Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Music bjuder upp

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples nya musiktjänst satsar stort, men räcker det för att utmana svenska stoltheten Spotify? 99mac har testat Apple Music.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-07-01 01:10

Håller med när det gäller gränssnittet. Personligen tycker jag ändå att Apples lösning gällande spellistor är mindre lyckad. Tror det måste bli en ändring om man vill att Spotifyanvändarna ska skippa ”den gröna”.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 01:14
Ursprungligen av svannte:

Håller med när det gäller gränssnittet. Personligen tycker jag ändå att Apples lösning gällande spellistor är mindre lyckad. Tror det måste bli en ändring om man vill att Spotifyanvändarna ska skippa ”den gröna”.

Jag har nog missat något, vad är problemet med spellistorna? Jag kan inte säga att jag upplever något problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-01 02:43

Vad är det då jag har missat? Nu ska jag inte måla fan på väggen. Men det kan lika gärna bli en Tidal av det. Enda anledningen till att den chansen är mindre, just det, appen finns i varje telefon. Att andra konkurrenter ska svettas över en lång provperiod, nja. Den som lever får se : )

Riktigt bra och nu när man också testat den på Mac så är man helt övertygad

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-01 06:51
Ursprungligen av Redaktionen:

Apples nya musiktjänst satsar stort, men räcker det för att utmana svenska stoltheten Spotify? 99mac har testat Apple Music.

Läs hela artikeln här

Tack för en bra recension @jakobnilsson! Först i Sverige?

Ursprungligen av phreakii:

Vad är det då jag har missat? Nu ska jag inte måla fan på väggen. Men det kan lika gärna bli en Tidal av det. Enda anledningen till att den chansen är mindre, just det, appen finns i varje telefon. Att andra konkurrenter ska svettas över en lång provperiod, nja. Den som lever får se : )

Men snälla var lite realistisk nu. Tidal har inte samma förbestämda kundunderlag som Apple har med sina alla miljoner Apple -ID användare.

Bra beskrivning av Apple Musik.
Jag har aldrig kört strömmat förutom väldigt korta provperioder, men nu tror jag att jag ska ge det en chans och kanske fastnar denna gång.
Är det någon som kan bekräfta att iTunes Match ingår i Apple Music så man inte behöver betala för bägge?

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-07-01 08:41
Ursprungligen av zinned:

Jag har nog missat något, vad är problemet med spellistorna? Jag kan inte säga att jag upplever något problem.

Om jag förstått det rätt så måste man ha/dra in musiken först i ditt musikbibliotek och därefter kan låten/musiken dras till en spellista. I dessa ”drag & drop” tycker jag inte det är en bra lösning.
I mitt fall funkar det ändå inte att skapa någon spellista.

Ursprungligen av CekariYH:

Bra beskrivning av Apple Musik.
Jag har aldrig kört strömmat förutom väldigt korta provperioder, men nu tror jag att jag ska ge det en chans och kanske fastnar denna gång.
Är det någon som kan bekräfta att iTunes Match ingår i Apple Music så man inte behöver betala för bägge?

Jag har inte haft Itunes Match, men så här skrev @jakobnilsson om saken nyligen:

http://www.99mac.se/artikel/7258-sa-manga-egn...

Ursprungligen av IngoX:

Tack för en bra recension @jakobnilsson! Först i Sverige?

Tackar! Ja jag tror och hoppas att vi blev Sverige-först

Ursprungligen av CekariYH:

Bra beskrivning av Apple Musik.
Jag har aldrig kört strömmat förutom väldigt korta provperioder, men nu tror jag att jag ska ge det en chans och kanske fastnar denna gång.
Är det någon som kan bekräfta att iTunes Match ingår i Apple Music så man inte behöver betala för bägge?

Funktionerna i Itunes Match SKA motsvara det som finns i Apple Music så båda ska inte behövas. Jag har däremot Itunes Match aktiverat ännu och har inte hunnit testa - återkommer snarast. Min enda fundering är egentligen vilket bibliotek låtarna matchas mot. Dvs om jag bara har ett Apple Music-abonnemang, kommer mina Beatles-låtar (det ständiga exemplet) att matchas då eftersom dom finns i Itunes Store, eller kommer dom laddas upp från mitt bibliotek eftersom dom inte finns i Apple Music Library.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag har inte haft Itunes Match, men så här skrev @jakobnilsson om saken nyligen:

http://www.99mac.se/artikel/7258-sa-manga-egn...

Tack Ida.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Funktionerna i Itunes Match SKA motsvara det som finns i Apple Music så båda ska inte behövas. Jag har däremot Itunes Match aktiverat ännu och har inte hunnit testa - återkommer snarast. Min enda fundering är egentligen vilket bibliotek låtarna matchas mot. Dvs om jag bara har ett Apple Music-abonnemang, kommer mina Beatles-låtar (det ständiga exemplet) att matchas då eftersom dom finns i Itunes Store, eller kommer dom laddas upp från mitt bibliotek eftersom dom inte finns i Apple Music Library.

Ungefär som jag gissar också ang. betalning, får väl vänta och se hur det blir.

Haha, ja, finns ju en en del frågetecken om Match redan innan, iaf för mig, och nu blev det ju bara fler. Tror också i detta fall att man får vänta och se hur det blir när det hela mognat en tid.
Beatles är en bra måttstock på hur det funkar eller inte
Är liksom du lite nyfiken på lite udda musik som man inte annars hittar så ska bli spännande det här att se vad man upptäcker, kanske ett litet punkband i nån källare

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-01 10:54

Jag läste på någon sida att man får lägre bitrate över 3G/4G än wifi, stämmer det?

Ursprungligen av Json_81:

Jag läste på någon sida att man får lägre bitrate över 3G/4G än wifi, stämmer det?

Enligt Apple-chefen Eddy Cue, ja. Det specificeras inte, men bitrate ska vara 256 KBPS över wifi och sedan anpassas beroende på täckning och hastighet på mobildatan.

Någon som har en gissning kring det här?

Introduktionduktion. Är det en dålig översättning eller någon sorts ordvits eller så jag missar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-01 11:37
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Introduktionduktion.

Du har nog ställt in så mycket reverb så det blir en riktig ekoeffekt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 12:20
Ursprungligen av svannte:

Om jag förstått det rätt så måste man ha/dra in musiken först i ditt musikbibliotek och därefter kan låten/musiken dras till en spellista. I dessa ”drag & drop” tycker jag inte det är en bra lösning.
I mitt fall funkar det ändå inte att skapa någon spellista.

Nej nej, inte alls.

Det är bara att trycka på de tre prickarna och välja att lägga till aktuell låt till en spellista.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-01 12:46
Ursprungligen av jakobnilsson:

Enligt Apple-chefen Eddy Cue, ja. Det specificeras inte, men bitrate ska vara 256 KBPS över wifi och sedan anpassas beroende på täckning och hastighet på mobildatan.

Men tillåts 256 över mobilt om man har tillräcklig hastighet?

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-07-01 12:48
Ursprungligen av zinned:

Nej nej, inte alls.

Det är bara att trycka på de tre prickarna och välja att lägga till aktuell låt till en spellista.

Tyvärr, det funkar inte. Har testat åtskilliga gånger. Även i iTunes, men då syns inte spellistorna på min i-enhet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 12:48
Ursprungligen av zinned:

Nej nej, inte alls.

Det är bara att trycka på de tre prickarna och välja att lägga till aktuell låt till en spellista.

Jag får citera mig själv här och poängtera att jag fram tills nu endast kör det från iOS, inte i iTunes.

Nu testade jag att spela upp från iTunes och jag kan inte se hur man gör för att adda en låt till valfri spellista. Hur fasen gör man? Jag ser endast "Lägg till i Min musik" men var hamnar det då? Tillsynes ingenstans för när jag testade hittar jag inte låten någonstans.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 12:57

Går jag däremot in på något annat än radio och spelar upp en låt så har jag möjligheten att lägga till låten i valfri spellista...

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-07-01 13:18
Ursprungligen av zinned:

Går jag däremot in på något annat än radio och spelar upp en låt så har jag möjligheten att lägga till låten i valfri spellista...

Tack för att du lägger ner tiden.
Jag får låten ”avbockad” som tillagd, men det finns inget i spellistan. Det verkar som om problemet drabbar vissa, men inte andra. Hoppas det åtgärdas i nästa uppdatering.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-01 13:27

Ska inte 'Stationer i blickfånget' (Apple Music > Radio) fungera?
Jag får 'Kunde inte starta station' oavsett vilken jag väljer.

Jag kan inte få radion ut i hemmastereon med Airplay.... damn....

Likaså som ovanstående, inget annat än B1 funkar under "Radio"...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 13:39

Jag kan spela alla stationer under radio, både i iOS och iTunes.

Ursprungligen av zinned:

Jag får citera mig själv här och poängtera att jag fram tills nu endast kör det från iOS, inte i iTunes.

Nu testade jag att spela upp från iTunes och jag kan inte se hur man gör för att adda en låt till valfri spellista. Hur fasen gör man? Jag ser endast "Lägg till i Min musik" men var hamnar det då? Tillsynes ingenstans för när jag testade hittar jag inte låten någonstans.

Man trycker på dom tre prickarna i spelfönstret och väljer "Gå till låt"
Sen trycker man på dom tre prickarna efter låten och väljer var man vill lägga till den.
Omständigt som tusan.

Jag tycker tjänsten verkar helt ok. Jag själv kommer dock inte byta förrän det går att stänga av "autoplay"funktionen när man stoppar kopplar in telefonen i bilens USB. Förbannat störigt att behöva stänga av musiken hela tiden.

När jag går in på "min musik" i iTunes ser jag endast den musik som jag köpt i vanliga iTunes music store och inte den som jag i Apple Music från mobilen valt att lägga i "min musik". Någon som vet varför eller har samma problem?

Ursprungligen av Gonz00:

Jag tycker tjänsten verkar helt ok. Jag själv kommer dock inte byta förrän det går att stänga av "autoplay"funktionen när man stoppar kopplar in telefonen i bilens USB. Förbannat störigt att behöva stänga av musiken hela tiden.

Är fel på din bil eller telefonen.

Bevaka tråden