Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Robotdammsugare

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-01 21:58

Vilken sort äger ni? Vad har ni för erfarenheter? Går ni i köptankar?

Köpte mig för några dagar sedan en Neato XV Signature men har dock inte använt den än. Klurar på hur jag ska lösa min enorma gamla trösklar (3cm höga). Någon som har något tips på den punkten? Bor i en studentlägenhet så att byta dem eller slipa ner dem är inte ett alternativ.

Neato är bäst. har en. Mycket nöjd. Har en hög tröskel till köket - fixade det med trekantlist som jämnar ut höjdskillnaden. neaton kliver förvånansvärt bra över trösklar, men din 3cm-tröskel behöver "lutning"..."ramp" och en trekantlist som är 1-2 cm som tjockast och typ 5 cm bred (ej för "brant") fixar biffen. Limma fast den eller kör bra dubbelhäftande.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-01 22:32
Ursprungligen av Demiurgen:

Neato är bäst. har en. Mycket nöjd. Har en hög tröskel till köket - fixade det med trekantlist som jämnar ut höjdskillnaden. neaton kliver förvånansvärt bra över trösklar, men din 3cm-tröskel behöver "lutning"..."ramp" och en trekantlist som är 1-2 cm som tjockast och typ 5 cm bred (ej för "brant") fixar biffen. Limma fast den eller kör bra dubbelhäftande.

Har kikat lite på fjällpanel. Kommer kapa den efter behov på djupet då den från början är 12cm djup. Gör det något om änden på "rampen" inte går ända ner till golvet utan att det blir en höjdskillnad på ca 1 cm? Har du någon bra länk till liknande som du använder?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-07-01 23:06

Har en Roomba i 500-serien. Väldigt nöjd med den - jag fick mycket robot till ett hyggligt lågt pris. Den har helt ersatt den vanliga dammsugare för vardaglig dammsugning. Har inte problemet med trösklar eftersom jag brukar låta dammsugaren ta ett rum i taget.

Har Neato BotVac 85. Funkar perfekt. Vi dammsuger väldigt väldigt sällan själva. För det ändamålet införskaffade vi en ErgoRapido, t.ex. för att ta bort smulor efter maten osv, och för att ta i hörnor eller där Neato inte når/missar.

Det går bra om kansetn är 1 cm. Blir det "trappsteg" och varje steg bara är 1 cm är det inga problem för en Neato.

Ursprungligen av Heden:

Har kikat lite på fjällpanel. Kommer kapa den efter behov på djupet då den från början är 12cm djup. Gör det något om änden på "rampen" inte går ända ner till golvet utan att det blir en höjdskillnad på ca 1 cm? Har du någon bra länk till liknande som du använder?

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-02 11:08
Ursprungligen av Demiurgen:

Det går bra om kansetn är 1 cm. Blir det "trappsteg" och varje steg bara är 1 cm är det inga problem för en Neato.

Så det behövs bara en ramp på ena sidan av tröskeln? På den motstående sidan blir det en trappa med ett steg på 18mm och ett steg på 12mm, kanske blir tungt för den att klara av det.

Testa

Ursprungligen av Heden:

Så det behövs bara en ramp på ena sidan av tröskeln? På den motstående sidan blir det en trappa med ett steg på 18mm och ett steg på 12mm, kanske blir tungt för den att klara av det.

Fick en Neato av min snälla mamma i present och är mycket nöjd. Behöver inte alls dammsuga så ofta efter katterna längre. Jag har också lite för höga trösklar så ska kika på att installera lite ramper åt den.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-10 13:58

Kommer med en uppdatering angående mitt problem, har nu löst det med en trekantsprofil som jag hyvlat till.

Imponerad av Neaton, tycker dock den är lite klumpig och kör in i mer saker än vad jag trodde den skulle göra. Samt när den kör runt ett hörn kör den ibland så nära att den lilla springan mellan bumpern och bakre kroppen "hakar i". Någon mer som märkt av dessa problem?

Ursprungligen av Heden:

Kommer med en uppdatering angående mitt problem, har nu löst det med en trekantsprofil som jag hyvlat till.

Imponerad av Neaton, tycker dock den är lite klumpig och kör in i mer saker än vad jag trodde den skulle göra. Samt när den kör runt ett hörn kör den ibland så nära att den lilla springan mellan bumpern och bakre kroppen "hakar i". Någon mer som märkt av dessa problem?

Skulle vara intressant att höra vad du tycker om den nu Heden. Jag är också i köptankar men är lite tveksam över att köpa något som ändå är såpass dyrt och kanske blir mest liggande om den inte tillräckligt bra. Neato har ju en ny variant som kanske är intressant på Claes Ohlsson http://www.clasohlson.com/se/Robotdammsugare-...

Det är den jag har. Funkar perfekt - jag är chockad över hur bra den funkar...men med det priset bör man kanske inte förevänta sig annat. Troligtvis världens bästa robotdammsugare. Tycker man att den bullrar för mycket kan man köpa den andra borsten och klicka i.

Ursprungligen av Råsta:

Neato har ju en ny variant som kanske är intressant på Claes Ohlsson http://www.clasohlson.com/se/Robotdammsugare-...

Ursprungligen av Demiurgen:

Det är den jag har. Funkar perfekt - jag är chockad över hur bra den funkar...men med det priset bör man kanske inte förevänta sig annat. Troligtvis världens bästa robotdammsugare. Tycker man att den bullrar för mycket kan man köpa den andra borsten och klicka i.

Ah det låter ju bra. Hur "intelligent" tycker du den är gällande förståelsen av rummet och hitta tillbaka till laddaren etc.

Ursprungligen av Demiurgen:

Det är den jag har. Funkar perfekt - jag är chockad över hur bra den funkar...men med det priset bör man kanske inte förevänta sig annat. Troligtvis världens bästa robotdammsugare. Tycker man att den bullrar för mycket kan man köpa den andra borsten och klicka i.

Borsten byter man alltid till BotVac 85's borste. Annars är det helt galet.

Ursprungligen av Råsta:

Ah det låter ju bra. Hur "intelligent" tycker du den är gällande förståelsen av rummet och hitta tillbaka till laddaren etc.

Alla Neatos dammsugare har laseravläsning av rummet och sedan mappar den upp snabbaste och effektivaste rutten runt rummet. Så den har inget problem alls att hitta till laddaren, om det skulle behövas. Däremot går den gärna in i saker rätt hårt när den stämmer av rummets utformning. Betydligt hårdare än jag trodde faktiskt.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-07-16 08:33

Har haft tre olika Neato dammsugare. Alla tre har gått sönder. Den första gick drivningen sönder. Fick en ny. Den andra började det ryka ur ena batteriet. Fick en ny. Nu har min laser slutat snurra. Väntar på svar från Neato. Måste säga att när dammsugaren fungerar är den helt otroligt bra men kvalitén är usel.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-17 22:02
Ursprungligen av Råsta:

Skulle vara intressant att höra vad du tycker om den nu Heden. Jag är också i köptankar men är lite tveksam över att köpa något som ändå är såpass dyrt och kanske blir mest liggande om den inte tillräckligt bra. Neato har ju en ny variant som kanske är intressant på Claes Ohlsson http://www.clasohlson.com/se/Robotdammsugare-...

Roligt att du med fått upp ögonen för denna roliga pryl! Den fungerar alldeles utmärkt, även dom mer skeptiska i familjen sitter nu och kollar på en egen då jag i slutet av sommaren tar med mig min tillbaka till Lund.

Det jag kan konstatera är att den har problem med är ryamattor (går ej helt enkelt, för trögt) samt att den ibland fastnar i våra trasmattors ändar som har trådliknande fransar. Har hittills hittat tillbaka till stationen hur lätt som helst förutom en gång, då stannade den 20 cm ifrån och klagade på att något icke existerande var i vägen. Ibland kör den även in i saker som jag förväntat mig att den skulle sett, exempelvis möbelben och ibland även väggar.

Detta är dock det enda negativa jag lagt märke till, och det vägs helt klart upp av dom positiva så kan varmt rekommendera den. Tips är att köpa på Clas Ohlsson då dom har två års garanti då det visat sig att kvalitetsproblem existerar.

Hoppas detta hjälper dig i ditt beslut!

Tack. Ja jag antar att alltför mycket möbler och prylar på golvet kan göra det krångligt i livet för en robotdammsugare. Ryamattor utgör inga problem för mig då vi alltid kör mattlöst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-24 16:43

Och där blev robotdammsugaren årets julklapp

Allvarligt talat så har jag länge varit sugen på att skaffa en, vi behöver få dammsugat oftare än vad vi hinner med. Dock känns det svårt att sätta sig in i den uppsjö av olika typer av dammsugare som nu finns, från nästan lika många tillverkare.

Ni som har erfarenheten, vilken rekommenderar ni och varför? iRobots Roomba eller kanske Neatos modeller? Vilka funktioner kan man inte vara utan? Efter lite kvick läsning så fick jag intrycket att det inte bara är så att vissa modeller helt saknar möjlighet till schemaläggning utan också att de inte ger sig ut och dammsuger igen efter laddning, detta trots att tid återstår av den schemalagda tiden.

Ursprungligen av zinned:

Och där blev robotdammsugaren årets julklapp

Allvarligt talat så har jag länge varit sugen på att skaffa en, vi behöver få dammsugat oftare än vad vi hinner med. Dock känns det svårt att sätta sig in i den uppsjö av olika typer av dammsugare som nu finns, från nästan lika många tillverkare.

Ni som har erfarenheten, vilken rekommenderar ni och varför? iRobots Roomba eller kanske Neatos modeller? Vilka funktioner kan man inte vara utan? Efter lite kvick läsning så fick jag intrycket att det inte bara är så att vissa modeller helt saknar möjlighet till schemaläggning utan också att de inte ger sig ut och dammsuger igen efter laddning, detta trots att tid återstår av den schemalagda tiden.

Fick du också email från Elgiganten?

Miele brukar ju göra bra men lite dyra grejor.
Råd&Rön har en test av 25st för 35:- från 2015-05-08 för dom som är intresserade: http://www.radron.se

  • Medlem
  • Boston
  • 2015-11-24 20:26

Nu blev jag ju lite sugen på att skaffa en också. Hade faktiskt inte ens hört talas om Neato som verkar vara det föredragna märket i tråden. Varför tycker ni Neato är bättre än iRobot?

Har haft både iRobot Roomba och Neato XV/XV Pro. Med småbarn och Schäfer i huset så fungerade iRobot faktiskt bättre, men verkar sakna intelligens. Komplicerade rum med mycket prylar ivägen var för jobbigt. Den dog sedermera, efter att Schäfern hämtat julskinkan på bänken, dragit i sig den och blivit dålig i magen. Ja, ni fattar. Efter att ha ägnat ett par timmar åt att finfördela avföring över hela bottenvångingen fick den till slut kortslutning.
Köpte då Neato som fungerar utmärkt, trots prylar, möbler och annat. Den har dock väldigt smal hals i insuget, där det av och till korkar igen pga ett löv i kombination med hundhår el. dyl. Den går också sönder en gång per år och då får vi en ny. Den tredje dök upp i fredags, så nu har vi dammsugare ett år till, om hunden låter bli julskinkan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-25 10:18

Det verkar vara Neato som är den som flest rekommenderar, har läst lite överallt, men inte av Råd & Rön. De, liksom M3, rekommenderar Mieles Scout RX1 men av de inlägg jag har läst från personer som har erfarenhet av just Mieles robot så vill ingen veta av den utan anser den vara helt värdelös.

Detta gör ju inte direkt det enklare att få rätsida på vilken man i så fall ska välja.

Ursprungligen av zinned:

Det verkar vara Neato som är den som flest rekommenderar, har läst lite överallt, men inte av Råd & Rön. De, liksom M3, rekommenderar Mieles Scout RX1 men av de inlägg jag har läst från personer som har erfarenhet av just Mieles robot så vill ingen veta av den utan anser den vara helt värdelös.

Detta gör ju inte direkt det enklare att få rätsida på vilken man i så fall ska välja.

Nej, det är tyvärr bara att testa sig fram. Tror att de flesta som har en robotdammsugare har anpassat sitt hem lite efter hur den fungerar, eller begränsar utrymmet som den ska städa när man är ute. Sedan är det skillnad på en klinisk test och ett riktigt hem, mitt hem är i alla fall inte kliniskt. Så iRobots "hundvalpsintelligens", typ "vi ångar glatt vidare oavsett vad som händer och blir lika glada varje gång vi hittar laddstationen" kan ibland vara mer effektivt än en analyserande robot som misslyckas eller går sönder för att det finns för mycket avancerade funktioner i den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-25 13:12

@Fitinghoff

Det finns ju inget som säger att den nödvändigtvis skulle gå sönder lättare för att det finns fler avancerade funktioner i den.

Inte lätt att hitta en som man vill ha, så mycket olika åsikter. Tur man INTE MÅSTE ha en

  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-25 14:30

Vad ska man med en robotdammsugare till när man har en frisk och pigg hustru?

Ursprungligen av Konrad:

Vad ska man med en robotdammsugare till när man har en frisk och pigg hustru?

Hmm…vitala människor kanske vill ha sina vitala partners till annat

Bäst i test verkar inte ha inkluderat robotdammsugare ännu, men det har test.se: http://www.test.se/robotdammsugare

(Båda har sammanställningar och sammanvägningar av ett flertal testsajters och tidningars resultat).

Ursprungligen av zinned:

@Fitinghoff

Det finns ju inget som säger att den nödvändigtvis skulle gå sönder lättare för att det finns fler avancerade funktioner i den.

Det beror ju på hur man räknar. Fler av nästan vad som helst innebär nästan alltid större risk för att något kan gå sönder. Det är dock inte alltid en nackdel, men ibland.

Bevaka tråden