Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Iphone slopar hemknappen

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-06-24 18:59

På min BlackBerry Z30 som jag använder i jobbet finns inga knappar alls för navigering. Funkar jättesmidigt; svep från nedankant för att väcka luren och för att minimera appar.

Händer ofta att jag sveper nedifrån på min iPhone innan jag kommer på att det är fel lur.

Ursprungligen av AndyK:

På min BlackBerry Z30 som jag använder i jobbet finns inga knappar alls för navigering. Funkar jättesmidigt; svep från nedankant för att väcka luren och för att minimera appar.

Händer ofta att jag sveper nedifrån på min iPhone innan jag kommer på att det är fel lur.

Svepa åt vilket håll från nederkanten, uppåt är ju redan "upptaget"?

Ursprungligen av CekariYH:

Svepa åt vilket håll från nederkanten, uppåt är ju redan "upptaget"?

Nedåt också ... ?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-06-24 23:46
Ursprungligen av CekariYH:

Svepa åt vilket håll från nederkanten, uppåt är ju redan "upptaget"?

Man sveper uppåt från nedankanten. En vilande iPhone har ingen funktion med svepning från nedankanten. Dock en aktiv.
Vad jag menade var att det finns sätt att lösa en "knapplös" telefon.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-06-24 23:47
Ursprungligen av adress@mac:

Nedåt också ... ?

Nedåt från nedankanten?

Ursprungligen av AndyK:

Nedåt från nedankanten?

Nej - då hamnar fingret i soppan. Men nedåt från "ovankanten" - och uppåt från "nedankanten".

Ursprungligen av AndyK:

Man sveper uppåt från nedankanten. En vilande iPhone har ingen funktion med svepning från nedankanten. Dock en aktiv.
Vad jag menade var att det finns sätt att lösa en "knapplös" telefon.

Att svepa uppåt från nederkanten är som du skriver redan en funktion för en aktiv iPhone. Och hemknappen har funktioner för en aktiv iPhone.

Klart att det går att lösa men blir det bättre utan hemknapp än med hemknapp? Det är frågan.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-06-25 06:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Klart att det går att lösa men blir det bättre utan hemknapp än med hemknapp? Det är frågan.

Det är ju den stora frågan!

Så som iOS fungerar tror jag inte att det blir det. På det vis som BB10 är uppbyggt blir en knapp totalt värdelös.

En av fördelarna som jag ser med att inte ha hemknappen, är att om den inte finnas kan den inte heller gå sönder. Jag känner många som "slitit ut" sina hemknappar. Men det är klart, sensorer kan också ge upp.

Vi får väl se vad som händer om dom tar bort knappen, Apple brukar ju klura ut något smart, kanske med lite om-möbleringar av andra sveptjänster.

Ursprungligen av CekariYH:

Vi får väl se vad som händer om dom tar bort knappen, Apple brukar ju klura ut något smart, kanske med lite om-möbleringar av andra sveptjänster.

Jo. Personligen så tror jag dock att det är fingertryckssensorn som är det svåra problemet - inte att hitta ett sätt att ersätta hemknappen.

Ursprungligen av AndyK:

Det är ju den stora frågan!

Så som iOS fungerar tror jag inte att det blir det. På det vis som BB10 är uppbyggt blir en knapp totalt värdelös.

En av fördelarna som jag ser med att inte ha hemknappen, är att om den inte finnas kan den inte heller gå sönder. Jag känner många som "slitit ut" sina hemknappar. Men det är klart, sensorer kan också ge upp.

Hur kan man jämföra BB med iPhone. Att ta bort en knapp - för att den kan gå sönder - är väl att ta i. "Många som slitit ut sina knappar". Inga jag känner - om det inte varit ett tillverkningsfel. Så många tror jag inte det är - framförallt inte på iPhone 5 och 6/+

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-06-25 16:48
Ursprungligen av adress@mac:

Hur kan man jämföra BB med iPhone. Att ta bort en knapp - för att den kan gå sönder - är väl att ta i. "Många som slitit ut sina knappar". Inga jag känner - om det inte varit ett tillverkningsfel. Så många tror jag inte det är - framförallt inte på iPhone 5 och 6/+

Varför skulle man inte kunna jämföra BlackBerry med iPhone? Vi jämför ju med Androidlurar och Windowslurar, vad är skillnaden?

Jag känner många som slitit ut sina knappar. Kanske inte på 5s och 6/6+ dock.

Ursprungligen av AndyK:

Varför skulle man inte kunna jämföra BlackBerry med iPhone? Vi jämför ju med Androidlurar och Windowslurar, vad är skillnaden?
Jag känner många som slitit ut sina knappar. Kanske inte på 5s och 6/6+ dock.

Du får jämföra vad du vill - men i denna tråden handlar det om hemknappens vara eller inte på iPhone.
Då kanske det inte är mycket vits att ta upp BlackBerry fördelar eller nackdelar. Dessutom - dom flesta som svarar i denna tråd - förutsätter att det gäller hemknappen - och då är det väl iPhone. Vet inget om BB förutom att den är/var ganska stor i USA. Om du har så många bekanta som slitit ut hemknappen - förstår jag att dom vill bli av med den - eller redan valt en annan telefon.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-06-25 22:12
Ursprungligen av adress@mac:

Du får jämföra vad du vill - men i denna tråden handlar det om hemknappens vara eller inte på iPhone.
Då kanske det inte är mycket vits att ta upp BlackBerry fördelar eller nackdelar. Dessutom - dom flesta som svarar i denna tråd - förutsätter att det gäller hemknappen - och då är det väl iPhone. Vet inget om BB förutom att den är/var ganska stor i USA. Om du har så många bekanta som slitit ut hemknappen - förstår jag att dom vill bli av med den - eller redan valt en annan telefon.

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang...

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra (fysisk knapp eller ej). Det jag säger är att det finns bra lösningar som inte är beroende av en fysisk knapp.
Jag ser fördelar och nackdelar med båda lösningarna.

Hoppas de inte gör det, gillar att ha knappen där. Eller så måste lösningen fungera 100% och inte vara för känslig och så. Eh föredrar ändå knappen om jag får välja.

Ursprungligen av AndyK:

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang...

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra (fysisk knapp eller ej). Det jag säger är att det finns bra lösningar som inte är beroende av en fysisk knapp.
Jag ser fördelar och nackdelar med båda lösningarna.

Ser bara fördelar - tills jag blir överbevisad - att ngt annat är bättre - och har samma funktioner eller fler - som dagens hemknapp. Den är ju ändå beprövad sedan 2007 - 8 år och många hundramiljoner tryckningar. Och på senare år även Touch ID.

Bevaka tråden