Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Greker kan inte betala för Icloud

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple-användare i Grekland kan inte betala för Icloud-utrymme, appar eller musik sedan grekiska kreditkort spärrats från köp i utlandet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-07-06 16:55

Bra! Nu sparkar vi (EU) ut dom! Grekland ut ur EU och EMU!

Hur i sjutton kunde det gå så illa för dom, stort turistland och allt???

Det är enkelt: Dom har inget fungerande skattesystem - staten klarar inte att ta in skatt på samma sätt som i övriga Europa. Grekisk ekonomi är svart i mycket, mycket, mycket högre utsräckning än något annat land i Europa (södra Italien är i samma liga, men där bär norra Italien upp svinnet). Grekerna jobbar lika hårt som alla andra och dom har högre pensionsålder än t.ex. Sverige - ja Grekland är inte konstigt på något sätt alls egentligen...förutom på EN punkt: dom har inget fungerande skattesystem och befolkningen generellt har ingen som helst respekt för skattesystemet (att köra svart är inte fult alls - inget att skämmas för om du frågar allmänheten).
Därför har Grekland pajat. Det har hänt förr i historien många gånger sedan antiken; när stater/kungariken inte kan uppbörda skatt effektivt och generellt så pajar allt.

Ursprungligen av CekariYH:

Hur i sjutton kunde det gå så illa för dom, stort turistland och allt???

Ursprungligen av Demiurgen:

Det är enkelt: Dom har inget fungerande skattesystem - staten klarar inte att ta in skatt på samma sätt som i övriga Europa. Grekisk ekonomi är svart i mycket, mycket, mycket högre utsräckning än något annat land i Europa (södra Italien är i samma liga, men där bär norra Italien upp svinnet). Grekerna jobbar lika hårt som alla andra och dom har högre pensionsålder än t.ex. Sverige - ja Grekland är inte konstigt på något sätt alls egentligen...förutom på EN punkt: dom har inget fungerande skattesystem och befolkningen generellt har ingen som helst respekt för skattesystemet (att köra svart är inte fult alls - inget att skämmas för om du frågar allmänheten).
Därför har Grekland pajat. Det har hänt förr i historien många gånger sedan antiken; när stater/kungariken inte kan uppbörda skatt effektivt och generellt så pajar allt.

Såvitt som jag förstår så är det där en bra analys. Jag har väl iofs också hört att det finns/fanns stora mått av nepotism inom den statliga verksamheten - men problemet verkar vara att de får inte in skatt och får inte intäkter för att hantera utgifterna.

Och då hjälper det inte med nya lån - det är bara att kasta nya pengar efter dåliga - dessvärre.

Innebär det att ett problem med "trojkans" förslag är att de utgår från en effektivitet i skattesystemen som finns i norra delarna av Europa och därför inte fungerar i Grekland - man måste dessutom se till att jaga in de svarta inkomsterna - lära Grekland att driva in skatt?

Ursprungligen av Demiurgen:

Det är enkelt: Dom har inget fungerande skattesystem - staten klarar inte att ta in skatt på samma sätt som i övriga Europa. Grekisk ekonomi är svart i mycket, mycket, mycket högre utsräckning än något annat land i Europa (södra Italien är i samma liga, men där bär norra Italien upp svinnet). Grekerna jobbar lika hårt som alla andra och dom har högre pensionsålder än t.ex. Sverige - ja Grekland är inte konstigt på något sätt alls egentligen...förutom på EN punkt: dom har inget fungerande skattesystem och befolkningen generellt har ingen som helst respekt för skattesystemet (att köra svart är inte fult alls - inget att skämmas för om du frågar allmänheten).
Därför har Grekland pajat. Det har hänt förr i historien många gånger sedan antiken; när stater/kungariken inte kan uppbörda skatt effektivt och generellt så pajar allt.

Jo, jag vet, men menade mera att hur kunde dom låta det hela gå så långt.

Ursprungligen av CekariYH:

Jo, jag vet, men menade mera att hur kunde dom låta det hela gå så långt.

Därför att det ligger i deras mentalitet.

Ursprungligen av Megolon:

Därför att det ligger i deras mentalitet.

Vad?

Ursprungligen av CekariYH:

Vad?

Behövs det verkligen en förklaring på det?

Ursprungligen av Megolon:

Behövs det verkligen en förklaring på det?

Nej, men det var inte det mitt Vad? betyder i detta fall.

Alltid lika underhållande att ta del av Zimmermans humoristiska fantasier om faktiska förhållanden. Nu är säkert Eurostat en del av den globala kapitalistiska konspirationen, men den som till äventyrs tror att de har något att säga om saken kan själv kontrollera hur påståendet - att greker går i pension lika sent eller till och med senare än svenskar gör - håller här:

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-expla...
(Notera speciellt avsnittet "Average age at which the person first received an old-age pension, 2012")

Grekland har levt långt utöver sina tillgångar rätt länge nu. En med europeiska mått mätt anmärkningsvärt usel skattemoral bidrar förstås, men även om de betalade som svenskar skulle det inte hjälpa annat än på marginalen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-06 20:39
Ursprungligen av CekariYH:

Jo, jag vet, men menade mera att hur kunde dom låta det hela gå så långt.

Visst är det märkligt. Hur har man bra gått back i typ 30år utan att lyckas göra något åt det?
Sedan när allt går åt skogen så är det alla andras fel, mycket mycket märkligt.

Men euro-zoonen har inget annat väl än att hjälpa grekerna igen. För vad är alternativet? Jo, att bankerna går omkull och att staten därmed inte kan betala ut löner. Vid ett sådant läge får man snarare skicka hjälpsändningar av ett hela annat slag till landet: Matpaket och dylikt.

Men överlag är det fördärvligt att resterande Europa ska betala för en kris som i stor utsträckning är självförvållad. Känns inte bra att veta att våra skattepengar går till skattefifflande greker utan fungerande skattesystem. Flera av länderna som betalar till IMF har f.ö. lägre levnadsstandard än grekerna. Jag tror att Sverige har betalat runt 100 miljarder till IMF. Länk: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/imf-lan-ger...

Notera att Anders Borg i artikeln hävdar att lånet är "riskfritt"=)

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2015-07-06 22:27

Så länge jag får min gyros runt hörnet så är jag nöjd, sen kunde jag inte bry mig mindre om grekland som land. Det är ju ett trasigt land ta mig fan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-07 00:01
Ursprungligen av robart:

Så länge jag får min gyros runt hörnet så är jag nöjd, sen kunde jag inte bry mig mindre om grekland som land. Det är ju ett trasigt land ta mig fan.

Trasigt skattesystem har de iaf. DN.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-07 07:11
Ursprungligen av EdvinT:

Men euro-zoonen har inget annat väl än att hjälpa grekerna igen. För vad är alternativet? Jo, att bankerna går omkull och att staten därmed inte kan betala ut löner. Vid ett sådant läge får man snarare skicka hjälpsändningar av ett hela annat slag till landet: Matpaket och dylikt.

Men överlag är det fördärvligt att resterande Europa ska betala för en kris som i stor utsträckning är självförvållad. Känns inte bra att veta att våra skattepengar går till skattefifflande greker utan fungerande skattesystem. Flera av länderna som betalar till IMF har f.ö. lägre levnadsstandard än grekerna. Jag tror att Sverige har betalat runt 100 miljarder till IMF. Länk: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/imf-lan-ger...

Notera att Anders Borg i artikeln hävdar att lånet är "riskfritt"=)

En stor del i att inget avtal kommit på plats är väl att Grekland vill att EU ska ta på sig skulden för deras problem.
Grekland måste få lite självinsikt, sedan kommer nog ett hjälppaket.
Sedan hjälper det ju inte till att man kallar tyskar för terrorister och nazister, det är ett väldigt märkligt sätt att be om hjälp.

Ursprungligen av reboot81:

Trasigt skattesystem har de iaf. DN.se

Eller hur...

Citat:

– Det var ett totalt omöjligt uppdrag. Chefen var isolerad och utsatt för politiska påtryckningar och man ville från politiskt håll inte genomföra några verkliga förändringar. Det kändes som om man väntade på att allt skulle återgå till det normala. Det internationella samfundet hade inte fattat hur illa det var, sammanfattar Mats Sjöstrand det han var med om

Och med den nuvarande retoriken så känns det fortfarande som att man från grekiskt håll inte vill få till verkliga förändringar

För sisådär 10 år sedan gjorde jag en del affärer i Grekland och vår återförsäljare var en grek bosatt i Sverige som köpte upp begagnad utrustning i Sverige och sålde i Grekland. På grund av att företag i allmänhet bara redovisade 10% av sin omsättning mm, så var det en omöjlighet att sälja något nytt. Det är svårt att sälja exempelvis nya industrirobotar svart, eftersom det blir svårt att gömma dem administrativt. Att sälja en begagnad för 100 000:- och skriva 10 000:- på kvittot var betydligt enklare. På en mässa i Aten var ett par herrar från ett stort svenskt välrenommerat företag med namn på 3 bokstäver som alla är bland alfabetets 2 första. De trollade fram "kasserade" robotar mm som såg helt fabriksnya ut. Dessa såldes som begagnade med ca 90% av köpeskillingen under bordet. Och så såg det ut precis överallt. När hela samhället är genomsyrat av detta system så är det ingen enkel sak att förändra det. Så vi har 3 stora problem som genomsyrar den grekiska samhällsekonomin: 1. Utbredd korruption. 2. Ingen skattemoral. 3. Inkompetent skattemyndighet som inte klarar av att driva in skatter.
Läste senast igår ett exempel om att skattemyndigheten i första hand gjorde revisioner hos företag som betalar mer skatt, eftersom 'här verkar det finnas pengar att hämta'. Företag som betalade lite skatt blev lämnade ifred, eftersom de inte verkar ha så gott om pengar.

Ursprungligen av pmarriott:

För sisådär 10 år sedan gjorde jag en del affärer i Grekland och vår återförsäljare var en grek bosatt i Sverige som köpte upp begagnad utrustning i Sverige och... s

Jag ska inte förneka att din berättelse inte gör mig direkt sugen på att bara ge Grekland nya lån

Jag är helt övertygad om att medelgreken har det svårt men de måste fixa till problemen som du beskriver

  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-08 18:42

Ja, det där med att driva in skatt är de inte bra på.

Ursprungligen av pmarriott:

För sisådär 10 år sedan gjorde jag en del affärer i Grekland och vår återförsäljare var en grek bosatt i Sverige som köpte upp begagnad utrustning i Sverige och sålde i Grekland. På grund av att företag i allmänhet bara redovisade 10% av sin omsättning mm, så var det en omöjlighet att sälja något nytt. Det är svårt att sälja exempelvis nya industrirobotar svart, eftersom det blir svårt att gömma dem administrativt. Att sälja en begagnad för 100 000:- och skriva 10 000:- på kvittot var betydligt enklare. På en mässa i Aten var ett par herrar från ett stort svenskt välrenommerat företag med namn på 3 bokstäver som alla är bland alfabetets 2 första. De trollade fram "kasserade" robotar mm som såg helt fabriksnya ut. Dessa såldes som begagnade med ca 90% av köpeskillingen under bordet. .

Läste senast igår ett exempel om att skattemyndigheten i första hand gjorde revisioner hos företag som betalar mer skatt, eftersom 'här verkar det finnas pengar att hämta'. Företag som betalade lite skatt blev lämnade ifred, eftersom de inte verkar ha så gott om pengar.

Det du skriver ovan tyder ju på att inte bara grekerna är de som fifflar och skattemyndigheter internationellt går alltid hårdast åt de som de vet har tillgångar. Blir ju väldigt dyrt för skattebetalalarna annars eftersom sådana utredningar inte sällan kostar miljonbelopp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-08 19:44

Kraven på att fixa skattefusk och korruption är ju ett måste. De borde till och med påtvingas hjälp utifrån. De har ju inte klarat av att göra något åt detta på 30år.
Att kräva saker som privatisering av statliga bolag tycker jag är klart tveksamt. Det är definitivt en lokalpolitisk fråga som EU knappast ska lägga sig i.
Om de bara får in den skatt som ska in så är ju mycket av problemet löst, att grekerna själva inte ser det är ju för mig en gåta.

Det går inte att få ett helt folk att förändra sin attityd till skatter etc över en natt. Att få grekerna att ens likna övriga EU i den frågan kommer att ta flera generationer.

Ursprungligen av pmarriott:

Det går inte att få ett helt folk att förändra sin attityd till skatter etc över en natt. Att få grekerna att ens likna övriga EU i den frågan kommer att ta flera generationer.

Exakt, attitydförändringar av gamla inrotade vanor är bland det svåraste som finns när det gäller många personer, fast hoppet finns ju då man hör många den yngre generations greker som verkar förstå allvaret.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-08 22:45
Ursprungligen av pmarriott:

Det går inte att få ett helt folk att förändra sin attityd till skatter etc över en natt. Att få grekerna att ens likna övriga EU i den frågan kommer att ta flera generationer.

Korrekt.

Sedan handlar det mycket om att vara öppen för att vilja förstå situationen och att ha ett visst mått av intelligens.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-09 12:19
Ursprungligen av pmarriott:

Det går inte att få ett helt folk att förändra sin attityd till skatter etc över en natt. Att få grekerna att ens likna övriga EU i den frågan kommer att ta flera generationer.

Sant men det är inget som Grekland klarar av på egen hand har bevisats de senaste 30 åren. Det behöver vi inte ens diskutera vidare. Enda chansen är att EU tar över rubbet dvs.. den inhemska finans politiken mm i övriga EU-länder. Vad tycker vi om det ?

Gemensamt styre och kontroll över alla EU länders inhemska finanspolitik. Tyskland moderskeppet förstås som i sin tur har dödat all möjlighet till BNP i andra närliggande länder genom sin dominans. Visst hårt arbete och disciplin tar en långt men att då jämföra och ha en gemensam valuta var nog dömt att misslyckas på förhand.
Tyskland har väl dränerat Grekland på ung, intelligent välutbildad arbetskraft. Så vad har Grekland kvar att hoppas på ? Går väl knappast att vrida tillbaks klockan åt nått håll. Grekland är väl tyskarnas semester hål så förstås måste det hållas flytande på nått vis men detta är dömt att misslyckas för länge sedan. Redan när Grekland sökte inträde gjorde EU ett stort misstag att inte kolla upp deras finanser i detalj, det får dom ta på sig. "Alla ska med" var har man hört det förut. Efter all negativ publicitet mmm och världsbild hur ska Grekland någonsin kunna vända denna utveckling, dom har alla odds emot sig även sin egen befolkning.
Inga småsummor vi pratar om som Grekland är skyldiga EU mm.. någon som har koll på siffrorna ?

Är det verkligen förenligt med EU-rätt att spärra grekiska kort för köp i EU utanför Grekland, förresten?

Ursprungligen av pmarriott:

Är det verkligen förenligt med EU-rätt att spärra grekiska kort för köp i EU utanför Grekland, förresten?

Det struntar nog grekiska banker (som spärrat korten) i om det skulle vara så.

1
Bevaka tråden