Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 8.4 väntas klockan 17 imorgon

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Sir N.:

Och vilka appar skall man kunna ta bort och vilka skall vara låsta? Vem skall bestämma? Om man kunde ta bort alla så kan man ge sig fan på att Apple skulle bli stämda för att nån pillade bort Telefon-appen och inte vet hur man skulle få dit den igen när vederbörande behövde ringa eller bli uppringd. Spelar ingen roll hur Apple gör, alltid en massa gnällspikar som skall klaga. Damn if you do, damn if you don't...

Äh inget att reta upp sig på utan när "förståsigpåarna" går igång så ler jag bara åt dom

Ursprungligen av Sir N.:

Och vilka appar skall man kunna ta bort och vilka skall vara låsta? Vem skall bestämma? Om man kunde ta bort alla så kan man ge sig fan på att Apple skulle bli stämda för att nån pillade bort Telefon-appen och inte vet hur man skulle få dit den igen när vederbörande behövde ringa eller bli uppringd. Spelar ingen roll hur Apple gör, alltid en massa gnällspikar som skall klaga. Damn if you do, damn if you don't...

Gnäll? Nej, jag ska vara schysst att göra det så enkelt som möjligt för dig.

Telefon "appen" du dillar om, är nog en grundläggande krav om man köpt en telefon. Ditt argument var bara korkat.

Hälsa? Jag vet ingen som använder den, likaså Tidningskiosk. Alla har inte en Apple Watch, så den är lika värdelös för dem som inte ens tänkt skaffa en.

Förstår du nu?

Angående "bloatware"-debatten här...

I mina ögon är det ett icke-problem. Lägg oönskade appar i en mapp på sista sidan. Och glöm bort dem. De få megabyte de tar upp kan nog de flesta klara sig utan.

Senast redigerat 2015-06-30 22:23
Ursprungligen av Segas:

Gnäll? Nej, jag ska vara schysst att göra det så enkelt som möjligt för dig.

Telefon "appen" du dillar om, är nog en grundläggande krav om man köpt en telefon. Ditt argument var bara korkat.

Hälsa? Jag vet ingen som använder den, likaså Tidningskiosk. Alla har inte en Apple Watch, så den är lika värdelös för dem som inte ens tänkt skaffa en.

Förstår du nu?

En Apple Watch är inget krav för att använda Hälsa.
Jag som är medlem i Viktväktarna är Hälsa en grym app för den samlar ihop alla aktiviteter från andra appar såsom Runkeeper och skickar den till Viktväktar appen.
Så det som är bloatware för dig är en oumbärlig app för andra.

iOS är befriat från bloatware. Inte ens rabiata Android-användare kan förneka detta - jag har t.o.m. hört sådana säga att det är enda fördelen med iOS
I princip alla appar som följer iOS är kopplade till Apples tjänst iCloud och/eller apparatens hårdvaruteknik (sensorer t.ex.) - dom är alltså per definition INTE bloatware. Man kan anklaga Apple för mycket, men att dom skulle syssla med bloatware är nog bland det mest vrickade jag hört på länge Jag gillar för övrigt inte när man missbrukar bra begrepp så att dom förlorar sin betydelse; "bloatware" är ett bra ord så låt oss inte paja det ordet också (som hänt med t.ex. "anarki", "humanism", "positivism", "materialism", "kommunism" och "hacker" t.ex.).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 00:25
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag gillar för övrigt inte när man missbrukar bra begrepp så att dom förlorar sin betydelse; "bloatware" är ett bra ord så låt oss inte paja det ordet också (som hänt med t.ex. "anarki", "humanism", "positivism", "materialism", "kommunism" och "hacker" t.ex.).

...och rasist.

Ursprungligen av Segas:

Gnäll? Nej, jag ska vara schysst att göra det så enkelt som möjligt för dig.

Telefon "appen" du dillar om, är nog en grundläggande krav om man köpt en telefon. Ditt argument var bara korkat.

Hälsa? Jag vet ingen som använder den, likaså Tidningskiosk. Alla har inte en Apple Watch, så den är lika värdelös för dem som inte ens tänkt skaffa en.

Förstår du nu?

Då har vi slagit fast, appen Telefon skall vara låst och inte kunna tas bort för du tycker den är grundläggande. Hälsa skall kunna tas bort eftersom du inte känner någon som använder den (fast jag gör det och Megolon gör det men det spelar ingen roll, du känner ju ingen)

Jag undrar fortfarande, vem skall bestämma vilka appar som skall kunna avinstalleras och vilka som skall vara låsta. Skall Apple anställa dig som App-konsult så kan du berätta för dem hur det skall vara?

BTW: Jag glömde "Kompass"

Ursprungligen av Segas:

Gnäll? Nej, jag ska vara schysst att göra det så enkelt som möjligt för dig.

Telefon "appen" du dillar om, är nog en grundläggande krav om man köpt en telefon. Ditt argument var bara korkat.

Hälsa? Jag vet ingen som använder den, likaså Tidningskiosk. Alla har inte en Apple Watch, så den är lika värdelös för dem som inte ens tänkt skaffa en.

Förstår du nu?

Här har du en som använder Hälsa...

Tidningskiosk är en udda fågel. Det är ingen app utan en mapp som går att ändra namn på

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Angående "bloatware"-debatten här...

I mina ögon är det ett icke-problem. Lägg oönskade appar i en mapp på sista sidan. Och glöm bort dem. De få megabyte de tar upp kan nog de flesta klara sig utan.

Jag håller med dig. De flesta apparna är sådana som behövs för att komma åt funktioner i telefonens hårdvara, Apples ekosystem eller tradionella OS-appar. Det är dock intressant att Apple iom IOS9 gör ett undantag för Icloud Drive som har en inställning för att döljas (defaultläget är också dolt).

När det gäller att dölja appar så är Tidningskiosk som är en mapp som inte går att lägga i en annan mapp. Fast då kan man alltid lägga in alla appar som man vill dölja i Tidningskiosk mappen, byta namn på Tidningskiosk och sedan lägga den på sista sidan:)

Det går att göra men jag är osäker på vad som händer vid nästa uppdatering. Det finns väl alltid en risk att uppdateringen ogör allt då.

Men som sagt, jag ser inte att telefonen är fylld med bloatware eller att det är ett problem att gömma de appar som man inte använder.

Ursprungligen av BlackSmp:

BTW: Jag glömde "Kompass"

Den använder faktiskt jag ibland ute i vildmarken till fots när Kartor eller dyl inte vill riktigt

Hälso-appen använder jag kanske inte som träning-redskap men låter iaf Watch och iPhone fylla på med data samt att jag har lagt in mig själv bara för att se hur jag ligger till och har nu märkt att jag börjat röra mig mer och mer vilket faktiskt behövs för min gamla trötta och feta kropp. Så utan att vara ett tränings-freak ser jag nyttan med appen.
Sen att sjukvården inte anammat det hela än i Sverige är ju en annan sak, men det kommer nog i någon form efter att jag lagt näsan i vädret

Ursprungligen av BlackSmp:

...Tidningskiosk som är en mapp som inte går att lägga i en annan mapp...

Jodå, det funkar alldeles utmärkt att lägga den i en mapp.

Jag har en mapp som heter "Ej använda" på sista sidan. Där ligger bl.a. Tidningskiosk tillsammans med Tips, Apple Watch, Hälsa och några till.

Ursprungligen av BlackSmp:

BTW: Jag glömde "Kompass"

Som inkluderar vattenpasset! Men hur tänkte Apple när de placerade utstickande knappar på båda långsidorna av 6:an...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jodå, det funkar alldeles utmärkt att lägga den i en mapp.

Jag har en mapp som heter "Ej använda" på sista sidan. Där ligger bl.a. Tidningskiosk tillsammans med Tips, Apple Watch, Hälsa och några till.

Jag försöker och försöker men de flyttar bara på sig

Visst är det ett trick som måste användas för att få in tidningskiosk i en mapp (eller så har Apple ändrat något i ios9 som jag kör)

Ursprungligen av BlackSmp:

BTW: Jag glömde "Kompass"

Den använder jag för det är ett vattenpass också

Ursprungligen av Megolon:

Den använder jag för det är ett vattenpass också

Till det använder jag Clinometer+ : https://itunes.apple.com/se/app/clinometer-+-...

Ursprungligen av CekariYH:

Till det använder jag Clinometer+ : https://itunes.apple.com/se/app/clinometer-+-...

Bloatware

Bevaka tråden