Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudexpert sökes för ett test.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En god vän till mig påstår att ingen kan höra skillnaden mellan 320 kbps Mp3 mot Apple Lossless.

Han betalar 1000:- till den som lyckas pricka 8 rätt 10.

Spelat ur en och samma app, med valfri utrustning.

Olika genres.

Någon som vågar utmana och tjäna 1000 riksdaler.

Ingen som vågar anta utmaningen. Det betyder alltså att allt snack kring okomprimerat eller lossless är trams när det handlar om musik.

Gjorde ett liknande test häromåret för 24bit/192khz v s 16bit/44,1khz. Det var helt ovetenskapligt men jag minns att vi prickade mer rätt än fel. Jag ska testa enligt dina villkor ikväll. Får jag välja musik själv? Det är väldigt mycket lättare om det är musik man lyssnat mycket på då man har referenspunkter i musik man känner väl (jag uppfattar lågkomprimerad musik enklast i cymbaler p g a dess breda frekvensomfång). Jag tror ditt test blir svårt, 320 kbps mp3 innehåller väldigt mycket information och jag tror inte mina trötta öron kommer greja det, men kommer försöka som sagt. Återkommer.

Kul idé, men jag vet redan resultatet: få människor på jorden kan skilja på 320 Kbps och Apple Lossless. Homo Sapiens har inte sådan hörsel. Din vän vet vad han gör - han riskerar inte sina 1000 kr. - han är påläst och bildad.
Men visst finns det freaks som kan det, liksom det finns dom som kan urskilja fler färger, har fotografiskt minne, symestesi, etc, etc. Men eftersom det är 50/50 så kan slumpen fixa åtta av tio rätt, så ni bör nog köra 20 gånger och i slumpmässig ordning så klart. Den som påstår sig ha denna biologiskt abnorma och unika hörsel ska då pricka in 18 rätt enligt mig. Hittar ni en sådan unik person - det är mycket, mycket ovanligt - så är det värt 1000 kr.

Så upplägget är att personen ska först höra låt X i 320kb/s lossless och sedan samma låt igen i FLAC lossless, sedan sju gånger till med olika låtar? Klarar personen inte detta så betalar den 1000:- till din kompis, eller vad är nackdelen? Om man inte går bet utan drawback, då är det väl bara att försöka antar jag?

Sant att majoriteten av oss inte hör någon skillnad mellan dessa, möjligtvis en musikproducent med ett tränat öra hör viss skillnad. Sedan beror det såklart på ljudet i filen i sig ("skit in, skit ut").

man behöver inte betala honom något. 8 rätt av 10 så är 1000 era.

Varje låt spelas två gånger, en gång med komprimering och en gång utan. Tio låtar. Åtta gånger av tio ska personen gissa rätt. Chansen att det sker av ren tur är bara 5%.

Ursprungligen av draags:

Varje låt spelas två gånger, en gång med komprimering och en gång utan. Tio låtar. Åtta gånger av tio ska personen gissa rätt. Chansen att det sker av ren tur är bara 5%.

5% = 1/20. Vilket betyder om >20 personer gör testet så blir han förmodligen av med tusenlappen på ren slump.

De flesta som hållit på med musik i professionell miljö kan nog pricka rätt ganska så exakt i ett ljudtest.

Olika instrument låter ganska ordentligt olika när det görs skillnad på kvalité i ljudfilen. Personligen kan jag inte påstå att jag är en av dessa individer, men jag kan som så många andra urskilja skräp från kvalité.

Problemet i ett sådant här test är vilken utrustning som används. Beats hörlurar? Kvittar nog vilken kvalité som används, det låter skräp oavsett. Ett par Ultrasone? Med dessa kan vem som helst höra distinkta skillnader i kvalitéer.

Men vad gäller 320 vs Apple Lossless så är det näst intill omöjligt. Skillnaderna är minimalistiska.

Detta vet din polare om dessutom, så jag förstår egentligen inte vad poängen med testet är?

Ursprungligen av Segas:

De flesta som hållit på med musik i professionell miljö kan nog pricka rätt ganska så exakt i ett ljudtest.

Olika instrument låter ganska ordentligt olika när det görs skillnad på kvalité i ljudfilen. Personligen kan jag inte påstå att jag är en av dessa individer, men jag kan som så många andra urskilja skräp från kvalité.

Problemet i ett sådant här test är vilken utrustning som används. Beats hörlurar? Kvittar nog vilken kvalité som används, det låter skräp oavsett. Ett par Ultrasone? Med dessa kan vem som helst höra distinkta skillnader i kvalitéer.

Men vad gäller 320 vs Apple Lossless så är det näst intill omöjligt. Skillnaderna är minimalistiska.

Detta vet din polare om dessutom, så jag förstår egentligen inte vad poängen med testet är?

En välkänd person på detta forum påstår en annan sak så visst finns det en poäng

Som en "vän" till mig påstod att han kunde höra skillnad på om en låt är uppspelad från cd och den som är inspelad på mini-disc ?

Ursprungligen av Megolon:

En välkänd person på detta forum påstår en annan sak så visst finns det en poäng

Som en "vän" till mig påstod att han kunde höra skillnad på om en låt är uppspelad från cd och den som är inspelad på mini-disc ?

Det är nog ungefär samma övning, Mini-Disc är väl strax under 300 kbit och CD får anses lossless.
Jag har i alla fall förberett testet genom att ta en lossless-fil samt en 320-komprimerad och styckat dessa i slumpmässiga 30 sekundersklipp och därefter skapat ett 2h långt spår med dessa två komponenter. Nu återstår att lyssna.

Ursprungligen av Megolon:

En välkänd person på detta forum påstår en annan sak så visst finns det en poäng

Som en "vän" till mig påstod att han kunde höra skillnad på om en låt är uppspelad från cd och den som är inspelad på mini-disc ?

Han kan nog höra skillnad, om ljudet hackar.

Jag kan lätt anta utmaningen om valfri utrustning får användas - på bekostnad av TS "vän".

1
Bevaka tråden