Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Iphone slopar hemknappen

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Framtida Iphone-modeller kan få tunnare kanter runt skärmen och integrerad fingeravtrycksläsare så att hemknappen kan tas bort.

Läs hela artikeln här

Hmm...något jag inte vill att ska hända.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-22 20:18
Ursprungligen av Megolon:

Hmm...något jag inte vill att ska hända.

För storlekens skull vill jag att det sker men i så fall att de också/eller har en fysisk knapp för samma ändamål på sidan.

Ursprungligen av zinned:

För storlekens skull vill jag att det sker men i så fall att de också/eller har en fysisk knapp för samma ändamål på sidan.

Tänk bara vilket liv det blev när hörlurskontakten flyttades från ovansidan till under sidan.
Hur ska det det inte gnällas över detta?
Vet att det är en vanesak men hemknappen är man så invand med att det kommer bli svårt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-22 20:28
Ursprungligen av Megolon:

Tänk bara vilket liv det blev när hörlurskontakten flyttades från ovansidan till under sidan.
Hur ska det det inte gnällas över detta?
Vet att det är en vanesak men hemknappen är man så invand med att det kommer bli svårt.

Att flytta hörlurskontakten var ytterst välkommet, fel konstruerat att ha den överst från början.

Vanesak har du rätt i men som sagt kan de ju ha båda platserna

Ursprungligen av zinned:

Att flytta hörlurskontakten var ytterst välkommet, fel konstruerat att ha den överst från början.

Vanesak har du rätt i men som sagt kan de ju ha båda platserna

Ja visst var det en felkonstruktion från början och jag välkomnade flytten
Efter att ha använt android telefoner i månader utan en fysiskt hemknapp utan att vänja mig är jag tveksam.

Det är inte första gången som ett liknade rykte kommer. Jag är tveksam.

Men jag är dessutom väldigt tveksam till hur bra det blir - det kan kanske bli bra men mina erfarenheter av telefoner utan fysisk hemknapp är inte bra...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-22 20:47

Som sagt, jag tycker de kan göra det...om de samtidigt har en fysisk knapp på sidan för samma funktion.

Dock lär det inte hända.

Jag ser gärna att den försvinner, har stört mig på den länge! Ogillar skarp dubbel-klicken på hemknappen, så en annan lösning är välkommet så länge det implementeras på ett smart sätt i iOS.

  • Medlem
  • 2015-06-22 22:21

Äntligen! Knappen är inte stor men den ytan vid sidorna om den skulle kunna vara skärmyta.

Ursprungligen av Henke_1234:

Jag ser gärna att den försvinner, har stört mig på den länge! Ogillar skarp dubbel-klicken på hemknappen, så en annan lösning är välkommet så länge det implementeras på ett smart sätt i iOS.

Vad olika det är hur vi tycker. Jag har haft knappen där sedan 2007 - och vill inte bli av med den. Du kan ju ställa in hur den skall fungera i inställningar - och vilja funktioner du vill ha. Förstår inte hur den kan "störa". Om den skulle försvinna - vilket jag inte tror - måste du ju ha motsvarande funktioner någon annan stans.
Varför skulle det bli enklare ? Återställning - Siri - tvångsavsluta program - Touch ID m.m. Allt kan inte fixas med rösten - beroende på yttre faktorer som miljö osv. Att bara ändra för ändrandes skull - låter inte som Apple. Den som lever får se. Rykten har det alltid varit - få har stämt i slutändan. ?

Ursprungligen av cdecl:

Äntligen! Knappen är inte stor men den ytan vid sidorna om den skulle kunna vara skärmyta.

Vill du ha större skärm - köp iPhone 6 Plus. Någonstans skall man ändå hålla i telefonen. Skärm ända ner och runt kanterna - då får dom sätta en hållare på baksidan........ ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-22 23:20

Jag tror heller inte att homebutton försvinner men om den gör det och bezeln minskar så hoppas jag de använder de nya dimensionerna för att minska vidd och höjd på luren, inte för att utöka skärmstorleken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-22 23:27

Force Touch kan väl till viss del ersätta hemknappen?

Ja tack!

Lite tveksam över hur det skulle funka. Idag när jag plockar fram mobilen redan innan jag tittar på den har tummen letat sig fram till knappen oavsett om jag håller den rätt eller upp och ner och är inloggad samtidigt som jag börjar titta på den.
Så, ska skärmknappen tilldelas en yta nertill eller både nertill och upptill eller kanske rent av över hela skärmen.

-Bara nertill: kan funka om man lär sig att hålla i mobilen på ett visst sätt när man tar upp den men funkar sämre med vissa fodral.

-Nertill och upptill: nog det snabbaste sättet att hitta rätt med tummen utan att titta.

-Hela skärmen: Tja, snabbt, men också en källa till oavsiktlig upplåsning i tid och otid.

För att inte tala om alla funktioner denna fysiska knapp faktiskt utför utan att man tänker på det.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-23 08:02
Ursprungligen av Henke_1234:

Jag ser gärna att den försvinner, har stört mig på den länge! Ogillar skarp dubbel-klicken på hemknappen, så en annan lösning är välkommet så länge det implementeras på ett smart sätt i iOS.

Kan man tänks sig en Force Touch-lösning?

Knappen har väl 3 funktioner. Stänga ner program, multitasking och Siri. Så det finns en del saker de mage lösa för att ta bort den.

Vi kan spekulera tills vi blir blåa i ansiktet, den som lever får se.

Apple brukar inte vara rädda att slänga ut gamla metoder om de tycker att de har hittat något bättre, så vem vet.

@IngoX ide om Force Touch låter vettig även om jag har svårt att se hur man kan ersätta dubbelklick med force touch.

Det svåraste är nog dock fingertryckssensorn. Jag kan ingenting om sådant men det låter som en avancerad teknologiövning att få in en fingertryckssensor på skärmen.

Ursprungligen av Måns97:

Kan man tänks sig en Force Touch-lösning?

Knappen har väl 3 funktioner. Stänga ner program, multitasking och Siri. Så det finns en del saker de mage lösa för att ta bort den.

Nja, faktiskt fler än tre om man tar hänsyn till funktioner som skärmavbild, tvångsavsluta och säkert några fler som jag inte kommer på just nu.

Ursprungligen av CekariYH:

Nja, faktiskt fler än tre om man tar hänsyn till funktioner som skärmavbild, tvångsavsluta och säkert några fler som jag inte kommer på just nu.

Du har glömt trippelklicket för att komma åt hjälpmedel såsom Zoom, inverterad skärm.

Dessutom så har "return to home screen" när du befinner dig på en annan skärm än den första.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vi kan spekulera tills vi blir blåa i ansiktet, den som lever får se.

Apple brukar inte vara rädda att slänga ut gamla metoder om de tycker att de har hittat något bättre, så vem vet.

@IngoX ide om Force Touch låter vettig även om jag har svårt att se hur man kan ersätta dubbelklick med force touch.

Det svåraste är nog dock fingertryckssensorn. Jag kan ingenting om sådant men det låter som en avancerad teknologiövning att få in en fingertryckssensor på skärmen.

Och vad kommer kostnaden bli vid byte av skärm?
Kommer bli bara svårare och svårare att byta ut enskilda komponenter.
Till slut är det byte av hela enheten som gäller.

Börsanalytiker på hög grad..

Ursprungligen av BlackSmp:

Du har glömt trippelklicket för att komma åt hjälpmedel såsom Zoom, inverterad skärm.

Dessutom så har "return to home screen" när du befinner dig på en annan skärm än den första.

Ja, du ser vad hemmablind man blir

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-23 12:18
Ursprungligen av adress@mac:

Vad olika det är hur vi tycker. Jag har haft knappen där sedan 2007 - och vill inte bli av med den. Du kan ju ställa in hur den skall fungera i inställningar - och vilja funktioner du vill ha. Förstår inte hur den kan "störa". Om den skulle försvinna - vilket jag inte tror - måste du ju ha motsvarande funktioner någon annan stans.
Varför skulle det bli enklare ? Återställning - Siri - tvångsavsluta program - Touch ID m.m. Allt kan inte fixas med rösten - beroende på yttre faktorer som miljö osv. Att bara ändra för ändrandes skull - låter inte som Apple. Den som lever får se. Rykten har det alltid varit - få har stämt i slutändan. ?

Just dubbelklickandet är ju ett otyg med hemknappen, och enligt mig ett fel beslut av Apple att införa dubbel klickandet på denna lilla runda knapp.

Knappen får gärna vara kvar med sin ursprungliga funktion. Men för att hantera aktiva programmet via den är inte hundra. Om force touch kommer kanske hem knappen blir betydelselös. Men jag hatar fortfarande dubbelklickandet. Det är så många gånger man åstadkommer något man inte ämnade, och värst är det för äldre som redan har svårt att lära sig grundfunktionen av knappen.

Dessutom har man förvärrat med att ha Siri på samma knapp. Ibland håller folk ner knappen för länge för att telefonen inte reagerar och for upp Siri i misstag. Det händer även den bäste d.v.s mig. Samt att man dubbelklickar för att inget hände med den första.

Senast redigerat 2015-06-23 13:40
Ursprungligen av juanito:

Just dubbel clickandet är ju ett otyg med hemknappen, och enligt mig ett fel beslut av Apple att införa dubbel klickandet på denna lilla runda knapp.

Knappen får gärna vara kvar med sin ursprungliga funktion. Men för att hantera aktiva programmet via den är inte hundra. Om force touch kommer kanske hem knappen blir betydelse lös. Men jag hatar fortfarande dubbelklickandet. Det är så många gånger man åstadkommer något man inte ämnade, och värst är det för äldre som redan har svårt att lära sig grundfunktionen av knappen.

Dessutom har man förvärrat med att ha Siri på samma knapp. Ibland håller folk ner knappen för länge för att telefonen inte reagerar och for upp Siri i misstag. Det händer även den bäste d.v.s mig.

Tror inte åldern har ngt att göra med det. Snarare motoriken - kanske. Men äldre - som du säger - håller nog oftast telefonen med båda händerna. Min far (92) har en av mina äldre iPhone - inga problem med hemknappen. Själv använder jag den till Touch ID - Siri och att stänga av program. Oftast med en ?.
Omstart inte att förglömma. Jag tror den blir kvar - i någon form.

Ursprungligen av adress@mac:

Vad olika det är hur vi tycker. Jag har haft knappen där sedan 2007 - och vill inte bli av med den. Du kan ju ställa in hur den skall fungera i inställningar - och vilja funktioner du vill ha. Förstår inte hur den kan "störa". Om den skulle försvinna - vilket jag inte tror - måste du ju ha motsvarande funktioner någon annan stans.
Varför skulle det bli enklare ? Återställning - Siri - tvångsavsluta program - Touch ID m.m. Allt kan inte fixas med rösten - beroende på yttre faktorer som miljö osv. Att bara ändra för ändrandes skull - låter inte som Apple. Den som lever får se. Rykten har det alltid varit - få har stämt i slutändan. ?

Visst kan folk tycka olika. Det jag inte gillar är tex när jag ska växla app. Tycker inte om att behöva gå från ett "touch interface" när jag är i appen till ett "mekaniskt interface" när jag gör dubbel-klicken. Här hade jag hellre kunnat växla app helt genom ett "touch interface" eller kanske force touch som jag tror någon annan nämnde. Till saken hör att jag sitter på en 4s så har inte tagit med TouchID i beräkningarna även om jag förstår att det är en strålande funktion. Och när jag skrev "störa" hade jag främst min knapp och telefon i åtanke vilket så klart inte gäller funktionen överlag och kanske var lite otydligt.

Ursprungligen av Henke_1234:

Visst kan folk tycka olika. Det jag inte gillar är tex när jag ska växla app. Tycker inte om att behöva gå från ett "touch interface" när jag är i appen till ett "mekaniskt interface" när jag gör dubbel-klicken. Här hade jag hellre kunnat växla app helt genom ett "touch interface" eller kanske force touch som jag tror någon annan nämnde. Till saken hör att jag sitter på en 4s så har inte tagit med TouchID i beräkningarna även om jag förstår att det är en strålande funktion. Och när jag skrev "störa" hade jag främst min knapp och telefon i åtanke vilket så klart inte gäller funktionen överlag och kanske var lite otydligt.

Kanske skulle du gå in i butik - och känna om det är ngn skillnad mot 4S. Det har ju ändå hänt en del - inte minst ergonomiskt. Har svårt att uttala mig om 4S - det är som sagt några modeller sedan. ?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-23 13:37

Jag använder hemknappen minimalt på min iPad. Stänga ner och byta app finns det ju mulitaskgester för.
Jag har en iPhone 5S, så jag vet inte hur 6/6 plus känns, men skulle t.ex 6 Plus funka med liknande gester?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-23 13:44
Ursprungligen av adress@mac:

Kanske skulle du gå in i butik - och känna om det är ngn skillnad mot 4S. Det har ju ändå hänt en del - inte minst ergonomiskt. Har svårt att uttala mig om 4S - det är som sagt några modeller sedan. ?

Blir inte bättre med de nyare som är större. Men 4S är slö, varför man säkert dubbelklickar i misstag bara för att man tror den första klicken inte registrerades. Sedan iOS7 har systemet blivit mindre responsivt, samt att systemet ger inte feedback förrän en aktivitet har avslutats, och ibland är det en lång väntan på feedbacken att telefonen har registrerat ett tryck. Gäller i än störregrad det nya tangentbordet. Det känns som om det nya tangetnbordet är skrivet i javascript.

Senast redigerat 2015-06-23 15:09
Ursprungligen av juanito:

Blir inte bättre med de nyare som är större. Men 4S är slö, varför man säkert dubbelklickar i misstag bara för att man tror den första klicken inte registrerades. Sedan iOS7 har systemet blivit mindre responsivt, samt att systemet ger inte feedback förrän en aktivitet har avslutats, och ibland är det en lång väntan på feedbacken att telefonen har registrerat ett tryck. Gäller i än störregrad det nya tangentbordet. Det känns som om det nya tangetnbordet är skrivet i javascript.

Jag tycker även att 4S-knappen var sämre i känslan, inte alls samma kvalitékänsla som en iPhone 6. Har väl blivit bättre byggt sedan tidigare modeller.

Bevaka tråden