Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Badar eller duschar ni med klockan?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östergötland
  • 2015-07-04 19:45

Som topic säger badar eller duschar ni med klockan?
Jag duschar med den men har inte vågat bada med den.

Man har både hoppat från 10m med den och simmat 1000-1200m i sträck i pool utan att något hänt. Finns andra som testat att gå på djupet också—ner till 40m och allt fungerade efter.

Jag bedömer den som rätt vattentät för vanlig simning och badlek.

Lite olika test på YouTube

Nej, men å andra sidan så vare sig duschar eller badar jag med min omega seamaster som är testad till motsvarande 300 m djup.

Klockorna tål det men jag ser ingen anledning att ta med dem till duschen

Jag har inte duschat/badat med min Watch Sport än, fast gjorde det alltid med min förra klocka med stålarmband för att hålla rent i alla skrymslen.

För att ansluta till CekariYH, och lite som svar till dig @BlackSmp, så ser jag också det som ett naturligt sätt att bli av med lite saltavlagringar och lite annat smått och gott som säkert fastnar lite överallt.

Annars kan man ju tycka att man kanske skulle låta duschen förbli en av få mobilfredade zoner…

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, men å andra sidan så vare sig duschar eller badar jag med min omega seamaster som är testad till motsvarande 300 m djup.

Klockorna tål det men jag ser ingen anledning att ta med dem till duschen

Samma här. Min Rolex som precis blivit trycktestad iof bara till 100 m - skulle aldrig ha den på i duschen - möjligtvis vid dopp i havet. Men nu får den så lite armtid på grund av  Watch - så problemet är noll.
Brukar annars stoppa i ultraljudsbad - tillsammans med glasögon och lite annat - var annan månad. Stållänken till  Watch får nog samma behandling framöver - men inte tillsammans med klockan. Lätt att ta av och på - så finns ingen anledning.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

För att ansluta till CekariYH, och lite som svar till dig @BlackSmp, så ser jag också det som ett naturligt sätt att bli av med lite saltavlagringar och lite annat smått och gott som säkert fastnar lite överallt.

Annars kan man ju tycka att man kanske skulle låta duschen förbli en av få mobilfredade zoner

Nu har jag aldrig, än iaf, tagit med mobilen in i duschen, men vet några på jobbet som har med sig den i en plastpåse
Där är det väl en fördel att ha Watch på sig, då förblir iPhone tyst för det mesta, och Watchs tysta lilla pip lär väl inte höras igenom plaskandet.

Ursprungligen av adress@mac:

Samma här. Min Rolex som precis blivit trycktestad iof bara till 100 m - skulle aldrig ha den på i duschen - möjligtvis vid dopp i havet. Men nu får den så lite armtid på grund av  Watch - så problemet är noll.
Brukar annars stoppa i ultraljudsbad - tillsammans med glasögon och lite annat - var annan månad. Stållänken till  Watch får nog samma behandling framöver - men inte tillsammans med klockan. Lätt att ta av och på - så finns ingen anledning.

Japp. det funkar ju också utmärkt om man gör det så pass ofta

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

För att ansluta till CekariYH, och lite som svar till dig @BlackSmp, så ser jag också det som ett naturligt sätt att bli av med lite saltavlagringar och lite annat smått och gott som säkert fastnar lite överallt.

Annars kan man ju tycka att man kanske skulle låta duschen förbli en av få mobilfredade zoner…

Det finns inget rätt eller fel. Det är en personlig smaksak.

Ursprungligen av adress@mac:

Samma här. Min Rolex som precis blivit trycktestad iof bara till 100 m - skulle aldrig ha den på i duschen - möjligtvis vid dopp i havet. Men nu får den så lite armtid på grund av  Watch - så problemet är noll.
Brukar annars stoppa i ultraljudsbad - tillsammans med glasögon och lite annat - var annan månad. Stållänken till  Watch får nog samma behandling framöver - men inte tillsammans med klockan. Lätt att ta av och på - så finns ingen anledning.

Håll Watch borta från ultraljudsbad. Finns konstaterade skador på dem efter det nämligen.

Sedan som svar till er alla andra.

Tänk på att klockan är klassad med IPX7 och duschens strålar lär ha betydligt högre tryck än det raringen är avsedd för. Bara så ni tänker på det när ni planerar att duscha med den.

Ursprungligen av grenhall:

Håll Watch borta från ultraljudsbad. Finns konstaterade skador på dem efter det nämligen.

Sedan som svar till er alla andra.

Tänk på att klockan är klassad med IPX7 och duschens strålar lär ha betydligt högre tryck än det raringen är avsedd för. Bara så ni tänker på det när ni planerar att duscha med den.

Nu hoppas man ju att ingen stoppar någon klocka i ett ultralsusbad, utom urmakare som renoverar mekaniska klockor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-05 14:14
Ursprungligen av grenhall:

Tänk på att klockan är klassad med IPX7 och duschens strålar lär ha betydligt högre tryck än det raringen är avsedd för. Bara så ni tänker på det när ni planerar att duscha med den.

Har länge tänkt ta tag i träningsbiten (har nog inte tränat ordentligt sedan muck, vilket är typ 16-17 år sedan) och idag tog jag första steget bokstavligt talat...första löprundan. Tog nog i lite väl i början så jag pallade en kilometer, sedan fick det bli lite gåendes vila. Tempot låg på dryga fyra min/km. Därefter blev det en halv kilometer till och sedan fick det vara bra för denna gången.

Hur som helst, det skulle aldrig falla mig in att duscha med klockan men däremot sköljde jag den under kranen för första gången idag. Då tänkte jag på det du skrev ovan och tycker det låter lite konstigt, varför skulle det vara mer ok att skölja under kranen till skillnad från att stå i duschen? Det lär ju generellt vara samma tryck, även om man möjligen kan reglera lite lättare under kranen.

Ursprungligen av zinned:

Har länge tänkt ta tag i träningsbiten (har nog inte tränat ordentligt sedan muck, vilket är typ 16-17 år sedan) och idag tog jag första steget bokstavligt talat...första löprundan. Tog nog i lite väl i början så jag pallade en kilometer, sedan fick det bli lite gåendes vila. Tempot låg på dryga fyra min/km. Därefter blev det en halv kilometer till och sedan fick det vara bra för denna gången.

Hur som helst, det skulle aldrig falla mig in att duscha med klockan men däremot sköljde jag den under kranen för första gången idag. Då tänkte jag på det du skrev ovan och tycker det låter lite konstigt, varför skulle det vara mer ok att skölja under kranen till skillnad från att stå i duschen? Det lär ju generellt vara samma tryck, även om man möjligen kan reglera lite lättare under kranen.

Det enda jag kan tänka mig är fallhöjden och utgångshastigheten vid munstycket, under kranen med mjuk stråle är det väl omkring 1 dm, i duschen kan det ju bli uppemot 1,5 till 2m plus högre utgångshastighet.

Ursprungligen av zinned:

Har länge tänkt ta tag i träningsbiten (har nog inte tränat ordentligt sedan muck, vilket är typ 16-17 år sedan) och idag tog jag första steget bokstavligt talat...första löprundan. Tog nog i lite väl i början så jag pallade en kilometer, sedan fick det bli lite gåendes vila. Tempot låg på dryga fyra min/km. Därefter blev det en halv kilometer till och sedan fick det vara bra för denna gången.

Hur som helst, det skulle aldrig falla mig in att duscha med klockan men däremot sköljde jag den under kranen för första gången idag. Då tänkte jag på det du skrev ovan och tycker det låter lite konstigt, varför skulle det vara mer ok att skölja under kranen till skillnad från att stå i duschen? Det lär ju generellt vara samma tryck, även om man möjligen kan reglera lite lättare under kranen.

Du ska inte blåsa på full malle på kranen. Däremot kan en duschstråle med högt tryck generera högre tryck än det klockan är testad för.

IPX7 är certifierat vid 1,4 psi (0.0965265 bar)

Tryck i svenska ledningar är ~29.00757822981 psi (2bar)

Träffar en stråle på säg 20 psi klockans hål för mikrofon/högtalare tja då vet vi ju inte vad som kan hända. Och det lär vara lätt hänt om man duschar regelbundet med klockan.

Jag säger det bara som en ren tanke kring att duscha med den. Personligen hade jag inte gjort det.

Ursprungligen av grenhall:

Håll Watch borta från ultraljudsbad. Finns konstaterade skador på dem efter det nämligen.

Sedan som svar till er alla andra.

Tänk på att klockan är klassad med IPX7 och duschens strålar lär ha betydligt högre tryck än det raringen är avsedd för. Bara så ni tänker på det när ni planerar att duscha med den.

Tyckte jag skrev Stållänken - men INTE klockan? Jo - det står det fortfarande ....?

Ursprungligen av adress@mac:

Tyckte jag skrev Stållänken - men INTE klockan? Jo - det står det fortfarande ....?

Nej jag menade inte att du skulle göra det. Jag bara skrev det som en allmän varning. Sorry att jag utgick från ditt inlägg det var inte riktat mot dig.

Apropå våra diskussioner om duscha och inte duscha med  Watch. Artikel i MacWorld idag:

14. Tvätta klockan

Apple Watch är vattentät enligt IPX7-standarden (och har enligt oberoende tester visat sig tåla betydligt mer än så – inklusive att dyka från 10-meterstorn och vara på 10 meters djup). Det innebär att det absolut inte är någon fara att duscha med den eller att tvätta själva klockan under rinnande vatten. Om den digitala kronan börjar kännas lite slö eller ryckig rekommenderar Apple just det senare. Spola med ljummet vatten och håll kronan under strålen samtidigt som du snurrar på den framåt och bakåt för att få ut all smuts.

Tänk på att inte använda tvål eller andra lösningsmedel, och att armbanden i läder inte är vattentåliga.

Jag har väldigt mycket ångest över det här, för jag älskar att bada och jag vill helst inte lämna klockan på stranden. Frågan är hur vattentät den är, för det är olika bud om det här. Jag skulle verkligen bli ledsen om den pajade, men jag vill ju inte heller ta av den.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-19 15:20

Vatten och el har aldrig varit någon bra kombination. Äger ingen Apple Watch men skulle personligen aldrig bada med den. Hoppar jag i plurret sitter antingen min Tissot eller Longines på armen, som är klassade till 200 respektive 300 meter.

Den senare är ett uttalat dykarur, och enligt Longines själva skall den servas och trycktestas en gång per år för att man ska vara säker på att den håller tätt. Då ska man tänka på att Longines har tillverkat klockor sedan 1832 och att den tillverkas i Schweiz. Apple har varit verksamma inom klockbranschen sedan 2014 och deras sätts ihop av en (förmodligen?) underbetald stackare någonstans i Kina. Tycker det är för mycket pengar att gambla med

Det är mina personliga åsikter ovan och vad jag TROR, har ingen säker källa på något annat än det jag skrivit om mina egna klockor

Ursprungligen av antila:

Jag har väldigt mycket ångest över det här, för jag älskar att bada och jag vill helst inte lämna klockan på stranden. Frågan är hur vattentät den är, för det är olika bud om det här. Jag skulle verkligen bli ledsen om den pajade, men jag vill ju inte heller ta av den.

Här har du alla data om klassningen för damm och vatten täthet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklas...
 Watch har IPX7

Skulle vara intressant att veta hur folks användningsmönster med klockan är.

Själv brukar jag tvätta klockan med handtvål under rinnande vatten i samband med att jag tvättar händerna eller diskar. Dessutom duschar jag med klockan varje dag. Än så länge har det gått bra i alla fall.

Hur gör ni?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-09 21:55

Duschar med klockan skulle aldrig falla mig in, känns väldigt osanitärt i mina ögon.

Däremot sköljer jag den med jämna mellanrum.

Ursprungligen av zinned:

Duschar med klockan skulle aldrig falla mig in, känns väldigt osanitärt i mina ögon.

Däremot sköljer jag den med jämna mellanrum.

Jag duschar för att bli ren...gör inte du det?

Ursprungligen av Megolon:

Jag duschar för att bli ren...gör inte du det?

Jo men utan skor - glasögon och klocka. Då blir man ännu renare.....?

Ursprungligen av adress@mac:

Jo men utan skor - glasögon och klocka. Då blir man ännu renare.....?

När jag använde klocka för sisådär 20år sedan duschade jag alltid med den och nog blev den ren allt

Ursprungligen av Megolon:

När jag använde klocka för sisådär 20år sedan duschade jag alltid med den och nog blev den ren allt

Klockan ja.......⌚️

Har "alltid" duschat med klockan innan Watch, nu när det specifikt står att man inte ska använda tvål blir man ju lite tveksam, även fast jag nog tror att den klarar vanlig tvål.

Ursprungligen av CekariYH:

Har "alltid" duschat med klockan innan Watch, nu när det specifikt står att man inte ska använda tvål blir man ju lite tveksam, även fast jag nog tror att den klarar vanlig tvål.

Saken är att tvål kan påverka packningar negativt. Jag har för mig att det är en ganska standardmässig rekommendation bland klocktillverkare och jag brukar undvika att tvätta klockan med tvål eller liknande.

Ursprungligen av BlackSmp:

Saken är att tvål kan påverka packningar negativt. Jag har för mig att det är en ganska standardmässig rekommendation bland klocktillverkare och jag brukar undvika att tvätta klockan med tvål eller liknande.

Tror dock det är en försiktighetsprincip tillverkarna går ut med av försäkrings-tekniska skäl då det faktiskt finns tätningar av material som klarar det mesta och även tvål vilket jag är ganska säker på att dom flesta lite dyrare klockor har.
Men tills man är säker är det ju dumt att chansa med iaf dyrare prylar

Off-topic

Ursprungligen av zinned:

Duschar med klockan skulle aldrig falla mig in, känns väldigt osanitärt i mina ögon.

Så det är mer "sanitärt" att ta av sig (den smutsiga) klockan, tvätta sig och sedan sätta på sig (den fortfarande smutsiga) klockan efteråt? Blir inte klockan renare av att hänga med i duschen...? ?

On-topic
Det låter som jag är väl "offensiv" med min klocka. Man kanske ska ta och lugna ner sig lite...? Det där med att tvålen skulle ha en skadlig inverkan var nytt för mig.

Någon som känner till ett fall där klockan faktiskt tagit skada (av fukt/vatten)?

Ursprungligen av iTiger:

Off-topic
Så det är mer "sanitärt" att ta av sig (den smutsiga) klockan, tvätta sig och sedan sätta på sig (den fortfarande smutsiga) klockan efteråt? Blir inte klockan renare av att hänga med i duschen...? ?

On-topic
Det låter som jag är väl "offensiv" med min klocka. Man kanske ska ta och lugna ner sig lite...? Det där med att tvålen skulle ha en skadlig inverkan var nytt för mig.

Någon som känner till ett fall där klockan faktiskt tagit skada (av fukt/vatten)?

Inget jag hört än, men har inte letat heller.

Det med tvål är att den torkar ur o-ringar/packningar varvid tätningen blir sämre, speciellt vid rörliga delar som genomgången av kronan etc om fel kvalitet av tätningar, samt att tvål sänker ytspänningen så vatten lättarte sipprar in tex vid mic och högtalare gissningsvis.

Senast redigerat 2015-08-10 21:09
Bevaka tråden