Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad Pro lanseras i november

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lagom till julklappsinköpen ska påbörjas kan Apples surfplatta Ipad Pro dyka upp i handeln.

Läs hela artikeln här

Damn right.
Låter frestande med 13" men vill man ha det så stort i soffan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-14 21:40
Ursprungligen av Redaktionen:

Lagom till julklappsinköpen ska påbörjas kan Apples surfplatta Ipad Pro dyka upp i handeln.

Läs hela artikeln här

Kommer samtidigt som 55" Apple TV:n ;-D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-14 22:19

Jag har svårt att se målgruppen och syftet med en produkt som denna.

Varför skulle den behövas?

Ursprungligen av Mesch:

Kommer samtidigt som 55" Apple TV:n ;-D

55", pfft. I köket kanske, Apple TV Mini. 80" ska man väl ha i vardagsrummet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-14 22:54
Ursprungligen av zinned:

Jag har svårt att se målgruppen och syftet med en produkt som denna.

Varför skulle den behövas?

Lite på samma sätt som jag har svårt att se behovet av Apple watch, i alla fall ett som rättfärdigar priset.
Fast de verkar ju sälja bra ändå
Apple har fastnat lite och behöver hitta nästa stora grej, frågan är om bolaget blivit för stort för att lyckas med det?
Nu är man så stora så man lätt trillar in i dinosauriekattegorin som bara filar vidare på det man redan har.
Det vore riktigt trist, vi behöver bolag som vrider upp och ner på produktsegment.
Apple skulle kunna göra underverk med en ny TV, eller ett nytt mediebolag. Där behöver grytan röras om ordentligt.
Varför inte en bank med tillhörande kreditkort som komplement till Apple pay?
Det har ju resurserna att göra det i alla fall.

Ursprungligen av zinned:

Jag har svårt att se målgruppen och syftet med en produkt som denna.

Du tillhörde väl de som inte såg målgruppen för iPhones med skärmar större än 3.5" heller? Den målgtuppen visade sig vara rätt stor minst sagt.

Ursprungligen av zinned:

Varför skulle den behövas?

För att folk har olika behov.

Ursprungligen av pmarriott:

55", pfft. I köket kanske, Apple TV Mini. 80" ska man väl ha i vardagsrummet?

För litet. Jag räknar med att den kommer tväcka minst två hela väggar och helst sträcker sig in i nästa rum också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-15 18:06
Ursprungligen av Mesch:

Lite på samma sätt som jag har svårt att se behovet av Apple watch, i alla fall ett som rättfärdigar priset.
Fast de verkar ju sälja bra ändå
Apple har fastnat lite och behöver hitta nästa stora grej, frågan är om bolaget blivit för stort för att lyckas med det?
Nu är man så stora så man lätt trillar in i dinosauriekattegorin som bara filar vidare på det man redan har.
Det vore riktigt trist, vi behöver bolag som vrider upp och ner på produktsegment.
Apple skulle kunna göra underverk med en ny TV, eller ett nytt mediebolag. Där behöver grytan röras om ordentligt.
Varför inte en bank med tillhörande kreditkort som komplement till Apple pay?
Det har ju resurserna att göra det i alla fall.

Det är ju en viss skillnad på att komma med en helt ny produkt som Apple Watch och att släppa en ny iPad med nya dimensioner.

Jag håller med dig om att det är givetvis intressant med helt nya produkter men det kan de ju inte göra bara för att, det ska ju finnas en tydlig funktion som den då hjälper till med.

En iPad Pro ser jag inte riktigt poängen med. En iPad är ju inte konstruerad för avancerad produktion, det gör man mycket bättre på en laptop/desktop där man kan ha ett snabbare och effektivare arbetsflöde.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-15 18:34
Ursprungligen av zinned:

Jag har svårt att se målgruppen och syftet med en produkt som denna.

Varför skulle den behövas?

Många användare som är inkörda med 13 tums MacBooks under lång tid och tycker som jag att det är den optimala skärmstorleken för surf, då är den större 13 tums läsplattan välkommen. Kan väl inte vara så svårt att se ett syfte eller en målgrupp om man vill .

Apple har en skön tendens att skapa sig en målgrupp med en ny eller modifierad produkt precis som när man gick över till större skärmar på sina iphones från sina inkörda 4 tums skärmar. Vem trodde att iPhone 6 skulle efterfrågas med sina jätte skärmar . Varför skulle iphone 6 behövas var det många som frågade då
Framför allt är steget mindre från att överge sin 13 tums macbook och ta steget nästan fullt ut till en läsplatta i och med större skärmstorlek hos nya ipad pro i november

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-15 22:26
Ursprungligen av cubeis:

Många användare som är inkörda med 13 tums MacBooks under lång tid och tycker som jag att det är den optimala skärmstorleken för surf, då är den större 13 tums läsplattan välkommen. Kan väl inte vara så svårt att se ett syfte eller en målgrupp om man vill .

Det finns ju ingen målgrupp för en 13" iPad bara för att det finns det för en 13" MBP/Air. Du kan inte på allvar jämföra produkten man får med en MBP/Air med en iPad bara för att de skulle ha samma skärmstorlek?

Ursprungligen av cubeis:

Apple har en skön tendens att skapa sig en målgrupp med en ny eller modifierad produkt precis som när man gick över till större skärmar på sina iphones från sina inkörda 4 tums skärmar. Vem trodde att iPhone 6 skulle efterfrågas med sina jätte skärmar . Varför skulle iphone 6 behövas var det många som frågade då

Apple skapade inte den målgruppen. Den fanns långt innan men personligen så ser jag inte anledningen till det. Trenden med att skärmstorlekarna rusar iväg har jag aldrig köpt, det blir som jag har sagt tidigare att de växer in i storlekarna för iPad och då har man två nästan identiska produkter. Dock är främsta anledningen att jag personligen inte vill springa runt med en stor enhet som knappt får plats i byxfickan.

Ursprungligen av cubeis:

Framför allt är steget mindre från att överge sin 13 tums macbook och ta steget nästan fullt ut till en läsplatta i och med större skärmstorlek hos nya ipad pro i november

Ursäkta? Steget mindre?

Två HEEEELT olika produkter. Som att jämföra en skruvmejsel med en borrmaskin. Det X kan göra kan också Y göra men Y kan göra så mycket mer än X och på ett mycket mer effektivt sätt.

  • Medlem
  • 2015-07-15 23:30
Ursprungligen av zinned:

Jag har svårt att se målgruppen och syftet med en produkt som denna.

Varför skulle den behövas?

Allt hänger på vad den ges för prestanda.

Exempelvis kommer en platta som har mindre (helst inget) lagg mellan penna/finger och rit/skiss-app kunna ta upp kampen med Wacoms Cintiq Companion, vilka har tagit stor marknadsandel bland folk som håller på med grafik, på både professionell och hobbynivå.

http://cintiqcompanion.wacom.com/CintiqCompan...
http://www.simonstalenhag.se/
http://www.theverge.com/2013/8/27/4664842/swe...

Om någon kan fixa en "laggfri" upplevelse för grafiska donare skulle jag nog säga att det är Apple, med sitt kapital och tekniker i ryggen.

Bara som ett exempel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-16 00:02
Ursprungligen av zinned:

Ursäkta? Steget mindre?

Två HEEEELT olika produkter. Som att jämföra en skruvmejsel med en borrmaskin. Det X kan göra kan också Y göra men Y kan göra så mycket mer än X och på ett mycket mer effektivt sätt.

Jag pratade om själva surf upplevelsen på en lite större skärmyta som kan vara välkommet hos vissa användare, dvs med en större 13 tums Varför pratar du då om vad man kan göra på en macbook verse en ipad det är en helt annan sak det har väl ingen här på forumet missat får vi hoppas . Självklart är väl en macbook mer komplett på alla områden för dig och mig som användare. och dom flesta med oss.

Jag använder inte iPad och är ingen förespråkare för läsplattor, men Apple kör väl linan fullt ut i sitt sortiment och naturligt då att lansera en värsting i maximum skärm storlek eftersom "touch" användare som idag använder iPhone, kanske föredrar att ta steget vidare till en stor "touch" läsplatta och skippa en bärbar macbook. Dvs inkörda iPhone touch användare...vill fortsätta med det smått bekväma touchandet- tryckandet . Finns en hel förlorad tangentbords generation där ute vet du
Vad tror du om den teorin du kloke man

Kan det inte vara så att det efterfrågas i kommersiella sammanhang. Företagslösningar - skolor mm.
Vet inte hur många miljoner ex det kan bli - men sedan har vi ju också den vanliga konsumenten - där många säkert kommer att skaffa en PRO. Kunna få två sidor bredvid varann och allt det där. Tror ju att en ev PRO kommer att ha vissa specar som försvarar dess storlek. Den som väntar får se. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-16 11:22
Ursprungligen av J.L:

Allt hänger på vad den ges för prestanda.

Exempelvis kommer en platta som har mindre (helst inget) lagg mellan penna/finger och rit/skiss-app kunna ta upp kampen med Wacoms Cintiq Companion, vilka har tagit stor marknadsandel bland folk som håller på med grafik, på både professionell och hobbynivå.

http://cintiqcompanion.wacom.com/CintiqCompan...
http://www.simonstalenhag.se/
http://www.theverge.com/2013/8/27/4664842/swe...

Om någon kan fixa en "laggfri" upplevelse för grafiska donare skulle jag nog säga att det är Apple, med sitt kapital och tekniker i ryggen.

Bara som ett exempel.

Det är ett argument som är ett steg på vägen, ja. Vad det gäller den "laggfria" upplevelsen så handlar det väl helt och håller och "predictive motion" och där finns det väl fortfarande väldigt mycket jobb att göra.

Ursprungligen av cubeis:

Jag pratade om själva surf upplevelsen på en lite större skärmyta som kan vara välkommet hos vissa användare, dvs med en större 13 tums Varför pratar du då om vad man kan göra på en macbook verse en ipad det är en helt annan sak det har väl ingen här på forumet missat får vi hoppas . Självklart är väl en macbook mer komplett på alla områden för dig och mig som användare. och dom flesta med oss.

Jag använder inte iPad och är ingen förespråkare för läsplattor, men Apple kör väl linan fullt ut i sitt sortiment och naturligt då att lansera en värsting i maximum skärm storlek eftersom "touch" användare som idag använder iPhone, kanske föredrar att ta steget vidare till en stor "touch" läsplatta och skippa en bärbar macbook. Dvs inkörda iPhone touch användare...vill fortsätta med det smått bekväma touchandet- tryckandet . Finns en hel förlorad tangentbords generation där ute vet du
Vad tror du om den teorin du kloke man

Helt ärligt, jag ser ingen teori alls i din text...no offence men det du skrev är så rörigt. Beskriv gärna ordentligt vad du menar så ska jag svara.

Vad det gäller surfupplevelsen är den väl helt ovidkommande, det är ju inte det som verkar vara det egentliga syftet med denna produkten. En "iPad Pro" sägs vara en konkurrent till de bärbara datorerna för produktion och jag ser inte det, en iPad står ju sig slätt där. Arbetsflödet är så oerhört mycket mer omständigt på en iPad.

Ursprungligen av adress@mac:

Kan det inte vara så att det efterfrågas i kommersiella sammanhang. Företagslösningar - skolor mm.
Vet inte hur många miljoner ex det kan bli - men sedan har vi ju också den vanliga konsumenten - där många säkert kommer att skaffa en PRO. Kunna få två sidor bredvid varann och allt det där. Tror ju att en ev PRO kommer att ha vissa specar som försvarar dess storlek. Den som väntar får se. ?

Möjligt att det kan vara en produkt för skolan...där har ju inte iPad lyckats så bra än, vad jag förstår.

1
Bevaka tråden