Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regeringen säger nej till DAB-radio

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2015-06-26 14:23
Ursprungligen av Chaosstar:

Det jag menar är att om folk slutar med ett medie så går det ju inte att använda till krisinfo längre. Jag vet att folk lyssnar via FM-fortfarande, men jag reflekterar över att de blir färre och att mediet som krisinformationskanal då tappar mark.

Hur många aktiva lyssnare är ju fullständigt irrelevant för FM-radio som krismedie. Det handlar om tillgång till mottagare när annat slås ut. Sen tror jag ingen påstått att det skulle vara den mest optimala krisinformationskanalen, bara en del av ett redundant system.

Ursprungligen av Json_81:

Och skulle någon av dem skaffa en DAB-radio när de tydligen redan nu använder bättre teknik?

Vad jag kan utläsa verkar Chaosstar bara vilja stänga FM-nätet.

Jo, FM är fortfarande det som når överlägset flest och som fungar även om elnät slås ut. Men det är ju framtiden som är det relevanta; hur ska vi lösa kriskommunikationen i framtiden - hur ska vi investera våra skattemedel? För FM är ju dödsdömt så klart, det fattar ju alla som är hyfsat vakna. INGET analogt system för informationsflöde till alla (broadcast) kommer att finnas kvar inom en överskådlig framtid (det enda av betydelse är just FM och i vissa länder även AM). Dessa sista reliker från en annan teknologisk epok har dödsmärken inbränt i pannan.
En spännande gissningslek för oss som gillar att snöa in på framtida tekniska och teknologiska scenarion är: När (vilket år) kommer antalet FM-mottagare hos medborgarna att understiga den kritiska massan då det blir oförsvarligt att sända på FM och underhålla FM-nätet? Kommer staten att parallellt med utfasningen utveckla ett nationellt system för krishantering som surfar på redan existerande digitala strukturer (IP, mobila system och satellit) så att när FM släcks ner så kan man fortfarande nå nästan alla vid kris? Blir det de facto handenheten - som idag kallas smartphone - som kommer att bli den absolut avgörande bäraren av krismeddelandet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-26 18:05
Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, FM är fortfarande det som når överlägset flest och som fungar även om elnät slås ut. Men det är ju framtiden som är det relevanta; hur ska vi lösa kriskommunikationen i framtiden - hur ska vi investera våra skattemedel? För FM är ju dödsdömt så klart, det fattar ju alla som är hyfsat vakna. INGET analogt system för informationsflöde till alla (broadcast) kommer att finnas kvar inom en överskådlig framtid (det enda av betydelse är just FM och i vissa länder även AM). Dessa sista reliker från en annan teknologisk epok har dödsmärken inbränt i pannan.
En spännande gissningslek för oss som gillar att snöa in på framtida tekniska och teknologiska scenarion är: När (vilket år) kommer antalet FM-mottagare hos medborgarna att understiga den kritiska massan då det blir oförsvarligt att sända på FM och underhålla FM-nätet? Kommer staten att parallellt med utfasningen utveckla ett nationellt system för krishantering som surfar på redan existerande digitala strukturer (IP, mobila system och satellit) så att när FM släcks ner så kan man fortfarande nå nästan alla vid kris? Blir det de facto handenheten - som idag kallas smartphone - som kommer att bli den absolut avgörande bäraren av krismeddelandet?

Man ska dock inte glömma att digitala system är mycket mer sårbara om vi pratar kriskommunikation.
Det finns anledningar till att analog radiokommunikation fortfarande används i stor utsträckning.

Ursprungligen av Json_81:

Man ska dock inte glömma att digitala system är mycket mer sårbara om vi pratar kriskommunikation.
Det finns anledningar till att analog radiokommunikation fortfarande används i stor utsträckning.

Bland annat inom försvaret själva.

Lite ortogonalt i ämnet men ändå relaterat:
Är det inte märkligt att streamingtjänsterna (jag tänker spotify såklart) lanserar "vanlig prat-radio" i sin distribution..?
Hur många taylor swift-rättigheter kan det kosta att anställa en hyfsat välkänd radioprofil att dra igång med. Lägg till en driva podcastare som gör sin grej för halva lönen jmf en hyfsat kompetent javascript-kodare och vips kan man erbjuda tvättäkta radioskval att trollbinda publikum.
Som det ser ut idag är det bästa argumentet att välja spotify över någon annan tjänst (dvs differentiering i "exclusive content") är vilken gammal rockgubbe man prompt vill spela över nätet även fast man redan har två ex av varje skiva..

Ja, binära system är alltid instabilare (det vilar på mjukvara), men det har inte hindrat utfasandet av analoga system. Flygtrafik, rymdsystem, kärnkraftverk och även vitala delar av avancerad krigföring är helt digitala idag - snart är ALLT militärt 100% digitalt. Man flyger t.o.m. stridsflygplan digitalt. Respiratorer och nästan all avancerad aparatur för att hålla människor vid liv är idag digital - hela sjukhus är digitala. Utryckningskommunikationen i dom flesta rika länder är idag helt digital; ambulans, polis, brandkår. Allt. Krisbunkern under Vita Huset är idag helt digital. Kärnvapensystemet är helt digitaliserat. Hela den globala ekonomiska affärsverksamheten rullar 100% digitalt.
Vad jag säger är att det finns kritiska system som är betydligt akut mera "viktiga" än att nå ut med larm till befolkning...som redan är helt digitala.
Jag själv litar mera på analog-elektrisk teknik än digital teknik - för mig är ALLT som baseras på mjukvara instabilt - men utvecklingen och världen har en annan åsikt...eller andra prioriteringar. ALL analog IT är snart borta. ALLT.

Ursprungligen av Json_81:

Man ska dock inte glömma att digitala system är mycket mer sårbara om vi pratar kriskommunikation.
Det finns anledningar till att analog radiokommunikation fortfarande används i stor utsträckning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-26 20:12
Ursprungligen av Demiurgen:

Ja, binära system är alltid instabilare (det vilar på mjukvara), men det har inte hindrat utfasandet av analoga system. Flygtrafik, rymdsystem, kärnkraftverk och även vitala delar av avancerad krigföring är helt digitala idag - snart är ALLT militärt 100% digitalt. Man flyger t.o.m. stridsflygplan digitalt. Respiratorer och nästan all avancerad aparatur för att hålla människor vid liv är idag digital - hela sjukhus är digitala. Utryckningskommunikationen i dom flesta rika länder är idag helt digital; ambulans, polis, brandkår. Allt. Krisbunkern under Vita Huset är idag helt digital. Kärnvapensystemet är helt digitaliserat. Hela den globala ekonomiska affärsverksamheten rullar 100% digitalt.
Vad jag säger är att det finns kritiska system som är betydligt akut mera "viktiga" än att nå ut med larm till befolkning...som redan är helt digitala.
Jag själv litar mera på analog-elektrisk teknik än digital teknik - för mig är ALLT som baseras på mjukvara instabilt - men utvecklingen och världen har en annan åsikt...eller andra prioriteringar. ALL analog IT är snart borta. ALLT.

Det stämmer säkert, men det motiverar väl inte att rulla ut ett utdaterat digitalt system som nästan ingen vill ha?

Nej...så klart. DAB är ju stendött. Jag skrev om det tidigare i tråden.

Ursprungligen av Json_81:

Det stämmer säkert, men det motiverar väl inte att rulla ut ett utdaterat digitalt system som nästan ingen vill ha?

Ursprungligen av grenhall:

Nej nej. Självfallet hade vi gått till ett diktatoriskt statsskick om inte SVT/SVR hade funnits.

Orka.

Vi förstår att Berlusconi och Rysk television är dina förebilder.

...eller så skickar staten ut en FM-mottagare till varje hushåll. Smäck på en solcell, en vev och en ficklampa med SOS-funktion så har hela landets beredskapsnivå höjts för vadå, 100 miljoner kr?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-02 14:50
Ursprungligen av irrelogical:

...eller så skickar staten ut en FM-mottagare till varje hushåll. Smäck på en solcell, en vev och en ficklampa med SOS-funktion så har hela landets beredskapsnivå höjts för vadå, 100 miljoner kr?

Eller ett SMS till varje berörd mobil.

Eller ett samtal från 010-474 55 00 till en fast telefon.
Ett annat nummer värt att nämna är krisinfonumret 11313 som man kan ringa när apopokalypsen närmar sig.

Jag föreslår ett system med väldiga fyrar placerade så att man ser minst 1 från varje enskild plats i Sverige, med anställda fyrvaktare. Om ryssen kommer, tänder den som ser lede fi först sin fyr, och så sprids det vidare. Bombsäkert, och totalt oberoende av allt. Ja, så klart utom i det fall att fyrvaktaren super till på sin post eller veden blir sur.

Bevaka tråden