Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta exakt samma bilder i annan mapp

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två mappar med 1500 identiska bilder och bildnummer uppdelade i två olika storlekar för bilderna. Jag valde fel mapp ner jag valde ut ca 800 av bilderna och kopierade över de mindre bilderna till en helt ny mapp. Nu behöver samma bilder men som är större i den andra mappen. Hur får jag de felvalda mindre bilderna att markeras el. dyl. i den andra mappen med större bilder som har samma bilder och bildnummer som bland de mindre? Orkar inte handplocka… puh! Den du!

Senast redigerat 2015-07-05 16:57

Om det är markant skillnad på storleken kan du ju sortera på storlek i Finders listview, och sedan markera alla små.

Ursprungligen av CekariYH:

Om det är markant skillnad på storleken kan du ju sortera på storlek i Finders listview, och sedan markera alla små.

Jag förstår inte hur det skulle hjälpa. Du missförstod nog frågan, tror jag...

Det finns 1500 små bilder i en mapp.
Samma 1500 bilder - fast i en större storlek - men med samma filnamn/nummer - finns i en annan mapp.
Han valde ut och plockade ut 800 av de små bilderna.
Men urvalet gjordes i fel mapp. Det skulle ha gjorts bland de stora bilderna.
Nu vill han hitta ett sätt att välja och plocka ut exakt samma 800 bilder ur den andra mappen.

Jag tror att svaret är Applescript. Men jag har för dålig kunskap i Applescript för att kunna ge ett konkret förslag.

Senast redigerat 2015-07-05 20:38

Ah, då blev det genast svårare.
Möjligen någon app som kan synka 2 mappar, men innan man utför så inverterar man så dom som inte finns i andra mappen inte är dom som ska synkas och så väljer man en annan map att kopiera dessa till.
Vet att jag gjort så tidigare men kommer inte ihåg vilken app det var.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte hur det skulle hjälpa. Du missförstod nog frågan, tror jag...

Det finns 1500 små bilder i en mapp.
Samma 1500 bilder - fast i en större storlek - men med samma filnamn/nummer - finns i en annan mapp.
Han valde ut och plockade ut 800 av de små bilderna.
Men urvalet gjordes i fel mapp. Det skulle ha gjorts bland de stora bilderna.
Nu vill han hitta ett sätt att välja och plocka ut exakt samma 800 bilder ur den andra mappen.

Jag tror att svaret är Applescript. Men jag har för dålig kunskap i Applescript för att kunna ge ett konkret förslag.

Ursprungligen av CekariYH:

Ah, då blev det genast svårare.
Möjligen någon app som kan synka 2 mappar, men innan man utför så inverterar man så dom som inte finns i andra mappen inte är dom som ska synkas och så väljer man en annan map att kopiera dessa till.
Vet att jag gjort så tidigare men kommer inte ihåg vilken app det var.

Tack för ert huvudbry! Applescript… öh?… vad är det förnåt? Lär inte klara det här själv så det får bli att bada nästa år Känner ni någon medlem nörd på Applescript?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte hur det skulle hjälpa. Du missförstod nog frågan, tror jag...

Det finns 1500 små bilder i en mapp.
Samma 1500 bilder - fast i en större storlek - men med samma filnamn/nummer - finns i en annan mapp.
Han valde ut och plockade ut 800 av de små bilderna.
Men urvalet gjordes i fel mapp. Det skulle ha gjorts bland de stora bilderna.
Nu vill han hitta ett sätt att välja och plocka ut exakt samma 800 bilder ur den andra mappen.

Jag tror att svaret är Applescript. Men jag har för dålig kunskap i Applescript för att kunna ge ett konkret förslag.

Bättre beskrivet än mina irrvägar till förklaring. Tack!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-06 10:40

Du behöver ett program som kan hitta den största av två bilder med samma motiv (samma bild)?

Kolla då på program som på engelska benämns "image dedupelicator".
Ex
http://www.hardcoded.net/dupeguru_pe/
http://alternativeto.net/software/image-dedup...
Kanske http://www.araxis.com/find-duplicate-files/ funkar?, osäker.
Mitt hetaste tips är dupeguru.

Bäst vore om bilderna har sin meta-data intakt, då går det enklare och skulle kunna lösas direkt i Finder.

Ursprungligen av reboot81:

Du behöver ett program som kan hitta den största av två bilder med samma motiv (samma bild)?

Kolla då på program som på engelska benämns "image dedupelicator".
Ex
http://www.hardcoded.net/dupeguru_pe/
http://alternativeto.net/software/image-dedup...
Kanske http://www.araxis.com/find-duplicate-files/ funkar?, osäker.
Mitt hetaste tips är dupeguru.

Bäst vore om bilderna har sin meta-data intakt, då går det enklare och skulle kunna lösas direkt i Finder.

Var några av denna typ som dessa jag menade också, men har inte använt någon av just dom.

DupeGuru såg väldigt trevligt och kompetent ut. Ska leka lite med det senare.

Har de små och stora bilderna identiska filnamn, men i olika mappar? Isåfall borde man ju kunna göra nåt sorts bash-script som listar filnamnet på de 800 utvalda filerna, och sen gör ett copy-kommando på motsvarande filnamn i den rätta mappen.

Ursprungligen av erro67:

Har de små och stora bilderna identiska filnamn, men i olika mappar? Isåfall borde man ju kunna göra nåt sorts bash-script som listar filnamnet på de 800 utvalda filerna, och sen gör ett copy-kommando på motsvarande filnamn i den rätta mappen.

Säkerligen går det att scripta, men då Robert ser frågande ut ang. applescript i tidigare inlägg är det ju inte så lätt för honom

Ursprungligen av erro67:

Har de små och stora bilderna identiska filnamn, men i olika mappar? Isåfall borde man ju kunna göra nåt sorts bash-script som listar filnamnet på de 800 utvalda filerna, och sen gör ett copy-kommando på motsvarande filnamn i den rätta mappen.

Ja, dom har samma filnamn. Googlade och hittade för mig obegripliga sidor men ger här ändå en svensk. Så det är bara att ställa in semestrarna grabbar och plugga på! Sjäv fattar jag nada.

Ursprungligen av Robert Ekegren:

Ja, dom har samma filnamn. Googlade och hittade för mig obegripliga sidor men ger här ändå en svensk. Så det är bara att ställa in semestrarna grabbar och plugga på! Sjäv fattar jag nada.

F´låt, jag tappade bort sajten jag tidigare hittade så nu kan ni med gott samvete semestra

Borde väl kunna bli nåt i stil med följande i ett terminalfönster:

for x in "ls /dendummasökvägen/*"
do cp "/denrättasökvägen/$x" /dennyasökvägen

Där dendummasökvägen är där du nu har dina små bilder, denrättasökvägen är där du har dina stora bilder, och dennyasökvägen är den nya mapp där du vill ha de rätta kopierade bilderna (skapa denna mapp först bara)

Med reservation för mina eventuellt bristande Unix/Linux/bash-kunskaper så här dags på kvällen

Lite fulhack:
Använd kopior på mapparna så du inte sabbar mer om det inte fungerar för dig. Jag har bara testat med två mappar med några wordfiler varav några var samma.

Mapp 1 med alla kopia på alla storformatsfilerna
Mapp 2 med de små bilderna med samma namn.

Dra alla filer från mapp ett till mapp två.
Dialogruta kommer som säger att det finns filer med samma namn och frågar om du vill ersätta dem. Tryck på stopp. Alla filer som inte fanns i mapp två dvs de ratade bilderna flyttas medan de som finns = de du vill ha kvar blir kvar i mapp 1. Voila!

Men jobba som sagt med kopior.. Kanske klarar finder inte denna operation med 1500 bilder?

Ursprungligen av cuben@mac99:

Lite fulhack:
Använd kopior på mapparna så du inte sabbar mer om det inte fungerar för dig. Jag har bara testat med två mappar med några wordfiler varav några var samma.

Mapp 1 med alla kopia på alla storformatsfilerna
Mapp 2 med de små bilderna med samma namn.

Dra alla filer från mapp ett till mapp två.
Dialogruta kommer som säger att det finns filer med samma namn och frågar om du vill ersätta dem. Tryck på stopp. Alla filer som inte fanns i mapp två dvs de ratade bilderna flyttas medan de som finns = de du vill ha kvar blir kvar i mapp 1. Voila!

Men jobba som sagt med kopior.. Kanske klarar finder inte denna operation med 1500 bilder?

Klurig lösning men det låter faktiskt enkelt
Tack för all hjälp och ha en utmärkt sommar!

Fungerade det med alla bilder?

Ursprungligen av cuben@mac99:

Fungerade det med alla bilder?

Varit borta så jag ska testa till helgen. Ger dig svar sedan. Tack för att du bryr dig!

1
Bevaka tråden