Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilsurf skiljer rejält mellan telefoner

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När Bredbandskollen listar hur snabba olika telefoner är på mobilsurf går det sämre för IOS-modellerna. Snabbast är istället Samsung.

Läs hela artikeln här

Förvånar mig inte alls, på mitt kontor med min iPhone 6+ får jag mellan 4-5 pluttar Edge och 1 plutt på 3G, medan dom med Samsung får i stort full 4G.
Lite trist och vet inte varför det är så stor skillnad då jag/vi alla har Telia.

  • Medlem
  • 2015-06-25 23:29
Ursprungligen av CekariYH:

Förvånar mig inte alls, på mitt kontor med min iPhone 6+ får jag mellan 4-5 pluttar Edge och 1 plutt på 3G, medan dom med Samsung får i stort full 4G.
Lite trist och vet inte varför det är så stor skillnad då jag/vi alla har Telia.

Skillnaden är radiodelen.
iPhone 6 har Cat4 LTE medan Note 4 / Edge och S6-telefonerna har Cat6. Om där är andra saker som skiljer vet jag inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-25 23:42

...och jag slaktar alla de där låga Samsung-siffrorna med min iPhone 6.

Ligger oftast kring 35-50 Mbit/s nedströms och ungefär samma uppströms där jag rör mig.

Testet är i sig helt ointressant då man inte får reda på omständigheterna. Vet inte var i landet det testades, inte om de var utomhus eller inomhus...man vet inte ens om alla modellerna testades på samma plats.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-06-25 23:54
Ursprungligen av zinned:

...och jag slaktar alla de där låga Samsung-siffrorna med min iPhone 6.

Ligger oftast kring 35-50 Mbit/s nedströms och ungefär samma uppströms där jag rör mig.

Testet är i sig helt ointressant då man inte får reda på omständigheterna. Vet inte var i landet det testades, inte om de var utomhus eller inomhus...man vet inte ens om alla modellerna testades på samma plats.

De har med all säkerhet tagit med alla mätvärden i sammanställningen, så ja det säger ju inte mycket egentligen. Själv kör jag t ex bara bredbandskollen när jag tycker att det är slött trots "bra" täckning el liknande. Så mina medelvärden är fullständigt värdelösa. (iPhone 6)

  • Medlem
  • 2015-06-26 00:11
Ursprungligen av zinned:

...och jag slaktar alla de där låga Samsung-siffrorna med min iPhone 6.

Ligger oftast kring 35-50 Mbit/s nedströms och ungefär samma uppströms där jag rör mig.

Testet är i sig helt ointressant då man inte får reda på omständigheterna. Vet inte var i landet det testades, inte om de var utomhus eller inomhus...man vet inte ens om alla modellerna testades på samma plats.

Och jag slaktar dina värden med min Note Edge

Dummaste kommentaren hittills

Bara att acceptera att iPhone 6 har sämre LTE Cat

Sedan vad det individuella och behovet är en helt annan femma. Jag klarar mig fint med 15 Mbit eller lägre när man är långt ifrån någon mast

Förhoppningsvis kommer det Cat 6 i iPhone 6S för de som uppenbarligen har behovet och inte bor mitt i en storstad

Edit Det är genomsnitts hastigheten det handlar om från verkligheten. Inte max vad någon enskild person har vid ett givet tillfälle.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-26 00:28
Ursprungligen av PaO:

Och jag slaktar dina värden med min Note Edge

Dummaste kommentaren hittills

Bara att acceptera att iPhone 6 har sämre LTE Cat

Sedan vad det individuella och behovet är en helt annan femma. Jag klarar mig fint med 15 Mbit eller lägre när man är långt ifrån någon mast

Förhoppningsvis kommer det Cat 6 i iPhone 6S för de som uppenbarligen har behovet och inte bor mitt i en storstad

Edit Det är genomsnitts hastigheten det handlar om från verkligheten. Inte max vad någon enskild person har vid ett givet tillfälle.

Varför över huvud taget skriva som du gör? Är du så dum att du inte förstod poängen, att listan de presenterade inte säger något då vi dels inte har alla fakta samt att få har behovet av de absoluta topphastigheterna i en telefon?

"Din kommentar var den dummaste hittills".

  • Medlem
  • 2015-06-26 05:57
Ursprungligen av zinned:

Varför över huvud taget skriva som du gör? Är du så dum att du inte förstod poängen, att listan de presenterade inte säger något då vi dels inte har alla fakta samt att få har behovet av de absoluta topphastigheterna i en telefon?

"Din kommentar var den dummaste hittills".

Sorry men du förstår inte själv detta testet

Testets fakta: över en miljon mätningar har gjorts mellan januari och maj. Tex så gjordes 40 000 mätningar med enbart iPhone 6Plus. Dessa mätningar är från användare ute i verkligheten både på landsbygden och i storstäder som har använt bredbandskollen. Då det är så många mätningar och man presenterar genomsnittliga hastigheter så kan man utesluta att det skulle röra sig om dålig uppkoppling. Därför visar testet att iPhone har lite sämre uppkoppling såvida inte alla i toppen av listan bor nära en mast eller har enbart använt bredbandskollen kl 4 på morgonen.

Enda skillnaden är Cat4 vs Cat6 vad jag kan se.
En nyare telefon och framförallt en med 4G är snabbare än generationen tidigare.

Sedan finns det nog lika många iPhone ägare som Android ägare som svär då och då över dålig eller överbelastad uppkoppling

Testet mäter minst tre faktorer: abbonemang, radioprestanda hos mobilen samt radiomiljö på olika platser och tider.

Jag är inte säker på att det går att använda rakt av för att rangordna mobiler. Vill man ha ett sådant test så måste göra ett test där man ser till att ha övriga parameterar under kontroll.

Det intressanta med BBKs material är inte så mycket vilka mobiler som presterar. Skälet till att det ger rubriker är inte pga att Samsung presterar bra i testen utan för att man kan använda rubrikerna om att Apple presterar dåligt.

Det intressanta med materialet är istället att se hur prestandan skiljer sig åt geografiskt. Finns det områden och operatörer som presterar nämnvärt sämre?

Det vore en intressantare analys än den nuvarande klickjaganade analysen som inte ens 99 klarar av att undvika.

Sedan är det mycket väl troligt att samsung et al presterar radiomässigt bättre. Det betvivlar jag inte - men spelar det någon roll? Apple har väl aldrigt hävdat att de jagar toppmässiga prestandasiffror - de är ute efter att vara tillräckligt bra.

Själv anser jag att Bredbandskollen suger hårt då den är alldeles för svajig den fungerar som en indikation om man upplever problem men inte mer än så. Själv kör jag Speedtest då jag anser att jag får stabilare värden av den (alltså jämnare mellan tester) . Med Bredbandskollen är det ofta som tre tester kan ge heeelt olika resultat.

Sen att säga att den telefonen är bättre än den i ett sånt här test är bara korkat som så många andra påpekat. Det kan ju också vara som så att någon telefon i testet har petats till en mast längre bort än någon annan vilket i så fall ger väldigt dåliga siffror per automatik. Min 4G brukar i Borås ligga på 40+mbit vilket är det dubbla mot vad bb säger. Men personen som skrev artikeln fick väl en ny telefon efteråt kan anas . .

Ursprungligen av Stefan Willard:

Själv anser jag att Bredbandskollen suger hårt då den är alldeles för svajig den fungerar som en indikation om man upplever problem men inte mer än så. Själv kör jag Speedtest då jag anser att jag får stabilare värden av den (alltså jämnare mellan tester) . Med Bredbandskollen är det ofta som tre tester kan ge heeelt olika resultat.
...

Ett problem med mobil täckning är att kapaciteten kan variera kraftigt pga omständigheter som ligger utanför din kontroll. Den totala kapaciteten i cellen delas av alla som befinner sig i den så din tillgängliga andel kan variera kraftigt.

Fast å andra sidan så borde det också påverka Speedtest...

Absolut inga tester är 100% . Därav är hela artikeln från BB lika mycket värd som en flaska saltvatten ute på havet anser jag. Den saknar helt förutsättningar för hur tester bedrevs eller med vilken operatör, med ett eller flera simkort etc.

Ursprungligen av Stefan Willard:

Absolut inga tester är 100% . Därav är hela artikeln från BB lika mycket värd som en flaska saltvatten ute på havet anser jag. Den saknar helt förutsättningar för hur tester bedrevs eller med vilken operatör, med ett eller flera simkort etc.

Jag tycker inte att data från BBK är helt utan värde. Däremot är det vanskligt att använda testen för att bedöma olika mobiltelefoner utan värdet ligger snarare i att vi kan få en uppfattning i hur de olika näten fungerar på olika platser i landet.

Men det ger inga klick...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2015-06-26 09:37
Ursprungligen av PaO:

Skillnaden är radiodelen.
iPhone 6 har Cat4 LTE medan Note 4 / Edge och S6-telefonerna har Cat6. Om där är andra saker som skiljer vet jag inte.

Vad har CAT med det hela att göra? Cat 4 har topphastighet 150 mbit/s (jag har själv fått 124.85 mbit/s, med BBK, vid ett tillfälle) vilket är rejält mycket högre än de 29 mbit som anges som högsta medelhastighet i BBK-testet.

Det finns förstås en chans att den mer avancerade carrier aggregation som görs i CAT 6 kan ge inte bara högre topphastighet utan också högre medelhastighet (då det finns mer kapacitet "att ta av" i nätet), MEN har någon operatör i Sverige stöd för detta?
En artikel i Computer Sweden, från mitten av Januari 2015, talar om att de svenska operatörerna "ligger lågt med LTE-A", men det har ju gått nästan ett halvår sen dess så nånting kan ju ha hänt.

Dock bör en stor del av det där testet gjorts innan eventuellt CAT 6-stöd införts hos operatörerna vilket borde göra att carrier aggregation inte kan förklara skillnaden.

Finns andra skillnader som skulle kunna förklara skillnader mellan Cat 4- och Cat 6-resultat (bättre mottagningsalgoritmer t.ex.)?
Jag vet inte och skulle gärna lära mer om det (jo jag kan söka).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-26 09:49
Ursprungligen av json:

MEN har någon operatör i Sverige stöd för detta?
En artikel i Computer Sweden, från mitten av Januari 2015, talar om att de svenska operatörerna "ligger lågt med LTE-A", men det har ju gått nästan ett halvår sen dess så nånting kan ju ha hänt.

Dock bör en stor del av det där testet gjorts innan eventuellt CAT 6-stöd införts hos operatörerna vilket borde göra att carrier aggregation inte kan förklara skillnaden.

Finns andra skillnader som skulle kunna förklara skillnader mellan Cat 4- och Cat 6-resultat (bättre mottagningsalgoritmer t.ex.)?
Jag vet inte och skulle gärna lära mer om det (jo jag kan söka).

Jag läste precis samma sak, och hittar inget om att cat 6 skulle vara igång i sverige.

S6'an har säkert snabbare radiodel, men resultatet är rätt märkligt ändå.

Med min 5S (som är köpt i USA, så den saknar stöd för 2600MHz nätet) har jag mätt upp drygt 40Mbit och ligger i regel högre än vad 6'orna får i testet.

För mycket okända variabler för att vara särskilt intressant.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.604288/... Sverige har inte Cat 6 enligt den artikeln iaf.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-06-26 11:18

Alltså detta är det dummaste jag läst.
Man måste ju ta hastighet på abbonemanget och var man mäter i beräkning.
Vidare så har ju android varit mer "nördbetonat", vilket gör att folk som köper en android med större sannolikhet även ser till att fixa ett bättre 4G-abb.

Eftersom iphonen ofta är dyrare och operatörerna vill ha mer profit så har den ju historiskt sett sålts med sämre villkor på abonnemangen för att hålla totalkostnaden nere.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-26 11:37

Från ett annat forum:
"Jag har suttit och roat mig lite på morgonen och jämfört min och min sambos mobiler, min en iphone 6 plus och sambons en samsung s6. uppkopplade på samma wifi och lika långt avstånd till routern så provade jag lite olika länkar i mobilerna, tryckte samtidigt på bägge telefonerna och iphonen laddade fram sidorna först varje gång, jag provade säkert 10 olika länkar, samma resultat varje gång. det är inte dåligt av en mobil som är så slö så den kommer nästan sist i varje undersökning"

Ursprungligen av kenjon:

Från ett annat forum:
"Jag har suttit och roat mig lite på morgonen och jämfört min och min sambos mobiler, min en iphone 6 plus och sambons en samsung s6. uppkopplade på samma wifi och lika långt avstånd till routern så provade jag lite olika länkar i mobilerna, tryckte samtidigt på bägge telefonerna och iphonen laddade fram sidorna först varje gång, jag provade säkert 10 olika länkar, samma resultat varje gång. det är inte dåligt av en mobil som är så slö så den kommer nästan sist i varje undersökning"

Det va som sjutton

Ursprungligen av kenjon:

Från ett annat forum:
"Jag har suttit och roat mig lite på morgonen och jämfört min och min sambos mobiler, min en iphone 6 plus och sambons en samsung s6. uppkopplade på samma wifi och lika långt avstånd till routern så provade jag lite olika länkar i mobilerna, tryckte samtidigt på bägge telefonerna och iphonen laddade fram sidorna först varje gång, jag provade säkert 10 olika länkar, samma resultat varje gång. det är inte dåligt av en mobil som är så slö så den kommer nästan sist i varje undersökning"

Fast... BBKs rapport gäller mobildata, inte wifi.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-26 13:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast... BBKs rapport gäller mobildata, inte wifi.

Och ladda hemsidor är det mer än bara uppkopplingen som spelar roll.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-06-26 13:56
Ursprungligen av Stefan Willard:

Själv kör jag Speedtest då jag anser att jag får stabilare värden av den (alltså jämnare mellan tester) .

Använder du:

Speedtest.net Mobile Speed Test Från Ookla (många positiva omdömen):
https://itunes.apple.com/se/app/speedtest.net...

Eller möjligen någon av dessa (vetefasen varför de har tre snarlika appar, hemsidan gav inget alls), sorterade i fallande i popularitet:

Speed Test SpeedSmart WiFi & Mobile Network Speedtest By VeeApps:
https://itunes.apple.com/se/app/speed-test-sp...

Speed Test X - WiFi & Mobile Connection Speedtest By VeeApps:
https://itunes.apple.com/se/app/speed-test-me...

Quick - Speed Test WiFi 4G LTE Mobile By VeeApps:
https://itunes.apple.com/se/app/quick-speed-t...

Samtliga gratis.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-26 14:51
Ursprungligen av Json_81:

Med min 5S (som är köpt i USA, så den saknar stöd för 2600MHz nätet) har jag mätt upp drygt 40Mbit och ligger i regel högre än vad 6'orna får i testet.

Höga resultat har jag också fått många gånger, över 90 Mbit/s är inga konstigheter för mig med min iPhone 6 via Telia LTE.

70,44 ner, 19,64 upp i skrivande stund med en sunkig 5C

  • Medlem
  • 2015-06-26 19:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Testet mäter minst tre faktorer: abbonemang, radioprestanda hos mobilen samt radiomiljö på olika platser och tider.

Jag är inte säker på att det går att använda rakt av för att rangordna mobiler. Vill man ha ett sådant test så måste göra ett test där man ser till att ha övriga parameterar under kontroll.

Det intressanta med BBKs material är inte så mycket vilka mobiler som presterar. Skälet till att det ger rubriker är inte pga att Samsung presterar bra i testen utan för att man kan använda rubrikerna om att Apple presterar dåligt.

Det intressanta med materialet är istället att se hur prestandan skiljer sig åt geografiskt. Finns det områden och operatörer som presterar nämnvärt sämre?

Det vore en intressantare analys än den nuvarande klickjaganade analysen som inte ens 99 klarar av att undvika.

Sedan är det mycket väl troligt att samsung et al presterar radiomässigt bättre. Det betvivlar jag inte - men spelar det någon roll? Apple har väl aldrigt hävdat att de jagar toppmässiga prestandasiffror - de är ute efter att vara tillräckligt bra.

Mycket bra inlägg som vanligt

Hittade denna länken till bakgrunden till den "klick" benägna artikeln
http://www.internetstatistik.se/rapporter/bre...

Får bättre nedladdningshastighet med min iPhone 6 än Samsung.

Alltså, vad spelar det för roll att ni kommer upp i höga hastigheter eller inte? Ingen har väl förnekat att Iphone kan ladda ner i höga hastigheter? BBK: s material anger genomsnittlig nerladdningshastighet och det innebär att det finns ett stort antal mätvärden som ligger betydligt högre än de angivna hastigheterna - så vad spelar det för roll att ni kan mäta upp högre värden - vi vet redan att det går.

Ska vi argumentera kring radioprestanda så får vi väl diskutera kring denna: Toms Guide - Wifi

Citat:

With its homegrown Exynos 7420 CPU, DDR4 memory and speedy UFS storage, the Samsung Galaxy S6 is the fastest phone you can buy right now. In both real-world tests and synthetic benchmarks, the S6 finished first in 6 out of 9 tests, and it never finished lower than third in the other three. So for those who need the best performance, your search ends at Samsung.

Men samtidigt så skriver de:

Citat:

Apple iPhone 6: Despite having the weakest specs on paper and also being the oldest phone in our roundup, the iPhone 6's 64-bit A8 processor was able to keep up with the most powerful Android phones in some tests, especially our PDF-open test and gaming frame-rate test.

Så Samsung har troligen en radiolösning som är bättre än Iphone 6/6+ men nu är det bara så att jag är inte ute efter en telefon som är bäst på pappret eller i ett prestandatest, jag vill ha den som är bäst för mig - då blir det Iphone och den skäms inte för sig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-26 21:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Alltså, vad spelar det för roll att ni kommer upp i höga hastigheter eller inte? Ingen har väl förnekat att Iphone kan ladda ner i höga hastigheter? BBK: s material anger genomsnittlig nerladdningshastighet och det innebär att det finns ett stort antal mätvärden som ligger betydligt högre än de angivna hastigheterna - så vad spelar det för roll att ni kan mäta upp högre värden - vi vet redan att det går.

Ska vi argumentera kring radioprestanda så får vi väl diskutera kring denna: Toms Guide - Wifi

Men samtidigt så skriver de:
Så Samsung har troligen en radiolösning som är bättre än Iphone 6/6+ men nu är det bara så att jag är inte ute efter en telefon som är bäst på pappret eller i ett prestandatest, jag vill ha den som är bäst för mig - då blir det Iphone och den skäms inte för sig.

Väl talat igen!
Finn en lur som fungerar för dig och njut av den till nästa release. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-29 10:23
Ursprungligen av mattiL:

Väl talat igen!
Finn en lur som fungerar för dig och njut av den till nästa release. ?

Exakt så, det gäller alltid.

Jag kan bara anta att testet enbart har som syfte att vara clickbait, inget annat.

Ursprungligen av zinned:

Exakt så, det gäller alltid.

Jag kan bara anta att testet enbart har som syfte att vara clickbait, inget annat.

Kanske inte testet som trots allt är både väsenligt och relevant men väl rubriksättningen och presentationen av resultaten.

Ungefär som nyheten jag läste idag... "Så mycket dyrare blir din Iphone..." och det visade sig vara en länk till Annie Lööfs förslag om punktskatt på elektronik...

Bevaka tråden