Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tågresenär arresterad för Iphone-laddning

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En resenär i London arresterades för att han laddade sin Iphone med ett eluttag på tåget.

Läs hela artikeln här

Problemet var väl snarare att han blev aggressiv när han fick en tillsägelse? Om han bara hade accepterat att han inte skulle använda uttaget och struntat i att gräla så hade det inte varit något problem.

Ursprungligen av BlackSmp:

Problemet var väl snarare att han blev aggressiv när han fick en tillsägelse? Om han bara hade accepterat att han inte skulle använda uttaget och struntat i att gräla så hade det inte varit något problem.

Ja, det är väl aldrig en vettig grej att bråka. Lite udda att de inte lånar ut eluttagen, det rör sig ju tydligen om väldigt små mängder el. Har inte sett några sådana förbudsskyltar här i Sverige.

Hemskt att sukta med eluttag på det viset. Klart man vill ha sig lite ström nångång om chansen finns.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-16 12:18
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja, det är väl aldrig en vettig grej att bråka. Lite udda att de inte lånar ut eluttagen, det rör sig ju tydligen om väldigt små mängder el. Har inte sett några sådana förbudsskyltar här i Sverige.

Om man utgår från 10 dagars standby-tid (full laddning till noll) så får man alltså 36,5 fulla laddningar på ett år. Tydligen är kostnaden för dessa under £1. Om £1 är ca 13 kr så innebär det alltså att en full laddning kan kosta som mest 35 öre. Killen laddade sedan säkert inte från noll till fullt.

Sicken stöld!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-16 15:15

I Sverige heter brottet olovlig kraftavledning och anses nog inte vara bagatellartat eftersom det finns med fängelse i straffskalan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olovlig_kraftav...

Ursprungligen av Gunnar B:

I Sverige heter brottet olovlig kraftavledning och anses nog inte vara bagatellartat eftersom det finns med fängelse i straffskalan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olovlig_kraftav...

Eh.. Nu hänvisar du till något som inte har med artikeln att göra. En jäkla skillnad på att stoppa in mobilladdare i ett befintligt uttag mot att koppla sig förbi en elmätare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2015-07-16 15:59

Om du upplever att din telefon har för dålig batteritid, köp en annan med bättre batteri. Eller skaffa en portabel laddare. Införskaffade en portabel laddare på 15000mAh som jag tar med mig då jag ska iväg en längre tid, då behövdes den framåt 23 på kvällen om jag gick upp runt 8 på morgonen. Nu har jag inte behövt den sen jag uppgradera till en HTC One M8 som tur är

Ursprungligen av ooskar:

Om du upplever att din telefon har för dålig batteritid, köp en annan med bättre batteri. Eller skaffa en portabel laddare. Införskaffade en portabel laddare på 15000mAh som jag tar med mig då jag ska iväg en längre tid, då behövdes den framåt 23 på kvällen om jag gick upp runt 8 på morgonen. Nu har jag inte behövt den sen jag uppgradera till en HTC One M8 som tur är

Är mycket nöjd med min Iphone trots att jag ibland behöver ladda den under arbetsdagens gång. Är jag ute och reser finns ofta eluttag att låna, eller så bär jag som du med mig ett batteripack att ladda lite med. Har aldrig sett några förbudsskyltar än så länge tack och lov!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-16 16:52
Ursprungligen av ooskar:

Om du upplever att din telefon har för dålig batteritid, köp en annan med bättre batteri. Eller skaffa en portabel laddare. Införskaffade en portabel laddare på 15000mAh som jag tar med mig då jag ska iväg en längre tid, då behövdes den framåt 23 på kvällen om jag gick upp runt 8 på morgonen. Nu har jag inte behövt den sen jag uppgradera till en HTC One M8 som tur är

Jag får ut 5 dagar ur min iPhone 5s om jag vill. Nu väljer jag att köra appar och tjänster som gör att jag får ut ett dygn.
Om HTC nu är en sådan uppgradering, varför går bolaget med förlust år efter år?

Ursprungligen av ooskar:

Om du upplever att din telefon har för dålig batteritid, köp en annan med bättre batteri. Eller skaffa en portabel laddare. Införskaffade en portabel laddare på 15000mAh som jag tar med mig då jag ska iväg en längre tid, då behövdes den framåt 23 på kvällen om jag gick upp runt 8 på morgonen. Nu har jag inte behövt den sen jag uppgradera till en HTC One M8 som tur är

VI kan säga så här... Jag har varit inne på huvudkontoret hos ett stort företag som tillverkar androidtelefoner (plus mycket annat) och som brukar kalla Iphones för "wall huggers".

Till min dolda förtjusning så fanns det väldigt gott om laddstationer för telefoner med microusb-kontakter i de allmänna utrymmena inom campus. För att inte tala om hur det såg ut i receptionen...

Ursprungligen av Mesch:

...
Om HTC nu är en sådan uppgradering, varför går bolaget med förlust år efter år?

Blir inte HTC överkörda av Samsungs reklam? De gör (numera) rätt intressanta telefoner efter en rätt bedrövlig inledning men har svårt att hävda sig mot bland andra Samsung.

Ursprungligen av Mesch:

Om HTC nu är en sådan uppgradering, varför går bolaget med förlust år efter år?

Förlust betyder inte per automatik att HTC gör dåliga telefoner.

Ursprungligen av BlackSmp:

Blir inte HTC överkörda av Samsungs reklam? De gör (numera) rätt intressanta telefoner efter en rätt bedrövlig inledning men har svårt att hävda sig mot bland andra Samsung.

Samsung gör väldigt intressanta lurar som t.ex Galaxy S6 Edge, men dessvärre har man fortfarande ett bedrövligt gränssnitt. Touchwiz lider fortfarande av, trots de förbättringar som har skett enorma fördröjningar i sitt gränssnitt. Standardappar som Google Chrome har en hemsk användarupplevelse i just Samsungs telefoner. Kanske är det också därför som Samsung börjar tappa marknadsandelar till konkurrenter. Tjurigheten att vägra göra nödvändiga genomgripande förändringar för att öka användarupplevelsen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-16 21:33

På jobbet får vi kassera telefoner för att folk inte ser åt vilket håll microUSBkontakten ska stoppas i. En riktigt dålig standard!

Edit: skulle nog legat i sur-tråden...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-07-17 00:58
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Har aldrig sett några förbudsskyltar än så länge tack och lov!

I Sverige finns det på de flesta tåg (alla?) uttag vid varje sittplats som är till just för resenärerna!

Engelsmannen får väl sälja sin story till Sumsang inför deras nästa runda av Wall-huggerkampanjen..;-P

British Rail borde å sin sida satsa på trefas för all städutrustning, eller låsbara uttag, så ingen åker snålskjuts...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-17 08:14
Ursprungligen av oldpeer:

Förlust betyder inte per automatik att HTC gör dåliga telefoner.

Om man gör bättre telefoner än sina konkurrenter så bör man även kunna ta ut vinst, det är faktiskt syftet med ett företag.
Lösningen om man är bättre är väldigt enkel: man höjer priset, som ändå lätt kan vara lägre än Apples, och som ett trollslag gör man vinst.
Det klarar man inte av, vilket faktiskt betyder något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-17 08:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Blir inte HTC överkörda av Samsungs reklam? De gör (numera) rätt intressanta telefoner efter en rätt bedrövlig inledning men har svårt att hävda sig mot bland andra Samsung.

Samsungs reklam är nog en stor del av problemet för android-tillverkare generellt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-17 10:55

Jag kan både förstå och inte förstå de engelska reglerna/lagarna.

Om "alla" skulle ladda sina telefoner på tågen, så kostar det en hel del per år. Även om kostnaden per telefon och år bara är ca £1. Om uttagen skulle vara upptagna hela tiden hade nog blivit en hel del pengar i slutändan.
Å andra sidan kunde de bara tagit och höjt biljettpriserna med £0.10/biljett, så hade de ju med råge finansierat kostnaderna för resenärernas laddande.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-17 12:13

Ingen el på tåg och ingen täckning i tunnelbanan. Året är 2015.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-17 12:19
Ursprungligen av BlackSmp:

VI kan säga så här... Jag har varit inne på huvudkontoret hos ett stort företag som tillverkar androidtelefoner (plus mycket annat) och som brukar kalla Iphones för "wall huggers".

Till min dolda förtjusning så fanns det väldigt gott om laddstationer för telefoner med microusb-kontakter i de allmänna utrymmena inom campus. För att inte tala om hur det såg ut i receptionen...

Det är ju väldigt kul att kalla någon för wall-huggers, fast det är ju bra om man är markant bättre och inte bara har ett större batteri

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-17 12:34
Ursprungligen av Mesch:

Det är ju väldigt kul att kalla någon för wall-huggers, fast det är ju bra om man är markant bättre och inte bara har ett större batteri

Min jobbtelefon...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-17 13:31
Ursprungligen av AndyK:

Min jobbtelefon...

Som jag skrev tidigare, kan utan problem få ut 5 dygn ur en iphone 5s, allt beror på vad som snurrar på telefonen och hur den används.
[Edit] Min jobbtelefon går 3-4 dygn och min privata 1 dygn och det är exakt samma modell.
Laddar normalt båda varje natt ändå.

Senast redigerat 2015-07-17 13:43
  • Medlem
  • Gävle
  • 2015-07-17 17:08
Ursprungligen av Mesch:

Som jag skrev tidigare, kan utan problem få ut 5 dygn ur en iphone 5s, allt beror på vad som snurrar på telefonen och hur den används.
[Edit] Min jobbtelefon går 3-4 dygn och min privata 1 dygn och det är exakt samma modell.
Laddar normalt båda varje natt ändå.

Ja, visst är det roligt att ha en telefon som ligger i flygplansläge i 5 dagar Själv hade jag 75% batteri kvar i telefonen igår efter en arbetsdag med lite spelade, stremande av Google Play Music via bluetooth i bilen under några bilturer under dagen. Normalt antal SMS och ett par telefonsamtal med både kunder och familj. Kolla Facebook, Instagram och IRC. Wifi och GPS igång hela tiden. Skärmens ljusstyrka justeras automatiskt, alltså sällan nere på lägsta styrkan. Står fast vid min sak, HTC är bra telefoner! Men med det sagt, vissa föredrar iPhone och då accepterar jag det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-17 17:18
Ursprungligen av ooskar:

Ja, visst är det roligt att ha en telefon som ligger i flygplansläge i 5 dagar Själv hade jag 75% batteri kvar i telefonen igår efter en arbetsdag med lite spelade, stremande av Google Play Music via bluetooth i bilen under några bilturer under dagen. Normalt antal SMS och ett par telefonsamtal med både kunder och familj. Kolla Facebook, Instagram och IRC. Wifi och GPS igång hela tiden. Skärmens ljusstyrka justeras automatiskt, alltså sällan nere på lägsta styrkan. Står fast vid min sak, HTC är bra telefoner! Men med det sagt, vissa föredrar iPhone och då accepterar jag det.

Knappast, 5 dagar får man ur telefonen genom att stänga av tjänster man inte använder. Vilket för min del fortfarande gör att jag tittar på strömmad video ca 30 minuter och musik i minst 1h över 4g. (dagligen)

HTC gör säkert bra telefoner, har inte haft någon på många år så jag har ingen åsikt.

Senast redigerat 2015-07-17 20:53

På Stockholms pendeltåg är det tvärtom så att det sitter skyltar som visar var uttagen finns så att det blir lättare att välja plats om man behöver ladda. Om man är minsta insatt i hur mycket el ett tåg förbrukar för att ta sig framåt så inser man att det är minst sagt småaktigt att inte låta resenärerna ladda sina prylar ombord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-18 11:26
Ursprungligen av Sperious:

På Stockholms pendeltåg är det tvärtom så att det sitter skyltar som visar var uttagen finns så att det blir lättare att välja plats om man behöver ladda. Om man är minsta insatt i hur mycket el ett tåg förbrukar för att ta sig framåt så inser man att det är minst sagt småaktigt att inte låta resenärerna ladda sina prylar ombord.

Inte kan väl en 40 ton tung elmotor (allmänt kallat lok) dra någon ström

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-07-22 23:55

"… Så, Stockholm-Göteborg blir cirka 4500 kWh."

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=16848...

Jag tror inte man bryr sig om elkonsumtionen om laddningsmöjlighet skulle finnas vid varje plats i ett tåg. 1. Få skulle använda det och även om många skulle använda det så är elkonsumtionen försumbar i det stora hela.
Anledningen är att man helt enkelt inte har eluttag i sina tåg - nästa generation har det säkert - eller i alla fall 5V USB (som nya bussar har vid varje sittplats).
En annan aspekt är säkerhet (brand etc); man kanske inte vill dra 240V eluttag till hundratals platser - det bäddar för jidder, incidenter och ev. katastrofer - både det egna systemet/dragningen...men framför allt passagerarnas manicker/laddare/transformatorer. Förr eller senare brinner det - det är en lågoddsare. Men 5V USB kommer nog till varje säte i alla tåg så småningom. USB-kontakten som vi känner den lever vidare som endast 5V elkontakt :-).
Nej, jag tror inte elkonsumtionen som sådan - kostnaden - har ett dyft att göra med att vi idag inte kan ladda våra telefoner på snabbtåg/pendeltåg.

Ursprungligen av AndyK:

Jag kan både förstå och inte förstå de engelska reglerna/lagarna.

Om "alla" skulle ladda sina telefoner på tågen, så kostar det en hel del per år. Även om kostnaden per telefon och år bara är ca £1. Om uttagen skulle vara upptagna hela tiden hade nog blivit en hel del pengar i slutändan.
Å andra sidan kunde de bara tagit och höjt biljettpriserna med £0.10/biljett, så hade de ju med råge finansierat kostnaderna för resenärernas laddande.

Men... Vi får ju ladda i Sverige, både på pendeltåg och fjärrtåg, så vad menar du?

Jag arbetar för pendeltågen i Stockholm och vi uppmuntrar som sagt resenärerna att använda eluttaget. Brandsäkerhetsaspekten är inget som någonsin diskuterats. Har du någon källa eller fakta kring dina påståenden eller är det bara ovanligt långa och detaljerade gissningar och spekulationer?

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror inte man bryr sig om elkonsumtionen om laddningsmöjlighet skulle finnas vid varje plats i ett tåg. 1. Få skulle använda det och även om många skulle använda det så är elkonsumtionen försumbar i det stora hela.
Anledningen är att man helt enkelt inte har eluttag i sina tåg - nästa generation har det säkert - eller i alla fall 5V USB (som nya bussar har vid varje sittplats).
En annan aspekt är säkerhet (brand etc); man kanske inte vill dra 240V eluttag till hundratals platser - det bäddar för jidder, incidenter och ev. katastrofer - både det egna systemet/dragningen...men framför allt passagerarnas manicker/laddare/transformatorer. Förr eller senare brinner det - det är en lågoddsare. Men 5V USB kommer nog till varje säte i alla tåg så småningom. USB-kontakten som vi känner den lever vidare som endast 5V elkontakt :-).
Nej, jag tror inte elkonsumtionen som sådan - kostnaden - har ett dyft att göra med att vi idag inte kan ladda våra telefoner på snabbtåg/pendeltåg.

Detta är England vi pratar om. EU's enda U-land. Om man tillåter laddning på tågen så är det bara en tidsfråga innan nån jävel tar med sig vattenkokaren på tåget och börjar laga te. Vi pratar om ett land där det i många fall är förbjudet att använda eluttagen på hotellrummen till annat än det finns på rummet, dvs hotellets hårtork och vattenkokare. Ett land där man på en byggarbetsplats inte får ha eluttag med över 115 V spänning med avsäkring på över 13,5 A. Dvs, du kan inte använda verktyg mer kraftfulla än en mindre hårtork på ett engelskt bygge om det ska drivas med el. England har världens mest välutbildade elektriker. I Sverige tar det 7 år att bli elektriker. England är det enda landet i världen som har längre utbildning.

Bevaka tråden