Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adaptern Znaps ger Iphone magnetisk laddningskontakt

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den magnetiska laddningsadaptern Znaps ger Magsafe-funktionalitet till IOS-enheter. Produkten har gjort succé på Kickstarter där den dragit in tre gånger mer än vad skaparna bad om.

Läs hela artikeln här

Smart ide! De kanske kan göra en variant för USB-C också (nya MacBook!), nu när de har så mycket pengar.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Smart ide! De kanske kan göra en variant för USB-C också (nya MacBook!), nu när de har så mycket pengar.

Kommer nog vad det lider.
Bra pris också, köper nog 2-3 st.

För lågspänning och mindre mängder informationsöverföring så funkar kontakt-kontakter (små ytor som ligger mot varandra (med ev. lite skit/fett emellan) - lågt tryck hot varandra, men USB-C ska ju också föra över enorma mängder information i hög hastighet och då funkar det nog uselt - då måste kontaktytan vara större och hårdare pressad (friktion) för varje ledare.
Det är därför alla kontakter (USB, DVI, MiniDisplay/Thunderbolt, Firewire, etc, etc) fortfarande ser ut som dom gör och har i princip samma funktion sedan telefonins barndom för över 100 år sedan; ytor av ädelmetall som pressas mot varandra så att måååånga atomer verkligen kommer så nära att dom kan överföra elektronernas flöde. Det enda som hänt är fiber då två små ytor direkt motvarandra utan stort styck kan överföra stora mängder information.

Du kan ju backa upp en 128 GB-iPhone över lightning (rätt mycket data) och jag antar att det kommer funka med denna prylen. Dessutom finns redan mikro-USB-varianten som synes på den andra telefonen på bilden.

Eller... nu framgick det inte om man kunde överföra data med denna. Kanske är den bara till för laddning?

Det tog ett tag att fatta följande mening...

Citat:

IOS-enheter laddas via den vändbara kontakten Lightning istället för något liknande Magsafe. Men med hjälp av adaptern Znaps från Kickstarter kan också Iphone och Ipad få magnetiska laddningskontakter.

...eftersom ju det är vad artikeln handlar om, och redan har upprepats flera gånger innan ovan nämnda stycke... ?

Mycket intressant produkt för övrigt!

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-20 14:49

Backade direkt när jag såg artikeln, tack för tipset! Om ni länkar till projektet på twitter/ Facebook m.m skickar dom med en extra adapter till telefonen

2x2 pledge för 25 CAD inkl. frakt och en extra via FB-länkning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-20 18:16

Förstår inte riktigt vad man ska med nyckelringshållaren till? Man tar väl inte med sig adaptern överallt, och tar man med den kan den väl sitta på kabeln?

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2015-07-20 19:59
Ursprungligen av CekariYH:

2x2 pledge för 25 CAD inkl. frakt och en extra via FB-länkning

Gjorde exakt samma sak!

Med så liten pluttmagnet så hoppas jag den sitter fast och inte lossnar så fort man råkar vidröra kabeln.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-07-20 21:03
Ursprungligen av tooobe:

Förstår inte riktigt vad man ska med nyckelringshållaren till? Man tar väl inte med sig adaptern överallt, och tar man med den kan den väl sitta på kabeln?

Ursprungligen av Tjosansa:

Med så liten pluttmagnet så hoppas jag den sitter fast och inte lossnar så fort man råkar vidröra kabeln.

Tänkte inte på dé.

För dom som har laddningsställ i olika former till iPhone/iPad verkar det meningslöst. Förutsätter att man laddar direkt med kabeln. Eller har jag missat ngt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2015-07-20 21:44
Ursprungligen av CekariYH:

2x2 pledge för 25 CAD inkl. frakt och en extra via FB-länkning

Hur får du en extra via FB länkning?

Ursprungligen av adress@mac:

Förutsätter att man laddar direkt med kabeln.

Naturligtvis. Om man nu inte har ett ställ som det fungerar med/passar bra till..

Ursprungligen av zOlid:

Hur får du en extra via FB länkning?

Står på Kickstarter-sidan, scrolla ner till "We need your support!".

Ursprungligen av zOlid:

Hur får du en extra via FB länkning?

Nästan längst ner på Kickstarter sidan:

  • Medlem
  • Örebro
  • 2015-07-21 01:00
Ursprungligen av CekariYH:

Nästan längst ner på Kickstarter sidan:
https://farm4.staticflickr.com/3722/19841044416_bac0f385ec_o.jpg

Ahhh där har vi det.
Borde ha sidsökt på "Share" istället för "Facebook"
Tack för hjälpen!

Senast redigerat 2015-07-21 01:36
  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-07-21 12:49

Kalasklok produkt. Inte minst om man vill slippa en massa damm i kontakten.

(Senast fick jag ur min kontakt ut material som skulle räckt till att bygga två helt nya kattungar.)

Helt rätt; produkten är meningslös för oss som har dockor (jag vägrar använda mera än EN hand för att ladda en iPhone eller iPad - har dockor fastskruvade lite här och var i hemmet och jobbet).

Ursprungligen av adress@mac:

För dom som har laddningsställ i olika former till iPhone/iPad verkar det meningslöst. Förutsätter att man laddar direkt med kabeln. Eller har jag missat ngt.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-07-21 16:29
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Eller... nu framgick det inte om man kunde överföra data med denna. Kanske är den bara till för laddning?

FAQ:

Can data be transferred through ZNAPS?

Yes. ZNAPS supports data transfer when connected to your computer’s USB port.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-21 20:56
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Smart ide! De kanske kan göra en variant för USB-C också (nya MacBook!), nu när de har så mycket pengar.

Ursprungligen av Demiurgen:

För lågspänning och mindre mängder informationsöverföring så funkar kontakt-kontakter (små ytor som ligger mot varandra (med ev. lite skit/fett emellan) - lågt tryck hot varandra, men USB-C ska ju också föra över enorma mängder information i hög hastighet och då funkar det nog uselt - då måste kontaktytan vara större och hårdare pressad (friktion) för varje ledare.
Det är därför alla kontakter (USB, DVI, MiniDisplay/Thunderbolt, Firewire, etc, etc) fortfarande ser ut som dom gör och har i princip samma funktion sedan telefonins barndom för över 100 år sedan; ytor av ädelmetall som pressas mot varandra så att måååånga atomer verkligen kommer så nära att dom kan överföra elektronernas flöde. Det enda som hänt är fiber då två små ytor direkt motvarandra utan stort styck kan överföra stora mängder information.

Gick ut med ett mail till dom som har backat att USB-C eventuellt kan komma också, beroende på hur mycket pengar som kommer in

1
Bevaka tråden