plats?
Vad ska man formatera SSDn som då FAT eller HFS+ TRIM verkar ju bara fungera med HFS+ eller hur?

OS X 10.10.4 aktiverar TRIM-stöd för tredjepartsdiskar

http://macworld.idg.se/2.1038/1.632923/os-x-1...

Ursprungligen av applemagic:

Måste man partionera disken...

Det beror på vad du menar med partitionera.

Om du menar dela upp i flera partitioner, så är svaret: Nej, det måste man inte.
Om du menar sätta rätt partitionstabell för det operativsystem du ska köra på disken, så är svaret ja. Till OS X ska det vara GUID.

Ursprungligen av onnyt:

OS X 10.10.4 aktiverar TRIM-stöd för tredjepartsdiskar

Se inlägg 4.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror på vad du menar med partitionera.

Om du menar dela upp i flera partitioner, så är svaret: Nej, det måste man inte.
Om du menar sätta rätt partitionstabell för det operativsystem du ska köra på disken, så är svaret ja. Till OS X ska det vara GUID.

Jo det va så jag menade att ha bara en partion, är det nån fördel att ha två eller flera partioner?
Har du nån erfarenhet av Yosemite? Har funderat länge på att uppdatera, brukar va väldigt snabb på att göra det både i IOS och OSX.

Men Yosemite har det inte blivit av med mest för att Bento kanske inte fungerar med Yosemite, sen har det ju varit väldiga problem med Yosemite enl. Många forum allra helst på Apples eget forum!?

Hur laddar man ned Yosemite som komplett instalationsfil? Alltså inte som när man uppdaterar.

Senast redigerat 2015-07-22 11:24
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-22 12:24
Ursprungligen av Hjopek:

Får man fråga vilket fabrikat och gränssnitt du använder?

En OCZ på 500GB via Firewire 800. Har inget Thunderbolt-chassi ännu. Kör El Capitan beta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-22 12:26
Ursprungligen av applemagic:

Jo det va så jag menade att ha bara en partion, är det nån fördel att ha två eller flera partioner?
Hur laddar man ned Yosemite som komplett instalationsfil? Alltså inte som när man uppdaterar.

Jag ser ingen fördel med flera partitioner.
Enklast genom att starta upp datorn med kringla-R

Ursprungligen av kenjon:

Jag ser ingen fördel med flera partitioner.
Enklast genom att starta upp datorn med kringla-R

Då får det bli en partion, men nedladdning av yosemite finns ju på Apples download sida är det den som heter 10.10.4 combo update eller den som heter 10.10.4 update

  • Medlem
  • 2015-07-22 14:46

Jag använde skivverktyg för detta, funkade utmärkt.

Tror jag kollade på den här guiden som hjälp.

Ursprungligen av hanpa:

Jag använde skivverktyg för detta, funkade utmärkt.

Tror jag kollade på den här guiden som hjälp.

Vad va det du använde skivverktyg till?

har laddat ner yosimite 10.10.4 kommer bara upp varning denna uppdatering kräver 10.10 ??? får ej ens chans att välja nya SSDn

Senast redigerat 2015-07-22 18:56
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-22 19:18

De filerna du ser i AppStore är bara uppdateringar.
Men i högerspalten ska du se en lista i liten text, där ligger väl Yosemite som första länk? Använd den.

Ursprungligen av kenjon:

De filerna du ser i AppStore är bara uppdateringar.
Men i högerspalten ska du se en lista i liten text, där ligger väl Yosemite som första länk? Använd den.

Är ledsen jag kan inte hitta nån sån länk?
Jaha då har man köpt en ssd för 5000kr också verkar det inte gå att installera ett rent system med yosemite, verkar ju vara en satans procedur för att göra det "suck"

Senast redigerat 2015-07-22 20:06
Ursprungligen av applemagic:

Är ledsen jag kan inte hitta nån sån länk?
Jaha då har man köpt en sed för 5000kr också verkar det inte gå att installera ett rent system med yosemite, verkar ju vara en satans procedur för att göra det "suck"

Du kan installera Yosemite helt från grunden men man måste förbereda då via ett redan fungerande system.

Ladda ner Yosemite men installera inte. Fortsätt med ex detta verktyg http://diskmakerx.com

Ursprungligen av Borttaget:

Du kan installera Yosemite helt från grunden men man måste förbereda då via ett redan fungerande system.

Ladda ner Yosemite men installera inte. Fortsätt med ex detta verktyg http://diskmakerx.com

Ja fattar inte, kan man alltså inte ladda ner en Yosemite fil installera den direkt på en ny ssd disk och sen använda den som startdisk sen använda flyttassistent och flytta över program och allt annat till ny SSDn ??

För jag har ju et fungerande osx mountin lion 10.8.5

Senast redigerat 2018-07-23 13:31
Ursprungligen av applemagic:

har laddat ner yosimite 10.10.4 kommer bara upp varning denna uppdatering kräver 10.10

Du har laddat ner fel sak. Det där verkar vara en uppdatering från 10.10.x till 10.10.4.

Gå till App Store och hämta installationsfilen därifrån.

Ursprungligen av applemagic:

Ja fattar inte, kan man alltså inte ladda ner en Yosemite fil installera den direkt på en ny ssd disk och sen använda den som startdisk sen använda flyttassistent och flytta över program och allt annat till ny SSDn

Jodå, om du laddar ner rätt sak.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har laddat ner fel sak. Det där verkar vara en uppdatering från 10.10.x till 10.10.4.

Gå till App Store och hämta installationsfilen därifrån.

Jodå, om du laddar ner rätt sak.

Tackar! Nu verkar det fungera Yosemite 10.10.4 ligger på nya SSDn håller på och flyttar från gamla HDn nu alla program och sånt, endast 51 minuter kvar ???

Klockan är ju lite väl mycke nu 00.53, men allt verkar fungera till o med mitt Bento verkar funka och startar snabbare än snabbt TRIM har jag fått till också.

Men jag verkar ha fått två användare som är admin?? Och så undrar jag vart väljer jag vilken disk som timemachine ska ta backup på?

den verkar ju ta på både gamla HDn och på nya SSDn känns väl lite onödigt tycker jag eller?

Senast redigerat 2015-07-23 00:53
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-25 10:46

Äpplet - Systeminställningar - Time Machine, klicka på Alternativ och minustecknet.

1
Bevaka tråden