Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya musiktjänsten Apple Music

Tråden skapades och har fått 371 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mattiL:

Troligen ett hjärta.

Aha ok nu när du säger det är det logiskt

Japp, det är ett hjärta, innan alla emojis skrev man så.

Ursprungligen av Måns97:

Är det någon som vet om det går att "<3"-markera låtar med något tryck med hörlursknapparna? Jag uppskattar verkligen att knappen finns på låsskärmen, men att behöva dra fram iPhonen var 3e minut känns väldigt osmidigt.

Jag har aldrig hört om att kunna "<3" direkt från hörlurarna men det hade onekligen varit nice nu med Apple Musik.
Kanske kommer om AM blir stort

Ursprungligen av zinned:

Vilka syftar du på, mer exakt?

För att svara dig mer exakt och ge exempel på hur många spellistor det finns.
Under Nytt scrolla ner till Apple Music Editors,välj en genre och sen spellistor,sen är det bara att scrolla nästan i det oändliga.

Ursprungligen av Megolon:

För att svara dig mer exakt och ge exempel på hur många spellistor det finns.
Under Nytt scrolla ner till Apple Music Editors,välj en genre och sen spellistor,sen är det bara att scrolla nästan i det oändliga.

Gisses vad med musik det finns, börjar bli övermäktigt och svårt att välja vad man ska prova

Efter att ha försökt använda Apple Music dagligen sedan lanseringen så måste jag ändå säga att jag är missnöjd, och lite förvånad över att Apple släpper något som känns så otroligt halvfärdigt. Sökningar som då och då inte fungerar, fördröjning innan musiken startar och svårigheter att navigera främst genom iTunes i OS X.
Om inte Apple styr ordning på detta inom tre månader så kommer jag nog dessvärre att gå tillbaka till Spotify. Betalar inte 99 kronor/månad för en sämre tjänst.

Ursprungligen av oldpeer:

Efter att ha försökt använda Apple Music dagligen sedan lanseringen så måste jag ändå säga att jag är missnöjd, och lite förvånad över att Apple släpper något som känns så otroligt halvfärdigt. Sökningar som då och då inte fungerar, fördröjning innan musiken startar och svårigheter att navigera främst genom iTunes i OS X.
Om inte Apple styr ordning på detta inom tre månader så kommer jag nog dessvärre att gå tillbaka till Spotify. Betalar inte 99 kronor/månad för en sämre tjänst.

Håller med dig, delvis.

+-Det är kanske lite rörigare än Spotify, men när man väl kommit in i det känns det sunt och logiskt. Det visar å andra sidan att Spotify har lyckats väldigt väl (och de var extremt ologiska i början).
+ Ljudkvalitén är hörbart bättre än Spotify.
- Tar längre tid att starta låtar i AM. Detta är enligt mig det absolut sämsta med AM och det måste de lösa!
+- Utbudet är väldigt bra, precis som Spotify. Stort plus att de har AC/DC!

Personligen så betraktar jag de 3 gratismånaderna som en kalibreringsperiod. Jag tror Apple själva vet att de har en del jobb att göra och att de kommer att behöva lite tid för att få rätt på allt.

Men vissa givna saker tycker jag skulle vara på plats redan. Ett litet exempel är att varje gång ett artist- eller albumnamn dyker upp, så skall det vara en länk till artisten eller albumet i fråga.

Jag saknar även topplistor a la Spotify för att snabbt kunna "ta pulsen" på vad som spelas. Eller har jag missat dem?

Sen tycker jag att Apple skall använda navigeringen från "min musik—album" mer. Det vill säga att från en översikt av album, så kan man med ett enkelklick expandera ett albums innehåll, utan att förlora översikten man hade tidigare.

Eftersom det är så otroligt klumpigt att navigera fram och tillbaka i iTunes, så önskar jag att Apple minimerade behovet att klicka sig i på djupet. Ser mycket hellre en navigering som snabbt expanderar/kontraherar information.

Efter att ha kört AM sedan den 30:e så är jag nöjd. Ljudet är bättre i mina öron jämfört med Spotify. Visst det är lite störigt att de spellistor man har på Spotify inte kan flyttas över men det finns värre saker i världen. Jag tog bort iTunes Connect genom att aktivera begränsningar och då dyker spellistor upp där Connect låg istället. Mycket bättre för Connect har jg aldrig förstått mig på.

Lagget när man ska börja Spela upp är lite småstörigt men inte så mycket att jag skulle byta tillbaka till Spotify för utbudet på AM är betydligt bättre för min del.

Ursprungligen av CekariYH:

Testade på allvar idag att strömma musik från Apple Musik, både från Radio och på annat på jobbet, i stan, i bilen och runt hemma via iPhone . Helt klart en positiv överraskning. Flöt på helt felfritt och väldigt bra ljud (för mina öron hört). Naturligt vis kanske det inte blir lika fantastiskt där teckningen är på botten men då har man ju sina nerladdade låtar att ta till.

Ska testa kanske 2 veckor att bara strömma, utom hemma då WiFi:kickar in, för att få ett hum om hur mycket data det drar så man vet vilken dataplan man behöver och ändå ha lite till övers för annat under en månad.

Svarar mig själv för info:
Helt klart inte ett alternativ för mig, på ca 4 dagar har jag gjort av med ca 600 MB på i stort sätt enbart strömmad musik vilket inte räcker för mina 4 GB data, så det får bli att sitta och knepa ihop spellistor med nerladdad musik, eller så får jag lägga till en hundring/månad och få 12 GB data i månaden.
Däremot så funkar det över förväntan med bra ljud även då man har sämre teckning ute i bushen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-06 10:20
Ursprungligen av CekariYH:

Svarar mig själv för info:
Helt klart inte ett alternativ för mig, på ca 4 dagar har jag gjort av med ca 600 MB på i stort sätt enbart strömmad musik vilket inte räcker för mina 4 GB data, så det får bli att sitta och knepa ihop spellistor med nerladdad musik, eller så får jag lägga till en hundring/månad och få 12 GB data i månaden.
Däremot så funkar det över förväntan med bra ljud även då man har sämre teckning ute i bushen.

Jag kör i princip alltid över wifi (hemma & på jobbet), men att plocka ner lite "nödmusik" måste man ju
Fast då kör jag ner hela album till telefonen.

Match/AM funkar dock lite knaggligt för mig. Tar lång tid att behandla, iTunes har kraschat rätt många gånger nu.
Kan bero på att mitt musikbibliotek ligger på en NFS-monterad disk, fast det är inget jag tittat närmare på ännu.

Ursprungligen av Mesch:

Jag kör i princip alltid över wifi (hemma & på jobbet), men att plocka ner lite "nödmusik" måste man ju
Fast då kör jag ner hela album till telefonen.

Match/AM funkar dock lite knaggligt för mig. Tar lång tid att behandla, iTunes har kraschat rätt många gånger nu.
Kan bero på att mitt musikbibliotek ligger på en NFS-monterad disk, fast det är inget jag tittat närmare på ännu.

Jo, hemma eller på jobbet går ju allt via WiFi, så inga problem. Vad jag testat är att strömma i bilen eller ute där man använder 4G/3G på iPhone

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-06 11:29

Den här tråden har blivit lång och svaret kanske redan finns här (orkar dock inte läsa igenom allt). Hur tusan bär man sig åt för att göra låtar tillgängliga offline? Testade att lägga till en låt till "Min Musik", men den finns endast online. Om jag kollar i datorn (iTunes) är download-alternativet (molnet) utgråat.

Ursprungligen av lensv:

Den här tråden har blivit lång och svaret kanske redan finns här (orkar dock inte läsa igenom allt). Hur tusan bär man sig åt för att göra låtar tillgängliga offline? Testade att lägga till en låt till "Min Musik", men den finns endast online. Om jag kollar i datorn (iTunes) är download-alternativet (molnet) utgråat.

Hmm, dom låtar jag har lagt till från Apple Musik har inte molnen varit utgråade. Kanske har med att göra att inte alla tillåts för nerladdning, typ nån annan copyright eller så för dessa?

Hmm igen, en hel del låtar jag har haft länge och lokalt på datorn har plötsligt fått nerladnings-molnet på sig igen och många av dessa är utgråade upptäckte jag precis. Hoppas detta är en bugg, så en fix fixar det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-06 13:38

Testade med lite flera låtar och det verkar bara vara vissa som ej går att ladda ner… Kan det finnas några upphovsrättsliga olikheter i Apples musikutbud eller är det något annat som spökar?

En annan fråga… Vad händer med nedladdad musik om man avslutar sitt AM-abonnemang? Försvinner allt sådant material från biblioteket eller ligger det kvar?

Ursprungligen av lensv:

Testade med lite flera låtar och det verkar bara vara vissa som ej går att ladda ner…Kan det finnas några upphovsrättsliga olikheter i Apples musikutbud eller är det något annat som spökar?

En annan fråga… Vad händer med nedladdad musik om man avslutar sitt AM-abonnemang? Försvinner allt sådant material från biblioteket eller ligger det kvar?

Troligen något sådant ja.

Har du inte köpt musiken försvinner den från biblioteket om du avslutar AM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-06 15:42
Ursprungligen av lensv:

En annan fråga… Vad händer med nedladdad musik om man avslutar sitt AM-abonnemang? Försvinner allt sådant material från biblioteket eller ligger det kvar?

Jag gissar att DRM-skyddet på AM-filerna har med saken att göra.
Avslutas abonnemanget kan man säkert inte längre spela filerna, annars blir ju AM napster de-luxe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-06 15:47
Ursprungligen av CekariYH:

Jo, hemma eller på jobbet går ju allt via WiFi, så inga problem. Vad jag testat är att strömma i bilen eller ute där man använder 4G/3G på iPhone

Hmm, jag har alltid minskat ner storleken på musik jag spelar i telefonen. Nu verkar AM ladda ner i full storlek, vilket gör min telefon knölfull på nolltid.
Tur att jag valde 64GB i min nya Air2

Ursprungligen av Mesch:

Hmm, jag har alltid minskat ner storleken på musik jag spelar i telefonen. Nu verkar AM ladda ner i full storlek, vilket gör min telefon knölfull på nolltid.
Tur att jag valde 64GB i min nya Air2

Japp, har alltid kört 128 kb/s i min iPhone men som tur är tog jag en 128GB

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-06 16:02

Oavsett vad anledningen är känns det ju rätt surt om bara vissa låtar går att spela i offline-läge

Hmm igen igen!
Kom just hem och kollade i iTunes och 57 låtar, köpta på iTunes och rippade från mina CD/vinyler anges som internetljudström och kan inte laddas ned och läggas lokalt, molnet är gråat. Dom har iofs blivit 256 kb/s men varför kan jag inte få ner mina egenrippade låtar.
Nått hundratal låtar hade plötsligt också fått molnet på sig men gick att "dra" tillbaka lokalt igen?!?!
Vi får väl se längre fram vad som händer

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-06 18:32

En sak till... Nu när iCloud Music Library är aktiverat i iOS synkas ju ingenting mot iTunes längre. Om man nu vill att all musik ändå ska finnas tillgänglig offline i iPhone/iPad, måste man då avaktivera tjänsten och synka upp enheten mot datorn eller finns det något smidigare sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-06 18:41
Ursprungligen av lensv:

En sak till... Nu när iCloud Music Library är aktiverat i iOS synkas ju ingenting mot iTunes längre. Om man nu vill att all musik ändå ska finnas tillgänglig offline i iPhone/iPad, måste man då avaktivera tjänsten och synka upp enheten mot datorn eller finns det något smidigare sätt?

Allt som är i iCloud finns ju tillgängligt för nedladdning på alla enheter och kan läggas lokalt.
Klicka på de 3 små prickarna och välj att de ska finnas tillgängligt off-line.

Ursprungligen av lensv:

En sak till... Nu när iCloud Music Library är aktiverat i iOS synkas ju ingenting mot iTunes längre. Om man nu vill att all musik ändå ska finnas tillgänglig offline i iPhone/iPad, måste man då avaktivera tjänsten och synka upp enheten mot datorn eller finns det något smidigare sätt?

Nej du trycker på på molnet på respektive låt/album/spellista så laddas dom ner.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-06 18:47
Ursprungligen av Mesch:

Allt som är i iCloud finns ju tillgängligt för nedladdning på alla enheter och kan läggas lokalt.
Klicka på de 3 små prickarna och välj att de ska finnas tillgängligt off-line.

Seriöst... Finns det inget enklare sätt, måste man alltså göra detta för varje objekt på varje enhet?

Ursprungligen av Megolon:

Nej du trycker på på molnet på respektive låt/album/spellista så laddas dom ner.

Lite jobbigt om man har många låtar att åter-ladda. Finns det inget sätt att begära nerladdning av många låtar på en gång.
Provade att markera några hundra låtar som plötsligt inte fanns lokalt men hittade inget sätt att att då få ner alla dessa utan blev tvungen att ta dom en och en.

Ursprungligen av lensv:

Seriöst... Finns det inget enklare sätt, måste man alltså göra detta för varje objekt på varje enhet?

Kan det blir enklare än att "Oj jag vill ha lite musik på min telefon,jag tar och trycker på några moln så har jag musik hela dagen"
Hur tror du Spotify användare gjorde? Klagade dom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-06 18:51
Ursprungligen av lensv:

Seriöst... Finns det inget enklare sätt, måste man alltså göra detta för varje objekt på varje enhet?

Nja, det blir väl tillgängligt off-line på alla enheter samtidigt tror jag.
Sedan kan man ju klicka på ett album, artist eller spellista och göra dessa tillgängliga också.

Ursprungligen av CekariYH:

Lite jobbigt om man har många låtar att åter-ladda. Finns det inget sätt att begära nerladdning av många låtar på en gång.
Provade att markera några hundra låtar som plötsligt inte fanns lokalt men hittade inget sätt att att då få ner alla dessa utan blev tvungen att ta dom en och en.

Varför ska du ta bort dom och ladda ner dom igen? Är det musik du ofta spelar ser jag ingen anledningen att ta bort den.
Skapa en spellista för den musik du ofta laddar ner så krävs det bara ett tryck.

Bevaka tråden