Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beg iMac eller OSX på pc

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-25 08:03

Börjar bli dags för ny dator sen en av katterna kissat i min MBP från 2008. Funkar fortfarande men tangentbordet är rätt kasst.

Känner mig mer stationär nuförtiden och kollar beg. Imacs. Enligt jämförelser så verkar modeller från sent 2009 i7/2,8 ändå ha hyfsad prestanda, som jag fattar det. Geekbench jämförelsesiffror... Finns det risker att gamla imacs rasar lätt osv? Lägger hälst inte mer ön 8-10k.

Eller borde man bygga en pc med bra prestanda för samma peng eller mindre. För verkar ju gå att köra OSX på dem också med lite meck. Vet dock ej hur knepigt det är, eller hur stabilt det funkar. Hoppas jag inte svär för mkt i kyrkan här...

Hur tänker ni här?

Senast redigerat 2015-06-25 10:38
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-25 13:28

Känns spontant som du undviker endel huvudvärk om du köper en Mac för att köra OS X, istället för någon form av Hackintosh eller virtuell maskin. Men det beror ju såklart om du vill hålla på med sånt eller inte...

Gällande att köpa en 6 år gammal dator idag eller inte, så skulle jag nog säga inte.

Här är t.ex en iMac 21,5" med 2,7GHz i5, 8GB ram och 1TB hdd för 9500kr. Den köptes in i feb 2015 (enl. annonsören)
http://www.blocket.se/gavleborg/Imac_21_5__61...

Jag har helt dött på jobbet, så...jag listar några fler annonser på iMac på pris mellan 8500-11 000 kr...

iMac late 2013 21,5'' 2,7GHz i5 late 2013, 8GB ram, 1TB hdd - 8500kr
http://www.blocket.se/stockholm/IMac_21_5___2...

IMac 21,5'' 1,4GHz i, 8GB ram, 500GB hdd, APP 3år (helt oöppnad!) - 9900kr
http://www.blocket.se/uppsala/OOPPNAD_iMac_21...

Men, sen finns denna också. Lite dyrare men en helt okej spec.
IMac 27" mid 2011, 3,4GHz i7, 512gb SSD + 1TB disk, 12GB RAM (troligen har han satt i 1x8+1x4 eller 3x4GB för på denna kan du byta RAM själv) - 11 000kr.
http://www.blocket.se/stockholm/IMac_27__i7_5...

Så, det finns mycket fint på blocket i ditt prissegment som är mycket nyare än 2009, därför tycker jag du ska lägga lägsta ribban på 2011.

  • Medlem
  • 2015-06-25 13:38

För 8000 får du säkert iMac 2013 och nyare. 2009 ligger nog på under 4000. Det är ju klart att det finns en viss osäkerhet med äldre hårdvara, vanligast är kanske kraschade hårddiskar eller uttorkade kondensatorer. För att undvika logik-/grafikkortsfel kan du försöka söka på om Apple utfärdat några warranty extension programs för den modell du kollar på. Har i minnet någon wiki som listade vanliga fel på Macar men hittar inte den just nu.

I övrigt tycker jag inte du ska oroa dig för mycket att en fungerande dator bara plötsligt skulle rasa. Ha koll på hårddisken bara.

En hackintosh ska väl i första hand rekommenderas till någon som gillar att pilla. Eller om man väl fått rätt på det, att man kan acceptera att inte köra senaste systemmjukvaran. Bygger du en från grunden och har möjlighet att få tag på rätt prylar är det ganska smärtfritt. Jag har lekt lite och kört in 10.6 på en laptop och en stationär, och 10.9 på en laptop. Ingen av dessa var optimala att installera på, men fungerade ändå ok. Viloläge är nog det vanligaste problemet. Instabilitet är inget man behöver oroa sig för, men om enstaka ingående delar har svajigt drivrutinsstöd kan dessa falla bort under körning t.ex.

Senast redigerat 2015-06-25 16:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-25 15:09

Tack för svar. Känner heller inte för att krångla. Har ev. en sen 2009:a på g för 6000 kr, i7 2,8. Tror att den skulle duga rent fart-mässigt. Sen är ju 27:arn sjukt trevlig i skärmen.

Men känns som sagt kankse gammalt... Men ok, ska kolla upp den modellen. Tycker det ändå verkar ok, om den inte har några uppenbara rasrisker som apple också själva medgett.

Mvh Henrik

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-06-25 16:13
Ursprungligen av HEK:

Tack för svar. Känner heller inte för att krångla. Har ev. en sen 2009:a på g för 6000 kr, i7 2,8. Tror att den skulle duga rent fart-mässigt. Sen är ju 27:arn sjukt trevlig i skärmen.

Men känns som sagt kankse gammalt... Men ok, ska kolla upp den modellen. Tycker det ändå verkar ok, om den inte har några uppenbara rasrisker som apple också själva medgett.

Mvh Henrik

Ta reda på serienumret på den modellen.

Apple hade ett utbytesprogram för hårddiskarna. Jag har den modellen och min hårddisk rasade innan Apple började byta dem gratis. Jag har även bytt grafikkort två gånger. Fördelen med den modellen är att man kan pilla med den en hel del tex sätta i SSD och byta RAM-minne. Begränsningarna är ju att man inte har Thunderbolt utan endast USB2 och Firewire 800.. för mig räcker den till gott och väl iom att jag inte kör något tyngre än Aperture och Logic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-25 16:42
Ursprungligen av onnyt:

Ta reda på serienumret på den modellen.

Apple hade ett utbytesprogram för hårddiskarna. Jag har den modellen och min hårddisk rasade innan Apple började byta dem gratis. Jag har även bytt grafikkort två gånger. Fördelen med den modellen är att man kan pilla med den en hel del tex sätta i SSD och byta RAM-minne. Begränsningarna är ju att man inte har Thunderbolt utan endast USB2 och Firewire 800.. för mig räcker den till gott och väl iom att jag inte kör något tyngre än Aperture och Logic.

OK, vet du hur länge det gäller? Funderar på att byta ut disken hursom, till SSD. Verkar ändå görbart/enkelt.

Varför har du bytt grafikkortet? Går det sönder eller?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-06-26 07:34
Ursprungligen av HEK:

OK, vet du hur länge det gäller? Funderar på att byta ut disken hursom, till SSD. Verkar ändå görbart/enkelt.

Varför har du bytt grafikkortet? Går det sönder eller?

jag grafikkortet rasade två gånger. Du behöver inte byta ut disken utan sätt i en SSD på Superdrivens plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-26 14:21

Okej, inget Apple täckte upp för på nått vis? På min gamla MBP 2008 gick grafikkortet också, tror jag det var, men då havererade allt. Som tur var fanns utökad garanti på 5 år.

VM012SQ35RU är serienummret på den jag kikar på iaf.

Känns helt ok, visst, man kan få nyare 21,5 tummare för det priset men de verkar vara slöare.

1
Bevaka tråden