Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som testat Trustbox?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Är det någon som testat Trustbox och skulle vilja ge lite omdöme? Bal hur snabbt går det att ladda upp och ner, drift, säkerhet, etc.

Blev kontaktad precis och då erbjöd dom obegränsad lagring för 1.800 per år. Jag sitter på ca 20TB filer som växer hela tiden ( Är fotograf). Just nu kör jag en backup-lösning som kostar 895 i månaden men detta är ju bra mycket billigare.

Har inte testat Trustbox, men priset låter högt.
Backblaze och CrashPlan är billigare.

Själv kör jag CrashPlan, 500/år för obegränsat backuputrymme från en dator.
(Jag kör dock Family, upp till 10 datorer, obegränsat backuputrymme för ca 1200/år).

Bra tråd; http://www.99mac.se/forum/t/290496-vardet-av-...

Som sägs ovan,

och jag kör med Backblaze som inte är dyrt alls om man betalar för två år i taget med obegränsat utrymme. Dock endast för en dator per abonnemang och alla anslutna HDD, DAS:ar etc men inte NAS:ar eller TimeMachine backupper.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-03 11:12

Uppstickare i den här branshen har det inte lätt. Crashplan o Backblaze har funnits x antal år och är beprövade.
Nu är jag pessimistisk men säg att Trustbox leverar en bra produkt, men inte lyckas skapa en tillräckligt stor kundbas för att gå runt, ja då faller det på det istället.

Själv föredrar jag Crashplan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-03 12:28

Tillägg: trustbox.se/no/dk satsar inte på en stor kundbas - isåfall hade man valt ett annat namn eller förvärvat trustbox.com. Enda sättet att överleva på den digitala scenen är att erbjuda sina tjänster till hela internetbefolkningen, inte ett par miljoner skandinaver.
"TrustBox" ger noll träffar i MAS/App store. Men de visar upp en iPhoneapp med iOS 6. Vi befinner oss 2-3 generationer framåt idag.

TrustBox vill göra allt – säkerhetskopiera och erbjuda delningstjänster. Man bör inte kombinera dessa två tjänster då detta bäddar för problem. Som att ha ett kassaskåp där man erbjuder enkel access från hela världen med en enkel PIN-kod.

Sidan "Vilka är vi" berättar inget om vem som står bakom tjänsten. Dock skriver de: "Hos oss på TrustBox försöker vi konstant att söka igenom marknaden efter applikationer och tillägg som kan hjälpa dig i din vardag, allt för att göra det enkelt för dig."
Någon som vill ha extra toolbars?

"All din data lagras därför på ett av världens största och mest prisbelönta serverhotell i London som också används av de största aktörerna på marknaden." Ett (1!) ställe, nej det där är inte ok. Crashplan kör på flera ställen, på olika kontinenter.

Finns ingen demo, finns inga tester/reviews. Snacka om att köpa grisen i säcken.

Bakom står MyData Aps med Rasmus Bengtson Møller som VD.

Sist får jag citera deras sida: ”Varannan svensk kan förlora sina familjebilder och privata e-mails”.
Jag vill hävda att: alla som har mail och familjebilder kan förlora dem.

Ursprungligen av reboot81:

Tillägg: trustbox.se/no/dk satsar inte på en stor kundbas - isåfall hade man valt ett annat namn eller förvärvat trustbox.com. Enda sättet att överleva på den digitala scenen är att erbjuda sina tjänster till hela internetbefolkningen, inte ett par miljoner skandinaver.
"TrustBox" ger noll träffar i MAS/App store. Men de visar upp en iPhoneapp med iOS 6. Vi befinner oss 2-3 generationer framåt idag.

TrustBox vill göra allt – säkerhetskopiera och erbjuda delningstjänster. Man bör inte kombinera dessa två tjänster då detta bäddar för problem. Som att ha ett kassaskåp där man erbjuder enkel access från hela världen med en enkel PIN-kod.

Sidan "Vilka är vi" berättar inget om vem som står bakom tjänsten. Dock skriver de: "Hos oss på TrustBox försöker vi konstant att söka igenom marknaden efter applikationer och tillägg som kan hjälpa dig i din vardag, allt för att göra det enkelt för dig."
Någon som vill ha extra toolbars?

"All din data lagras därför på ett av världens största och mest prisbelönta serverhotell i London som också används av de största aktörerna på marknaden." Ett (1!) ställe, nej det där är inte ok. Crashplan kör på flera ställen, på olika kontinenter.

Finns ingen demo, finns inga tester/reviews. Snacka om att köpa grisen i säcken.

Bakom står MyData Aps med Rasmus Bengtson Møller som VD.

Sist får jag citera deras sida: ”Varannan svensk kan förlora sina familjebilder och privata e-mails”.
Jag vill hävda att: alla som har mail och familjebilder kan förlora dem.

Tack. Det var den känslan jag fick. Dom har ju ett omdöme från en frisör också ( Jag dissar inte yrket men det väger inte så tungt i recensioner om backup, hår växer ju ut)

Ska kolla upp dom alternativ ni kör. Men det är toksäkert eller hur? Hur snabba farter har ni när ni laddar upp? Är det strypt eller kan ni maxa? Kan man göra så den syncar automatiskt? Tex att om jag justerar i en tiff så hånler det med till backuppen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-03 12:49
Ursprungligen av jurassic579:

Ska kolla upp dom alternativ ni kör. Men det är toksäkert eller hur? Hur snabba farter har ni när ni laddar upp? Är det strypt eller kan ni maxa? Kan man göra så den syncar automatiskt? Tex att om jag justerar i en tiff så hånler det med till backuppen?

Inget är toksäkert man får göra det bästa möjliga av situationen. Svårt att säga hur fort det går, CP komprimerar datan rätt bra. Helt klart är att det inte går i maxfart. Ja det den gör säkerhetskopior automatiskt.
Ladda ner demon och provkör i en månad!

Din första backup kommer ta tid, bara låta det stå och tugga, sen sker bara inkrementell backup på förändringar.
Ja, gör du ändringar så görs det backup på detta också.

När jag för 4 år sen startade så hade jag 10Mbit/s-uppkoppling och laddade upp till CrashPlan med 5-6Mbit/s.

Vi pratar inte om synktjänster utan backup.

Har kört CrashPlan i 4 år och det funkar precis som det ska.

Inget är toksäkert, därför har man 2 backups.
Jag kör med en backup lokalt samt mot CrashPlan.

1
Bevaka tråden