Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förvara foton externt?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-04 03:46

Trots att jag drog på med maxstorleken på hårddisk vid senaste datorköpet är den nu ett knappt år senare full. De två stora bovarna är foton och musik, som vardera ligger på ca 200 GB. Med 50 GB appar plus 20 GB mejl och 20 GB iPhone-backup finns helt enkelt inget vettigt manöverutrymme kvar disken.

Det som spontant känns närmast till hands för att frigöra utrymme är att tänka om vad gäller min fotolagring. Jag tycker om att ständigt ha tillgång till alla mina bilder - det är liksom poängen med att fota - och jag uppskattar smidigheten med iPhoto som bibliotek och enkelt redigeringsverktyg. Jag antar att den enda lösningen på detta problem är att förlägga biblioteket på (ytterligare) en extern disk att kånka runt med och kanske ha en parallell kopia på Google Photos i de fall disken inte hängde med.

Frågar mig nu följande:
1) Finns det mot förmodan någon annan vettig lösning jag inte tänkt på som passar mitt problem? Hur gör ni andra?
2) Hur pass snabbt går det att handskas med relativt tunga foton via extern disk? Är det värt att köpa en SSD med Lightning eller duger en vanlig gammal magnetskiva med USB 3?
3) Hur löser man smidigt backup om man har biblioteket på extern disk?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-04 10:36

NiftyDrive är en långsam med smidig lösning om du har en bärbar dator.
SSD med ThunderBolt ger mycket snabbare åtkomst.
TimeMachine gör backup på anslutna diskar också, eller köp två externa, de är ju billiga.

Det finns ju externa HDD på flera TB att köpa och inte så dyrt med Thunderbolt/USB3 anslutning.
En DAS, dvs en låda med flera HDD och Thunderbolt/USB3 är en dyrare lösning men säkrare, tex en Drobo 5D klarar upp till 32 TB totalt med 5 st HDD i.

Se också till att ha backup off-site, Backblaze eller CrashPlan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-05 00:34

Vad har du för dator? Hur stor hårddisk? Budget(önskemål)? Har du alltid bra uppkoppling, dvs befinner du dig alltid nära en internetanslutning -> isåfall kan en molnlösning möjligtvis fungera.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-06 03:04

Har en rMBP 13" 2,8 GHz i7, 16 Gb RAM, 512 GB SSD. Reser en hel del till perifera platser där bandvidden mot molnet inte alltid är vad man skulle önska, så tror inte att det skulle fungera som förstahandsvariant utan snarare för extra backup och nödåtkomst. Finns det någon molnlösning som på ett vettigt sätt låter en redigera bilderna lokalt och automatiskt synkar?

Det som gör mig lite nervös med att ha hela biblioteket på en extern disk är att de är förhållandevis lätta att tappa bort eller på annat sätt bli av med. Vad jag antar krävs är att ha två externa diskar - en ordentlig snabb för bearbetning och förstahandslagring och en extra för backup. Vet inte hur pass stor vinsten är med Thunderbolt vs USB3, eller SSD vs magnetskiva, men trivs väldigt bra med hastigheten som jag får ur när bilderna ligger direkt på datorn så vill helst undvika alltför kraftigt nerbyte.

(Lyckades f ö lösa den akuta platsbristen med ett trevligt litet program som låter en byta målmapp för iPhone-backup till extern disk. Vips dök drygt 20 Gb nytt ledigt utrymme upp)

Ursprungligen av Jånte:

Har en rMBP 13" 2,8 GHz i7, 16 Gb RAM, 512 GB SSD. Reser en hel del till perifera platser där bandvidden mot molnet inte alltid är vad man skulle önska, så tror inte att det skulle fungera som förstahandsvariant utan snarare för extra backup och nödåtkomst. Finns det någon molnlösning som på ett vettigt sätt låter en redigera bilderna lokalt och automatiskt synkar?

Det som gör mig lite nervös med att ha hela biblioteket på en extern disk är att de är förhållandevis lätta att tappa bort eller på annat sätt bli av med. Vad jag antar krävs är att ha två externa diskar - en ordentlig snabb för bearbetning och förstahandslagring och en extra för backup. Vet inte hur pass stor vinsten är med Thunderbolt vs USB3, eller SSD vs magnetskiva, men trivs väldigt bra med hastigheten som jag får ur när bilderna ligger direkt på datorn så vill helst undvika alltför kraftigt nerbyte.

(Lyckades f ö lösa den akuta platsbristen med ett trevligt litet program som låter en byta målmapp för iPhone-backup till extern disk. Vips dök drygt 20 Gb nytt ledigt utrymme upp)

I det fallet skulle jag köpa 2 st 2TB USB3 hårdiskar, en för hemma och en för resan, kanske en större för hemma. WD säljer bra små sådana för bra pris.
USB3 duger bra för att editera bilder om du inte har väldigt stora bilder med massor av lager etc, då menar jag bilder över 300 MB per bild.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-06 19:13
Ursprungligen av Jånte:

(Lyckades f ö lösa den akuta platsbristen med ett trevligt litet program som låter en byta målmapp för iPhone-backup till extern disk. Vips dök drygt 20 Gb nytt ledigt utrymme upp)

Det behövs inget speciellt program för det, bara starta iPhoto med Alt nedtryckt, och välj.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-07 01:00

Jag skulle prova funktionen Smart Previews i Ligthroom. Den låter dig ha bilderna på en extern disk, och sen skapar den mindre varianter av bilderna som sparas på din dator. När du har den externa disken inkopplad så har du tillgång till originalfilen och varenda pixel, säg 36MP i råformat. Kopplar du bort disken har du bara tillgång till en "mindre" bildfil. Du kan fortfarande jobba mot den mindre filen, men du har inte samma upplösning. Men det duger för att visa på din bärbara dator.

"Smart Previews are lossy DNG files which are a maximum size of 2540 pixels on their longest edge. They are created from the original raw files and they are stored in a folder in the same location as the Lightroom catalog."
-http://digital-photography-school.com/using-smart-previews-lightroom-5/

Bra förklarat, bättre än vad jag kan iaf:
http://www.lightroomfanatic.com/workflow/offl...

Ursprungligen av reboot81:

Jag skulle prova funktionen Smart Previews i Ligthroom. Den låter dig ha bilderna på en extern disk, och sen skapar den mindre varianter av bilderna som sparas på din dator. När du har den externa disken inkopplad så har du tillgång till originalfilen och varenda pixel, säg 36MP i råformat. Kopplar du bort disken har du bara tillgång till en "mindre" bildfil. Du kan fortfarande jobba mot den mindre filen, men du har inte samma upplösning. Men det duger för att visa på din bärbara dator.

"Smart Previews are lossy DNG files which are a maximum size of 2540 pixels on their longest edge. They are created from the original raw files and they are stored in a folder in the same location as the Lightroom catalog."
-http://digital-photography-school.com/using-smart-previews-lightroom-5/

Bra förklarat, bättre än vad jag kan iaf:
http://www.lightroomfanatic.com/workflow/offl...

Är det inte så att om du redigerar småbilderna från Smart Preview bilderna när du inte har tillgång till originalen och senare kopplar in den externa så överförs de sparade redigeringarna till kopior om dessa tex är RAW av originalfilerna på den externa? Kanske minns fel.

  • Medlem
  • 2015-07-07 09:49

En ordentlig backup i all ära men att släpa omkring på en massa lösa prylar som kan tappas kommer göra dig till ett nervöst vrak så småningom.
Upplevd känsla att ha tillgång till allt genast är en sak, men handen på hjärtat, behöver du verkligen ha med så mycket. Det måste vara väldigt speciella behov i så fall.
För några år sedan körde jag ett antal turer till Erikshjälpen med saker jag inbillat mig jag behövde och en massa böcker jag trodde jag skulle läsa igen. Har inte saknat något. Var bara skönt att befria sig från tingens tyranni.

Ursprungligen av per s:

En ordentlig backup i all ära men att släpa omkring på en massa lösa prylar som kan tappas kommer göra dig till ett nervöst vrak så småningom.
Upplevd känsla att ha tillgång till allt genast är en sak, men handen på hjärtat, behöver du verkligen ha med så mycket. Det måste vara väldigt speciella behov i så fall.
För några år sedan körde jag ett antal turer till Erikshjälpen med saker jag inbillat mig jag behövde och en massa böcker jag trodde jag skulle läsa igen. Har inte saknat något. Var bara skönt att befria sig från tingens tyranni.

Nu ville han ju ha med sig bilder och, antar jag, musiken så vi försökte ge lite råd, men som du säger, till slut släpar man runt med en massa prylar med allt vad det innebär.
Man får helt enkelt gör en avvägning mellan nytta och nöje sas

Ursprungligen av kenjon:

NiftyDrive är en långsam med smidig lösning om du har en bärbar dator.
SSD med ThunderBolt ger mycket snabbare åtkomst.
TimeMachine gör backup på anslutna diskar också, eller köp två externa, de är ju billiga.

Glömde ju denna NiftyDrive, lite långsam men helt ok, jag har ett 128GB microSD i min MBPr, och nu säljer ju Sandisk ett riktigt snabbt på 200GB men ack så dyrt just nu, 90MB/s R/W och ca 4200 spänn.

1) Finns det mot förmodan någon annan vettig lösning jag inte tänkt på som passar mitt problem? Hur gör ni andra?
>>> Jag använder OneDrive / Dropbox för att lagra mina bilder. inkl från mobilen, dessa synkas automagiskt till tex onedrive.
Har 230GB så det funkar bra för det ändamålet för mig just nu.

2) Hur pass snabbt går det att handskas med relativt tunga foton via extern disk? Är det värt att köpa en SSD med Lightning eller duger en vanlig gammal magnetskiva med USB 3?
>>> USB3 räcker gott och väl. Men lagra gärna på molnet oxå. utifall disken kraschar eller tappas eller liknande.

3) Hur löser man smidigt backup om man har biblioteket på extern disk?
>>> Se ovan, lagra i molnet.

Jag har länge även kikat på lösningar som Backblaze eller CrashPlan men har inte känt att behovet finns då i mitt fall så duger OneDrive / Dropbox. Jag är mest rädd om mina bilder och dokument.

Kör även med en Raspberry Pi 2 där jag konfigat en jävla massa. Brukar spara en backup av konfigfilerna i molnet, samma gäller 2-3 avbilder på sd-kortet.

Jag har som sagt lagring på en extern disk via Time Machine, Manuell överföring och överföringar till molnet som Dropbox/OneDrive.

Ursprungligen av Emanuel L:

1) Finns det mot förmodan någon annan vettig lösning jag inte tänkt på som passar mitt problem? Hur gör ni andra?
>>> Jag använder OneDrive / Dropbox för att lagra mina bilder. inkl från mobilen, dessa synkas automagiskt till tex onedrive.
Har 230GB så det funkar bra för det ändamålet för mig just nu.

2) Hur pass snabbt går det att handskas med relativt tunga foton via extern disk? Är det värt att köpa en SSD med Lightning eller duger en vanlig gammal magnetskiva med USB 3?
>>> USB3 räcker gott och väl. Men lagra gärna på molnet oxå. utifall disken kraschar eller tappas eller liknande.

3) Hur löser man smidigt backup om man har biblioteket på extern disk?
>>> Se ovan, lagra i molnet.

Jag har länge även kikat på lösningar som Backblaze eller CrashPlan men har inte känt att behovet finns då i mitt fall så duger OneDrive / Dropbox. Jag är mest rädd om mina bilder och dokument.

Kör även med en Raspberry Pi 2 där jag konfigat en jävla massa. Brukar spara en backup av konfigfilerna i molnet, samma gäller 2-3 avbilder på sd-kortet.

Jag har som sagt lagring på en extern disk via Time Machine, Manuell överföring och överföringar till molnet som Dropbox/OneDrive.

Japp, molnlösningar för både backup och extern lagring är suveränt, men om man inte har tillgång till WiFi då man behöver filerna kan det bli rätt dyr lösning då både molnet och 4G/3G kostar en del för större mängder.

Om man vill en molnlösning för bilder kan jag ändå rekommendera Flickr som är gratis för en 1TB med bilder och filmer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-07 13:22
Ursprungligen av CekariYH:

Är det inte så att om du redigerar småbilderna från Smart Preview bilderna när du inte har tillgång till originalen och senare kopplar in den externa så överförs de sparade redigeringarna till kopior om dessa tex är RAW av originalfilerna på den externa? Kanske minns fel.

Man redigerar "småbilderna" som man vill, väl hemma kopplar man i USB-disken och programmet ser justeringarna som om de var gjorda på de stora råfilerna. Skapas inte en kopia. Inga dubletter.

Jag gjorde ett litet test. Tog 20 5DII råfiler på 450MB och la på en USB-disk. Lade till dessa i LR och valde att skapa Smarta smarta förhandsvisningar.
Kopplade bort USB-disken och hade fortfarande tillgång till bilderna, dock inte 5616 × 3744 utan 2560 × 1707 vilket duger fullgott för min 27" skärm.
Storleken då, hurpass mycket plats tar bilderna som låg på 450MB ursprungligen? 40MB. Så här har du en lösning på bildproblemet.

Jag har sagt det flera gånger innan: En USB-hårddisk kostar <1000kr. Säkerhetskopiering till molnet kostar hälften av det.
Du ska ha båda två om du värderar dina bilder till mer än 1500kr.

Ursprungligen av reboot81:

Man redigerar "småbilderna" som man vill, väl hemma kopplar man i USB-disken och programmet ser justeringarna som om de var gjorda på de stora råfilerna. Skapas inte en kopia. Inga dubletter.

Jag gjorde ett litet test. Tog 20 5DII råfiler på 450MB och la på en USB-disk. Lade till dessa i LR och valde att skapa Smarta smarta förhandsvisningar.
Kopplade bort USB-disken och hade fortfarande tillgång till bilderna, dock inte 5616 × 3744 utan 2560 × 1707 vilket duger fullgott för min 27" skärm.
Storleken då, hurpass mycket plats tar bilderna som låg på 450MB ursprungligen? 40MB. Så här har du en lösning på bildproblemet.

Jag har sagt det flera gånger innan: En USB-hårddisk kostar <1000kr. Säkerhetskopiering till molnet kostar hälften av det.
Du ska ha båda två om du värderar dina bilder till mer än 1500kr.

Ja just, så var det ju

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-08 02:58
Ursprungligen av reboot81:

Man redigerar "småbilderna" som man vill, väl hemma kopplar man i USB-disken och programmet ser justeringarna som om de var gjorda på de stora råfilerna. Skapas inte en kopia. Inga dubletter.

Jag gjorde ett litet test. Tog 20 5DII råfiler på 450MB och la på en USB-disk. Lade till dessa i LR och valde att skapa Smarta smarta förhandsvisningar.
Kopplade bort USB-disken och hade fortfarande tillgång till bilderna, dock inte 5616 × 3744 utan 2560 × 1707 vilket duger fullgott för min 27" skärm.
Storleken då, hurpass mycket plats tar bilderna som låg på 450MB ursprungligen? 40MB. Så här har du en lösning på bildproblemet.

Jag har sagt det flera gånger innan: En USB-hårddisk kostar <1000kr. Säkerhetskopiering till molnet kostar hälften av det.
Du ska ha båda två om du värderar dina bilder till mer än 1500kr.

Tack! Det här verkar ju alldeles magiskt, och löser ju precis mitt problem! Förstår inte att jag inte hört talas om detta eller varför inte Apple implementerat en motsvarande lösning. Ska genast prova

Vad gäller backup kör jag i nuläget 1 månadsvis kopia på den stora strömanslutna 3,5" disken som alltid är hemma, 1 aktuell kopia på den lilla externa 2,5" som (i princip) alltid följer med, och så 1 kopia på datorn. Härom dagen la jag också upp en fullständig kopia på Google Photos - dock gratisvarianten och inte de högupplösta orginalfilerna, men likväl en extra trygghet ifall allt så skita sig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-08 03:02
Ursprungligen av kenjon:

Det behövs inget speciellt program för det, bara starta iPhoto med Alt nedtryckt, och välj.

Jag syftade alltså inte på iPhoto-bilbioteket utan på iPhones backup, som normalt ligger i ~/Library/Application Support/MobileSync/ och som i mitt fall vägde drygt 20 Gb. Går förvisso säkerligen att lösa via terminal utan något program också

Ursprungligen av Jånte:

Tack! Det här verkar ju alldeles magiskt, och löser ju precis mitt problem! Förstår inte att jag inte hört talas om detta eller varför inte Apple implementerat en motsvarande lösning. Ska genast prova.

det har dem.

Men krävs att du sparar alla bilder via Photos på iCloud.

1
Bevaka tråden