Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adsl uppkoppling från BBB utan deras modem

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God morgon gott folk.

Har precis flyttat och beställt en ADSL uppkoppling från BBB.

Saken är att jag ligger borta på resejobb och skulle vilja koppla in det till min sambo idag innan jag åker. Hon brände nyligen slut på sin surf också.

Tänkte man kan försöka spela lite hjälte iaf

Iaf. Det var en elektriker här förra veckan och kopplade in det så jag antar att det bör va inkopplat. På förra stället hade vi fiber så då körde jag direkt från väggen in en airport extreme. Skulle det funka och göra så i detta fallet utan deras modem? Funkar det överhuvudtaget utan modem? Isf vad behöver jag?

Tanken är att använda min airport från deras modem sen, köra kabel från modemet till min extreme men välkomst paketet har inte kommit och tänkte göra så min sambo kan få internet denna veckan.

Tack på förhand. Med vänlig hälsning, Fredrik

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-12 08:48

För ADSL måste du ha ett modem inkopplat.
Sen kan du koppla din airport till det.

Ursprungligen av Json_81:

För ADSL måste du ha ett modem inkopplat.
Sen kan du koppla din airport till det.

Tack för svar Json_81

Jo jag antog det, få se om jag hittar något modem och låna under dagen, tänkte göra en tillfällig lösning för några dagar eller om man kan få hjälp av någon annan, tror deras modem kommer imorgon men åker dessvärre idag

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-12 16:51
Ursprungligen av shadowsaint:

Tack för svar Json_81

Jo jag antog det, få se om jag hittar något modem och låna under dagen, tänkte göra en tillfällig lösning för några dagar eller om man kan få hjälp av någon annan, tror deras modem kommer imorgon men åker dessvärre idag

Inga problem.

Det är däremot rätt lätt att koppla in.
En plugg i telefon-jacket till ett filter (om de inte byggt in det i modemen nu, var länge sen jag hade ADSL), och sen en sladd till modemet och slå på det.
Airporten kan du ju ha konfigurerat trådlöst osv på innan så är det bara att plugga in modemet till den med.

Ursprungligen av Json_81:

Inga problem.

Det är däremot rätt lätt att koppla in.
En plugg i telefon-jacket till ett filter (om de inte byggt in det i modemen nu, var länge sen jag hade ADSL), och sen en sladd till modemet och slå på det.
Airporten kan du ju ha konfigurerat trådlöst osv på innan så är det bara att plugga in modemet till den med.

Jo, de ska va och koppla in de så som du säger

Dock fick jag de inkopplat idag brorsan va där, dock så har jag pratat med BBB om detta och man va tvungen och brygga modemet, de kunde dom göra, men dom gjorde de inte för brorsan idag så jag får prata med dom när jag kommer hem, men hur funkar de med bryggning?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-14 10:55
Ursprungligen av shadowsaint:

Jo, de ska va och koppla in de så som du säger

Dock fick jag de inkopplat idag brorsan va där, dock så har jag pratat med BBB om detta och man va tvungen och brygga modemet, de kunde dom göra, men dom gjorde de inte för brorsan idag så jag får prata med dom när jag kommer hem, men hur funkar de med bryggning?

Gissar att det är thomson modem/router som operatörer verkar älska att använda.
Brygga är enkelt sagt att de stänger av router-delen så det enbart fungerar som modem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-14 14:01

I Bredbandsbolagets nät är det viktigt att ställa in rätt inställningar på modemet:
VPI = 8
VCI = 35
Encapsulation= LLC

Har du även fast IP så måste du ange denna och lämplig DNS.

Ursprungligen av Json_81:

Gissar att det är thomson modem/router som operatörer verkar älska att använda.
Brygga är enkelt sagt att de stänger av router-delen så det enbart fungerar som modem.

Ofan tackar för infon, då måste brorsan sagt fel till dom för dom kunde inte brygga nu men han måste trott jag bara ville ha extremen, de ca en Zyxel P-2601HN-F1 jag fick, bad sambon och skicka bild

Ursprungligen av beh:

I Bredbandsbolagets nät är det viktigt att ställa in rätt inställningar på modemet:
VPI = 8
VCI = 35
Encapsulation= LLC

Har du även fast IP så måste du ange denna och lämplig DNS.

Tack för den infon gör jag dom inställningarna på extremen ?

Måste jag ställa in DNS själv sen på extremen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-15 02:42
Ursprungligen av shadowsaint:

Tack för den infon gör jag dom inställningarna på extremen ?

Måste jag ställa in DNS själv sen på extremen?

Nej jag menade inställningar för ADSL modemet (när man kör med ett annat än BBBs egna). För att brygga kan du läsa manualen här: http://www.bredbandsbolaget.se/published_imag...

Ursprungligen av beh:

Nej jag menade inställningar för ADSL modemet (när man kör med ett annat än BBBs egna). För att brygga kan du läsa manualen här: http://www.bredbandsbolaget.se/published_imag...

Aha, då är jag med, är inte så haj på nätverks grejer men då är jag med

Ska se om jag kan få en bra anslutning hemma, men modemet är från BBB, tror brorsan fråga dom om dom kunde brygga min AE, och då svara dom att de inte kunde de..

En teknik de med och lösa saker på telefon när man ligger borta

Ursprungligen av shadowsaint:

Aha, då är jag med, är inte så haj på nätverks grejer men då är jag med

Ska se om jag kan få en bra anslutning hemma, men modemet är från BBB, tror brorsan fråga dom om dom kunde brygga min AE, och då svara dom att de inte kunde de..

En teknik de med och lösa saker på telefon när man ligger borta

Vad har du fått för modem av BBB? Är det möjligtvis en Technicolor 784 v3? Om ja, då logger du in I gränssnittet och väljer Internet Access, sedan Bridge mode port 1. Sedan kopplar du din router i port ett.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad har du fått för modem av BBB? Är det möjligtvis en Technicolor 784 v3? Om ja, då logger du in I gränssnittet och väljer Internet Access, sedan Bridge mode port 1. Sedan kopplar du din router i port ett.

BBB använder Zyxel nu för tiden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-15 20:55

VLAN namn?

Ursprungligen av beh:

I Bredbandsbolagets nät är det viktigt att ställa in rätt inställningar på modemet:
VPI = 8
VCI = 35
Encapsulation= LLC

Har du även fast IP så måste du ange denna och lämplig DNS.

Vet du inställningarna för VLANen BBB använder sig av? De har väl åtminstånne tre (fyra?) VLAN, Data, SIP och IPTV (ManagementLAN?).
Det hade varit väldigt skönt att slippa BBBs kassa modem/bredbandsdelare.

/P

Hur stor roll spelar det med första jacket? Bad sambon mäta igår och fick ut 16 ner och lite mindre än 1 upp.. Betalar för 24 ner vet jag. Ska testa mig fram lite när jag kommer hem

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad har du fått för modem av BBB? Är det möjligtvis en Technicolor 784 v3? Om ja, då logger du in I gränssnittet och väljer Internet Access, sedan Bridge mode port 1. Sedan kopplar du din router i port ett.

Modemet heter Zyxel P-2601HN-F1

Ursprungligen av shadowsaint:

...Hur stor roll spelar det med första jacket?...

För datatrafiken spelar det nog inte så stor roll, tror jag. Däremot kan det nog störa telefonin om det filtret inte sitter i första jacket.

Ursprungligen av shadowsaint:

...fick ut 16 ner och lite mindre än 1 upp.. Betalar för 24 ner vet jag...

Nja, du betalar för "upp till 24".

De anger 12-24, så 16 ligger inom de godkända ramarna.

http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/bredb...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För datatrafiken spelar det nog inte så stor roll, tror jag. Däremot kan det nog störa telefonin om det filtret inte sitter i första jacket.

Nja, du betalar för "upp till 24".

De anger 12-24, så 16 ligger inom de godkända ramarna.

http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/bredb...

Då kanske inte upp hastigheten är så dålig heller, vet att jag har 1600m till närmsta station iaf. Förvisso har jag funderat på att ha en fast telefon linje men kanske ligger kvar gammalt tänkande att "alla har en fast lina".

Ska ligga på värden om fiber men vi har knappt bott där en månad

Tack för svar

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-15 23:36
Ursprungligen av shadowsaint:

Hur stor roll spelar det med första jacket? Bad sambon mäta igår och fick ut 16 ner och lite mindre än 1 upp.. Betalar för 24 ner vet jag. Ska testa mig fram lite när jag kommer hem

Bara att testa. Vet att en polare fick ca 16 i första, 13 i andra och runt 1 i det sista.
Det andra var bättre placering för modem mm så han offrade 3Mbit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-16 09:17
Ursprungligen av PiotrW:

Vet du inställningarna för VLANen BBB använder sig av? De har väl åtminstånne tre (fyra?) VLAN, Data, SIP och IPTV (ManagementLAN?).
Det hade varit väldigt skönt att slippa BBBs kassa modem/bredbandsdelare.

Är du säker på att de taggar ADSL? Jag trodde inte de gjorde det utan använde sig av VPI och VCI för att köra telefonin. Eller snackar du om en fiber- / ethernet-anslutning?

Ursprungligen av shadowsaint:

Hur stor roll spelar det med första jacket? Bad sambon mäta igår och fick ut 16 ner och lite mindre än 1 upp.. Betalar för 24 ner vet jag. Ska testa mig fram lite när jag kommer hem

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För datatrafiken spelar det nog inte så stor roll, tror jag. Däremot kan det nog störa telefonin om det filtret inte sitter i första jacket.

Nja, du betalar för "upp till 24".

De anger 12-24, så 16 ligger inom de godkända ramarna.

http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/bredb...

Om man inte sitter i första jacket kan signalen försämras ganska ordentligt, det behöver inte nödvändigt vis enbart ge dig sämre hastighet men kan även dyka upp som högre latens (ping) och högre variation i hastighet. Om du inte kan sätta splitter + modem i första jacket så se i alla fall till att ingen utrustning sitter i jacket innan (larm eller liknande).

Ursprungligen av Json_81:

Bara att testa. Vet att en polare fick ca 16 i första, 13 i andra och runt 1 i det sista.
Det andra var bättre placering för modem mm så han offrade 3Mbit.

Det stämmer bra överens med mina erfarenheter.

Ursprungligen av beh:

...Om du inte kan sätta splitter + modem i första jacket så se i alla fall till att ingen utrustning sitter i jacket innan (larm eller liknande)...

Bra formulering. Det var väl ungefär det jag ville säga i mitt förra inlägg.

Min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll om det sitter i första jacket, så länge där inte sitter något annat före i kedjan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-16 20:19
Ursprungligen av beh:

Är du säker på att de taggar ADSL? Jag trodde inte de gjorde det utan använde sig av VPI och VCI för att köra telefonin. Eller snackar du om en fiber- / ethernet-anslutning?

Jag har faktiskt inte kollat huruvida BBB använder 1q eller inte. Jag läste om detta på något forum men har inte kunnat få det bekräftat.
Menar du att det räcker att ställa in värdena som du angav tidigare och sedan ska det funka? Jag har en Cisco 877 som jag gärna hade velat använda istället för Zyxel:en.

Jag ringd dom idag och bad dom bryggare, fick starta om utrustningen och nu har jag internet via min extreme. Deras modem funkade lite halvt som halvt emellanåt. Ska testa och se hur detta flyter. Ska pröva lite olika jack imorgon.

Tack för alla tips och info från alla som kommenterat. Allt uppskattas

//Fredrik

1
Bevaka tråden