Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Namngivning av foton

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tidigare struntat i att namnge mina foton vid import till iPhoto och sortera dem i många händelser istället för att få dem kronologiskt ordnande. Nu tänker jag mig att samla dem årsvis istf i ca 20 händelser/år, delvis med tanke på att flytta över allt till Bilder.

Vill därför sortera dem via namngivning så att de kommer i rätt ordning då jag samlar dem per år; ex "2015-06 Semester Tyskl-1" osv (2015-06 för att kunna sortera kronologiskt via namnet). Har importerat en större mängd foton som är scannade och de har ju ingen platsinfo eller rätt datum, de måste namnges om man ska ha någon som helst överblick och struktur.

Min fråga är eg hur långa filnamn som är rekommenderat? Vet sedan innan på ex PC med Office-filer att man ska hålla det kort för att ej få problem vid kopiering till extern enhet. Samtidigt vill jag få snabb överblick över vid vilket tillfälle fotona är tagna. Sortera på nyckelord är en lösning, men då ska man ha bra nyckelord och vissa foton får en mängd sådana. Känns bökigt.

Hur gör jag detta smart? Sitter inte och gör det en gång till om ett halvår... Är heller inte helt bekant med funktionerna i Bilder eftersom jag inte anv det ännu. Vet dock att man kan sortera årsvis och efter plats, samt Album istf Händelser.

Det går ju utmärkt att sök och sortera på exakt skapelsedatum i finder. Exempelvis skapade "efter 20140101" men "före 20150101" och så vidare. Du kan även lägga till fler kriterier som namn, filtyp, slutartid, bländare, storlek osv.
Sen kan man ju flytta dessa till en mapp och batch-namnge dem via tex bridge, och då även passa på att lägga till sökord mm.

Ja, det var ett bra tips, tack! Frågan om mina valda filnamn är för långa så jag kan få problem med dem senare kvarstår dock. Någon idé

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-24 22:14

Max filnamnsstorlek för HFS+ (mac os extended) kör med max 255 tecken. Samma med NTFS (på Windows). Sen har du teckenkodning att tänka på, så att ÅÄÖ etc tolkas rätt. Samt att vissa specialtecken inte är tillåtna.

Filnamn är enligt mig inte något att spara meta-data i. (Metadata= information om information).
Det finns bra mycket bättre sätt för bilder. Säg att du eller någon annan om 25 år vill hitta bilder med Håkan den där varma sommaren, men inte någon av alla bilder från hans bröllop den sommaren, Du kanske hittar bilden genom att söka på "sommar" "Håkan" någon gång 2005-2015, men inte med termen "bröllop".
Det där löser du inte med filnamnet: 2015-06+Semester+Tyskl-1_H%C3%A5kan+%C3%96berg.jpg om du då får problem med teckenkodning med filnamn (utifall att det sker.

Tack, precis vad jag är ute efter. Hur skulle du göra för att kunna hitta bilder knutna till en viss händelse och samtidigt ha ordning på dem nu? Är nyckelord ett bra sätt?

Nyckelord är den enda hållbara principen. Tänk dig tex en gruppbild, typ skolklass, med 30 deltagare, vid en viss plats, vid en viss tidpunkt, kanske vid en viss tidpunkt typ "avslutning". Eller ett annat exempel, du kanske har växbilder där du vill gruppera efter släkt, art etc, men också efter t.ex jordmån, blomningstid etc.

Det finns situationer där även nyckelord är otillräckligt men det är långt mycket flexiblare och kraftfullare än filnamn, som är en garanterad återvändsgränd.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nyckelord är den enda hållbara principen. Tänk dig tex en gruppbild, typ skolklass, med 30 deltagare, vid en viss plats, vid en viss tidpunkt, kanske vid en viss tidpunkt typ "avslutning". Eller ett annat exempel, du kanske har växbilder där du vill gruppera efter släkt, art etc, men också efter t.ex jordmån, blomningstid etc.

Det finns situationer där även nyckelord är otillräckligt men det är långt mycket flexiblare och kraftfullare än filnamn, som är en garanterad återvändsgränd.

Bara att hålla med. Kalla det för nyckelord, taggar eller vad man vill - det är enda sättet som är något så när framtidssäkert och tillräckligt flexibelt.

Hur väljer man smarta nyckelord? Jag har ju redan endel; namn på personer, tillfälle. Behöver man ha med geografisk plats? De flesta bilder har ju automatiskt geografisk info. Årtal? Vet att det går att sortera efter tidpunkt i Bilder och även i iPhone och iPad sedan uppdateringen av iOS. Månad?

Så har jag ju det stora problemet, 5000 inscannade bilder som saknar platsinfo och tidpunkt... Någon som har löst liknande utan att sitta i åratal med det jobbet?

Tack för alla svar

Ursprungligen av citygirl76:

Hur väljer man smarta nyckelord? Jag har ju redan endel; namn på personer, tillfälle. Behöver man ha med geografisk plats? De flesta bilder har ju automatiskt geografisk info. Årtal? Vet att det går att sortera efter tidpunkt i Bilder och även i iPhone och iPad sedan uppdateringen av iOS. Månad?

Så har jag ju det stora problemet, 5000 inscannade bilder som saknar platsinfo och tidpunkt... Någon som har löst liknande utan att sitta i åratal med det jobbet?

Tack för alla svar

Allt som hjälper dig att hitta sortera och välja ut bilder, förklarande för en oinvigd, är mitt generalla svar. Fråga och du får lika många svar som sandkornen på en strand

Scanna in och sedan taggga, platsinfo etc har jag inget bra svar på, möjligen vänta på pensionen och ta sig tid

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-28 19:18

Det enda som Bilder är "smart" på är ansikten, den kan hjälpa dig att tagga ansikten på personer.
Du kan markera flera bilder i Bilder och skriva in ett nyckelord, och du kan ställa in kortkommandon för olika nyckelord. "b" kan tex vara för "Barn", "sp" för "Sport".
Kika i den inbyggda hjälpen, sök på "Tilldela nyckelord".

Du får (bör) bestämma dig för vilken nivå du vill tagga bilder. För detaljerat tar för mycket tid. Mitt tips är att du taggar med ord, namn som du tror du och ev. andra kan tänkas använda sig av när du(ni) vill hitta bilder.

(Om jag inte minns fel så kan man i dagsläget inte tilldela platser i Bilder-appen, men det kommer säker i en uppdatering.)

@CekariYH Lika många som sandkornen, haha. Du har såklart rätt! I slutändan handlar det om tycke och smak

@reboot81; har provat med kortkommandon för nyckelord, men det funkar inte. Sedan retar det gallfeber på mig att det inte går att hantera ä och ö, hur många ggr jag än lägger till det i min lista över nyckelord och tar bort ex Sä̈lja. Varje gång jag använder det för att tagga bild måste jag gå in och redigera ordet. Letat i inställningar, inte hittat något. Kan programmet helt enkelt inte hantera dess bokstäver?

Ursprungligen av citygirl76:

@CekariYH Lika många som sandkornen, haha. Du har såklart rätt! I slutändan handlar det om tycke och smak

@reboot81; har provat med kortkommandon för nyckelord, men det funkar inte. Sedan retar det gallfeber på mig att det inte går att hantera ä och ö, hur många ggr jag än lägger till det i min lista över nyckelord och tar bort ex Sä̈lja. Varje gång jag använder det för att tagga bild måste jag gå in och redigera ordet. Letat i inställningar, inte hittat något. Kan programmet helt enkelt inte hantera dess bokstäver?

Hehe, jo, men inte bara om tycke och smak utan att det ska bli flexibelt och framför allt underlätta för vissa situationer. reboot81 gav en bra förklaring tycker jag.

åäö ställer till det ibland tyvärr, lite förvånande att ett Apple program gör så, men är ju version 1, så det blir nog bättre vad det lider

Ursprungligen av CekariYH:

Hehe, jo, men inte bara om tycke och smak utan att det ska bli flexibelt och framför allt underlätta för vissa situationer. reboot81 gav en bra förklaring tycker jag.

åäö ställer till det ibland tyvärr, lite förvånande att ett Apple program gör så, men är ju version 1, så det blir nog bättre vad det lider

Håller med! Har använt iPhoto en hel del, men vill ju göra det smidigt innan jag anv Bilder. Perfektionist som man är Jag får fortsätta svära över å, ä, ö. Det går ju trots allt och copy paste kan vara mycket användbart. Äääälskar kortkommandon!

Ang kortkommandon, hur kommer man vänster resp höger från listan med album, Bildström osv över till sina händelser. Vet hur man går till start slut med funktionstangenten. Provat samma kortkom som i Finder för att komma upp en nivå, men det funkar inte. Fattar ni vad jag menar?

Uppskattar alla svar och tips i tråden

Angående åäö, så glömde jag att det inte gäller Bilder utan iPhoto, och då tycker jag det är lite konstigt att dessa inte funkar i ett så pass gammalt program som iPhoto ändå är.
Jag använder ju ingen av dom så lite svårt att testa

Då slipper jag det i Bilder iaf

1
Bevaka tråden