Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersättning för Apple Music hänger i luften

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Artisterna ska få betalt för de första tre månaderna, men hur mycket är fortfarande oklart när musiktjänsten Apple Music närmar sig lansering.

Läs hela artikeln här

Tippar på att de betalar halva ersättningen vilket låter fair.

Ursprungligen av Perobous:

Tippar på att de betalar halva ersättningen vilket låter fair.

Hälften av vad när dom inte vet vilka låtar som spelas och hur mycket?
http://9to5mac.com/2015/06/23/apple-music-fre...

Ursprungligen av Megolon:

Hälften av vad när dom inte vet vilka låtar som spelas och hur mycket?

Hälften av normalersättningen såklart.

Citat:

The complication here is that the actual calculations needed to arrive at the 71.5% can’t be done until Apple has paying customers. The way the 71.5% royalty will work for paid subscriptions is like this:

Apple totals up the subscription revenue each month
It allocates 71.5% of that sum into a pot of money for royalties
It divides that pot by the total number of tracks played to get a per-listen sum
Then multiplies the per-listen sum by the number of listens each artist got, and pays them that sum

Med andra ord kommer dom inte får några pengar ändå förrän 3 månader gått.

Ursprungligen av Megolon:

Med andra ord kommer dom inte får några pengar ändå förrän 3 månader gått.

Beror lite på hur Apple lägger upp det, men musikerna som stramas kommer dock få mer än noll kronor betalt för denna period vilket var huvudfrågan.

Ursprungligen av Perobous:

Beror lite på hur Apple lägger upp det, men musikerna som stramas kommer dock få mer än noll kronor betalt för denna period vilket var huvudfrågan.

Så då får vi se mindre skivbolag gå under ändå som skrämselpropagandan utmålade det.

Vilken lysande affärsidé. Apple startar en tjänst där man ger bort andras verk med motiveringen att vi själva tar inget betalt. Eller har jag förstått det fel nu?

Ursprungligen av primu[s]®:

Vilken lysande affärsidé. Apple startar en tjänst där man ger bort andras verk med motiveringen att vi själva tar inget betalt. Eller har jag förstått det fel nu?

Apple kommer betala men osäkert hur mycket.

Ursprungligen av Megolon:

Så då får vi se mindre skivbolag gå under ändå som skrämselpropagandan utmålade det.

Det återstår att se många mindre musikbolag har ju lättare att få extern finansiering om det visar sig att det går bra för dom på Apple Music. Kan till och med bli så att Apple friköper musik från vissa bolag under denna testperiod genom förskottsbetalning för att förenkla och eventuellt spara pengar.

  • Medlem
  • 2015-06-23 21:06
Ursprungligen av Megolon:

Apple kommer betala men osäkert hur mycket.

De kommer att betala precis tillräckligt för att musikerna och skivbolagen som musikerna som inte är tillräckligt stora för att klara sig utan dem inte ska säga nej till det. I den senare skaran är det väl dock upp till skivbolagen och inte Apple hur mycket de ska få betalt.

Ursprungligen av Perobous:

Det återstår att se många mindre musikbolag har ju lättare att få extern finansiering om det visar sig att det går bra för dom på Apple Music. Kan till och med bli så att Apple friköper musik från vissa bolag under denna testperiod genom förskottsbetalning för att förenkla och eventuellt spara pengar.

Så pratet om att mindre skivbolag skulle gå under bara för att Apple skulle ha en 3 månaders gratis period är bara skitsnack.

Ok få se om jag förstått dig rätt nu. Mindre skivbolag har lättare att få extern finansiering beroende på hur det går på Apple Music EFTER dom gått i konkurs pga 3 månaders gratis perioden?
Ser du inte själv hur mycket du svävar i det blå med ditt svammel.

Ursprungligen av Megolon:

Så pratet om att mindre skivbolag skulle gå under bara för att Apple skulle ha en 3 månaders gratis period är bara skitsnack.

Ok få se om jag förstått dig rätt nu. Mindre skivbolag har lättare att få extern finansiering beroende på hur det går på Apple Music EFTER dom gått i konkurs pga 3 månaders gratis perioden?
Ser du inte själv hur mycket du svävar i det blå med ditt svammel.

Det är du som sköter sådant som vanligt. Jag har aldrig påstått att mindre skivbolag skulle gå i konkurs på grund av Apple Music. Men det skulle såklart kunna hända om många betalande kunder överger Spotify och andra liknande tjänster för att istället gratisprenumerera på A.M. Något det är mindre riks för nu eftersom Apple faktist ska ersätta musikerna även under gratisperioden.
Givetvis så kan ett företag med dåliga finanser lättare få extern finansiering om man kan visa upp att man har framtida intäkter och därigenom undvika konkurs , det borde väl till och med du förstå?

Ursprungligen av Perobous:

Det är du som sköter sådant som vanligt. Jag har aldrig påstått att mindre skivbolag skulle gå i konkurs på grund av Apple Music. Men det skulle såklart kunna hända om många betalande kunder överger Spotify och andra liknande tjänster för att istället gratisprenumerera på A.M.

Jag har aldrig påstått att du sagt det heller.

Ursprungligen av Perobous:

Givetvis så kan ett företag med dåliga finanser lättare få extern finansiering om man kan visa upp att man har framtida intäkter och därigenom undvika konkurs , det borde väl till och med du förstå?

HUR ska dom visa upp det i förväg innan dom går omkull?
ATT dom har musiken på Apple Music säkerställer inte någon inkomst om ingen spelar musiken.

Ursprungligen av Megolon:

HUR ska dom visa upp det i förväg innan dom går omkull?
ATT dom har musiken på Apple Music säkerställer inte någon inkomst om ingen spelar musiken.

Läser du inte vad du kommenterar på? Jag skrev nämligen
"många mindre musikbolag har ju lättare att få extern finansiering om det visar sig att det går bra för dom på Apple Music."

Ursprungligen av Perobous:

Läser du inte vad du kommenterar på? Jag skrev nämligen
"många mindre musikbolag har ju lättare att få extern finansiering om det visar sig att det går bra för dom på Apple Music."

Jag läser vad du skriver men tydligen gör inte du det och jag tänker inte ge mig in i semantiskt debatt med dig.
Så block på dig med.

Ursprungligen av Megolon:

Jag läser vad du skriver men tydligen gör inte du det och jag tänker inte ge mig in i semantiskt debatt med dig.

Med andra ord så vill du inte erkänna att du har fel, igen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-24 00:21

Liten artist har signerat avtal med finstil text som bl.a. säger "Apple kan göra vad de känner för".
Exempelvis kan de låta ett par hundra miljoner potentiella kunder pröva på musiken i tre månader.
Därefter kan Liten artist tjäna X % på de betalande kundernas månadsavgifter.

-Var är problemet?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2015-06-24 10:04

Förstår inte artisternas/småbolagens problem. Om AM nu blir dödspopulärt så är ju 3mån gratis och utan ersättning för artisterna småpotatis sedan när pengarna rullar in som dom ska (Petter har rappat om detta ). Går någon i konkurs pga 3mån utan ersättning så ska dom nog inte syssla med detta ändå, för var är intäktsbortfallet? Ingenstans... Ett par st som kanske avslutar Spotify samma dag kanske men det normala är antagligen att man går från radio/mp3 till AM och efter ynka 3 mån börjar man skotta in pengar. Detta kommer ju på väldigt kort sikt gynna de mindre något fruktansvärt (givet att deras musik är värd att lyssna på).

Ursprungligen av reboot81:

Liten artist har signerat avtal med finstil text som bl.a. säger "Apple kan göra vad de känner för".
Exempelvis kan de låta ett par hundra miljoner potentiella kunder pröva på musiken i tre månader.
Därefter kan Liten artist tjäna X % på de betalande kundernas månadsavgifter.

-Var är problemet?

Problemet för Apple att ingen artist hade signat på för att "Apple ska kunna göra vad de känner för" med musiken.
Men nu har avtal ingåtts som både Apple och artisterna/musikerna är hyfsat nöjda med.

Senast redigerat 2015-06-24 23:50
Ursprungligen av psike:

Förstår inte artisternas/småbolagens problem. Om AM nu blir dödspopulärt så är ju 3mån gratis och utan ersättning för artisterna småpotatis sedan när pengarna rullar in som dom ska (Petter har rappat om detta ). Går någon i konkurs pga 3mån utan ersättning så ska dom nog inte syssla med detta ändå, för var är intäktsbortfallet? Ingenstans... Ett par st som kanske avslutar Spotify samma dag kanske men det normala är antagligen att man går från radio/mp3 till AM och efter ynka 3 mån börjar man skotta in pengar. Detta kommer ju på väldigt kort sikt gynna de mindre något fruktansvärt (givet att deras musik är värd att lyssna på).

Tror du verkligen att bara någr stycken kommer lämna Spotify?
Jag tror det kommer bli ett strömhopp i stor skala vilket då märkbart kan påverka många streamade artisters inkomster. Men förhoppningsvis så kommer marknaden breddas så att Spotify och Tidal m.fl. överlever ett tag till.

1
Bevaka tråden