Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Music bjuder upp

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-07-01 20:09
Ursprungligen av Cribe:

Du kan välja "Gör tillgänglig utan nätverk" i spellistan på dom tre punkterna. Då lägger sig ALLA filer lokalt på telefonen för den aktuella spellistan. Gör du inte det så laddas musik som inte finns i Apple Music upp i molnet och streamas ner till luren. Fu kan välja att spara ner enskilda låtar också genom att välja samma alternativ fast för den specifika låten. Slutar du med Apple music så kommer du inte kunna streama någonting utan du får synka över din köpta musik via iTunes, så länge du inte abbonerar på iTunes match.

Tack för ditt svar!

Så, när man har Apple Music och iCloud-bibliotek aktiverat, då finns det ingen anledning (eller ens möjlighet?) att koppla in telefonen i datorn för att synka över valda delar av den musik som man själv äger?

Om man har album som man alltid vill ha tillgängliga, och/eller vill spara på månadens mobildata, då gör man helt enkelt albumen i fråga tillgängliga för bruk utan nätverk?

Och om jag skulle sluta med Apple Music, då försvinner all musik som jag har lagrat på telefonen — oavsett om jag äger den själv eller inte — och jag får gå tillbaka till att synka?

Förlåt om mina frågor är självklara. Är bara så fast i tänket att jag har ett visst antal gigabyte på telefonen som kan fyllas med musik. Känns som slöseri med såväl lagringsutrymme som mobildata att bara strömma musiken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-07-01 20:18
Ursprungligen av Striberger:

Låter inte bra, har själv inte kollat så noga än men jag har sett en del felaktiga omslag i telefonen. Satte också igång iCloud-musikbiblioteket igår (utan att egentligen veta vad det innebär men det är en annan femma).

Nej det är väldigt tråkigt, särskilt när man har lagt flera år på att få sitt bibliotek helt perfekt.

Jag har sökt runt lite på nätet och hittat flera som verkar ha snarlika problem. Ingen verkar dock sitta på någon lösning. Att stänga av iCloud-musikbibliotek är inte ett alternativ, för jag vill ju kunna utnyttja alla funktioner som Apple Music erbjuder.

https://discussions.apple.com/thread/7103838?...

Aja, så länge det mesta ser rätt ut i iTunes lever hoppet. Även där har jag iCloud-musikbibliotek påslaget, utan några större problem (där har jag bara behövt justera några sorteringstaggar som blivit fel). Det borde ju tala för att det hela kan lösas.

Om det är fler som upptäcker liknande problem, skriv gärna!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 20:26
Ursprungligen av Cribe:

Ok följ då stegen från det att du klickat på lägg till i min musik så ska du få in låten i valfri spellista

Ja, det är ju självklart att det fungerar men varför skulle jag vilja göra det så omständigt? Det borde vara givet att från radion kunna lägga direkt till en spellista utan att först behöva lägga den till "Min musik".

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-01 20:37
Ursprungligen av zinned:

Ja, det är ju självklart att det fungerar men varför skulle jag vilja göra det så omständigt? Det borde vara givet att från radion kunna lägga direkt till en spellista utan att först behöva lägga den till "Min musik".

Det håller jag med dig om men din fråga var ju hur du la till musiken och för tillfället så är det det enda sättet jag känner till. Så du fick ju svar på din fråga

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-01 20:44

[quote name="Adzam 1" postid="2243274"]Tack för ditt svar!

Så, när man har Apple Music och iCloud-bibliotek aktiverat, då finns det ingen anledning (eller ens möjlighet?) att koppla in telefonen i datorn för att synka över valda delar av den musik som man själv äger?

Det har jag själv inte testat men det bör fungera.

Om man har album som man alltid vill ha tillgängliga, och/eller vill spara på månadens mobildata, då gör man helt enkelt albumen i fråga tillgängliga för bruk utan nätverk?

Japp, ladda ner dom hemma med wi-fi

Och om jag skulle sluta med Apple Music, då försvinner all musik som jag har lagrat på telefonen — oavsett om jag äger den själv eller inte — och jag får gå tillbaka till att synka?

Spellistorna som skapats i Apple Music bör försvinna. De du har med köpt musik och syncat bör finnas kvar. Nog ingen som vet (förutom Apple då) innan någon har sagt upp sitt Apple Music

Förlåt om mina frågor är självklara. Är bara så fast i tänket att jag har ett visst antal gigabyte på telefonen som kan fyllas med musik. Känns som slöseri med såväl lagringsutrymme som mobildata att bara strömma musiken.[/
Jag har börjat synka alla mina spellistor på telefonen. Får se hur mycket plats det tar i slutänden. Börjar det sina så får jag ta bort hömtningen från det jag lyssnar minst på.

Nej jag får inte till det med att spellistorna synkas mellan enheterna!!!
Kan lägga till musik på min iPhone men det dyker inte upp på min MBPr.
Kan lägga till musik på min MBPr men det dyker inte upp på min iPhone.
Har stängt av Apple Musc och iCloud-musikbibliotek på alla enheter och startat om dom och sen satt på det igen.
Har t.o.m raderat min iPhone för att se om det blev någon skillnad men inte alls.
Så nu ger jag upp mina försök och riktar in mig på hantera spellistorna på min telefon för det är den som jag till 95% använder.
Trist bara att det inte fungerar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-01 22:36
Ursprungligen av Megolon:

Nej jag får inte till det med att spellistorna, synkas mellan enheterna!!!
Kan lägga till musik på min iPhone men det dyker inte upp på min MBPr.
Kan lägga till musik på min MBPr men det dyker inte upp på min iPhone.
Har stängt av Apple Musc och iCloud-musikbibliotek på alla enheter och startat om dom och sen satt på det igen.
Har t.o.m raderat min iPhone för att se om det blev någon skillnad men inte alls.
Så nu ger jag upp mina försök och riktar in mig på hantera spellistorna på min telefon för det är den som jag till 95% använder.
Trist bara att det inte fungerar.

Det verkar vara väldigt instabilt...

Igår fungerade allt perfekt i några timmar. På kvällen så började iPaden spöka ( synkade inte in låtar som jag la till på macen eller iphone. Slog av iCloud-muskbibliotek och slog på det igen, knga spellistor dök upp på två timmar. Gick och la mig och imorse så var allt inne på iPaden igen.
Har lagt till en massa låtar idag på iPaden. Dessa dök upp direkt i macen men inte på iPhonen. Startade om iPhonen och slog på av/wifi. Det hjälpte inte, men nu några timmar senare har den börjat synka in allt.
Tror det är tålamod som gäller tills Apple fått bukt på problemen, riktigt dåligt för en annars bra tjänst :/

Senast redigerat 2015-07-02 09:52
  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-01 22:45
Ursprungligen av Megolon:

Men snälla var lite realistisk nu. Tidal har inte samma förbestämda kundunderlag som Apple har med sina alla miljoner Apple -ID användare.

Du skrev precis vad jag skrev efter din citering. Apple med sin mjukvara direkt på telefonen.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-01 22:49
Ursprungligen av Megolon:

Trist bara att det inte fungerar.

Var lite realistisk, rena skräpet vid en lansering.

Ursprungligen av phreakii:

Var lite realistisk, rena skräpet vid en lansering.

Var Spotify perfekt vid lanseringen? Nej det hade sina buggar det med.

Senast redigerat 2015-07-02 09:53
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 23:25

Jag har stött på första låten som inte går att spela upp, om det är en rättighetsfråga eller ej vet jag inte.

Soundtracken till XXX och låten Feuer Frei med Rammstein. Den är bara gråmarkerad hos mig och går ej att spela.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-01 23:30
Ursprungligen av zinned:

Jag har stött på första låten som inte går att spela upp, om det är en rättighetsfråga eller ej vet jag inte.

Soundtracken till XXX och låten Feuer Frei med Rammstein. Den är bara gråmarkerad hos mig och går ej att spela.

Har lagt in några hundra låtar nu och tyvärr och stött på en del gråmarkerade. Även ett tiotal som finns på Spotify men inte på Apple Music Kan ju hoppas på att dom knte har gjort klart med alla bolag än så att dom trillar in senare.

Ursprungligen av Mattias A:

…jag vet ju redan vilka låtar jag vill ha i min spellista. Smarta spellistor och sånt i alla ära, men jag vill skapa en ny spellista för att lyssna på i bilen, söka fram låtarna och dra in dom i spellistan. Men så fort man söker i Apple Music ändras vyn och man ser ju inte listorna längre. Och förfarandet att klicka på de små prickarna och klicka en gång till för att få upp listorna (segt gränssnitt är det också) och sen på rätt lista för att lägga till låten, det är alldeles för många steg. Drag och släpp ska det vara, som i Spotify.

Välkommen till användarvänliga iTunes! Någonstans har någon antagligen gjort en checklista över vilka av Apple's Human Interface Guidelines som iTunes avviker ifrån. Gränssnittet är ju inte ens snyggt, så det är svårt att förstå vad det är Apple's iTunes utformare tror sig vinna med utformningen sen säg v.10 och framåt. Hur Apple långsamt förstört iTunes påminner starkt om hur Microsoft förstört Skype sen de köpte det (MS har bara gjort det snabbare).

Som iTunes ser ut och fungerar nu kommer jag bara använda Apple Music i IOS om alls. Vi får hoppas på att Apple bryter ut Music till en egen app som arbetar mot samma databas. Varför inte öppna upp APIet helt så att andra tredjeparts-appar kan ge alternativa gränssnitt?

Ursprungligen av Megolon:
Ursprungligen av phreakii:

Var lite realistisk, rena skräpet vid en lansering.

Var Spotify perfekt vid lanseringen? Nej det hade sina buggar det med.
Så lägg ner din attityd.

Men det är Spotify av idag bl a som Apple ska konkurrera med. Det jag saknar i lanseringen är den omdefinierande komponenten som ändrar allting. Men kanske blir det en revolution som pågår under en längre tid. Jag gillar inte Spotify så det är vad jag, och andra med mig, kan hoppas på.

  • Medlem
  • 2015-07-02 14:15

Helt sjukt buggigt att lägga till låtar in sin egen playlist. Man hade förväntat sig att en sådan "enkel" sak borde ha testats innan man lanserade Apple Music. Ibland går det att lägga till och ibland inte. Igår kunde jag lägga till från Beats1 Radio idag när jag trycker "lägg till i spellista" och därefter väljer vilken lista så går den ej dit.

Upplever också en stor variation i ljudvolymen mellan låtarna, ofta måsta man höja/sänka, upplevde ej samma sak på Spotify.

Sjukt irriterande.

Senast redigerat 2015-07-02 15:08
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-07-02 20:05

Är det någon som vet om album/låtar tappar i ljudkvalité när man gör dem tillgängliga för uppspelning utan nätverk?

Jag har ett album som i iTunes är 110,9 mb stort, men som på telefonen, efter att jag har gjort det tillgängligt för offline-spelning, endast väger in på 89,5 mb. Tittar jag på de enskilda låtarna kan jag se att de är ungefär 2 mb mindre på telefonen än i datorn. Låtarna på datorn är i AAC, runt 320 Kbit/s. Ett annat album är 113,3 mb stort på datorn, men bara 93,4 på telefonen efter nedladdning. En av låtarna har till och med gått ner från 16,1 mb till 6,3 mb, vilket känns väldigt konstigt! Liksom det första albumet är detta album i AAC, ca 320 Kbit/s.

(Testade även med ett tredje album: 67,4 mb, mp3, i snitt 250 Kbit/s. På telefonen hade det albumet växt till 77,5 mb. Vet inte riktigt vad det säger i relation till de första två exemplen.)

Om musiken tappar i ljudkvalité när man gör den tillgänglig för uppspelning utan nätverk, hur går man tillväga för att istället synka den genom iTunes — utan att för den skull behöva stänga av Apple Music och/eller iCloud-musikbibliotek? När jag kopplar in telefonen i datorn och går in på telefonen för att välja vilken musik som ska synkas över, möts jag bara av detta:

"iPhone har tillgång till ditt iCloud-musikbibliotek. Låtar kan hämtas och spelas via Wi-Fi eller ett mobilnätverk."

Notera att jag här bara syftar på den musik som jag själv äger och har lagrad på min dator, inte den musik som strömmas genom Apple Music.

Senast redigerat 2015-07-02 20:47
Ursprungligen av Adzam 1:

Är det någon som vet om album/låtar tappar i ljudkvalité när man gör dem tillgängliga för uppspelning utan nätverk?

Jag har ett album som i iTunes är 110,9 mb stort, men som på telefonen, efter att jag har gjort det tillgängligt för offline-spelning, endast väger in på 89,5 mb. Tittar jag på de enskilda låtarna kan jag se att de är ungefär 2 mb mindre på telefonen än i datorn. Låtarna på datorn är i AAC, runt 320 Kbit/s. Ett annat album är 113,3 mb stort på datorn, men bara 93,4 mb på telefonen efter nedladdning. En av låtarna har till och med gått ner från 16,1 mb till 6,3 mb! Även dessa låtar är i AAC, ca 320 Kbit/s.

(Testade även med ett tredje album: 67,4 mb, mp3, i snitt 250 Kbit/s. På telefonen hade det albumet växt till 77,5 mb. Vet inte riktigt vad det säger i relation till de första två exemplen.)

Om musiken tappar i ljudkvalité när man gör den tillgänglig för uppspelning utan nätverk, hur går man tillväga för att istället synka den genom iTunes — utan att för den skull behöva stänga av Apple Music och/eller iCloud-musikbibliotek? När jag kopplar in telefonen i datorn och går in på telefonen för att välja vilken musik som ska synkas över, möts jag bara av detta:

"iPhone har tillgång till ditt iCloud-musikbibliotek. Låtar kan hämtas och spelas via Wi-Fi eller ett mobilnätverk."

Notera att jag här bara syftar på den musik som jag själv äger och har lagrad på min dator, inte den musik som strömmas genom Apple Music.

Går inte att synka manuellt efter man slagit på Apple Music/iTunes Match.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-07-02 20:50
Ursprungligen av Megolon:

Går inte att synka manuellt efter man slagit på Apple Music/iTunes Match.

Hur får man i så fall över sin egna musik i den kvalité den har på datorn? Om det nu är så att låtarna, enligt mina exempel här ovan, tappar (eller i vissa fall ökar) i kvalité? Eller är det något annat som gör att låtarna blir mindre (eller större) på telefonen?

Ursprungligen av Adzam 1:

Hur får man i så fall över sin egna musik i den kvalité den har på datorn? Om det nu är så att låtarna, enligt mina exempel här ovan, tappar (eller i vissa fall ökar) i kvalité? Eller är det något annat som gör att låtarna blir mindre (eller större) på telefonen?

Du får stänga av Apple Music och iCloud musikbibliotek och synka på det gamla hederliga viset och sen skicka ett klagomål till Apple.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-07-02 21:20
Ursprungligen av Megolon:

Du får stänga av Apple Music och iCloud musikbibliotek och synka på det gamla hederliga viset och sen skicka ett klagomål till Apple.

Antar att du menar att man får stänga av iCloud-musikbibliotek? Det går ju att synka sin musik med Apple Music påslaget.

Bara för att få svar på mina frågor: är det som jag misstänker, att musiken som man laddar ner när man har iCloud-musikbibliotek påslaget, automatiskt ändras till typ 256 AAC? Vem som helst får svara.

Senast redigerat 2015-07-02 21:31
  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-07-02 21:20
Ursprungligen av zinned:

Jag har nog missat något, vad är problemet med spellistorna? Jag kan inte säga att jag upplever något problem.

Av någon anledning funkar helt plöstligt allt gällande spellistor, synkning mellan i-enheter. Visst det är lite ”glyttigt” (som man säger i Skåne) men det funkar. Vi får väl hoppas att drag & drop är nästa steg.

Att få installera iTunes på sin jobbdator är ju inte alltid möjligt, så jag tror väldigt många önskar en web-version. Kanske kan vi hoppas på att icloud.com får Apple Music framöver.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-03 09:36

Hur gör man för att aktivera Familjeabonnemang för användare "2"? Jag har valt Familjeabonnemang som alternativ för mitt Apple Music.
Jag har aktiverat Familjedelning med mig som samordnare och sen har jag bjudit in min fru som accepterat inbjudan.
När jag sedan går in i appen Musik på hennes lur så ber den att man ska välja typ av abonnemang. Väljer jag då Familjeabonnemang så ska man knappa in hennes lösenord till Apple ID. Jag har ännu inte knappat in något lösenord, ska man göra det för att hon ska få tillgång till vårt gemensamma Familjeabonnemang (det jag skapade)?
Vill inte gärna ha två Familjeabonnemang aktiva (även om det är gratis i 3 månader).

  • Medlem
  • 2015-07-03 20:11

Så JÄVLA frustrerande att ibland inte kunna lägga till låtar i sin playlist. Hörde precis en låt på radion, tryckte lägg till i playlist men den dök ej upp. Sen sökta jag manuellt efter låten och tryckte på lägg till i playlist (valde min list så klart) och den dyker ej upp trots att det står att den blev tillagd.

Bedrövligt

Ursprungligen av Adzam 1:

Nej det är väldigt tråkigt, särskilt när man har lagt flera år på att få sitt bibliotek helt perfekt.

Jag har sökt runt lite på nätet och hittat flera som verkar ha snarlika problem. Ingen verkar dock sitta på någon lösning. Att stänga av iCloud-musikbibliotek är inte ett alternativ, för jag vill ju kunna utnyttja alla funktioner som Apple Music erbjuder.

https://discussions.apple.com/thread/7103838?...

Aja, så länge det mesta ser rätt ut i iTunes lever hoppet. Även där har jag iCloud-musikbibliotek påslaget, utan några större problem (där har jag bara behövt justera några sorteringstaggar som blivit fel). Det borde ju tala för att det hela kan lösas.

Om det är fler som upptäcker liknande problem, skriv gärna!

Jo, jag kan bekräfta att samma sak har hänt mig i luren. Idag ser jag dock att ett album som var uppdelat i tre, har blivit ett, utan att jag själv gjort något åt saken. Många albumomslag är dock fortfarande helt fel, liksom "profilbilden" för vissa artister (se exempelvis bif. fil). Blir inte så lite störd, men biter ihop och hoppas på att även detta rätar ut sig...

Ursprungligen av lijanlej:

Jo, jag kan bekräfta att samma sak har hänt mig i luren. Idag ser jag dock att ett album som var uppdelat i tre, har blivit ett, utan att jag själv gjort något åt saken. Många albumomslag är dock fortfarande helt fel, liksom "profilbilden" för vissa artister (se exempelvis bif. fil). Blir inte så lite störd, men biter ihop och hoppas på att även detta rätar ut sig...

Å, är det så Tina Turner ser ut?

Ursprungligen av CekariYH:

Å, är det så Tina Turner ser ut?

Åldern och ett hårt turnéliv, vettu...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-07 13:56
Ursprungligen av lijanlej:

Åldern och ett hårt turnéliv, vettu...

Turner och Stewart har samma frisör, troligen därför Apple Music blandar ihop.

Jakob ger en innehållsrik, rätt okritisk och något ytlig bild av Apple Music i artikeln. Vi får hoppas att andra kommande artiklar berör de aspekter som man bör vara medveten om innan man lämnar över sitt huvudbibliotek till Apple Music. T ex det faktum att även musik som man köpt på annat håll eller rippat själv och som med tiden ersätts av en motsvarande fil från Apple Music kommer att ha DRMskydd på sig.
Det hade inte filerna som matchades med iTunes Match, så detta är nytt och med dagens okritiska Applehånglande artiklar som vi får i oss via gratismedier så missar många sådana detaljer som med tiden kan få rätt stora effekter på våra musikbibliotek.

Jag skulle hellre betala 50 kr i månaden och få mer djuplodande Macjournalistik från 99, men ingen annan är väl villig och betala, så det blir nog inget sådant. 99 och Macworld.se, vad är skillnaden? Tur att det finns mycket kompetenta amerikanska Macnyhetskällor fortfarande. Sådana där webbplatser man stänger av Adblock på.

Ursprungligen av Micke Byström:

Jakob ger en innehållsrik, rätt okritisk och något ytlig bild av Apple Music i artikeln. Vi får hoppas att andra kommande artiklar berör de aspekter som man bör vara medveten om innan man lämnar över sitt huvudbibliotek till Apple Music. T ex det faktum att även musik som man köpt på annat håll eller rippat själv och som med tiden ersätts av en motsvarande fil från Apple Music kommer att ha DRMskydd på sig.
Det hade inte filerna som matchades med iTunes Match, så detta är nytt och med dagens okritiska Applehånglande artiklar som vi får i oss via gratismedier så missar många sådana detaljer som med tiden kan få rätt stora effekter på våra musikbibliotek.

Jag skulle hellre betala 50 kr i månaden och få mer djuplodande Macjournalistik från 99, men ingen annan är väl villig och betala, så det blir nog inget sådant. 99 och Macworld.se, vad är skillnaden? Tur att det finns mycket kompetenta amerikanska Macnyhetskällor fortfarande. Sådana där webbplatser man stänger av Adblock på.

Nej nej och åter nej. Din musik blir ALDRIG DRM-skyddad så länge du behåller den lokalt på din dator.
Det är endast låtar från Apple Music som du laddar ner som blir DRM-skyddad.
Något som är fullständigt logiskt och helt korrekt för hur skulle det de ut att man kan ladda ner och sprida vind för våg.

Något du hade vetat om det är sant att du läser på utländska sidor.

Bevaka tråden