Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya musiktjänsten Apple Music

Tråden skapades och har fått 371 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av panther:

Nutid gör inga giganter, det bara personligt tyckande från mig och alla andra.

Nej det är personligt tyckande av dig och några andra inte alla andra. Apple och väldigt många till håller inte med er. Att Swift inte kan sjunga överhuvudtaget är ett väldigt märkligt uttalande. Har du lyssnat på mer än någon enstaka låt med henne?
Hur stor gigant Swift är eller kommer bli är ganska ointressant, så jo hon är en gigant inom popmusiken nu och säkert lång tid framöver.

Om du hade läst listan du länkade till ordentligt så hade du sett att Swift faktiskt är den som har mest bekräftad försäljning av alla kvinnor på listan. Inte så illa pinkat för en som inte har haft så lång karriär som de andra kvinnorna på listan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-24 23:19
Ursprungligen av panther:

Swift ligger inte så högt på den här listan: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-se...

Om 10 år får vi veta...? Om det var en tillfällig fluga eller om hon kan förnya sig och stanna kvar............

ABBA ligger klart högre och vi insåg nog inte att de var giganter när de var aktiva tex.

Bland kvinnliga artister så ligger ju självklart Mariah Carey, Whitney Houston, Madonna, Celine Dion högre och ÄR giganter.
Finns ju fler som jag skulle klassa som giganter som tex. Cher som förvisso sålt mindre men som ändå har en Oscar. Det har ju inte alla popqueens, och är fortfarande aktiv och haft låtar på topplistorna i 5 decennier.
Man får ju ta med i beräkningen att 'sålda låtar' har ju ökat med världens köpande befolkning.
Sådana som Diana Ross, Tina Turner, Aretha Franklin är klart större giganter än vad jag tror Taylor Swift någonsin blir.

För tyvärr så tycker jag inte ens Swift kan sjunga, inte överhuvudtaget, men det finns ju fler som inte kan som har nått en bit. Madonna tex. Men hon har och kan ju åtminstone göra bra musik, det kan ju inte ens Swift. Nej, förstår inte vad hon berör i folk, men det kanske är en tom musiktid...vad vet jag?!

History will tell.
Nutid gör inga giganter, det bara personligt tyckande från mig och alla andra.

Exakt så är det. Det blir bara skrattretande läsning när man ser de som försöker hävda motsatsen.

Enda anledningen till att hennes åsikt i frågan tas på något som helst allvar är för att det tydligen går att tjäna pengar på henne. Tramset hon gnäller om, Apples tidigare hållning kring ersättningen under de tre första månaderna, har ingen betydelse i frågan. Att dessutom sätta sig själv i sitsen som någon slags kämpe för de mindre artisterna är bara så löjligt, hycklerskan som dessutom själv skiter i fotograferna. Nej, hon stryks medhårs för att kunna tjäna pengar på henne. That's it.

Ursprungligen av zinned:

Exakt så är det.

Är man "enögd" så kan det självklart framstå så.

Ursprungligen av zinned:

Enda anledningen till att hennes åsikt i frågan tas på något som helst allvar är för att det tydligen går att tjäna pengar på henne.

Enda anledningen? Knappast. Finns ett flertal till som bl.a. hennes integritet och historia, hon är ingen nykläckt "lilltös" som du inbillat dig.

Ursprungligen av zinned:

Tramset hon gnäller om, Apples tidigare hållning kring ersättningen under de tre första månaderna, har ingen betydelse i frågan.

Ovan gör nog ingen klok på vad du egentligen menar.

Ursprungligen av zinned:

Att dessutom sätta sig själv i sitsen som någon slags kämpe för de mindre artisterna är bara så löjligt, hycklerskan som dessutom själv skiter i fotograferna.

Hon skiter definitivt inte i fotografer, lustigt att du inte har fattat att de villkoren du gnäller över gäller i princip vid alla konserter med alla större artister.

Nu vet vi lite mer vad Apple kommer betala under gratismånaderna.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.632426/sa-myc...

Edit: postade exakt samma minut som redaktionen

http://www.99mac.se/artikel/7241-sa-mycket-fa...

Ingen diss mot fröken Swift utan andra artister skojas det med i denna YouTube kanal.
Tycker ändå att denna passar här för att visa hennes "storhet"

Är det inte läge för att starta en egen forumdel för just Apple Music?
Kan ju tänka mig att det blir fler musik diskussioner, tips etc.
Var ska man annars lägga sådana diskussioner?

Tillbaka till topic, diskutera Apple Music, eller skapa en tråd i Övriga diskussioner.

Tack.

Nu spelas en reklamjingle på Beats 1

Har A-B testat en liten kortis Apple music vs Spotify, tycker inte att jag har hör nån skillnad faktiskt alls. Snarare mer liv i Apple än den högre bitrate på Spotify.

Ursprungligen av westerlu77:

Har A-B testat en liten kortis Apple music vs Spotify, tycker inte att jag har hör nån skillnad faktiskt alls. Snarare mer liv i Apple än den högre bitrate på Spotify.

Spotify använder sig utav Ogg Vorbis och streamar i tre olika bithastigheter.

~96 kbps (normal kvalitet för mobiler)
~160 kbps (normal kvalitet för datorer/webbspelare)
~320 kbit/s (för Premium-prenumeranter)

Ogg Vorbis låter bättre vid bithastigheter kring 100 kbps eftersom den codecen inte klipper av diskantljudet så som AAC gör vid den bithastigheten. Från 128 kbps upp till 160 kbps låter båda lika bra men efter det tar AAC över. 256 kbps AAC låter bättre än 320 kbps Ogg Vorbis och markant mycket bättre än 320 kbps MP3. Merparten av alla människor har dock svårt att höra skillnad på 192 kbps AAC och en CD.

Jag använde högsta premiuminställningen på Spotify och samma lurar. Har ingen koll på siffror i detta fall, jag bara lyssnar och konstaterar det jag sa innan.

Jag gjorde även en spellista på mobilen igår, den är kursiv på datorn just nu.. Gah! Man märker att man är van med speed när man har kört Spotify länge och extremt bra synk med spellistor.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag gjorde även en spellista på mobilen igår, den är kursiv på datorn just nu.. Gah! Man märker att man är van med speed när man har kört Spotify länge och extremt bra synk med spellistor.

Ja det är inte något som lirar perfekt mellan enheterna.
Har också problem att få låtarna att sparas i spellistorna.
Detta är något Apple måste fixa a.s.a.p

Ursprungligen av westerlu77:

Jag använde högsta premiuminställningen på Spotify och samma lurar. Har ingen koll på siffror i detta fall, jag bara lyssnar och konstaterar det jag sa innan.

Tydligen är det bättre bitrate när man kör med wifi.
Eller man beroende på snabbhet på uppkopplingen.
http://9to5mac.com/2015/06/30/eddy-cue-ios-9-...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 12:23

Jag måste säga att jag inte alls är nöjd med det som spelas på Beat1 hittills och jag har lyssnat en hel del sedan igår och hela dagen idag.

B-A-R-A hiphop, i stort sett. Sån crap kan de ju inte hålla sig till, det ska väl vara blandat?

Helvete vad många olika spellistor det finns när man går ner på djupet i Apple Music.
Nästan så att man tappar bort sig och inte vet vad man ska välja att spela

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 14:58
Ursprungligen av Megolon:

Helvete vad många olika spellistor det finns när man går ner på djupet i Apple Music.
Nästan så att man tappar bort sig och inte vet vad man ska välja att spela

Vilka syftar du på, mer exakt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-02 18:55

Är det bara jag som tycker det är tämligen rörigt att hitta runt i Apple Music? "För dig" och "Nytt" fungerar ju lite som 2 olika flikar i en webläsare, utan annan egentlig skillnad än olika startsidor. Glömmer lätt vilken flik jag befann mig i när jag gjorde en viss sökning - och det är inte alls intuitivt att klicka på "Nytt" för att komma tillbaka till den sökning jag gjorde på ett urgammalt album. Konstig lösning.

En annan konstig sak är att man inte kan flytta runt låtar från Apple Music i listan med låtar som ska spelas härnäst, vilket man kan med låtarna från det egna biblioteket.

Ursprungligen av zinned:

Vilka syftar du på, mer exakt?

Nu varierar spellistorna från person till person beroende hur många genrer och artister man klickar på. Jag har klickat på många

Ursprungligen av Jånte:

En annan konstig sak är att man inte kan flytta runt låtar från Apple Music i listan med låtar som ska spelas härnäst, vilket man kan med låtarna från det egna biblioteket.

Önskade jag kunde filma och visa men jag kan skapa en spellista och sen flytta runt ordningen på dom.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-02 19:47
Ursprungligen av Megolon:

Önskade jag kunde filma och visa men jag kan skapa en spellista och sen flytta runt ordningen på dom.

Om du går in i en av Apple Musics kurerade spellistor, markerar en låt och väljer "Lägg till i Nästa", så kan du sedan inte flytta på den. Eller kan du? Jag kan inte.

Ursprungligen av Jånte:

Om du går in i en av Apple Musics kurerade spellistor, markerar en låt och väljer "Lägg till i Nästa", så kan du sedan inte flytta på den. Eller kan du? Jag kan inte.

Ja det kan jag. Något jag inte kan är att trycka på relaterad artist och komma till dess sida.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-02 19:55
Ursprungligen av Megolon:

Ja det kan jag. Något jag inte kan är att trycka på relaterad artist och komma till dess sida.

Mycket märkligt. Kan någon annan bekräfta att det fungerar? Alltså:
1) Via "Nytt" / "För dig" gå in i en spellista
2) Klicka på bollen med 3 punkter och välj "Lägg till i Nästa" med ett antal låtar
3) Klicka på listan med "Nästa"
4) Byta ordning på låtarna

Något jag verkligen gillar med Apple Music är att när jag tittar runt i mitt bibliotek får jag förslag på liknande musik.

Nu verkar det fungerar alla fall att spellistor synkas mellan i-enheterna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-03 16:12
Ursprungligen av Megolon:

Nu verkar det fungerar alla fall att spellistor synkas mellan i-enheterna.

Det har fungerat för mig sedan minut ett. Märkligt.

Testade på allvar idag att strömma musik från Apple Musik, både från Radio och på annat på jobbet, i stan, i bilen och runt hemma via iPhone . Helt klart en positiv överraskning. Flöt på helt felfritt och väldigt bra ljud (för mina öron hört). Naturligt vis kanske det inte blir lika fantastiskt där teckningen är på botten men då har man ju sina nerladdade låtar att ta till.

Ska testa kanske 2 veckor att bara strömma, utom hemma då WiFi:kickar in, för att få ett hum om hur mycket data det drar så man vet vilken dataplan man behöver och ändå ha lite till övers för annat under en månad.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-07-03 23:21

Är det någon som vet om det går att "<3"-markera låtar med något tryck med hörlursknapparna? Jag uppskattar verkligen att knappen finns på låsskärmen, men att behöva dra fram iPhonen var 3e minut känns väldigt osmidigt.

Ursprungligen av Måns97:

Är det någon som vet om det går att "<3"-markera låtar med något tryck med hörlursknapparna? Jag uppskattar verkligen att knappen finns på låsskärmen, men att behöva dra fram iPhonen var 3e minut känns väldigt osmidigt.

Vad menar du med "<3" ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-04 09:17

Troligen ett hjärta.

Bevaka tråden