Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Så säger du upp Apple Music

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple erbjuder tre månaders gratis test av Apple Music och börjar sedan automatiskt att dra månadsavgiften från ditt kort. Så här gör du för att stoppa eller säga upp ditt medlemskap utan att några pengar dras.

Läs hela artikeln här

Redan?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-01 22:07

Om man sedan tidigare har Music Match, "avslutas" det automatiskt när man prenumererar på Apple Music, eller måste det avslutas manuellt?

Tecknade 3 abb igår á 150kr stycket.
Hade lite strul att få familjedelning att funka i början. Sa upp ett av abben direkt. Bäst jag gör samma sak med det andra nu innan det glöms bort.

Ursprungligen av kenjon:

Om man sedan tidigare har Music Match, "avslutas" det automatiskt när man prenumererar på Apple Music, eller måste det avslutas manuellt?

Nej och ja

Men inte säger man upp en musiktjänst som verkligen fungerar och som är så här bra redan vid start? Dessutom kommer Apple Music till Sonos inom kort. Spotify har inte en chans. Musikkvaliten är dessutom överlägsen.
Kan erkänna att jag inte trodde detta när jag såg presentationen, men nu när jag har Apple Music i alla mina enheter och dessutom Mac så är jag helt körd på detta

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-07-02 00:38
Ursprungligen av MalcomX:

Men inte säger man upp en musiktjänst som verkligen fungerar och som är så här bra redan vid start? Dessutom kommer Apple Music till Sonos inom kort. Spotify har inte en chans. Musikkvaliten är dessutom överlägsen.
Kan erkänna att jag inte trodde detta när jag såg presentationen, men nu när jag har Apple Music i alla mina enheter och dessutom Mac så är jag helt körd på detta

Har bara scrollat runt lite men ser inget som gör mig såld funktionsmässigt. Vad är fördelarna gentemot Spotify egentligen?
Spotifys spelliste-community ska det mycket till innan jag ger upp.

Jag förstår inte hur det funkar. Låtar jag lägger till kommer inte i mina listor och liknande. Hittar knappast hur man söker låtar.

Riktigt besviken, hitills. Har dock bara provat lite...

Ursprungligen av _empty:

Jag förstår inte hur det funkar. Låtar jag lägger till kommer inte i mina listor och liknande. Hittar knappast hur man söker låtar.

Riktigt besviken, hitills. Har dock bara provat lite...

Är väl som allt nytt innan man lärt sig hur Apple tänkte, sedan kommer Apple absolut vara lyhörda till saker som folk tycker inte funkar bra. Musik är ju en stor sak för Apple.

Ursprungligen av _empty:

Jag förstår inte hur det funkar. Låtar jag lägger till kommer inte i mina listor och liknande. Hittar knappast hur man söker låtar.

Riktigt besviken, hitills. Har dock bara provat lite...

Har provat lite mer, men det känns inte Apple, så som jag har varit van vid.
Säkerhet och användarvänlighet högst på listan.
Så är det inte med Apple Music.

Blir det inte monumentala förbättringar och sjuhelvetes massa tydlighet ifrån Apple, så blir det här en kort historia för mig.
Stängde precis av automatisk förnyelse och iCloud-biblioteket på macen.
Ska gå tillbaka till sista Time-Machine kopian på macen och hoppas att mina ljudspår inte blivit affekterat av Apple Music.
Ska dock fortsätta att kolla på mina i-devicer

Jag tycker att det verkar som att de här "tre gratismånaderna" snarare känns som "tre månaders obetalt jobb för att beta testa Apple Music" . Min förklaring är att det är segt att starta låtar jämfört med Spotify, under mina spelistor i Min Musik är det helt tomt, alla låtar är borta men finns om jag hittar listan via sökfunktionen. Inte heller fungerar iCloud Music Library, hade på datorn hela natten för att allt skulle matchas men det går inte hitta några av mina låtar via sök på min iPhone 6 eller iPaden. Sen är ju inte allt negativt, tycker det är snyggare än Spotify och Beats1 är ganska trevligt men deras största USP enligt mig borde ju vara iCloud Music Library, att ha all musik man gillar, i en och samma app och på alla enheter, men tyvärr funkar ju inte det. Apple har mycket jobb framför sig om de ska lyckas slå Spotify.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag tycker att det verkar som att de här "tre gratismånaderna" snarare känns som "tre månaders obetalt jobb för att beta testa Apple Music" .

Precis!
Det är bara att tänka om, och granska Apple's produkter/service lika mycket som ifrån alla andra innan man köper. Att släppa förväntningarna att det ska leva upp till det som man varit van vid, förr. Det är ju naivt.

Det är bättre att bli positivt överraskad efter ordentlig granskning istället för att förvänta sig att något som har dött ska finnas kvar. Skulle givetvis googlat ordentligt innan jag tryckte på knappen, att jag ville testa Apple Music. I alla andra fall utom Apple så hade jag googlat, och därmed väntat.

Ska alla fall bli kul att se hur det här utvecklas, när man själv tagit ett steg tillbaka till det som känns acceptabelt för mig, för nej jag har inte tid till att vara obetald beta-testare.

Uppsagt.

Anledning?

Detta.

Ursprungligen av Ho-Lee Fuk:

Uppsagt.

Anledning?

Detta.

Helt klart en (av många) saker som Apple hade kunnat kommunicera ut bättre. Vid iTunes match kunde man ju i princip lagra hela sitt iTunes-bibliotek i molnet men för Apple music är det viktigt att man låter sitt lokala musikbibliotek ligga kvar på datorn hela tiden.

Apple music har enligt mig potential att bli något riktigt bra men först måste Apple få bukt på alla otaliga buggar. Icloud music library fungerar inget vidare. Låtar med snarlika eller identiska titlar matchas mot samma låt, oavsett om det är helt olika versioner tex den ena är instrumental och den andra är originalet. All musik som inte matchas laddas heller inte upp, trots att filformatet är ok. Fel omslag, dubbla spellistor etc etc etc...

Jag hade iTunes match förut men sade upp tjänsten då det var mycket som inte fungerade tillfredsställande men det här är ännu värre.

Hur gör man om man nu vill ha Apple Musik där iTunes Match ingår men inte den tidigare prenumerationen på iTunes Match dessutom, eller sker det med automatik så iTunes Match slutar debiteras?

Ursprungligen av CekariYH:

Hur gör man om man nu vill ha Apple Musik där iTunes Match ingår men inte den tidigare prenumerationen på iTunes Match dessutom, eller sker det med automatik så iTunes Match slutar debiteras?

iTunes match ingår inte i Apple music. Molntjänsterna är snarlika men iTunes match erbjuder fler möjligheter.

Ursprungligen av dfox:

iTunes match ingår inte i Apple music. Molntjänsterna är snarlika men iTunes match erbjuder fler möjligheter.

Jaha, då har jag fattat fel. vad är det som skiljer dom två Match åt då?

Ursprungligen av CekariYH:

Jaha, då har jag fattat fel. vad är det som skiljer dom två Match åt då?

Se inlägg 13 i denna tråd. Det verkar vara den största skillnaden.

Ursprungligen av dfox:

Se inlägg 13 i denna tråd. Det verkar vara den största skillnaden.

Ah, tack den missade jag.
Då är det inga problem för mig då jag alltid har/gör backup på min musik så jag har i reserv, så då säger jag upp iTunes Match och lever med enbart Apple Music.

Ursprungligen av CekariYH:

Ah, tack den missade jag.
Då är det inga problem för mig då jag alltid har/gör backup på min musik så jag har i reserv, så då säger jag upp iTunes Match och lever med enbart Apple Music.

Kör också backup. Känns viktigt i dessa tider

För mig är det enkelt. Apple fular sig och informerar inte om att man DRM-skyddar musiken, även din egna. Man säger dock klart och tydligt att nu behöver du inte ha din musik lagrad på dina datorer eller enheter utan nu är det molnet som gäller. Många som går på det.

Om man laddar upp all sin musik och efter 1 mån, 3 år eller vad det nu må vara känner att man vill avaluta sitt medlemskap så är all musik förlorad om man inte har backup.

Hade Apple erbjudit att man kan hämta sin musik igen utan DRM hade det varit okej, förutsatt att man fick den tillbaka i originalformatet och inte AAC 256kbps. All min musik är nämligen i ALAC.

Jag har nu testat Apple Music och detta med DRM, alla buggar, långsamt och fult GUI mm har gjort att jag gått tillbaka till Spotify. Förstår inte varför jag ens bytte...

Ursprungligen av Ho-Lee Fuk:

För mig är det enkelt. Apple fular sig och informerar inte om att man DRM-skyddar musiken, även din egna. Man säger dock klart och tydligt att nu behöver du inte ha din musik lagrad på dina datorer eller enheter utan nu är det molnet som gäller. Många som går på det.

Om man laddar upp all sin musik och efter 1 mån, 3 år eller vad det nu må vara känner att man vill avaluta sitt medlemskap så är all musik förlorad om man inte har backup.

Hade Apple erbjudit att man kan hämta sin musik igen utan DRM hade det varit okej, förutsatt att man fick den tillbaka i originalformatet och inte AAC 256kbps. All min musik är nämligen i ALAC.

Jag har nu testat Apple Music och detta med DRM, alla buggar, långsamt och fult GUI mm har gjort att jag gått tillbaka till Spotify. Förstår inte varför jag ens bytte...

Vet inte om det är lönt att svara ett avstängt troll, men här är i alla fall lite fakta: No, Apple is not adding DRM to songs on your Mac you already own.

Ursprungligen av Megasen:

Vet inte om det är lönt att svara ett avstängt troll, men här är i alla fall lite fakta: No, Apple is not adding DRM to songs on your Mac you already own.

Trevligt att veta, man känner att det blir lite konstigt ibland med alla rykten och vet inte vad man ska tro eller lita på

Ursprungligen av CekariYH:

Trevligt att veta, man känner att det blir lite konstigt ibland med alla rykten och vet inte vad man ska tro eller lita på

Du har aldrig funderat på vilka som sprider illasinnade rykten om Apple?
Visst finns det alltid något rykte som är sant men när det gäller kritik tror jag inte på 1% förrän fakta har presenterats.

Ursprungligen av Megolon:

Du har aldrig funderat på vilka som sprider illasinnade rykten om Apple?
Visst finns det alltid något rykte som är sant men när det gäller kritik tror jag inte på 1% förrän fakta har presenterats.

Illasinnande vet jag inte om alla rykten är, och när man läser på annars trovärdiga ställen är det lätt att ryckas med på gott och ont.

Ursprungligen av CekariYH:

Illasinnande vet jag inte om alla rykten är, och när man läser på annars trovärdiga ställen är det lätt att ryckas med på gott och ont.

Rykte är ett rykte och inte fakta

Ursprungligen av Megolon:

Rykte är ett rykte och inte fakta

Absolut

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-09-24 13:57

Sonos + Apple Music

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple erbjuder tre månaders gratis test av Apple Music och börjar sedan automatiskt att dra månadsavgiften från ditt kort. Så här gör du för att stoppa eller säga upp ditt medlemskap utan att några pengar dras.

Läs hela artikeln här

Den dag det funkar med Sonos så kan det bli intressant.
//Sontan

1
Bevaka tråden