Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar om externt iTunes-bibliotek

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejs.

Jag har en MBP med 1TB hårddisk, men den börjar bli full nu....

Jag har en 2TB Time Capsule, den gamla platta modellen, och den sköter säkerhetskopiering och kör det trådlösa i lägenheten.

Jag undrar om man kan ansluta en extern disk till USB-kontakterna på TC och skapa ett nytt iTunes-bibliotek och lägga det på denna externa disk, och att man sen trådlöst kan välja detta externa iTunes-bibliotek när man startar iTunes på min MBP, så att man ser hela detta externa bibliotek på iTunes på min MBP och kan spela upp allt och skicka det trådlöst till mina Airport Express så det spelas på min stereo.

Tanken är att lägga större delen av min musik, i högre och mer utrymmeskrävande kvalitet, på denna externa disk. Och sen ha ett mindre bibliotek med ”resemusik” i 128-256 kbps på min MBP, för att frigöra mer diskutrymme.

Då kan jag spela musik från det ”enklare” bibiloteket när jag är ute och reser, och biblioteket med högsta kvalitet när jag är hemma i lägenheten,

Är detta möjligt så som jag beskriver det?

Senast redigerat 2015-06-29 20:27

Varför inte vänta tills Apple Music lanseras så har du musiken i molnet?

Ursprungligen av Megolon:

Varför inte vänta tills Apple Music lanseras så har du musiken i molnet?

Ja kanske det, har inte satt mig helt in i hur det är tänkt att funka.

Men då får jag ju inte musiken i ALAC/FLAC, alltså okomprimerat i högsta kvalitet, utan max 256 kbps. Och min tanke var ju att kunna ha detta externa bibliotek med okomprimerat i högsta kvalitet.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ja kanske det, har inte satt mig helt in i hur det är tänkt att funka.

Men då får jag ju inte musiken i ALAC/FLAC, alltså okomprimerat i högsta kvalitet, utan max 256 kbps. Och min tanke var ju att kunna ha detta externa bibliotek med okomprimerat i högsta kvalitet.

Nej det får du inte men det skulle du ändå bara spela upp hemma eller hur?
Så musiken du har i "sämre" kvalitet kan du ha i iTunes Match/Apple Music med andra ord i molnet och alltid tillgängligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-29 20:55
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag undrar om man kan ansluta en extern disk till USB-kontakterna på TC och skapa ett nytt iTunes-bibliotek och lägga det på denna externa disk, och att man sen trådlöst kan välja detta externa iTunes-bibliotek när man startar iTunes på min MBP, så att man ser hela detta externa bibliotek på iTunes på min MBP och kan spela upp allt och skicka det trådlöst till mina Airport Express så det spelas på min stereo.

Det ska fungera bra att ha iTunesbiblioteket på en Time Capsule som du utökat med extra usb-HD. Men jag har för mig att det inte kan ske någon backup via TimeMachine av den påhängda HD:n. (Däremot kan TimeMachine utnyttja det extra utrymmet du kopplat på TC till backup)

Så om du fortfarande vill ha backup på ditt iTunesbibliotek får du antingen sköta det manuellt, eller skaffa ytterligare en nätverksdisk för iTunes.

Ursprungligen av Megolon:

Nej det får du inte men det skulle du ändå bara spela upp hemma eller hur?
Så musiken du har i ”sämre" kvalitet kan du ha i iTunes Match/Apple Music med andra ord i molnet och alltid tillgängligt.

Tja det är ju en idé, men har man inte obegränsat med datamängd så kan det ju fort käkas upp om man ska streama allt när man inte är hemma. För man har ju inte alltid tillgång till WiFi utan kan få förlita sig till den datamängd man har.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Tja det är ju en idé, men har man inte obegränsat med datamängd så kan det ju fort käkas upp om man ska streama allt när man inte är hemma. För man har ju inte alltid tillgång till WiFi utan kan få förlita sig till den datamängd man har.

Hur gör du nu för att lyssna på musik med din iPhone?
Synkar med iTunes innan du går utan för dörren? Samma sak nu fast skillnaden är att du laddar ner musiken genom wifi.

1
Bevaka tråden