Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Music bjuder upp

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har jag mycket svårt att tro då jag har haft iPhone sen 4s och alla modeller sedan dess. Jag överdriver inte om jag säger att jag kört ett 30-tal bilar sedan dess då jag har ett jobb som kräver det. Och det har alltid betett sig såhär. Har fått synka in mina egne låtar i Spotify istället.

Ska kanske tilläggas att det är bilstereos med inbyggd USB, inte USB inbyggd direkt i bilen.

Ursprungligen av Gonz00:

Det har jag mycket svårt att tro då jag har haft iPhone sen 4s och alla modeller sedan dess. Jag överdriver inte om jag säger att jag kört ett 30-tal bilar sedan dess då jag har ett jobb som kräver det. Och det har alltid betett sig såhär. Har fått synka in mina egne låtar i Spotify istället.

Har du testat detta?
http://www.imore.com/how-stop-music-app-auto-...
Tydligen beror det på bilen

Det enda som fungerar är att stänga av så man inte kan spela via 4g-nätet. Men det är ju ännu bökigare. Jag verkar dock inte vara ensam om problemet. Vore bra om det gick att stänga av alternativet i telefonen så man fysiskt själv måste starta musiken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-01 15:03

Stoppar du spelningen i mobilen INNAN du kopplar ur USBkabeln?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 15:09
Ursprungligen av Megolon:

Man trycker på dom tre prickarna i spelfönstret och väljer "Gå till låt"
Sen trycker man på dom tre prickarna efter låten och väljer var man vill lägga till den.
Omständigt som tusan.

Där finns inget som heter "Gå till låt", se bilden nedan :

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 15:35

Fruktansvärt irriterande att man inte kan skapa en spellista i samband med att man vill lägga till en låt i en spellista.

Man måste alltså först gå in bland spellistorna och skapa en sådan sen söka efter sin låt och lägga till den

Omständigt.

Att det här kommer bli bra betvivlar jag inte men trodde faktiskt att appen i telefonen skulle ha varit bättre. Spotify har börjat klydda till sin men Apples känns än värre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 15:38
Ursprungligen av Kajan:

Fruktansvärt irriterande att man inte kan skapa en spellista i samband med att man vill lägga till en låt i en spellista.

Man måste alltså först gå in bland spellistorna och skapa en sådan sen söka efter sin låt och lägga till den

Omständigt.

Inte ens det är ju hundra, se min bild ovan.

Åh, så förbannat krångligt att skapa spellistor! Och nåt annat knas är det också, la till en låt i en lista och det kom in över 80 (!) dubletter av samma låt i listan.

Varför kan man inte ha liknande upplägg som Spotity? Sök musik till höger och drag och släpp in i spellistorna som hela tiden ligger synliga i vänsterspalten. Det är ju Apple, för sjutton, drag och släpp har funkat i några år nu ...

Spellistor, no huzzle...?

Fungerar bra om man bara lägger till låtar i min musik, och sen har man en smart spellista med inställningar som bara låter en se det som lagts till från Apple Music inom viss tidsram eller så. Sen kan man ju flytta till andra mer passande spellistor när och om man vet att man gillar det. Piece of Cake ??

Ursprungligen av panther:

Spellistor, no huzzle...?

Fungerar bra om man bara lägger till låtar i min musik, och sen har man en smart spellista med inställningar som bara låter en se det som lagts till från Apple Music inom viss tidsram eller så. Sen kan man ju flytta till andra mer passande spellistor när och om man vet att man gillar det. Piece of Cake ??

Men jag vet ju redan vilka låtar jag vill ha i min spellista. Smarta spellistor och sånt i alla ära, men jag vill skapa en ny spellista för att lyssna på i bilen, söka fram låtarna och dra in dom i spellistan. Men så fort man söker i Apple Music ändras vyn och man ser ju inte listorna längre. Och förfarandet att klicka på de små prickarna och klicka en gång till för att få upp listorna (segt gränssnitt är det också) och sen på rätt lista för att lägga till låten, det är alldeles för många steg. Drag och släpp ska det vara, som i Spotify.

Ursprungligen av Mattias A:

Men jag vet ju redan vilka låtar jag vill ha i min spellista. Smarta spellistor och sånt i alla ära, men jag vill skapa en ny spellista för att lyssna på i bilen, söka fram låtarna och dra in dom i spellistan.

Ja hur gör man det???
Jag vill såklart se mina playlist samtidigt som jag söker fram musik för att sedan dra in låtar jag sökt fram till rätt playlist.

Jag har provat alla möjliga och omöjliga varianter. Ibland hoppar den t o m igång igen, efter jag stängt av den, utan att ha plockat ut den ur hållaren. Detta kan iof bero på att den tappar signalen från stereon under en nanosekund:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-07-01 17:25

Jag har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på.

1. Ingen annan här som har problem med albumsomslag och id3-taggar? Satte på iCloud-musikbibliotek igår. I iTunes ser det bra ut, medan det är kaos på telefonen och plattan. Utbytta omslag, ibland helt fel omslag eller inget omslag alls, uppstyckade album, etcetera. Ser det ut så även för er? Vet någon en lösning, eller är det bara att vänta och hoppas på att Apple löser det?

2. Förut hade jag en spellista som jag synkade med min telefon. Genom att lägga till eller ta bort musik från den spellistan kunde jag styra vilken musik som skulle ligga lokalt på telefonen.

Hur ska jag tänka nu när jag har satt på iCloud? Är det funktionen "Gör tillgänglig utan nätverk" som jag ska använda om jag alltid vill ha åtkomst till endel av den musik jag äger själv? Och vad händer om jag (mot all förmodan) i framtiden vill sluta använda Apple Music? Jag förstår att all strömmad musik som jag har gjort tillgänglig för offlinelyssning försvinner. Men hur blir det med den musik som jag själv äger?

Ursprungligen av Mattias A:

Men jag vet ju redan vilka låtar jag vill ha i min spellista. Smarta spellistor och sånt i alla ära, men jag vill skapa en ny spellista för att lyssna på i bilen, söka fram låtarna och dra in dom i spellistan. Men så fort man söker i Apple Music ändras vyn och man ser ju inte listorna längre. Och förfarandet att klicka på de små prickarna och klicka en gång till för att få upp listorna (segt gränssnitt är det också) och sen på rätt lista för att lägga till låten, det är alldeles för många steg. Drag och släpp ska det vara, som i Spotify.

Förstår att du vill ha det på ett sätt som inte verkar tillgängligt just nu. Apple kanske förändrar och utvecklar, men just nu verkar du inte få som du vill. Sorry.
Jag tycker möjligheterna är oändliga med smarta album, men men ser du inte det så...bara ett förslag.
Jag använder väldigt få manuella spellistor idag, bara när jag måste för att det inte går att ställa in med smarta album.
Apple Music smarta album i olika genrer är ju helt underbart, tycker jag alltså ?

Ursprungligen av zinned:

Där finns inget som heter "Gå till låt", se bilden nedan :

Konstigt det har jag!!!

Ursprungligen av Chaosstar:

Om jag raderar en låt under "Min musik" så försvinner låten ur alla playlists den finns med i också. :/
Hur lägger jag till låtar i en playlist utan att först lägga till dem i "Min musik"?

Går tydligen inte.

Ursprungligen av Megolon:

Går tydligen inte.

Får verkligen hoppas att de gör om och gör rätt (på mer än ett ställe).
Tänkte verkligen testa Apple Music nu, men det är för krångligt att föra över allt från Spotify nu.
Blir nog till att vänta in en mogen produkt istället. Ska dock lyssna in Beats 1 i alla fall.
Man skulle ha väntat med tre månader gratis då man ändå betalar för Spotify nu så känns det inte värt det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-01 18:41

Det är för att du är inne i spellistan. Zinned är inne i "söket".
Lägg till låten i Min musik. Gå till musik i iTunes. längst upp i sidofältet.
Välj sedan låten och sen lägg till. Då kommer spellistorna upp.

Ursprungligen av Cribe:

Det är för att du är inne i spellistan. Zinned är inne i "söket".
Lägg till låten i Min musik. Gå till musik i iTunes. längst upp i sidofältet.
Välj sedan låten och sen lägg till. Då kommer spellistorna upp.

Ledsen men jag förstår inte din förklaring.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-01 18:48
Ursprungligen av Adzam 1:

Jag har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Hur ska jag tänka nu när jag har satt på iCloud? Är det funktionen "Gör tillgänglig utan nätverk" som jag ska använda om jag alltid vill ha åtkomst till endel av den musik jag äger själv? Och vad händer om jag (mot all förmodan) i framtiden vill sluta använda Apple Music? Jag förstår att all strömmad musik som jag har gjort tillgänglig för offlinelyssning försvinner. Men hur blir det med den musik som jag själv äger?

Du kan välja "Gör tillgänglig utan nätverk" i spellistan på dom tre punkterna. Då lägger sig ALLA filer lokalt på telefonen för den aktuella spellistan. Gör du inte det så laddas musik som inte finns i Apple Music upp i molnet och streamas ner till luren. Fu kan välja att spara ner enskilda låtar också genom att välja samma alternativ fast för den specifika låten. Slutar du med Apple music så kommer du inte kunna streama någonting utan du får synka över din köpta musik via iTunes, så länge du inte abbonerar på iTunes match.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-01 18:52
Ursprungligen av Megolon:

Ledsen men jag förstår inte din förklaring.

s

Sorry sitter på paddan Zinned får upp alternativen i sin meny för att han har sökt efter en låt. För att få in den i en spellista så måste han först klicka på "Lägg till i min musik" sedan gå i i Musik som finns längst upp i sidofältet. Där kan han sedan högerklicka på låten och välja "lägg till" Då dyker det upp ett fönster med spellistor och där kan man välja att lägga till den till en Apple Music-spellista. Krångligt men så får man gör :/

Så som jag tolkar det av din bild är du inne på en spellista och inte inne i ett sök när du högerklickar och får därför upp andra alternativ i din meny än Zinned.

Hoppas att jag lyckades vara tydligare i detta svaret

Ursprungligen av Cribe:

s

Sorry sitter på paddan Zinned får upp alternativen i sin meny för att han har sökt efter en låt. För att få in den i en spellista så måste han först klicka på "Lägg till i min musik" sedan gå i i Musik som finns längst upp i sidofältet. Där kan han sedan högerklicka på låten och välja "lägg till" Då dyker det upp ett fönster med spellistor och där kan man välja att lägga till den till en Apple Music-spellista. Krångligt men så får man gör :/

Så som jag tolkar det av din bild är du inne på en spellista och inte inne i ett sök när du högerklickar och får därför upp andra alternativ i din meny än Zinned.

Hoppas att jag lyckades vara tydligare i detta svaret

Nej jag lyckas inte replikera felet.
Än hur jag letar fram en låt och spelar den eller väljer från Nytt eller För mig så har jag den menyn.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-01 19:05
Ursprungligen av Megolon:

Nej jag lyckas inte replikera felet.
Än hur jag letar fram en låt och spelar den eller väljer från Nytt eller För mig så har jag den menyn.

https://dl.dropbox.com/s/vw43eecoz9zwbbm/Sk%C3%A4rmklipp%202015-07-01%2019.00.36.png?dl=0

Det är inget fel. Gå in i sökrutan uppe till höger i iTunes, sök upp en låt och klicka sedan på de tre prickarna. Då ska du få upp samma meny som Zinned.

Som jag förstod det så ville Zinned ha reda på hur han la till musik han sökt efter i sina spellistor.
Din meny verkar vara när du klickar i displayen när du lyssnar på radio eller befintlig spellista?

Ursprungligen av Cribe:

Det är inget fel. Gå in i sökrutan uppe till höger i iTunes, sök upp en låt och klicka sedan på de tre prickarna. Då ska du få upp samma meny som Zinned.

Som jag förstod det så ville Zinned ha reda på hur han la till musik han sökt efter i sina spellistor.
Din meny verkar vara när du klickar i displayen när du lyssnar på radio eller befintlig spellista?

Om jag söker efter en låt så kommer den inte upp i den rutan som du ser på bilderna.
Utan den kommer dit efter jag börjat lyssna på den.
Vi får helt enkelt vänta på Zinned se vad han säger så vi slipper gissa hur han gjorde

Senast redigerat 2015-07-01 19:45
Ursprungligen av panther:

Förstår att du vill ha det på ett sätt som inte verkar tillgängligt just nu. Apple kanske förändrar och utvecklar, men just nu verkar du inte få som du vill. Sorry.
Jag tycker möjligheterna är oändliga med smarta album, men men ser du inte det så...bara ett förslag.
Jag använder väldigt få manuella spellistor idag, bara när jag måste för att det inte går att ställa in med smarta album.
Apple Music smarta album i olika genrer är ju helt underbart, tycker jag alltså ?

Klart att jag kan lära om och lära nytt, inget är omöjligt

Tror jag börjar få någorlunda kläm på det, lägger helt enkelt till det framsökta albumet till Min musik, och drar in låtar till spellistan därifrån. Känns som minst ett par steg för mycket, men det är någorlunda okej. Tycker dock att det är konstigt när Apple har haft så lång tid på sig och kunna snegla på hur tex. Spotify funkar att inte kunna leverera en mer smidig produkt.

Ursprungligen av Adzam 1:

1. Ingen annan här som har problem med albumsomslag och id3-taggar? Satte på iCloud-musikbibliotek igår. I iTunes ser det bra ut, medan det är kaos på telefonen och plattan. Utbytta omslag, ibland helt fel omslag eller inget omslag alls, uppstyckade album, etcetera. Ser det ut så även för er? Vet någon en lösning, eller är det bara att vänta och hoppas på att Apple löser det?

Låter inte bra, har själv inte kollat så noga än men jag har sett en del felaktiga omslag i telefonen. Satte också igång iCloud-musikbiblioteket igår (utan att egentligen veta vad det innebär men det är en annan femma).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 19:46
Ursprungligen av Megolon:

Konstigt det har jag!!!

Märkligt.

Ursprungligen av Megolon:

Går tydligen inte.

Jag kan utan problem ta bort en låt från en playlist utan att den försvinner ur en annan.

Ursprungligen av Cribe:

Zinned får upp alternativen i sin meny för att han har sökt efter en låt.

Nix, du är fel på det...jaghar inte sökt efter nån låt och är inte heller i någon spellista. Jag spelar endast upp via Beats1 eller annan kanal under radio. Dock går det inte att lägga till i en spellista iaf.

Ursprungligen av zinned:

Märkligt.

Jag kan utan problem ta bort en låt från en playlist utan att den försvinner ur en annan.

Nix, du är fel på det...jaghar inte sökt efter nån låt och är inte heller i någon spellista.Jag spelar endast upp via Beats1 eller annan kanal under radio. Dock går det inte att lägga till i en spellista iaf.

Ok det var en annan femma
Då går det inte för mig heller.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-01 20:03
Ursprungligen av zinned:

Märkligt.

Jag kan utan problem ta bort en låt från en playlist utan att den försvinner ur en annan.

Nix, du är fel på det...jaghar inte sökt efter nån låt och är inte heller i någon spellista. Jag spelar endast upp via Beats1 eller annan kanal under radio. Dock går det inte att lägga till i en spellista iaf.

Ok följ då stegen från det att du klickat på lägg till i min musik så ska du få in låten i valfri spellista

Bevaka tråden