Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Apple Music i Itunes

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple Music finns inte bara på Iphone och Ipad, utan också i Itunes för Mac och pc. 99mac guidar dig rätt bland knappar och flikar.

Läs hela artikeln här

Jag kan kopiera filer och spela upp dem i icke-apple-enheter.

Ursprungligen av EdvinT:

Jag kan kopiera filer och spela upp dem i icke-apple-enheter.

Flytta runt själva filen går, men inte spela upp dem förutom i Itunes inloggad med Apple-ID.

Tydligen copy-protectas all musik man har om man laddar upp den på iCloud, oavsett var den är köpt och hur den är inlagd. Skumt om ens rippade vinyler plötsligt inte går att kopiera som vanligt. Tur man har backup på all musik man har

Källa: http://macworld.idg.se/2.1038/1.633020/apple-...

Senast redigerat 2015-07-03 09:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-03 08:43

Apple Music skulle vara ett komplement till iTunes, inte byggas in i det. Komplexiteten i både mobilappen och iTunes på datorn ökade enormt när man lade till funktionerna från Apple Music. Detta är inte hållbart i längden. Massor med funktioner som göms eller försvinner. Det värsta UX någon sin skådat på en Apple produkt: dubbla kontextuella menyer i iTunes på datorn samt menyer som fyller en hel 5S skärm på höjden i Musik-appen. Rörigt och oöversiktligt. Dålig eller ingen information om vad som händer när man startar sina 3-månaders gratisperiod.

Ursprungligen av beh:

Apple Music skulle vara ett komplement till iTunes, inte byggas in i det. Komplexiteten i både mobilappen och iTunes på datorn ökade enormt när man lade till funktionerna från Apple Music. Detta är inte hållbart i längden. Massor med funktioner som göms eller försvinner. Det värsta UX någon sin skådat på en Apple produkt: dubbla kontextuella menyer i iTunes på datorn samt menyer som fyller en hel 5S skärm på höjden i Musik-appen. Rörigt och oöversiktligt. Dålig eller ingen information om vad som händer när man startar sina 3-månaders gratisperiod.

Så farligt är det väl inte? När tom en gammal stöt som mig hittar runt

Ursprungligen av CekariYH:

Tydligen copy-protectas all musik man har om man laddar upp den på iCloud, oavsett var den är köpt och hur den är inlagd. Skumt om ens rippade vinyler plötsligt inte går att kopiera som vanligt. Tur man har backup på all musik man har

Källa: http://macworld.idg.se/2.1038/1.633020/apple-...

Det där verkar inte stämma. Jag har aktiverat iCloud-musikbibllietek och synkat musiken till fler enheter. Trots det kan jag spela musiken i annan enhet utan Apple-ID.

Ursprungligen av EdvinT:

Det där verkar inte stämma. Jag har aktiverat iCloud-musikbibllietek och synkat musiken till fler enheter. Trots det kan jag spela musiken i annan enhet utan Apple-ID.

Vi får väl vänta och se hur det blir med allt, går mycket rykten just nu, men tror att det man lägger på molnet och laddas ner därifrån igen och sedan kopieras till någon icke auktoriserad enhet inte kommer att spela då dessa får DRM-skydd.

Ursprungligen av CekariYH:

Vi får väl vänta och se hur det blir med allt, går mycket rykten just nu, men tror att det man lägger på molnet och laddas ner därifrån igen och sedan kopieras till någon icke auktoriserad enhet inte kommer att spela då dessa får DRM-skydd.

Men frågan är ju om den musik man redan hade i biblioteket skyddas. Det verkar inte så...jag spelar ju upp musiken i annan enhet. Nu har jag som en säkerhetsåtgärd avaktiverat iCloud-bibliotek på Macen. Får väl köra synkat över ipad och iphone istället. Är det här sant kan Apple Music behålla sin förbannade tjänst för sig själv. Det är av den här typen av orsaker jag och Apple aldrig kan bli kompisar till 100%.

Ursprungligen av EdvinT:

Men frågan är ju om den musik man redan hade i biblioteket skyddas. Det verkar inte så...jag spelar ju upp musiken i annan enhet. Nu har jag som en säkerhetsåtgärd avaktiverat iCloud-bibliotek på Macen. Får väl köra synkat över ipad och iphone istället. Är det här sant kan Apple Music behålla sin förbannade tjänst för sig själv. Det är av den här typen av orsaker jag och Apple aldrig kan bli kompisar till 100%.

Jag har själv testat, och den musik jag själv lägger in är inte DRM-skyddad (givetvis är musikfilerna från Apple Music det). Detta gäller både musik som fanns i molnet sedan tidigare, och helt ny jag lagt in - både sådan som finns i Apple Music och därmed "matchas" och sådana som laddas upp. Ingenstans ser jag DRM-skydd.

Jag vet inte om det möjligtvis har att göra med att min Itunes Match-prenumeration fortfarande är aktiv (jag stängde dock av den på datorerna ifråga) och att kunder helt utan Itunes Match-koppling får sin musik DRM-skyddad.

Jag kan förstå varför Offline-låtar från en strömmande musiktjänst låses med DRM, men för övriga filer är det något vi borde få slippa!

Ursprungligen av EdvinT:

Men frågan är ju om den musik man redan hade i biblioteket skyddas. Det verkar inte så...jag spelar ju upp musiken i annan enhet. Nu har jag som en säkerhetsåtgärd avaktiverat iCloud-bibliotek på Macen. Får väl köra synkat över ipad och iphone istället. Är det här sant kan Apple Music behålla sin förbannade tjänst för sig själv. Det är av den här typen av orsaker jag och Apple aldrig kan bli kompisar till 100%.

Det är som sagt bara rykten än och ingen vet till 100% hur det är.
Jag gissar att pga uppstartsstrul av Apple Music är det någon som drar för stora växlar av det hela.
Den korrekta funktionen borde vara så att musik som man själv äger och som laddas upp ska vid nedladdning inte DRM skyddas.
Däremot all musik från Apple Music förstår jag att den DRM skyddas vid nerladdning för varför ska Apple ge bort musik gratis?
Om det blev sådant ramaskri över gratis perioden vad skulle det bli om dom inte skyddade musiken.
OM det nu däremot är så att dom sätter DRM skydd på min musik vid nerladdning är det heller ingen större problem.
För vem är så oförsiktig att man inte har backup på sin musik?
Jag har det dels i form av att alla min musik ligger lokalt på min Mac Mini och en NAS.
Har man en dator med för liten hårddisk vad är kostnaden att köpa en extern.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag har själv testat, och den musik jag själv lägger in är inte DRM-skyddad (givetvis är musikfilerna från Apple Music det). Detta gäller både musik som fanns i molnet sedan tidigare, och helt ny jag lagt in - både sådan som finns i Apple Music och därmed "matchas" och sådana som laddas upp. Ingenstans ser jag DRM-skydd.

Jag vet inte om det möjligtvis har att göra med att min Itunes Match-prenumeration fortfarande är aktiv (jag stängde dock av den på datorerna ifråga) och att kunder helt utan Itunes Match-koppling får sin musik DRM-skyddad.

Jag kan förstå varför Offline-låtar från en strömmande musiktjänst låses med DRM, men för övriga filer är det något vi borde få slippa!

Jag har inte haft itunes-match tidigare. Musik som ligger i itunes på datorn sedan tidigare, och som nu synkas genom iCloud, verkar inte kopieringsskyddas. Jag kan lägga över en fil till ett usb och spela upp den i en PC.

Ursprungligen av EdvinT:

Jag har inte haft itunes-match tidigare. Musik som ligger i itunes på datorn sedan tidigare, och som nu synkas genom iCloud, verkar inte kopieringsskyddas. Jag kan lägga över en fil till ett usb och spela upp den i en PC.

Prova att ta bort en musikfil från datorn (Glöm inte ta en kopia/backup) men lämna kvar i iCloud. Efter ett tag välj att ladda ner den från iCloud och sedan föra öven den kopian till en tex andriod eller annan inte auktoriserad enhet och berätta vad som händer.
Intressant detta

Ursprungligen av CekariYH:

Prova att ta bort en musikfil från datorn (Glöm inte ta en kopia/backup) men lämna kvar i iCloud. Efter ett tag välj att ladda ner den från iCloud och sedan föra öven den kopian till en tex andriod eller annan inte auktoriserad enhet och berätta vad som händer.
Intressant detta

Jag vet inte om jag vågar. Har avaktiverat iCloud-musikbibliotek och vill inte ha några skumma kopieringsskydd i mina filer. Apple music på dator förutsätter tydligen att man har iCloud aktiverat. All musik som jag hade lagt till biblioteket försvann.

Ursprungligen av EdvinT:

Jag vet inte om jag vågar. Har avaktiverat iCloud-musikbibliotek och vill inte ha några skumma kopieringsskydd i mina filer. Apple music på dator förutsätter tydligen att man har iCloud aktiverat. All musik som jag hade lagt till biblioteket försvann.

Surt

Ursprungligen av CekariYH:

Surt

Musiken innan Apple music är kvar. Men den musik jag la till med hjälp av Apple Music är borta och jag kan inte lägga till musik i biblioteket om inte iCloud-musikbibliotek är aktiverat. Det känns sådär faktiskt. Apple vill tydligen tvinga fram synk via iCloud.

Ursprungligen av EdvinT:

Musiken innan Apple music är kvar. Men den musik jag la till med hjälp av Apple Music är borta och jag kan inte lägga till. Det känns sådär faktiskt. Apple vill tydligen tvinga fram synk via iCloud.

iCloud musikbibliotek är till för att synka mellan dina enheter. Har man bara en iPhone eller en Mac datorn behöver man inte aktivera det.

Ursprungligen av Megolon:

iCloud musikbibliotek är till för att synka mellan dina enheter. Har man bara en iPhone eller en Mac datorn behöver man inte aktivera det.

Visst. Jag har iphone, Mac och två ipad. Synkar musiken på iOS-enheterna via iCloud. Men avaktiverar man iCloud på macen kan man inte lägga till musik i biblioteket på datorn. Strömma musiken i Apple music funkar dock. Men man borde även kunna lägga till musik i det lokala biblioteket, kan man ju tycka.

Ursprungligen av EdvinT:

Visst. Jag har iphone, Mac och två ipad. Synkar musiken på iOS-enheterna via iCloud. Men avaktiverar man iCloud på macen kan man inte lägga till musik i biblioteket på datorn. Strömma musiken i Apple music funkar dock. Men man borde även kunna lägga till musik i det lokala biblioteket, kan man ju tycka.

På Macen kan du ladda ner och lägga till musiken lokalt genom att klicka på det lilla molnet, gissar att det också funkar på en iPhone.

Har gjort en spellista där jag lägger alla Apple Musik låtar i så jag vet vilka som riskerar att försvinna om jag skulle avsluta AM, så jag får en chans att ev. köpa någon som jag vill ha kvar

Ursprungligen av EdvinT:

Visst. Jag har iphone, Mac och två ipad. Synkar musiken på iOS-enheterna via iCloud. Men avaktiverar man iCloud på macen kan man inte lägga till musik i biblioteket på datorn. Strömma musiken i Apple music funkar dock. Men man borde även kunna lägga till musik i det lokala biblioteket, kan man ju tycka.

Gör en pudel. Man måste aktivera iCloud musikbibliotek för att kunna synka mellan enheterna OCH lägga till i Min Musik.
Är bara Apple Music aktiverat kan du bara streama och inget annat.

  • Medlem
  • 2015-07-04 15:35

Är det ingen av er som fick erat bibliotek och spellistor förstörda?
Vågar inte aktivera iCloud syncen igen :(.

http://www.cultofmac.com/328198/calm-down-and...

Senast redigerat 2015-07-04 15:45
Ursprungligen av Swift:

Är det ingen av er som fick erat bibliotek och spellistor förstörda?
Vågar inte aktivera iCloud syncen igen :(.

http://www.cultofmac.com/328198/calm-down-and...

Inte vad jag upptäckt, än, det enda jag fått är dubletter och tripletter på mina spellistor på iPhone och iPad men det var snart renset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-05 20:36
Ursprungligen av CekariYH:

Så farligt är det väl inte? När tom en gammal stöt som mig hittar runt

Hehe, jag kanske är grinig men jag undrar varför de inte kunde gjort som iPhoto vs Photos med iTunes vs Music.

I artikeln skrev ni: "Låtar som hämtats hem sparas i en särskild mapp i Itunes Media som lämpligt nog heter Apple Music. Tittar vi där ser vi att musikfilen är en helt vanlig aac-fil, men skyddad. Det betyder att den inte kan flyttas runt och spelas upp hursomhelst, så som vi vant oss vid sedan Itunes-material blev DRM-fritt för några år sedan. Musikfiler från Apple Music kan endast spelas upp från Itunes."

Så ser det inte ut hos mig i min Mac. Mappen i iTunes Media/Music så finns det 13 artister med några låtar vardera. Det kanske är låtar som laddats upp i molnet från min dator. Förr låg alla mina artister och deras köpta låtar i denna mapp, men även sådant jag rispat från CD.

Men under mappen iTunes Media så finns det en mapp som heter cd 7 cd 7cd. Jag vet inte om jag sett den tidigare, men där verkar nu alla mina artister med deras köpta låtar att finnas.

Någon mapp som heter Apple Music har jag inte under iTunes Media.

Någon som har något liknande, och vad kan det bero på?

Jag kanske är väldigt korkad men jag har ännu inte fattat hur man lägger till låtar i spellistor i Macens iTunes. Jag har gjort det i åratal när det gäller köpt och nedladdad musik från iTunes och från rispade CD-skivor, men hur gör man i Apple Music i iTunes?

Ni visar en bild på två versioner av låten Weak Heart och efter låttitel finns tre punkter och en lista på de spellistor man har. När syns dessa tre punkter? De syns ju i "min musik" och därifrån kan jag lägga till dom i en spellista.

Men hur gör jag för att lägga till en låt jag enbart vill strömma? Ska jag leta efter låtar i iTunes Store? Jag har gjort detta men vet inte hur jag skapar spellistor med enbart strömmande låtar.

Sedan skriver ni: "Den som hoppats på en större ombyggnad av Itunes blir besviken, för version 12.2 ser väldigt mycket ut som den tidigare versionen, förutom att Apple Music-funktionaliteten nu är inklämd mellan de tidigare "lokala" avdelningarna "Min musik" och "Spellistor" samt butiksdelen "Itunes Store".

Jag hittar inget Apple Music i "menyraden" vilket er bild inte heller visar.

Jag har använt Apple-prylar i mer än fem år, olika iPhones och iPads, Macar och AppleTV utan problem men hur Apple Music på datorns iTunes fungerar är knepigt.

Senast redigerat 2015-07-09 19:50
Ursprungligen av Pajosv:

Jag kanske är väldigt korkad men jag har ännu inte fattat hur man lägger till låtar i spellistor i Macens iTunes. Jag har gjort det i åratal när det gäller köpt och nedladdad musik från iTunes och från rispade CD-skivor, men hur gör man i Apple Music i iTunes?

Ni visar en bild på två versioner av låten Weak Heart och efter låttitel finns tre punkter och en lista på de spellistor man har. När syns dessa tre punkter? De syns ju i "min musik" och därifrån kan jag lägga till dom i en spellista.

Men hur gör jag för att lägga till en låt jag enbart vill strömma? Ska jag leta efter låtar i iTunes Store? Jag har gjort detta men vet inte hur jag skapar spellistor med enbart strömmande låtar.

Sedan skriver ni: "Den som hoppats på en större ombyggnad av Itunes blir besviken, för version 12.2 ser väldigt mycket ut som den tidigare versionen, förutom att Apple Music-funktionaliteten nu är inklämd mellan de tidigare "lokala" avdelningarna "Min musik" och "Spellistor" samt butiksdelen "Itunes Store".

Jag hittar inget Apple Music i "menyraden" vilket er bild inte heller visar.

Jag har använt Apple-prylar i mer än fem år, olika iPhones och iPads, Macar och AppleTV utan problem men hur Apple Music på datorns iTunes fungerar är knepigt.

Nu har jag äntligen förstått det. Om jag klickar på så finns det en sökfunktion för strömmande låtar. Men hur ska man veta det???

Det här var ju surt. Eftersom jag har >25.000 låtar i mitt iTunes-bibliotek kan jag inte aktivera iCloud-musikbibliotek och kan därför inte heller lägga till Apple Music-låtar till Min musik och inte heller göra några spellistor. Då försvann ju i stort sett hela poängen med Apple Music.

1. Jag går in i inställningar, aktiverar iCloud-musikbibliotek.
2. iTunes jobbar ett tag, efter en stund kommer en skylt där det står att "Nya låtar inte kunde överföras".
3. Jag går in i inställningar igen, då är iCloud-musikbibliotek avaktiverat.

Är det nåt jag inte förstår eller är det verkligen så att man inte kan använda Apple Music fullt ut bara för att man har ett stort eget bibliotek?

1
Bevaka tråden