Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musiker kritiserar Apple Music

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inför lanseringen av musiktjänsten Apple Music uttrycks en hel del kritik mot tjänsten, framförallt från mindre artister.

Läs hela artikeln här

Apple har så mycket pengar att dom skulle kunna ha en gratis period på 12månader och ÄNDÅ betala royalty utan att det ens märks i kassan.

Dom får nog ta ett snack med sina skivbolag - det är ju deras skivbolag (och därmed dom själva ty deras skivbolag/publicister är deras förhandlare) som gått med på detta. Snacka om vilsna i pannkakan

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-06-17 17:34
Ursprungligen av Demiurgen:

Dom får nog ta ett snack med sina skivbolag - det är ju deras skivbolag (och därmed dom själva ty deras skivbolag/publicister är deras förhandlare) som gått med på detta. Snacka om vilsna i pannkakan

Precis, allt Apple gjort är att skrivit en överenskommelse med diverse skivbolag, det är skivbolagen som ger artisterna pengar, inte Apple, Apple betalar endast till skivbolagen, så vill artisterna gnälla så får de vända sig till dem de själva skrivit kontrakt med, dvs skivbolagen och inte till Apple...såvida de inte ligger på Beatles gamla skivbolag Apple Records

Ursprungligen av Demiurgen:

Dom får nog ta ett snack med sina skivbolag - det är ju deras skivbolag (och därmed dom själva ty deras skivbolag/publicister är deras förhandlare) som gått med på detta. Snacka om vilsna i pannkakan

Du har missförstått de flesta som klagar har inte skrivit på något avtal vare sig artist eller bolag. Apple kontrar med att de då kan ta bort dessa artisters och bolags musik från sälj-iTunes. Låter inte helt OK tycker jag.

Apple borde unvika att utpressa independent artister och de borde ha lagt fram ett bättre bud och erbjudit sig att betala säg åtminstone en tredjedel av spelningarna.

Tycker det här är ganska talande om hur Apple behandlar independent artister och indiebolag.
"Who else would work as hard as our artists and expect to do so for free? Certainly not Apple.

So for Apple to refuse to pay artists for their work for this length of time is a shock, and is, quite frankly, a rip off to those artists and the companies that support them.

The arrogance of any company to believe that its business model should be based on getting something for nothing – and exploiting that for its own mass profits – is shameful. Period.

Apple is using its considerable weight to bully independent labels and their artists to sign a deal that will only benefit Apple – and not the hard working songwriters, recording artists and independent record labels that create music every day.

This exploitation of our artists and the music industry in general must stop. And Apple should set the example here and do what is right – stop its shameful business practices and pay the artists and labels now!

Stuart Johnston

President
Canadian Independent Music Association (CIMA)"

http://www.cimamusic.ca/media-statement-apple...

Tydligen vill dom hellre att vi laddar från Piratebay så dom inte får några pengar alls.

Ursprungligen av Megolon:

Tydligen vill dom hellre att vi laddar från Piratebay så dom inte får några pengar alls.

Nej det är inte det som det handlar om många av dessa musiker tjänar ju en del pengar nu från antingen Spotify eller iTunes-föräljning etc.

Om Apple skulle få extremt många att switcha från Spotify etc. och dessutom få sina iTunes kunder att streama istället för att köpa så står ju många av dessa oberoende musiker utan en del pengar i tre månader,

Tycker Apple ska föregå med gott exempel och lösa detta på ett smidigt sätt så att Apple Music har ett starkt utbud från början. Annars finns ju risk att många oberoende musiker ställer sig utanför.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-17 22:23

Eftersom Spotify erbjuder gratistjänst så är väl risken att de står utan ersättning nu också, under en mycket längre tid än tre månader.

Ursprungligen av Perobous:

Nej det är inte det som det handlar om många av dessa musiker tjänar ju en del pengar nu från antingen Spotify eller iTunes-föräljning etc.

Om Apple skulle få extremt många att switcha från Spotify etc. och dessutom få sina iTunes kunder att streama istället för att köpa så står ju många av dessa oberoende musiker utan en del pengar i tre månader,

Tycker Apple ska föregå med gott exempel och lösa detta på ett smidigt sätt så att Apple Music har ett starkt utbud från början. Annars finns ju risk att många oberoende musiker ställer sig utanför.

Ok så dom tjänar pengar på Spotify och iTunes så varför gnäller dom?

Ett spekulativt scenario som inte går att diskutera eftersom ingen vet hur många som kommer byta och om dessa ens lyssnar på deras musik.

En storm i ett vattengals och jag ser det som ett utryck av rädsla för förändring.

Ursprungligen av Megolon:

Ok så dom tjänar pengar på Spotify och iTunes så varför gnäller dom?

Ett spekulativt scenario som inte går att diskutera eftersom ingen vet hur många som kommer byta och om dessa ens lyssnar på deras musik.
En storm i ett vattengals och jag ser det som ett utryck av rädsla för förändring.

Jag ser det som det är Apple vill tjäna mer pengar på musikernas bekostnad. Hade varit schysst om Apple velat betala mer än sina konkurrenter men nu verkar det alltså som om de vill betala mindre.

Ursprungligen av Perobous:

Jag ser det som det är Apple vill tjäna mer pengar på musikernas bekostnad. Hade varit schysst om Apple velat betala mer än sina konkurrenter men nu verkar det alltså som om de vill betala mindre.

Se det som du vill men så ser inte jag det.
Är artisterna så nära ruinens brant att deras existens hänger på tre månader kanske det är dags att byta karriär.
För då kan dom inre vara speciellt duktiga/bra.

Ursprungligen av Megolon:

Är artisterna så nära ruinens brant att deras existens hänger på tre månader kanske det är dags att byta karriär.
För då kan dom inre vara speciellt duktiga/bra.

Riktigt korkat argument. Eller du kanske på allvar tror att musiker och deras musiks kvalitet är lika med ett fett bankkonto och massiv popularitet?
Många oberoende musiker vill inte tvingas vara kommersiella och gå med mössan i hand. Apple har sagt sig vilja stödja oberoende musiker ett flertal gånger men när det kommer till kritan så är det nästan alltid bara storbolagen och deras artister som gynnas.
Apples fel i detta är att de vill tvinga på musikerna något de inte kan acceptera bara för att Apple vill tjäna mer pengar inte för att det är rätt.

Ursprungligen av Perobous:

Riktigt korkat argument. Eller du kanske på allvar tror att musiker och deras musiks kvalitet är lika med ett fett bankkonto och massiv popularitet?
Många oberoende musiker vill inte tvingas vara kommersiella och gå med mössan i hand. Apple har sagt sig vilja stödja oberoende musiker ett flertal gånger men när det kommer till kritan så är det alltid storbolagen och deras artister som gynnas.
Apples fel i detta är att de vill tvinga på musikerna något de inte kan acceptera bara för att Apple vill tjäna mer pengar inte för att det är rätt.

Öh ja

  • Medlem
  • 2015-06-17 22:59

Nu kanske jag har missat något men vad hindrar att man som musiker själv säljer sin musik någon annanstans till det pris man själv vill? Måste man ta dealen om den nu är så dålig? Har man inget självbestämmande?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-17 23:00
Ursprungligen av Perobous:

de borde ha lagt fram ett bättre bud och erbjudit sig att betala säg åtminstone en tredjedel av spelningarna.

Varför det? Ska vissa ha ersättning medan andra inte ska ha det?

Ursprungligen av Perobous:

Tycker det här är ganska talande om hur Apple behandlar independent artister och indiebolag.
"Who else would work as hard as our artists and expect to do so for free? Certainly not Apple.

So for Apple to refuse to pay artists for their work for this length of time is a shock, and is, quite frankly, a rip off to those artists and the companies that support them.

The arrogance of any company to believe that its business model should be based on getting something for nothing – and exploiting that for its own mass profits – is shameful. Period.

Apple is using its considerable weight to bully independent labels and their artists to sign a deal that will only benefit Apple – and not the hard working songwriters, recording artists and independent record labels that create music every day.

This exploitation of our artists and the music industry in general must stop. And Apple should set the example here and do what is right – stop its shameful business practices and pay the artists and labels now!

Stuart Johnston

President
Canadian Independent Music Association (CIMA)"

http://www.cimamusic.ca/media-statement-apple...

Buhu...

De erbjuds ju möjligheten att inte alls vara med...men se nä, det vill de ju.

De vill både äta kakan och ha den kvar...märkligt.

Ursprungligen av Perobous:

Jag ser det som det är Apple vill tjäna mer pengar på musikernas bekostnad. Hade varit schysst om Apple velat betala mer än sina konkurrenter men nu verkar det alltså som om de vill betala mindre.

Apple betalar ju mer än vad som är standard för streamad musik.

För övrigt är det ju som alltid, om man inte vill vara med så tvingas man inte. De kan ju fortsätta att finnas tillgängliga på Spotify, där det finns gratiskunder som inte betalar för sig.

Med Apples enorma kassakista så vore det juste att betala royalties även under dessa 3 månader, tror nästan Apple kommer ändra sig på detta. Småpengar för Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-17 23:45
Ursprungligen av Anderlind:

Med Apples enorma kassakista så vore det juste att betala royalties även under dessa 3 månader, tror nästan Apple kommer ändra sig på detta. Småpengar för Apple.

Det kan jag köpa, dock finns det ju inget som helst krav att de skulle göra det. Det hade varit ren goodwill, men att gnälla på nuvarande upplägg är bara...rent gnäll.

Ursprungligen av zinned:

men att gnälla på nuvarande upplägg är bara...rent gnäll.

Nej det är inte rent gnäll eftersom många av de oberoende musikerna och bolagen inte gått med på Apples upplägg och alltså inte skrivit under på det och om Apple verkligen kör med utpressning som går ut på att om man inte vill vara med i Apple Music's utbud så får man inte längre vara med i iTunes. Det luktar rätt illa faktiskt.
"On Twitter today, Newcombe said after being contacted about the non-royalty policy he asked what would happen if he declined and according to him, Apple threatened to remove all of his band’s music from iTunes. "
http://www.factmag.com/2015/06/17/brian-jones...

Ursprungligen av Perobous:

Nej det är inte rent gnäll eftersom många av de oberoende musikerna och bolagen inte gått med på Apples upplägg och alltså inte skrivit under på det och om Apple verkligen kör med utpressning som går ut på att om man inte vill vara med i Apple Music's utbud så får man inte längre vara med i iTunes. Det luktar rätt illa faktiskt.
"On Twitter today, Newcombe said after being contacted about the non-royalty policy he asked what would happen if he declined and according to him, Apple threatened to remove all of his band’s music from iTunes. "
http://www.factmag.com/2015/06/17/brian-jones...

Men det är väl ändå ett fritt val att finnas publicerad i iTunes (och därmed Apple Music gissar jag, lär stå i avtalen), det kan knappast vara ett tvång att vara publicerad. En storm i ett vattenglas.

Tror fortfarande Apple kommer göra en goodwill på något sätt så att ingen känner sig kränkt.

Så - om min agent som sköter min bizniz ställer ut mina tavlor på ett galleri som ger bort tavlorna gratis eller säljer dom till löjligt lågt pris - och detta galleri säger att om dom inte får göra så så ställer dom inte ut tavlorna; då ska jag alltså gnälla på galleriet och inte på min agent som gick med på denna skit?
Detta är ju en helt ny gnällkultur - den följer samma logik som att skjuta the messenger och att skälla på kassörskan för att mjölken blivit för dyr.
Jag antar att man också ska gnälla på Myrorna som inte betalar en för det man ger dom och dessutom säljer det vidare för pengar - istället för att inte ge något till Myrorna.
Jag hänger inte alls med längre - min moral och ansvarsutkrävande logik är tydligen inte längre av denna värld :-D. Jag går omkring och tror att man är personligt ansvarig för sina handlingar och att krängande av sina verk är en frivillig handling...att man inte alls ens är enligt lag tvungen kränga dom...så flummig man är.

Det går verkligen att tillämpa olika perspektiv på detta. Å ena sidan, visst vore det i sammanhanget småpengar för Apple att betala ut royalty för tre månaders-perioden. Samtidigt har Apple inte blivit det rika företag de är genom att dela ut pengar hit och dit.

Jag tror de flesta är överens om att artister bör få betalt för att människor konsumerar deras musik. Men den gratis testperioden kan ju också ses som en ren investering inför framtiden - ett sätt för Apple att låta sina kunder prova tjänsten, tillräckligt länge för att de ska hinna skapa egna spellistor, få (förhoppningsvis) bra rekommendationer och helt enkelt finna den oumbärlig. Apple verkar göra bedömningen att 3 månaders test är en viktig del i att locka folk, till skillnad från den vanligare perioden på 1 månad.

Om det skulle visa sig vara ett effektivt sätt att få in in stora mängder betalande kunder (mer än andra tjänster har i dagsläget) så kan det ju visa sig vara en ren vinst för även mindre skivbolag på lite längre sikt. Inom några år lär det visa sig om det är en framgångsrik modell - då kommer de flesta indiebolagen vilja vara med, eller inte, då kommer de troligtvis att dra sig ur.

Apple är ett råkapitalistiskt företag som alla andra multinationella bjässar - det som skiljer dom är att dom är bäst och har enorma vinstmarginaler...ja, dom är ett ovanligt framgångsrikt råkapitalistiskt företag. Enlig amerkansk bolagslagstiftning får dom endast tillvarata ägarnas intressen (det handlar om aktier) och dom har lyckats få till ett för ägarna utmärkt avtal med skivbolagen som skrev under för sina artisters räkning. Apple är giriga och det är helt normalt och det är själva grundstommen i kapitalismen - att dom skulle bete sig annorlunda och bjuda på allmosor eller driva fram avtal som inte var absolut optimala för SINA aktieägare är en absurd tanke. Jag har aldrig hört talas om att det ställs altruistiska krav på andra företag; Samsung? Sony? Microsoft? Av någon för mig outgrundlig anledning så tror fortfarande många att just Apple skulle vara annorlunda och egentligen inte alls kapitalistiska - utan att dom skulle drivas av andra regler än dom regler (vinst) som rsten av den kapitalistiska världen spelar efter. Apple skulle altså - för dom är ju så rika just nu - bjussa på pengar till skivbolagen (och man tror dessutom att dessa pengar isåfall oavkortat skulle gå till artisterna!).

En artist som gnäller på Apple istället för på sitt skivbolag/publicist som sajnat skiten är yr i mössan och förstår inte hur världen fungerar. Det är en gullig drömmare som man inte kan ta på allvar. Jag har själv musik på iTunes/Apple Music och skulle givetvis vilja ha mera pengar, men jag är inte dum i huvudet; Apple har marknadsplatsen där man kränger grejerna och om jag inte gillar läget så är min partner Bolaget - som i sin tur dealar med Marknadsplatsen - den jag går till, säger upp min bekanskap med eller skriver nytt avtal med. Det är DOM jag får pengar av - inte Apple. Det är skivbolagen som ger för lite till artisterna.

Senast redigerat 2015-06-18 14:34
Ursprungligen av Demiurgen:

A

En artist som gnäller på Apple istället för på sitt skivbolag/publicist som sajnat skiten är yr i mössan och förstår inte hur världen fungerar. Det är en gullig drömmare som man inte kan ta på allvar.

Känns som om du skriver om dig själv. Inse att de flesta indiemusiker som "gnäller" INTE har skrivit på för Apple Music vare sig de eller deras bolag. Apple vill tvinga vissa av dom att skriva under med hot om att inte få vara med i iTunes om de inte skriver på. Vilket närmast är utpressning.

Gnällande musiker är musiker utan talang. Byt karriär och börja städa bussar eller liknande.

Ursprungligen av Megolon:

Gnällande musiker är musiker utan talang.

De musiker som offentligt kritiserat Apple om Apple Music's villkor, saknar inte talang. Vad är der som får dig att inbilla dig att de måste acceptera Apples villkor?

Senast redigerat 2015-06-19 09:33

[quote name="Perobous" postid="2241214"]Riktigt korkat argument. Eller du kanske på allvar tror att musiker och deras musiks kvalitet är lika med ett fett bankkonto och massiv popularitet?
Många oberoende musiker vill inte tvingas vara kommersiella och gå med mössan i hand.

Det där är ju rent ut sagt struntprat. Många så kallade "oberoende" artister är idag kommersialiserade. Såväl Pitchfork som svenska Luger är kommersiella kanaler ut för artister som har fått det där oberoende epitetet.

Ursprungligen av EdvinT:

Det där är ju rent ut sagt struntprat. Många så kallade "oberoende" artister är idag kommersialiserade. Såväl Pitchfork som svenska Luger är kommersiella kanaler ut för artister som har fått det där oberoende epitetet.

Knappast struntprat att många oberoende musiker inte gillar att bli kommersialiserade. Att andra gör det förändrar inte det faktumet, så tänk åtminstone lite innan du skriver nästa gång.

Senast redigerat 2015-06-18 22:41
Ursprungligen av Perobous:

Kanppast struntprat att många oberoende musiker inte gillar att bli kommersialiserade. Att andra gör det förändrar inte det faktumet, så tänk åtminstone lite innan du skriver nästa gång.

Om man inte vill gå genom de stora bolagen är det väl OK att avstå. Men det är rent ut sagt patetiskt att påstå att de oberoende artisterna blir tvingade att "sälja sig". Det är knappast ett tvång att spela på Way out west. Ingen håller en pistol mot The Knife och kräver det. justin vernon har en förmögenhet på +40 miljoner SEK.

Ursprungligen av EdvinT:

Om man inte vill gå genom de stora bolagen är det väl OK att avstå. Men det är rent ut sagt patetiskt att påstå att de oberoende artisterna blir tvingade att "sälja sig". Det är knappast ett tvång att spela på Way out west. Ingen håller en pistol mot The Knife och kräver det. justin vernon har en förmögenhet på +40 miljoner SEK.

Oberoende! Smaka på det ordet och fundera på vad det betyder.

Du skriver att ingen sätter en pistol mot the Knife och kräver något men i detta falls så kräver ju faktiskt Apple att de oberoende musikerna ska skriva på för streamtjänsten trots att de inte gillar villkoren, annars så får de inte sälja musik genom Apple på iTunes. Vilket är rätt ruttet av Apple och troligen olagligt utnyttjande av sin ställning.

Hur mycket pengar Vernon har är rätt oväsentligt men ett tips är att inte tro på allt som står på internet.

Bevaka tråden