Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Neil Young gör slut med strömmande musiktjänster

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Musikern Neil Young meddelar via sociala medier att hans musik tas bort från strömmande musiktjänster – kvaliteten är inte bra nog.

Läs hela artikeln här

Han har ju rätt; strömmande musik är minsta möjliga bandbredd och fruktansvärt kompressat låter det som. Jag själv lider dock inte då jag ändå fär starka känslor om musiken triggar det - man fick starka känslor av Jussi Björling på stenkaka också eller Bethoven via kortvåg/långväg och rörförstärkt kristallmottagare via trattmembran på 1920-talet.
Jag älskar Neil Yong sedan ungdomen, men det som jag inte riktigt fattar är:
1. Tror han verkligen inte att musiken tränger igenom denna ktekniska misshandel?
2. Vem har berättat för honom att det låter uselt - vem analyserar detta åt honom då han ju själv är i det närmaste döv idag.
3. Vet han inte att dagens nätkvalitet låter ok för normalt hörande personer (hjärnan lägger till det mesta som saknas) och att det låter exeptionellt uselt för oss halvdöva (det saknas lite för mycket för att hjärnan ska kunna kompensera)?

Fast hans med hans urtaskiga inspelningar spelar det nog ingen större roll.

Ursprungligen av Gordon67:

Fast hans med hans urtaskiga inspelningar spelar det nog ingen större roll.

Vilka urtaskiga inspelningar menar du, de som han medvetet gjort lo-fi kanske? Tycker själv att många av hans inspelningar låter fruktansvärt bra i sin genre.

Att han nu hoppar av en del streamingtjänster beror nog mest på att förutom att han vill ha bättre kvalitet på tjänsterna så vill han säkert även få bättre ekonomiska villkor och gynna sin egen nedladdningstjänst.

Senast redigerat 2015-07-17 09:46
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-17 00:50

Så 320kbps duger inte för vanligt folk med vanliga ljudsystem/hörlurar? Jag hade skrattat åt det hela om jag brytt mig.
Möjligtvis har han dragit kvalitetsaspekten som er ursäkt för att han inte gillar ersättningsnivåerna i streamingtjänsterna.

Med tanke på att Spotify erbjuder 320kbps så vet jag inte riktigt vad han syftar på. Visst, det är inte lossless, men sen samtidigt har ju Spotify gratisform av sin tjänst...där låter det ALDRIG bra, så det kan ju vara det.

Lite fånigt det hela, som att man inte får köpa heller, om man inte har en hög-klassad musikanläggning med eget special lyssnar-rum.
Nja, tror också ersättningsnivån är det han är missnöjd med.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-17 10:38
Ursprungligen av Redaktionen:

Musikern Neil Young meddelar via sociala medier att hans musik tas bort från strömmande musiktjänster – kvaliteten är inte bra nog.

Läs hela artikeln här

Jag tror inte det har så mycket med ersättningsnivåerna att göra, även om han påpekar att dessa är väl låga.
Jag tror snarare det är så att han vill få över folk till sin egen tjänst Pono, som är lossless. https://en.wikipedia.org/wiki/Pono_(digital_m...

Jag lyssnar på musik via min iPhone (Apples originalhörlurar, BT i bilen eller BT-högtalare) eller direkt från min iMac via Apple Music. Ibland kör jag via AirPlay till min stereo.
Sättet folk lyssnar på musik idag kräver inte högsta kvalitet utan bästa tillgänglighet.

En hel del artister verkar ha fastnat i en förgången tid.

Jag älskar Neil Youngs musik och kommer känna mig lite tom om den försvinner från Apple Music.

Ursprungligen av AndyK:

En hel del artister verkar ha fastnat i en förgången tid.

Det behöver inte vara något negativt när det gäller musik som faktiskt tar sin inspiration till stor del från förr och så är det väl så att de faktiskt utnyttjar sina rättigheter bättre idag än förr. Många musiker är idag mer fria än för i tiden då deras bolag bestämde mycket åt dom.
Neil young är i sådan sits att han inte behöver vara med på tjänster han inte sympatiserar med.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-18 08:12
Ursprungligen av Perobous:

Det behöver inte vara något negativt när det gäller musik som faktiskt tar sin inspiration till stor del från förr och så är det väl så att de faktiskt utnyttjar sina rättigheter bättre idag än förr. Många musiker är idag mer fria än för i tiden då deras bolag bestämde mycket åt dom.
Neil young är i sådan sits att han inte behöver vara med på tjänster han inte sympatiserar med.

Det kanske inte är något negativt för artisten, men för fansen är det.

Om fansen vill lyssna på en artist via streamade tjänster, CD, vinyl eller på något annat sätt, är väl inget artisten ska lägga sig i. Han ska väl vara glad att så många som möjligt lyssnar. De som vill lyssna på högsta kvalité lyssnar på vinyl (kanske även CD), de som inte bryr sig eller kanske inte ens hör skillnad ska väl kunna lyssna på det sätt de önskar.

Men om nu kvalitén är så dålig som han säger (hur han nu kan veta det när han nästan är döv), borde han inte låta sin musik spelas på radion heller. Framför allt inte AM-bandet som de ofta använder i USA.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-07-18 13:26

I slutänden är det Young själv som förlorar mest då han blir förpassad till ett mörkt hörn!

Är det verkligen någon större, eller ens märkbar kvalitetsskillnad mellan iTunes köpta musik och Apple Music streamad via WiFi (AAC256 i båda fallen)?

Man kan ju även undra hur pass kvalitetssäkrad Youngs musik är vid live-framträdanden...

Ursprungligen av jas:

I slutänden är det Young själv som förlorar mest då han blir förpassad till ett mörkt hörn!

Struntprat de flesta som gillar Neil har säkert ett tjog inspelningar med honom redan i olika format och lär inte sluta lyssna på honom bara för att han inte finns på Spotify.

Ursprungligen av jas:

Man kan ju även undra hur pass kvalitetssäkrad Youngs musik är vid live-framträdanden...

Sett Neil ett antal gånger och ofta har det varit riktigt bra ljud han bryr sig nog verkligen om att det ska låta bra men sen beror det ju på lokal och var man befinner sig i lokalen för hur ljudet upplevs.

Ursprungligen av AndyK:

Det kanske inte är något negativt för artisten, men för fansen är det.

Fansen har som sagt säkert redan tillgång till hans musik och det är ju som som du säkert vet inte så svårt att kombinera sitt eget musikarkiv med streamad musik.

Ursprungligen av AndyK:

Om fansen vill lyssna på en artist via streamade tjänster, CD, vinyl eller på något annat sätt, är väl inget artisten ska lägga sig i. Han ska väl vara glad att så många som möjligt lyssnar.

Om en artist inte är nöjd med en tjänst när det gäller t.e.x. deras ambition, kvalitet, och ersättningen de betalar ut för artistens musik så finns det väl ingen anledning att stödja en sådan tjänst för en fri artist?

Ursprungligen av AndyK:

Men om nu kvalitén är så dålig som han säger (hur han nu kan veta det när han nästan är döv), borde han inte låta sin musik spelas på radion heller. Framför allt inte AM-bandet som de ofta använder i USA.

AM är ju dock analogt och Neil gillar ju bilar i USA har många gamla bilar knappt FM och AM har ju mycket längre räckvidd.
Sen är väl inte Neil nästan döv utan han lider väl mest av Tinnitus? Vilket säkert gör honom till en mer kräsen lyssnare än många icke öronskadade.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-18 23:40
Ursprungligen av Perobous:

Fansen har som sagt säkert redan tillgång till hans musik och det är ju som som du säkert vet inte så svårt att kombinera sitt eget musikarkiv med streamad musik.

Jag är en ganska stor fan av Neil Young, men jag äger bara två av hans skivor. Är ganska osugen på att lägga ut tusenlappar på att köpa hans musik när den varit tillgänglig för mig via streamingtjänster, som jag betalt för (inget gratislyssnande här inte), i 6-7 år.

Ursprungligen av Perobous:

Om en artist inte är nöjd med en tjänst när det gäller t.e.x. deras ambition, kvalitet, och ersättningen de betalar ut för artistens musik så finns det väl ingen anledning att stödja en sådan tjänst för en fri artist?

Om han vill att fler ska upptäcka hans musik bör den nog finnas tillgänglig där folk vill lyssna.

Ursprungligen av Perobous:

AM är ju dock analogt och Neil gillar ju bilar i USA har många gamla bilar knappt FM och AM har ju mycket längre räckvidd.

Vad har analogt med saken att göra? Vinyl är också analogt. Ljudkvalitén i FM/AM blir ju inte bättre för det...
Det är ju just kvalitén han har hängt upp dig på. Sen tror jag inte att han hade klarat av att höra skillnad på etablerade streamingtjänsterna och Pono.

Ursprungligen av AndyK:

Jag är en ganska stor fan av Neil Young, men jag äger bara två av hans skivor. Är ganska osugen på att lägga ut tusenlappar på att köpa hans musik när den varit tillgänglig för mig via streamingtjänster, som jag betalt för (inget gratislyssnande här inte), i 6-7 år.

Själv kallar jag mig inte ett stort fan av Neil Young men äger ändå minst 10 av hans vinylskivor och några CDs och har mycket av hans musik i min dator.
Varför har du inte köpt fler skivor eller nedladdningar?
Streaming är i princip gratislyssning sett till hur lite pengar som verkligen nått artisterna och en poäng med streaming är ju att den ska leda till merförsäljning men det gör den ju sällan vilket du är ett exempel på.

Ursprungligen av AndyK:

Om han vill att fler ska upptäcka hans musik bör den nog finnas tillgänglig där folk vill lyssna.

Neil Youngs musik spelas i TV, Radio, i Filmer på restauranger och i butiker plus att hans musik finns på ett mycket stort antal internet-tjänster så jag tror inte hans största problem är att folk inte ges tillräckligt med möjligheter upptäcka honom och hans musik.

Ursprungligen av AndyK:

Det är ju just kvalitén han har hängt upp dig på. Sen tror jag inte att han hade klarat av att höra skillnad på etablerade streamingtjänsterna och Pono.

Det tror jag defintivt han kan iaf de tjänster som har lägst kvalite som Spotifys gratistjänst.

Äntligen har det hänt.

Ibland händer det saker som känns overkliga till en början. Det känns som om det är för bra för att vara sant.

En sådan sak är när det inte regnar på en svensk midsommar.

En annan är när det inte står kvarskatt i deklarationen.

Men nu har nästan det bästa på länge hänt. En av världens mest störande artister har fått självinsikt och tagit bort sig från alla mina strömmandetjänster.

Å så sägs det att mirakel aldrig händer på riktigt.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Äntligen har det hänt.

Å så sägs det att mirakel aldrig händer på riktigt.

Ledsen att göra dig besviken för det har ju inte riktigt hänt än. Neil finns ju fortfarande på Spotify t.e.x. Sen kan man fråga sig varför du är så irriterad på en musiker du inte behöver lyssna på.

Själv tycker jag Neil Young är ohyggligt tråkig, så jag kunde inte bry mig mindre, men argumentet kan jag, i princip, förstå, även om jag på inget vis förstår vad som gör just hans musik så speciell att den inte klarar en lite lägre ljudkvalitet.

Herbert von Karajan brukade lyssna igenom sina inspelningar på en Walkman, om de dög där så var ljudkvaliteten tillräcklig, och han spelade ju in musik som ställer ofantligt mycket högre krav på ljudkvalitet.

Men som sagt, jag bryr mig inte

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-20 10:29
Ursprungligen av Ancientdragon:

Men nu har nästan det bästa på länge hänt. En av världens mest störande artister har fått självinsikt och tagit bort sig från alla mina strömmandetjänster.

På vilket sätt stör han dig på en streamingtjänst?
Han stör väl dig i så fall mer om han spelas på radion och du råkar lyssna då.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-24 09:39

Nu är hans musik borta från Apple Music och Tidal/WiMP (nästan all iaf, en del livekonsesrter finns kvar och lite annat krafs).
På Spotify finns musik kvar än så länge, men den lär väl försvinna därifrån snart. Trodde faktiskt att den skulle försvinna snabbare från Spotify än från Tidal, eftersom han hänvisat till kvalitén som argument.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-09-10 08:36

Ganska intressant....

Neil Young finns kvar på Apple Music, men då endast med lite livekonsterter med uselt ljud.
På Tidal har han dock kommit tillbaka med full katalog. Spotify har jag inte kollat...

Varför säger man att man tvärt ska sluta med streamed musik och sen ändå återkommer efter mindre än två måndader (snarare drygt en månad).

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-10 12:12

Först skapar han uppmärksamhet, sedan pengar!

Dålig moral, ogenomtänkt affärsplan, hetlevrad, gammal å gaggig..?

1
Bevaka tråden