Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säker radering – fungerar ej

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

När jag ska radera ledigt utrymme under skivverktyg så kommer denna rutan varje gång. Vet någon vad felet är?

Tacksam för svar!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-15 16:36

Hur mycket ledigt utrymme har du?

Ursprungligen av reboot81:

Hur mycket ledigt utrymme har du?

Ungefär 340 gb.

Har du provat reparera disken med skivverktyget?

Ursprungligen av Emanuel L:

Har du provat reparera disken med skivverktyget?

Japp, testat reparera. Ingen skillnad. Fick dock upp ett meddelande nu när jag försöker radera:

Ursprungligen av jerpa22:

Hejsan!

När jag ska radera ledigt utrymme under skivverktyg så kommer denna rutan varje gång. Vet någon vad felet är?

Tacksam för svar!

Så här ser det alltså ut i skivverktyget. Den översta är ju nästan full men det är inte där jag raderar ut det är den andra. Jag fattar nada.

Vad händer om du tömmer papperskorgen via Finder?

Ursprungligen av Emanuel L:

Vad händer om du tömmer papperskorgen via Finder?

Funkar fint, inga problem.

Det är lite underligt att inte ens apple-anställda vet vad felet är:S
Men någon här kanske är mer kunnig.

Du är inte ensam om problemet och bara för att man är apple-anställd så betyder det inte allt man kan allt.

Prova detta:

* Stäng av datorn och starta i recovery mode! (Command (⌘)-R)
* När du är i recovery mode, starta skivverktyget och välj radering.

Källa:
https://discussions.apple.com/thread/6669236

Om ovanstående inte fungera efter 2-3 försök så tror jag det kan vara fel på rättigheterna på disken.
http://apple.stackexchange.com/questions/1722...

Ps. det finns ett bra program som heter OmniDiskSweeper som jag brukar använda för att hitta stora filer. Prova den på din disk för att ta bort ev onödiga filer / program. Se bara till att ha en backup innan du raderar för mycket.

Ursprungligen av Emanuel L:

Du är inte ensam om problemet och bara för att man är apple-anställd så betyder det inte allt man kan allt.

Prova detta:

* Stäng av datorn och starta i recovery mode! (Command (⌘)-R)
* När du är i recovery mode, starta skivverktyget och välj radering.

Källa:
https://discussions.apple.com/thread/6669236

Om ovanstående inte fungera efter 2-3 försök så tror jag det kan vara fel på rättigheterna på disken.
http://apple.stackexchange.com/questions/1722...

Ps. det finns ett bra program som heter OmniDiskSweeper som jag brukar använda för att hitta stora filer. Prova den på din disk för att ta bort ev onödiga filer / program. Se bara till att ha en backup innan du raderar för mycket.

Tack Emanuel! Jag har inte tillgång till datorn på ett par dagar men ska absolut testa detta när jag kommer hem. Meddelar här sen hur det gick

Fick det här svaret på ett annat forum (och det stämmer i mitt fall), saxat från Apples hemsida:

Note: With an SSD drive, Secure Erase and Erasing Free Space are not available in Disk Utility. These options are not needed for an SSD drive because a standard erase makes it difficult to recover data from an SSD. For more security, consider turning on FileVault encryption when you start using your SSD drive.

Ursprungligen av jerpa22:

Fick det här svaret på ett annat forum (och det stämmer i mitt fall), saxat från Apples hemsida:

Note: With an SSD drive, Secure Erase and Erasing Free Space are not available in Disk Utility. These options are not needed for an SSD drive because a standard erase makes it difficult to recover data from an SSD. For more security, consider turning on FileVault encryption when you start using your SSD drive.

Du har ju redan din disk krypterad . Prova rensa disken mha OmniDiskSweeper. (Du letar fram stora filer med den)
Du kanske kan prova att reparera behörigheterna under skivverktyget efter att du loggat in i recovery mode.

Ursprungligen av Emanuel L:

Du har ju redan din disk krypterad . Prova rensa disken mha OmniDiskSweeper. (Du letar fram stora filer med den)
Du kanske kan prova att reparera behörigheterna under skivverktyget efter att du loggat in i recovery mode.

Det ska jag göra, tack!

Har du 2 SSD med samma namn? I vanliga fall har ju den översta SSD:n ett ID-Namn och den strax under namnet som du anger/ändrat till. så, det är samma SSD när det är indraget så där, eller så har du delat SSD:n i två delar.

Sen kan man inte Radera SSD:n som datorn är startad från.

Senast redigerat 2015-07-16 17:12
Ursprungligen av CekariYH:

Har du 2 SSD med samma namn? I vanliga fall har ju den översta SSD:n ett ID-Namn och den strax under namnet som du anger/ändrat till. så, det är samma SSD när det är indraget så där, eller så har du delat SSD:n i två delar.

Sen kan man inte Radera SSD:n som datorn är startad från.

Han har aktiverat filevault.
Då blir det samma namn på fysisk disk och den krypterade "disken" som läses in.

Ursprungligen av Borttaget:

Han har aktiverat filevault.
Då blir det samma namn på fysisk disk och den krypterade "disken" som läses in.

Ah, det hade jag ingen aning om att det blev så då, bra att veta om man nu skulle få för sig att använda det:-)

Senast redigerat 2018-07-23 13:30
1
Bevaka tråden