Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskutrymme försvinner!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kämpar mot varningarna att "startskivan nästan är full". Har flyttat och rensat, men jag hinner inte med. Fick för mig att titta på hur hårddiskutrymmet används på startdisken (500 GB). Jag hade gjort en förteckning på innehållet förra året också. Se bifogad bild.

Det visade sig att Användaremappen minskat drastiskt i storlek, medan övriga huvudmappar ökat något. Summerar man så tycks hårddisken ha krympt med 60 GB! Mellan uppgifterna från 2014 och 2015 har jag uppdaterat från OSX 10.8.5 till 10.10.3.

Vad har hänt? Vad kan jag göra?

Använd detta program så får du en bättre överblick vad det är som tar plats.

http://omnidisksweeper.en.softonic.com/mac

Ursprungligen av Megolon:

Använd detta program så får du en bättre överblick vad det är som tar plats.

http://omnidisksweeper.en.softonic.com/mac

Tack, ska titta på det!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-10 10:45

Eller med GrandPerspective, gratis. 0,8 ledigt är INTE bra.

Något skumt är det. Igår rensade en av datorns användare bort en massa gamla filmer etc och jag såg då att det var 30 GB ledigt. Idag när jag öppnade datorn var det 10 GB ledigt! Virus?

OmniDiskSweeper gör mig inte klokare. I listan över hårddiskar ser det rimligt ut. 465 GB utrymme på en 500 GB disk. 456,7 GB används och 8,1 GB är ledigt. (Se bifogat klipp.)

När programmet sedan går igenom disken, listar den till och med färre GB än vad jag får fram genom att titta i Finder! (Se bifogat klipp.)

Ingen förklaring till de försvunna GB:en.

Är det en bärbar dator? Gör du backup med Time Machine lokalt på disken?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-10 15:18
Ursprungligen av Asterraster:

Något skumt är det. Igår rensade en av datorns användare bort en massa gamla filmer etc och jag såg då att det var 30 GB ledigt. Idag när jag öppnade datorn var det 10 GB ledigt! Virus?

Jag ställer mig frågande till varför ett virus skulle ta upp flera GB? Virus har en "självbevarelsedrift", de vill spridas och överleva i värddatorn. Skulle värddatorn få noll ledigt diskutrymme så fungerar varken OS X eller ett virus. Det finns alltså anledning för att ett virus skulle tjäna på att radera filer, men inte att fylla upp din disk.

Ursprungligen av hummel:

Är det en bärbar dator? Gör du backup med Time Machine lokalt på disken?

Ej bärbar. TM bara till extern disk.

Ursprungligen av reboot81:

Jag ställer mig frågande till varför ett virus skulle ta upp flera GB? Virus har en "självbevarelsedrift", de vill spridas och överleva i värddatorn. Skulle värddatorn få noll ledigt diskutrymme så fungerar varken OS X eller ett virus. Det finns alltså anledning för att ett virus skulle tjäna på att radera filer, men inte att fylla upp din disk.

Virus, trojaner och annan skadlig kod är ju skapad för att ställa till problem av olika slag. Det borde ju även kunna innebära att på något sätt "stjäla" hårddiskutrymme. Söker man på nätet finns det diskussioner om liknande problem på PC, men jag vet inte om de kom fram till någon given orsak.

Det ligger säkert lite sparsebundle-filer från TM på disken.

Ursprungligen av Asterraster:

Vad har hänt? Vad kan jag göra?

Kör du något torrent program så kan ju det reservera utrymme i bakgrunden.

Ursprungligen av keptang:

Det ligger säkert lite sparsebundle-filer från TM på disken.

Vad innebär det?
Är det något jag kan ta bort utan problem?
Var hittar jag dem?
Varför syns de inte i sammanställningen av använt hårddiskutrymme?

Ursprungligen av Perobous:

Kör du något torrent program så kan ju det reservera utrymme i bakgrunden.

Det var ett tag sedan jag hade något sådant igång. Kan de reservera utrymme utan att programmet är aktivt? Vad gör jag i så fall för att åtgärda problemet?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-17 18:06
Ursprungligen av Asterraster:

Det var ett tag sedan jag hade något sådant igång. Kan de reservera utrymme utan att programmet är aktivt? Vad gör jag i så fall för att åtgärda problemet?

Nej.
-

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-17 18:09
Ursprungligen av Asterraster:

Vad innebär det?
Är det något jag kan ta bort utan problem?
Var hittar jag dem?
Varför syns de inte i sammanställningen av använt hårddiskutrymme?

Det är filer som TimeMachine använder. Så dessa bör man låta vara.
-
Därför att de är tillfälliga filer som TM använder då du som användare inte använder upp ditt lediga diskutrymme.
Skulle du däremot fylla upp disken, ja då kommer TM minska på dessa filer så att du kan använda allt ditt lediga utrymme.
Du har alltså ledigt utrymme, och då passar TM på att använda den! Riktigt smart.

1
Bevaka tråden