Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fräscha upp en MBP 2011

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MBP 13" köpt i juni 2011, jag tror att det är en early 2011 men jag är inte helt säker.

Hur som helst så är den seg som sirap. Den tar tid på sig att göra ALLT. Att logga in på datorn tar flera minuter, att öppna chrome tar även det tid osvosv. Har den varit igång ett tag så går det lite fortare men det är fortfarande seg.

Nu ska jag förhoppningsvis börja plugga i höst och det känns onödigt att köpa en ny burk när jag har den här så jag tänkte om man kanske kunde fräscha upp den?

Funderar på att sätta i lite mer RAM och kanske utrusta den med en SSD?
Jag har byggt en stationär pc och jag har öppnat upp macen vid några tillfällen för att blåsa ur damm ur fläkten men jag har inte trixat mer än så. Eftersom datorn är 4 år gammal så finns det ändå inga garantier om den skulle paja så då gör det inte så mycket om man försöker själv tänker jag.

Har ni några tips på vad man kan göra? Vad skulle du gjort?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-20 18:37

Krama in 8 GB RAM och en SSD så får den nytt liv!

Klicka på Äpplet uppe i vänstra hörnet, välj Om denna Mac (About this Mac) så kan du se vilken Mac du har och lite mer info.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-20 23:00

Osäker på 13" 2011, men den stödjer nog 16GB ram (googla).
SSD och beställ en "optibay" så du kan kasta ut superdriven och sätta in vanliga disken där istället.
Gjort det på min 2011 15", den känns riktigt snabb fortfarande.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-21 10:41

Alla 2011 stödjer 16GB. Har själv en med 16 och en SSD i optibay. Ger rejält med fart för pengarna.
Köp hårddiskvagga/Optibay på ebay. Sök efter "Optibay", kostar 50kr inkl frakt. Är du i behov at CD/DVD kan du köpa optibay plus extern USB ansluten låda där du sätter in superdriven, finns för 150kr inkl optibay.
Men är den sirapsseg så har du nog andra problem...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-22 14:25

Full hårddisk, trasig hårddisk...?

  • Medlem
  • 2015-06-24 12:54

Min ÄR snabb

Nyligen köpt en beg Early 2011 som är försedd med 16 GB Ram och 240 GB SSD (på ordinarie diskens plats) Snabb som f.n är den. Inga som helst problem att t ex redigera video i Adobe Premiere!

Funderar på en Optibay och där sätta i den mekaniska orginaldisken men funderar på om detta kommer att föra med sig sämre batteritid? Det blir ju en enhet till som måste strömförsörjas från batteriet. Nån som har input på detta?

Ursprungligen av ulfm:

Nyligen köpt en beg Early 2011 som är försedd med 16 GB Ram och 240 GB SSD (på ordinarie diskens plats) Snabb som f.n är den. Inga som helst problem att t ex redigera video i Adobe Premiere!

Funderar på en Optibay och där sätta i den mekaniska orginaldisken men funderar på om detta kommer att föra med sig sämre batteritid? Det blir ju en enhet till som måste strömförsörjas från batteriet. Nån som har input på detta?

Ja det kommer bli sämre batteritid men frågan är om du kommer märka det och bry dig

Hottar man upp en MBP 2011 enligt ovan får du en dator som ingalunda är märkbart långsammare än en sprillans ny... Mycket pang för pengarna.

Ursprungligen av johan_tanying:

Hottar man upp en MBP 2011 enligt ovan får du en dator som ingalunda är märkbart långsammare än en sprillans ny... Mycket pang för pengarna.

Så snälla, bekräfta för en idiot: trots att Apple säger att max RAM är 2x4 GB, går det ändå bra att stoppa i 2x8GB i en MB Pro Early 2011?

Kan man lämna tillbaka RAM om det inte funkar? Känns inte så, eller?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-26 11:19
Ursprungligen av swepett:

Så snälla, bekräfta för en idiot: trots att Apple säger att max RAM är 2x4 GB, går det ändå bra att stoppa i 2x8GB i en MB Pro Early 2011?

Kan man lämna tillbaka RAM om det inte funkar? Känns inte så, eller?

Alla källor och erfarenheter tyder på att 2x8GB är max. Endast Apple som skriver annat.

Beror på vart du köper. Annars får du sälja på blocket eller här. 8GB stickor är standard och lättsålda idag.

Ursprungligen av reboot81:

Alla källor och erfarenheter tyder på att 2x8GB är max. Endast Apple som skriver annat.

Tack! Ska man köpa 1333 eller 1600? Spelar det jättestor roll vilket minne man köper. En butik här i stan har Corsair på lager. Funkar alla deras eller måste man ha de som heter "Apple certified"?

Jag har annars varit fascinerad över hur bra min 2011 MB hänger med fortfarande, med senaste OS och allt. Men dubbla minnet hade nog inte skadat...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-26 12:28

Jag kör en bilanalogi: vill du köpa däck som går i max 133 eller 166km/h till din bil som är spärrad på 133?
Vad händer om du köper en ny bil, kanske snabbare och vill behålla däcken?
Det skiljer inte mycket i pris, så jag råder dig att köpa snabbaste.

Ceritified for Apple är som att köpa däck som är garanterade att fungera på tisdagar. Dvs irrelevant.

En liten sak bara, du kommer inte uppleva samma lyft med att gå från 8>16 som man gör om man går från 2/4 till 8.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-26 13:06
Ursprungligen av reboot81:

Jag kör en bilanalogi: vill du köpa däck som går i max 133 eller 166km/h till din bil som är spärrad på 133?
Vad händer om du köper en ny bil, kanske snabbare och vill behålla däcken?
Det skiljer inte mycket i pris, så jag råder dig att köpa snabbaste.

Ceritified for Apple är som att köpa däck som är garanterade att fungera på tisdagar. Dvs irrelevant.

En liten sak bara, du kommer inte uppleva samma lyft med att gå från 8>16 som man gör om man går från 2/4 till 8.

Det är en dålig analogi.
Prestandaskillnaden är knappt mätbar och t ex 2010 modellen hade problem med minnen över specifikation, vet inte hur det är med 2011. Och är inte nästa bil en imac eller pc så är däcken fastsvetsade, utöver den snart kommande övergång till annan modell (DDR4).

Ursprungligen av reboot81:

En liten sak bara, du kommer inte uppleva samma lyft med att gå från 8>16 som man gör om man går från 2/4 tills 8.

Det vet jag. Men jag har inte råd att köpa en ny dator och då tänker jag att jag kan lika gärna hotta den gamla så mycket det går. Stort tack!

Sedan skall man väl lägga in den vanliga brasklappen ang. Corsair: De har inte det bästa ryktet bland macanvändare. Crucial och Kingston brukar vara säkrare kort.

Okej, hörni. Nu tar jag tillbaka min tråd för nu har dessa tankar gått och blivit på riktigt. Jag känner fortfarande att en uppfräschning av den dator jag har känns mycket mer relevant än att köpa en helt ny dator (även om nya MBP både är lättare och något mindre) så, hur går man tillväga rent praktiskt.

Jag tror inte jag behöver 16 GB RAM så jag kommer köra på 8 GB istället, vad rekommenderas? Gissar att de är lika lätta att byta som på en stationär dator så det oroar jag mig inte så mycket över. Spelar det någon roll om man köper 1333 eller 1600? Tänker mest på kompatibilitet.

Jag tänker mig dessutom att jag byter ut den nuvarande hårddisken mot en 256 eller 500 GB SSD. Jag har inte riktigt bestämt mig vilken storlek ännu. Vad rekommenderas här?

Hur går jag sen tillväga rent praktiskt när jag byter ut hårddisken? Räcker det att jag gör en säkerhetskopia i time machine, byter hårddisken och sedan ställer in den nya hårddisken mot min senaste säkerhetskopia? Tänker att det låter alldeles för lätt och trevligt för att vara sant.

Även batteriet har jag märkt att det är lite trött men det får bli ett senare projekt.

Datorn jag har är en MBP 13" early 2011.

Använd exvis SuperDuper för att klona din originaldisk till SSDn (som du förstås tillfälligt får skruva in i ett externt USB-kabinett). Byt sedan plats på diskarna. Voila!

SuperDuper är gratis när du bara vill klona hela disken. För att kunna göra inkrementella backuper mm behöver du dock pröjsa.

Jag har kört in time machine back-ups ifrån extern hårddisk i samband med diskbyten på Mac Minisoch macbook pro flera gånger. Sjukt smidigt är det.

Nu ska jag äntligen göra slag i saken och göra en beställning. Har bestämt mig för en Samsung EVO på 500GB och kommer nog köra med time machine. Det känns smidigast för mig. Har dock fastnat på det här med RAM-minnen. Vilka ska man köpa? Vill ha 8 GB RAM i datorn och vet liksom inte vilka man ska köpa? Har kollat på dessa: http://www.inet.se/produkt/5315226/corsair-8gb-2x4096mb-ddr3-so-dimm-1333mhz-apple-qualified men har hört att Corsair kanske inte är att rekommendera för apple-användare? Vad skulle ni rekommendera för RAM-minnen?

Kända märken som Kingston och Crucial.

1
Bevaka tråden