Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Cinema LED Display 24" - slutat fungera!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett riktigt skumt fel här!
Jag kör på en Mac Pro 2010 - 2.93 Ghz och 48 GB ram. OSX 10.10.3
Till den har jag kopplat 2 stycken Apple Cinema LED Display på 24 tum.
Haft det i snart 5 år och det har rullat kanon. Dock så har det vart nån bugg med att skärmarna kan blinka till när dom har vart urkopplade och det är bara att dra ur minidisplaykontakten och sätta tillbaka den så försvinner hickan.

För en tid sen så var en kompis som är elektriker hemma och hjälpte mig med att koppla in en dimmer samt koppla in en lampa i taket i vardagsrummet. När han var klar så åkte han, jag drog på huvudsäkringen och startade jag upp datorn. MEN då tändes bara en skärm.

Ringde polaren och han trodde det berodde på en dålig dimmer. Att det kan störa skärmen att den inte hoppar igång. Jag trodde det ju var rappakalja. MEN så slog det mig att jag har aldrig haft en taklampa inkopplad, så det kanske fanns en sanning i det.

Jag kollade ju alla kablar och så och provade en skröna-klassiker, att vända på stickproppen till skärmen. Och tror ni inte på fan att den tändes då?! Jag=WTF?!?
Vände tillbaka och då tändes den inte, och vred tillbaka och då tändes den.

HELTSKUMT!

Sen har det ju rullat på bra med den. Funkat kanon.

Men så köpte jag mig en ny & bättre dimmer och byter den. den jag hade surrade lite väl mkt. Mao så är det skräp.
Drar av huvudsäkringen, byter dimmer och på med strömmen.
Startar upp datorn. Men då fuckar skärmen IGEN?!? Den tänds inte!!!
Tänkte att jag vrider på kontakten igen då, men det funkade inte. Provade att byta strömkabel, switcha mellan skärmarna och provade olika utgångar på grafikkortet. Men utan resultat. Ena skä'rmen tänds inte. Men den andra hoppar igång oavsett vad jag gör.

Så förmodligen så spökar det i skärmen att den var på gång att ge sig och nu med att jag höll på att dra av & på strömmen så blev det väl droppen för skärmen...

Men håll med om att det är skumt?!? Bara för att jag drar huvudströmmen så la den av...
Eller kan det vara den där buggen som slog slint helt och hållet nu?

Nån som vet mer? Nån som har nån erfarenhet eller hört nån flummig skärmhistoria?

Hoppas det inte blir på tok för dyrt att reparera skärmen... OM den nu ÄR trasig?
Tacksam för hjälp!
// KWS

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-24 21:17

Ta in skärmen till grannen och testa.

Nu spökar det!

Ska tillägga att jag köpte ett Radeon Sapphire HD 7950 Mac Pro edition och satt i för ett par månader sen.
http://eshop.macsales.com/item/Sapphire/10035...

Original så sitter det ett Radeon HD 5870 i min Mac Pro.
http://eshop.macsales.com/item/Apple/MC743ZMA...

Så jag tänkte att det kanske är ett kast grafikkort?
Jag bytte nyss. Går ju smidigt då dom har exakt samma anslutningar och den där extra dubbla strömmatningen.
Startade upp datorn och så tändes bara den ena.... MEN efter ytterligare några sekunder så hoppar även den andra till.

Så förmodligen så är det grafikkortet.. KANSKE?!?!

Eftersom jag provade att byta mellan skärmarna, samt olika utgångar på grafikkortet. Det var hela tiden en & samma skärm som vägrade tända medan den andra tändes på en gång oavsett vart jag satt minidisplaykontakten.

Kan ju vara många bäckar små...
Snillen spekulerar:
Tar det nya grafikkortet för mkt ström? Att det inte orkar skicka signal att tända två skärmar?
Kan det vara kass drivrutin? Det lustiga är att man behöver inte installera några drivrutiner om det inte är till en PC.

Efter en del googlande så verkar Yosemite vara boven!

Det lustiga är att det hände så fort jag drog huvudströmmen!
Samt att det tändes första gången jag vred på 220v-kontakten...

Bra skumt är det iallafall...

Hej!

Misstänker starkt att du här nosar på ett mycket stort och generellt problem som dessutom kommer att bli alltmer aktuellt i framtiden!

Är du åtminstone sådär hyfsat tekniskt intresserad kan kanske begreppet "smutsig el" vara bekant, dvs högfrekventa signaler som är överlagrade på 'den vanliga' 50 Hz som alltid finns i elnät (jfr den signaltrafik som elbolag lägger ut för att kolla/styra elmätare, den teknik som också kan användas för att fjärrstyra hushållsapparater).

Högfrekventa övertoner kan genereras inte bara medvetet; stora källor är alla switchade nätaggregat (laddare, skärmar, datorer) men även tex LED-lampor i belysningar (i ditt fall dimmern?!? Kanske också LED-lampor...!). Övertonerna kan vara mycket komplexa men ligger enkelt sagt i området mellan 50Hz och upp till de "reglerade radiofrekvenserna". Hela detta band är således helt oreglerat med avseende på vad en utrustning (elektronikpryl) får 'sända ut' på nätet.

Många ('alla') elektroniska utrustningar har varianter av filter som har till uppgift att fånga in störningar på matningsströmmen. Men, och detta kan vara en "nyckel" till dina problem, när ett elsystem (ett elektriskt ihopkopplat nätverk) med olika störningskällor och filter ändras (olika apparater inkopplade i olika kombinationer), så kommer 'mängden', 'styrkan' och 'typen' av störningarna att variera. Detta innebär en "slumpmässigt växlande" störningsbild, där ibland störningar kan bryta igenom filter och slå in i utrustningar. Det stora problemet är att eftersom hela detta frekvensband är oreglerat, så kan ingen tillverkare garantera att störningar inte påverkar en apparat. Inte ens med bästa vilja i världen kan man ju konstruera ett skydd mot en störning som man inte ens vet hur den kan se ut! (En drastisk jämförelse är att likna störningarna vid en överspänning orsakad av ett blixtnedslag i elnätet, även om en sådan störning givetvis innehåller en våldsamt mycket större mängd energi.)

Jag jobbar med medicinteknisk utrustning (mätningar av biosignaler på milli- och mikrovoltnivåer) i sjukvårdsmijö, och detta är där ett stort problem, men problemet finns även inom processtyrning i industrin och i miljöer med komplexa uppställningar av datorer och/eller servrar. Stora värden på spel vid processhaverier eller datastopp orsakade av denna typ av "smutsig el"...!

Bäst i Sverige på denna typ av problematik är Martin Lundmark vid LuTH (arbetsplats i Skellefteå) som jobbat under 10-20 år med frågorna; han sitter även med i flera europeiska kommittéer som arbetar intensivt med att försöka definiera tekniska standarder för att hantera denna typ av störningar i elektriska system.

Dessvärre är ju detta bara "förnamnet" till dina problem... Men eftersom allt startade när du byggde om elsystemet är ju de nya elgrejorna starkt misstänkta störkällor! Mitt förslag till att försöka komma tillrätta med dina problem är:
1/ Skaffa en "störskyddstransformator" (tex från ELFA; kostar inte så våldsamt mycket) som eg är en klassisk transformator med järn-kärna (fast från 220V till 220V), Den kommer att filtrera bort större delen av de ev inkommande nätstörningarna från andra apparater eller prylar
2/ Anslut dina kritiska datorprylar bara till den enda utgången från trafon via grenuttag
3/ Försök att ha så få 'störnings-generatorer' inkopplade i 'nätverket' efter trafon (men, förstås, de switchade nät-aggen i datorer och skärmar etc måste ju ligga innanför)

Sen finns ju den tråkiga (men billigare) lösningen att koppla tillbaka de gamla el-grejorna igen. Men eftersom du väl ville ha dit dem av någon anledning så kanske det är ett mindre attraktivt alternativ

Senast redigerat 2015-06-25 13:05

OJ?!?
Vilket fett svar
Tackar!
Ja man undrar ju vad som är problemet egentligen? Det kanske är så att jag har ström som spökar hemma hos mig?
Ska tillägga att jag har strul med ett värmegolv i badrummet. Termostaten måste utbytas, den lever apa.

Ursprungligen av KillwithSkill:

OJ?!?
Vilket fett svar
Tackar!
Ja man undrar ju vad som är problemet egentligen? Det kanske är så att jag har ström som spökar hemma hos mig?
Ska tillägga att jag har strul med ett värmegolv i badrummet. Termostaten måste utbytas, den lever apa.

Ja, hela det här området känns otroligt komplicerat - beror nog inte bara på att jag är biolog och inte tekniker

Letade runt litet på nätet och hittade denna URL till en uppsats från 2009 som Martin Lundmarks grupp vid LTU (som jag insett är rätt förkortning för Luleå Tekniska Universitet) skrev runt problemen:

https://pure.ltu.se/portal/files/2811313/n_tp...

Gruppen har byggt upp en modell av ett elnät och gjort tester för att systematiskt mäta denna typ av störningar. Bli inte skraj av texten - scrolla bara ner till bilderna/diagrammen som börjar kring sidan 19. Det räcker att jämföra det första diagrammet (från en 'ren' glödlampa) med resten av de olika 'kopplingarna' för att börja undra hur någontig kan fungera i en miljö där en massa (störnings-)källor matar skräp in i elsystemen!

Apropå ditt bildskärmsbekymmer: Jag hörde Martin berätta om ett uppdrag han fått, där problemet i en uppställning bildskärmar hos en övervakningscentral var att samma nätaggregat/bildskärm upprepat havererade 'off hours'. Problemet visade sig vara att en stor del av de ordinarie utrustningarna släcktes ner under natt/helg. Av de kvarvarande systemen var det den aktuella utrustningen som hela tiden tog emot störningarna/smällarna från nätet...!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-06-26 08:25

@Erik Nordh Kan man skydda/minska dessa störningar med en Automatic Voltage Regulator?

Senast redigerat 2015-06-26 15:31
Ursprungligen av onnyt:

@Erik Nordh Kan man skydda/minska dessa störningar med en Automatic Voltage Regulator?

Om du ska tagga någon som har ett mellanslag i sitt medlemsnamn, så måste du sätta namnet inom citationstecken. Nu blev det bara "Erik" som taggades, inte "Erik Nordh".

@Erik Nordh @onnyt

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-06-26 15:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du ska tagga någon som har ett mellanslag i sitt medlemsnamn, så måste du sätta namnet inom citationstecken. Nu blev det bara "Erik" som taggades, inte "Erik Nordh".

@Erik Nordh @onnyt

Tack. Fixat.

Ursprungligen av onnyt:

@Erik Nordh Kan man skydda/minska dessa störningar med en Automatic Voltage Regulator?

Som sagt, jag är inte tekniker...

När jag kollar på beskrivningar för de AVR (min förkortning) du nämner verkar det väl vara tänkt att ngn form av 'servoåterkoppling' ska hålla spänningen stabil? Tanken är ju korrekt, men jag föreställer mig att återkopplingen i så fall måste vara snabb för att hinna med att korrigera (dvs korrigera snabbare än den transient som kommer in som störning och som ska fixas). I min tanke får man då ett servosystem som har hög återkoppling (=high gain, dvs styvt). Mina 'kokbokskunskaper' om servon säger då att servot därigenom blir instabilt (jfr de första versionerna av styrservot på JAS, när det kraschade framför TV-kamerorna i Linköping!). Jag tror att det i ett elektriskt system då riskerar att dyka upp en sorts "ringande artefakter" i nätverket efter AVR-kretsen (kanske ngn form av 'dämpad svängningsrörelse'?) - vad säger ni som är tekniker/ingenjörer?

Järnkärne-trafon verkar ju i stället genom att strömmen går från ingången till utgången genom magnetisk induktion (ström i in-spolen --> magnetfält i kärnan --> inducerad ström i ut-spolen). 'Trögheten' i järnkärnan gör att snabba strömspikar inte förmår att inducera en förändring i magnetfältet, utan s.a.s. filtreras bort i järnet.

Såg att jag var litet för optimistisk ang priser för störskyddstrafos, men exempel finns här:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?...

Som framgår i vänsterspalten har dessa trafos en egen produktgrupp - gissar att de innehåller mer än "bara" en spole

/Erik

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-06-27 09:49

Tack för utförligt svar @Erik Nordh . Nu blev jag iofs mycket klokare för det. Högt över mitt huvud om man så säger Vad är absoluta högsta respektive lägsta spänningen man kan acceptera utan att ens prylar skal ta skada? Nu bor jag inte i Sverige utan på Filippinska landsbygden med med minst sagt stora skillnader i nätspänningen från dag till dag. Jag har som lägst mätt 150V och som högst 250V och det har säkerligen varit höre än det med.

Jag har två AVR-er. En elektronisk och en med inbyggt servo. Den med servo har jag till mina mest känsliga elektronikprylar. Den elektroniska klarar mer uteffekt (5000W) och den är till kyl och frys. Servon ligger alltid inom spannet 220-2230V medan den elektroniska ligger mellan 210-2240V. Är det någon fara att ha det så?

Hehehe! Nu spökar det igen...

Jag satt tillbaka mitt gamla grafikkort och sen dess så har det rullat på bra.
Tills nyss. Det kom in oväder här över stan och det ska gå åska men har varken sett eller hört nåt eller att det blinkar i belysningen här.
Men skärmarna, japp BÅDA började blinka, tändas & släckas om vartannat. Dessutom så switchade själva skrivbordet, det bytte plats.
Startade om datorn och den gick ett bra tag sen blinkade det till ett par gånger. Men nu verkar det fungera igen...
Jag har iofs haft datorn i 5 år och inte gjort en enda clean install sen den var ny.

Ursprungligen av KillwithSkill:

Hehehe! Nu spökar det igen...

Jag satt tillbaka mitt gamla grafikkort och sen dess så har det rullat på bra.
Tills nyss. Det kom in oväder här över stan och det ska gå åska men har varken sett eller hört nåt eller att det blinkar i belysningen här.
Men skärmarna, japp BÅDA började blinka, tändas & släckas om vartannat. Dessutom så switchade själva skrivbordet, det bytte plats.
Startade om datorn och den gick ett bra tag sen blinkade det till ett par gånger. Men nu verkar det fungera igen...
Jag har iofs haft datorn i 5 år och inte gjort en enda clean install sen den var ny.

Lurigt....

(Har varit litet frånvarande från datorerna, därav lite sen respons på det förra inlägget:-)

Man kan väl säga att det finns två tänkbara sätt för störningar; dels att spänningen kan variera 'långsamt men för mycket' (oftast spänningsfall = lampan blinkar), dels '(super-)snabbt' men inte nödvändigtvis så dramatiskt mycket ('strömspik' som tex är en variant av 'smutsig el', men som ju också ses då blixten slår ner i eller nära ledningar). AVR fixar det 'långsamma' (vad nu långsamt är) medan däremot 'snabba' riskerar att slå in genom skydd och filter och i värsta fall förstöra utrustning. Och kruxet med 'smutsig el' är ju at den inte syns om man inte direkt mäter på nätströmmen...

Å andra sidan gäller det ju som alltid att hålla datorn fräsch i OS och på disk: köra skivverktyg, repararera filbehörigheter, kolla så att alla program inkl systemet är uppdaterade, ha ett virus-skydd, osv. Till sist finns ju också risken att ngn hårdvarukomponent tänker lägga av, men det är nog att "måla fan på väggen" och inte det första att tänka på vid dina problem...

Men visst har du en 'Time Machine' eller annan back-up lösning!?!

Jag tror jag har hittat felet. Den ena skärmens kontakt verkar vara lite glapp. Och då när den glappar så får ju datorn spunk och båda blinkar. Den slår ju automatiskt om när en skärm sk "kopplas ur"

Kollade lite på nätet efter en ny kabel och den går på ca 1200:-
Nån som vet någon svensk site som säljer reservdelar?

Eller ska man lämna in den? Jag kan med att löda elektronik då jag jobbar som ljudtekniker & i studio.
Vilka är bra annars på att reparera sånt här om jag nu inte gör det själv? Digital Inn?

Tacksam för hjälp & svar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-26 19:53

Vilken TVreparatör som helst borde kunna fixa det.

Har mailat applecertade reparatör (digital inn) och dom bad om serienumret, så det fick dom.
Men efter det så har jag inte fått svar alls. Gått över en vecka nu.
Jag har hittat kabeln på nätet utomlands. Men inte i sverige, denna All-in-one eller 3-in-one-cable. Det gäller att få rätt då det INTE är en Thunderbolt utan den gamla vanliga. Priset ligger runt 350 spänn.
Jag gör det själv. Har laddat ner en apple reparationshandbok för Apple Display och det är svinenkelt att byta själv.

Ingen som vet en svensk sida som säljer mac-reservdelar? Har googlat massor men få mkt träffar på ebay och liknande.

Har snackat med en annan firma. Dom säger att det inte finns resevdelar till dom. Min skärm är för gammal.
Finns bara på sidor som säljer piratdelar. Kabeln där ligger runt 1200:-.... idiotpris men jag hittade en på ebay för 320 spänn.

Med tanke på att cinemadisplayen har flera år på nacken och har uppdaterats EN gång sen release (thunderbolt) så är det ju konstigt att det inte finns reservdelar hos apple. Lär ju vara mikroskopiska ändringar isf...

1
Bevaka tråden