Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes-uppdatering fixar problem med Apple Music

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple släpper version 12.2.1 av Itunes som fixar till en del problem med Apple Music.

Läs hela artikeln här

Noterar att man fortfarande inte kan köra Beats 1 över AirPlay. Märkligt, alla andra kanaler går.

  • Medlem
  • 2015-07-14 10:10

Löste ej problemet med förstörda spellistor etc.

Kan någon insatt förklara detta "Tillhandahåller ett sätt att rätta till ett biblioteksproblem som påverkar användare som tidigare prenumererat på Itunes-matchning."

Hur och vilket sätt då?

Ursprungligen av CekariYH:

Kan någon insatt förklara detta "Tillhandahåller ett sätt att rätta till ett biblioteksproblem som påverkar användare som tidigare prenumererat på Itunes-matchning."

Hur och vilket sätt då?

Så här säger Apple att du ska gå tillväga (supportdokument)

  • Öppna Itunes 12.2.1

  • I det övre vänstra hörnet av Itunes, klicka på Musik-ikonen

  • Klicka på Min Musik

  • Ctrl-klicka på låtar som felaktigt laddats ned som Apple Music och "ta bort hämtningen"

  • Ctrl-klicka på samma låtar och välj "Gör tillgänglig utan nätverk" för att ladda ned dem igen korrekt som matchade låtar

Senast redigerat 2015-07-14 10:35
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Så här säger Apple att du ska gå tillväga (supportdokument)

  • Öppna Itunes 12.2.1

  • I det övre högra hörnet av Itunes, klicka på Musik-ikonen

  • Klicka på Min Musik

  • Ctrl-klicka på låtar som felaktigt laddats ned som Apple Music och "ta bort hämtningen"

  • Ctrl-klicka på samma låtar och välj "Gör tillgänglig utan nätverk" för att ladda ned dem igen korrekt som matchade låtar

Du är en ängel

Skulle väl vara "vänstra" hörnet väl?

Ursprungligen av CekariYH:

Du är en ängel

Skulle väl vara "vänstra" hörnet väl?

Ja!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-07-14 11:07
Ursprungligen av pmarriott:

Noterar att man fortfarande inte kan köra Beats 1 över AirPlay. Märkligt, alla andra kanaler går.

Går alldeles utmärkt här

Ursprungligen av macki81:

Går alldeles utmärkt här

Kan du köra Beats 1 radio till AirPlay mottagare? Hos mig funkar det bara med BluTooth.

Ursprungligen av CekariYH:

Kan du köra Beats 1 radio till AirPlay mottagare? Hos mig funkar det bara med BluTooth.

Exakt. Jag kan köra den till min BT-högtalare men inte min AirPort Express.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-14 12:31

Har både match & music, förmågan för iTunes att krascha var i princip 100% för mig (innan patchen i alla fall) .
Rensade ur all min egen musik ur iTunes och nu flyter det på. Det är dessutom inte mycket som jag saknar, ännu. Vi får väl se om jag provar att lägga till min egen musik igen.

Apple lägger inte till kopieringsskydd i filerna jag redan har i itunes om jag aktiverar iCloud musikbibliotek? Jag har inte än vågat köra Apple Music på macen av den anledningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-14 12:57
Ursprungligen av EdvinT:

Apple lägger inte till kopieringsskydd i filerna jag redan har i itunes om jag aktiverar iCloud musikbibliotek? Jag har inte än vågat köra Apple Music på macen av den anledningen.

Som jag fattat det så kommer musiken du laddar upp i molnet bytas ut och om du inte har Match så kommer DRM läggas till på filerna.
Dina egna filer försvinner ju och ersätts av Apples/skivbolagens.
Varför de skiljer på match och music i detta avseende är för mig en gåta, kanske har med avtalen mot skivbolagen att göra.

Vill du testa så kan du ju döpa om din itunes-katalog och låta iTunes skapa dig ett nytt tomt arkiv.
(Funkar i alla fall på OS-X)

[EDIT] Fast om du aktiverar AM så kanske du inte kan byta tillbaka förrän 3 månaders tiden gått ut!

Senast redigerat 2015-07-14 14:49
Ursprungligen av Mesch:

Har både match & music, förmågan för iTunes att krascha var i princip 100% för mig (innan patchen i alla fall) .
Rensade ur all min egen musik ur iTunes och nu flyter det på. Det är dessutom inte mycket som jag saknar, ännu. Vi får väl se om jag provar att lägga till min egen musik igen.

Precis som jag då med Match innan AM, och ok, några problem har jag haft som dubbla och tom trippel spellistor som var lätt att fixa, några låtar som fått DRM-skydd som inte borde ha det, men kan nu fixas med den nya iTunes, plus att några få låtar fått fel namn och artist typ, dessa fixar jag varefter jag upptäcker dom.

Hmm, att ta bort Apple Music stämpeln funka inget vidare. Nästan all musik köpt 2013 har fortfarande DRM stämpel på sig :-/

Ursprungligen av Mesch:

Som jag fattat det så kommer musiken du laddar upp i molnet bytas ut och om du inte har Match så kommer DRM läggas till på filerna.
Dina egna filer försvinner ju och ersätts av Apples/skivbolagens.

Nej, det du har på din dator kommer inte att bytas ut någonsin.

Det är bara om du tar bort dina egna filer och laddar ner de matchade låtarna från AM (eller helt enkelt laddar ner dem på en annan enhet) som du får DRM på dem.

Mer läsning: http://www.imore.com/no-apple-not-adding-drm-...

Ursprungligen av Mesch:

Varför de skiljer på match och music i detta avseende är för mig en gåta, kanske har med avtalen mot skivbolagen att göra.

Med Apple Music har du ju inte köpt alla de låtarna du lyssnar på. Så om det inte fanns något DRM skulle du kunna prenumerera på AM i en månad, ladda ner all musik i hela världen och sedan säga upp prenumerationen. Alltså skyddas alla filer som kommer från AM av DRM.

Men i fallet med iTunes Match måste du vid något tillfälle betala för varje låt, antingen via köp på iTunes Store eller genom att rippa en CD som du köpt tidigare (i det senare fallet betalar du inget till Apple, mer än avgiften för Match). Om du sedan laddar ner dessa till en annan enhet kommer filerna från iTunes store, inte Apple music, och därav saknar de DRM precis som all musik du köper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-14 19:39
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej, det du har på din dator kommer inte att bytas ut någonsin.

Det är bara om du tar bort dina egna filer och laddar ner de matchade låtarna från AM (eller helt enkelt laddar ner dem på en annan enhet) som du får DRM på dem.

Mer läsning: http://www.imore.com/no-apple-not-adding-drm-...

Med Apple Music har du ju inte köpt alla de låtarna du lyssnar på. Så om det inte fanns något DRM skulle du kunna prenumerera på AM i en månad, ladda ner all musik i hela världen och sedan säga upp prenumerationen. Alltså skyddas alla filer som kommer från AM av DRM.

Men i fallet med iTunes Match måste du vid något tillfälle betala för varje låt, antingen via köp på iTunes Store eller genom att rippa en CD som du köpt tidigare (i det senare fallet betalar du inget till Apple, mer än avgiften för Match). Om du sedan laddar ner dessa till en annan enhet kommer filerna från iTunes store, inte Apple music, och därav saknar de DRM precis som all musik du köper.

''

Nä om du inte lägger till musiken till Apple Music så kommer ju inte DRM läggas till på filerna.
Att filerna man lägger upp i icloud-biblioteket hanteras olika mellan apple-music och match förklaras inte av att man kan ladda ner "all" musik lokalt.
Det logiska hade varit att de egna låtarna man lägger upp hanteras på samma sätt i AM och Match.
Det verkar ju som om de gör det för flera användare här i alla fall, fast det kan ju vara en bugg.

Jag aktiverade musikbibliotek igen. Men albumen som är tillagda med Apple Music på iOS-enhet synkas inte till itunes i datorn. De läggs till i biblioteket men det det går inte spela upp dem Det måste väl vara en bugg av något slag? Eller är apples servrar överbelastade?

Hyrd Musik: Apple Music Ägd Musik: Itunes

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej, det du har på din dator kommer inte att bytas ut någonsin.

Det är bara om du tar bort dina egna filer och laddar ner de matchade låtarna från AM (eller helt enkelt laddar ner dem på en annan enhet) som du får DRM på dem.

Mer läsning: http://www.imore.com/no-apple-not-adding-drm-...

Med Apple Music har du ju inte köpt alla de låtarna du lyssnar på. Så om det inte fanns något DRM skulle du kunna prenumerera på AM i en månad, ladda ner all musik i hela världen och sedan säga upp prenumerationen. Alltså skyddas alla filer som kommer från AM av DRM.

Men i fallet med iTunes Match måste du vid något tillfälle betala för varje låt, antingen via köp på iTunes Store eller genom att rippa en CD som du köpt tidigare (i det senare fallet betalar du inget till Apple, mer än avgiften för Match). Om du sedan laddar ner dessa till en annan enhet kommer filerna från iTunes store, inte Apple music, och därav saknar de DRM precis som all musik du köper.

Som jag uppfattar det är Apple Music och Itunes Match två olika tjänsteerbjudanden.

De kan kombineras men även användas separat.

Vill man få tillgång till sin ägda/köpta musik (matchad med Itunes Store, och garanterad lägsta bittrare på 256) på samtliga enheter så räcker Itunes Match.

Vill man hyra musik så gäller Apple Music.

Personligen så använder jag Itunes Match och tänker använda Apple Music vid behov, då det är en månadsavgift. Till skillnad från Itunes Match som är en årsavgift.

Vad som händer om man säger upp itunes Match är jag lite osäker på, men jag antar att filerna ligger 'statiskt' kvar i den fysiska enheten (dator, mobil osv)?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-07-22 17:00
Ursprungligen av CekariYH:

Kan du köra Beats 1 radio till AirPlay mottagare? Hos mig funkar det bara med BluTooth.

Kör AirPlay till en Apple tv

Ursprungligen av macki81:

Kör AirPlay till en Apple tv

Inte den normala vägen, då går du väl från iTunes via AirPlay-skärm till TV och vidare till ansluten ljudanläggning.

Vi pratar om att AirPlay ikonen på iTunes försvinner från iTunes-skärmen och kan då inte nå andra ljudenheter som går via WiFi och som inte är anslutna till TV.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-07-25 19:36
Ursprungligen av CekariYH:

Inte den normala vägen, då går du väl från iTunes via AirPlay-skärm till TV och vidare till ansluten ljudanläggning.

Vi pratar om att AirPlay ikonen på iTunes försvinner från iTunes-skärmen och kan då inte nå andra ljudenheter som går via WiFi och som inte är anslutna till TV.

Alt-klicka på Ljud-ikonen i menyraden längst upp så kan du därifrån välja din Apple TV.

Ursprungligen av macki81:

Alt-klicka på Ljud-ikonen i menyraden längst upp så kan du därifrån välja din Apple TV.

Det var väl exakt det jag skrev! Vill INTE gå till TV!

1
Bevaka tråden