Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya musiktjänsten Apple Music

Tråden skapades och har fått 371 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-06 18:53
Ursprungligen av CekariYH:

Lite jobbigt om man har många låtar att åter-ladda. Finns det inget sätt att begära nerladdning av många låtar på en gång.
Provade att markera några hundra låtar som plötsligt inte fanns lokalt men hittade inget sätt att att då få ner alla dessa utan blev tvungen att ta dom en och en.

Kom på ett sätt...

1) Skapa en spellista med all din musik (eller valfritt innehåll).
2) Gör den sedan tillgänglig offline

Borde kanske funka?

Ursprungligen av Mesch:

Nja, det blir väl tillgängligt off-line på alla enheter samtidigt tror jag.
Sedan kan man ju klicka på ett album, artist eller spellista och göra dessa tillgängliga också.

Mycket riktigt Testade nyss.

Ursprungligen av lensv:

Kom på ett sätt...

1) Skapa en spellista med all din musik (eller valfritt innehåll).
2) Gör den sedan tillgänglig offline

Borde kanske funka?

Också ett bra sätt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-06 18:56
Ursprungligen av lensv:

Kom på ett sätt...

1) Skapa en spellista med all din musik (eller valfritt innehåll).
2) Gör den sedan tillgänglig offline

Borde kanske funka?

Funkar med spellistor, artister, album och låtar. Så man har faktiskt rätt bra möjligheter

Ursprungligen av Megolon:

Varför ska du ta bort dom och ladda ner dom igen? Är det musik du ofta spelar ser jag ingen anledningen att ta bort den.
Skapa en spellista för den musik du ofta laddar ner så krävs det bara ett tryck.

Jag har inte tagit bort dom, varför i herrans namn skulle jag göra det?, det hände när jag gick med i Apple Musik att dom slutade att finnas lokalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-06 18:59

Hmm, hittar inget sätt att sänka kvallitetsnivå på låtarna man laddar ner. Jag kan ju tänka mig lite lägre bitrate på telefonen för att rymma mer.

Ursprungligen av lensv:

Kom på ett sätt...

1) Skapa en spellista med all din musik (eller valfritt innehåll).
2) Gör den sedan tillgänglig offline

Borde kanske funka?

Nice

Ursprungligen av Megolon:

Kan det blir enklare än att "Oj jag vill ha lite musik på min telefon,jag tar och trycker på några moln så har jag musik hela dagen"
Hur tror du Spotify användare gjorde? Klagade dom?

På Spotify markerar man en hel spellista/artist/album och klickar i "Tillgänglig Offline".

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-06 19:05
Ursprungligen av carlsson:

På Spotify markerar man en hel spellista/artist/album och klickar i "Tillgänglig Offline".

Det gör man i AM med

Eller om man inte vill ha hela spellistan så kan man välja specifika låtar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-06 19:06
Citat:

Nja, det blir väl tillgängligt off-line på alla enheter samtidigt tror jag.
Sedan kan man ju klicka på ett album, artist eller spellista och göra dessa tillgängliga också.

Ursprungligen av Megolon:

Mycket riktigt Testade nyss.

Testade oxå detta nyss, men fick inte samma resultat. En låt som jag gjorde tillgänglig offline på min iPhone stannar i molnet på min iPad... Och när man tänker efter borde det nog vara så.

Saknar, precis som på Spotify, funktionen: "Spela liknande musik" (baserat på låten som spelas).

Provade funktionen "Starta station" som kanske är samma sak, men hur den baserar liknande musik är lite... märkligt.

Vad hände med Genius, och varför har de inte kvar det!?! Den finns på datorn, men inte på iOS...

Ursprungligen av CekariYH:

Jag har inte tagit bort dom, varför i herrans namn skulle jag göra det?, det hände när jag gick med i Apple Musik att dom slutade att finnas lokalt.

Därför att du svarade på mitt inlägg där jag talade om hur man gör om offline och du skrev åter-nerladda.
Kan inte annat än dra den slutsatsen att du laddat ner dom redan en gång.
Ingen av min musik som fanns lokalt på telefonen försvann vid aktiverande av AP och iCloud-musikbibliotek.

Ursprungligen av lensv:

Testade oxå detta nyss, men fick inte samma resultat. En låt som jag gjorde tillgänglig offline på min iPhone stannar i molnet på min iPad... Och när man tänker efter borde det nog vara så.

Tycker jag också men ner kom den.

Ursprungligen av Megolon:

Därför att du svarade på mitt inlägg där jag talade om hur man gör om offline och du skrev åter-nerladda.
Kan inte annat än dra den slutsatsen att du laddat ner dom redan en gång.
Ingen av min musik som fanns lokalt på telefonen försvann vid aktiverande av AP och iCloud-musikbibliotek.

Se mitt tidigare inlägg nummer 205 i denna tråd, det gällde tidigare köpt och egen-rippad musik dvs innan Apple Musik lanserades som plötsligt bara finns på molnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-06 20:18
Ursprungligen av lensv:

Testade oxå detta nyss, men fick inte samma resultat. En låt som jag gjorde tillgänglig offline på min iPhone stannar i molnet på min iPad... Och när man tänker efter borde det nog vara så.

Jo det är nog rätt. Trist om man har en 128Gb iPad och en 16Gb iPhone annars. Då skulle ju telefonen alltid vara knökfull och paddan tom

Ursprungligen av CekariYH:

Se mitt tidigare inlägg nummer 205 i denna tråd, det gällde tidigare köpt och egen-rippad musik dvs innan Apple Musik lanserades som plötsligt bara finns på molnet.

Jag vet men det har ingent med lensv frågeställning och mitt svar till honom att göra

Ursprungligen av Megolon:

Jag vet men det har ingent med lensv frågeställning och mitt svar till honom att göra

Haha, ok, blev lite fel är

Ursprungligen av CekariYH:

Haha, ok, blev lite fel är

Lugnt jag gör fel hela tiden men skillnaden att jag ogärna erkänner det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-07 07:28
Ursprungligen av carlsson:

Saknar, precis som på Spotify, funktionen: "Spela liknande musik" (baserat på låten som spelas).

Provade funktionen "Starta station" som kanske är samma sak, men hur den baserar liknande musik är lite... märkligt.

Vad hände med Genius, och varför har de inte kvar det!?! Den finns på datorn, men inte på iOS...

Starta station är väl samma sak? Urvalet görs väl mha låten och vilka "hjärtan" man satt i systemet har jag fått för mig i alla fall.
Jag startade för övrigt upp min sprillans nya ipad air2 och petade in ett hjärta på den. Då fick jag kommentaren att det var mitt första.
Det var det iofs på den plattan men inte i AM.
Jag gissar att Apple har en del att skruva på, inte helt oväntat. Jag är både imponerad och besviken.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-07 08:19
Ursprungligen av CekariYH:

Hmm igen igen!
Kom just hem och kollade i iTunes och 57 låtar, köpta på iTunes och rippade från mina CD/vinyler anges som internetljudström och kan inte laddas ned och läggas lokalt, molnet är gråat. Dom har iofs blivit 256 kb/s men varför kan jag inte få ner mina egenrippade låtar.
Nått hundratal låtar hade plötsligt också fått molnet på sig men gick att "dra" tillbaka lokalt igen?!?!
Vi får väl se längre fram vad som händer

Är det fler som har det här problemet, dvs. att endast vissa låtar går att ladda ner lokalt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-07 08:34
Ursprungligen av lensv:

Är det fler som har det här problemet, dvs. att endast vissa låtar går att ladda ner lokalt?

Mitt lokala ljudarkiv (mp3) är FUBAR, något det var redan innan AM. Nu blev det ju inte bättre.
Att mitt iTunes jobbar mot en NFS-montering på en NAS verkar inte göra saken bättre. Det är uppenbart inte något som Apple haft med i designkriterierna. Det går lååångsamt i vissa lägen, så långsamt att iTunes kraschar pga time-out i systemet.
Har en del märkliga "moln" i iTunes, typ "removed from icloud" på filer jag precis lagt upp.

Tror jag ska rensa det helt och börja om, har all min musik som flac-filer utanför iTunes så det går hyfsat snabbt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-07 11:01

Har du inte möjlighet att montera din(a) NASvolymer med SMB? Det verkar funka bättre i senare versioner av OSX.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-07 16:11

Nu har jag gjort ett annat test. Jag rippade en privat CD som jag inte hade i mitt bibliotek, men som jag vet går att köpa i iTunes Store. Eftersom jag även har iTunes Match borde hela albumet matchas automatiskt med online-tjänsten. Processen drar iofs. igång, men endast hälften av låtarna får status "matched". Resten blir "uploaded" (trots att samtliga låtar finns att tillgå i Äppelaffären). Möjligheten att tvinga fram en manuell matchning ser dessutom ut att vara bortplockad från den nya versionen av iTunes.

Det verkar som att de här två molntjänsterna fungerar illa ihop. Kanske är det även denna kombination som skapar tidigare nämnda problem med att download-molnet i iTunes är utgråat för vissa låtar. Hur som helst känns det hela rätt skakigt tycker jag...

Ursprungligen av lensv:

Nu har jag gjort ett annat test. Jag rippade en privat CD som jag inte hade i mitt bibliotek, men som jag vet går att köpa i iTunes Store. Eftersom jag även har iTunes Match borde hela albumet matchas automatiskt med online-tjänsten. Processen drar iofs. igång, men endast hälften av låtarna får status "matched". Resten blir "uploaded" (trots att samtliga låtar finns att tillgå i Äppelaffären). Möjligheten att tvinga fram en manuell matchning ser dessutom ut att vara bortplockad från den nya versionen av iTunes.

Det verkar som att de här två molntjänsterna fungerar illa ihop. Kanske är det även denna kombination som skapar tidigare nämnda problem med att download-molnet i iTunes är utgråat för vissa låtar. Hur som helst känns det hela rätt skakigt tycker jag...

Matchning av låtar fungerade dåligt redan på iTunes Match tiden men för mig så är det ett ickeproblem.
För vad spelar det för praktisk roll ifall musiken är uppladdad eller matchad?
Det spelar roll för dom som försöker matcha sämre kvalitet än den som finns i iTunes Match och vill "tvätta" sin musik.
Man gör det genom att ta bort den matchade låten som ligger lokalt på datorn och sen ladda ner från iTunes Match i bättre kvalitet.
Eftersom jag redan visste att matchningen fungerade sisådär efter att ha läst på andra forum där iTunes Match lanserades före oss.
Så all musik jag rippade är i samma eller högre kvalitet än i iTunes Match så vid en icke fungerande matchning har jag alla fall hög kvalitet på musiken.
Kan förstå att dom som har musik i sämre kvalitet och hälften av låtarna matchas inte tycker det är så kul när man spelar upp musiken på en i-enhet och hör skillnaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-07 17:59
Ursprungligen av kenjon:

Har du inte möjlighet att montera din(a) NASvolymer med SMB? Det verkar funka bättre i senare versioner av OSX.

Jo, det skulle man ju kanske prova. Annars tycker jag nfs har funkat klockrent tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-07 18:22

Har nån här provat att streama (över wifi) utomlands?

Jobbets internet går via ett annat land, och jag får problem med många låtar (borde noterat felmeddelandet).
Däremot funkar det (inte oväntat) att ladda ned dem offline från hemmanätverket och spela.

Ursprungligen av Megolon:

Matchning av låtar fungerade dåligt redan på iTunes Match tiden men för mig så är det ett ickeproblem.
För vad spelar det för praktisk roll ifall musiken är uppladdad eller matchad?
Det spelar roll för dom som försöker matcha sämre kvalitet än den som finns i iTunes Match och vill "tvätta" sin musik.
Man gör det genom att ta bort den matchade låten som ligger lokalt på datorn och sen ladda ner från iTunes Match i bättre kvalitet.

Eftersom jag redan visste att matchningen fungerade sisådär efter att ha läst på andra forum där iTunes Match lanserades före oss.
Så all musik jag rippade är i samma eller högre kvalitet än i iTunes Match så vid en icke fungerande matchning har jag alla fall hög kvalitet på musiken.
Kan förstå att dom som har musik i sämre kvalitet och hälften av låtarna matchas inte tycker det är så kul när man spelar upp musiken på en i-enhet och hör skillnaden.

Håller med om det som är märkt ovan.

En annan anledning med att betala för Match är ju att få bättre kvalitet på sina egen-rippade vinyler/CD och få dessa lokalt, då det drar en massa data på tex mobilen att strömma. Har sedan i fredags gjort av med ca 1,3 GB redan på inte en vecka ens. Visserligen testat att köra AM strömmat under några av dom. Ska jag fortsätta använda AM vill jag nog kunna få ner musiken lokalt.

Sen kan man ju enkelt sno matchad musik utan svårighet, men jag tar bara backupper för eget säkerhetsbehov, vilket nog inte blir möjligt nu med AM på gott och ont, vilket är helt rätt sett ur piratkopierngssynpunkt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 08:05

Det är väl även så att man slipper DRM med Match?

Ursprungligen av lensv:

Det är väl även så att man slipper DRM med Match?

Ja eftersom det är din musik och inte som med Apple Music ett "lån"

Ursprungligen av lensv:

Det är väl även så att man slipper DRM med Match?

Så var det innan iaf, hur det blir nu då det inte verkar helt klart, hur Match och AM ska funka ihop blir ju bara gissningar.

Ringde faktiskt Apple supporten igår och frågade lite om Match och AM och en mycket hjälpsam person plus en annan som också slank in på ett hörn konstaterade att ingen vet till 100% än men som dom fattade det är Match och AM två olika tjänster med en del gemensamt, så jag fick förslaget att testa att slå av Match en tid och se vad som händer, och det ska jag testa efter en uppdatering eller två.

Bevaka tråden