Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte radera filer

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-06-14 10:17

Hej!
Av någon konstig anledning kan jag inte radera bilder etc från skrivbordet. Först krävs administratörslösenordet men trots detta kan jag inte radera filerna, de förblir på skrivbordet.
Vad göra?

Senast redigerat 2015-06-14 11:25

Vilken version av OS X?

Vilka åtgärder har du redan provat? Omstart? Något annat?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-06-14 11:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av OS X?

Vilka åtgärder har du redan provat? Omstart? Något annat?

Jag har inte provat något annat.Efter att jag skrivit in adm.koden och klickar ok händer ingenting. Du rekommenderar omstart så jag provar med det.
Tack.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-06-14 11:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av OS X?

Vilka åtgärder har du redan provat? Omstart? Något annat?

Nej, omstarten gjorde ingen skillnad.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-06-14 11:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av OS X?

Vilka åtgärder har du redan provat? Omstart? Något annat?

Yosemite 10.10.3

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-14 12:58

1. Gör en backup
2. Kör Disk Utility (Diskverktyg?)

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-06-14 14:50
Ursprungligen av mattiL:

1. Gör en backup
2. Kör Disk Utility (Diskverktyg?)

Det fungerar inte heller...

Du har ingen app som kan 'force deleta' dem som Cocktail, MainMenu eller liknande? Om inte kolla om det finns ngn gratis version av dessa eller rent av köp ngn. Kan vara behändigt att ha ?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-06-14 15:23
Ursprungligen av panther:

Du har ingen app som kan 'force deleta' dem som Cocktail, MainMenu eller liknande? Om inte kolla om det finns ngn gratis version av dessa eller rent av köp ngn. Kan vara behändigt att ha ?

Tack! Jag ska undersöka det....

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-14 20:03

Nästa steg är att köra Combo-uppdateringen 10.10.3, kanske den kan fixa till det som felar.

Låter som att rättigheterna har blivit fel, normalt så ska du ju ha rättighet att radera filer i ditt eget användarkonto. Starta om datorn och hålls ner "Alt." Välj att starta på återställningspartitionen. Starta Terminal i menyn Verktyg. Skriv resetpassword och tryck enter. Välj Macintosh HD i nästa steg och sedan ditt användarkonto. Sen ska det finnas en knapp där det står "Återställ behörigheter och ACL" eller liknande, minns inte riktigt. Tryck på den, avsluta sedan programmet och starta om datorn som vanligt.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-06-15 21:12
Ursprungligen av Mattias A:

Låter som att rättigheterna har blivit fel, normalt så ska du ju ha rättighet att radera filer i ditt eget användarkonto. Starta om datorn och hålls ner "Alt." Välj att starta på återställningspartitionen. Starta Terminal i menyn Verktyg. Skriv resetpassword och tryck enter. Välj Macintosh HD i nästa steg och sedan ditt användarkonto. Sen ska det finnas en knapp där det står "Återställ behörigheter och ACL" eller liknande, minns inte riktigt. Tryck på den, avsluta sedan programmet och starta om datorn som vanligt.

Ja det är något med rättigheterna. Plötsligt kan jag inte ens kopiera och spara filer, jag blir informerad att jag inte har behörighet.
Jag är lite tveksam att göra det du beskriver ovan. Resetpassword? Är det samma som adm.passworg?
Tack ändå för ditt svar.
P

I länken under kan du läsa hur du startar upp från recovery mode på din dator. Och sen kan du reparera disken/behörigheterna i Skivverktyg på disken när du har kommit dit. Du behöver inte använda terminalen.

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Ursprungligen av panther:

I länken under kan du läsa hur du startar upp från recovery mode på din dator. Och sen kan du reparera disken/behörigheterna i Skivverktyg på disken när du har kommit dit. Du behöver inte använda terminalen.

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Att reparera behörigheterna i Skivverktyg påverkar inte användarens rättigheter på egna filer och mappar. Det enda som Reparera Skivbehörigheter gör är att jämföra behörigheter på program installerade med Apple paketinstallerare med de kvitton som hamnar i /Bibliotek/Receipts.

https://support.apple.com/en-us/HT201560

Senast redigerat 2015-06-16 07:32
Ursprungligen av pehlle:

Ja det är något med rättigheterna. Plötsligt kan jag inte ens kopiera och spara filer, jag blir informerad att jag inte har behörighet.
Jag är lite tveksam att göra det du beskriver ovan. Resetpassword? Är det samma som adm.passworg?
Tack ändå för ditt svar.
P

Det är ingen fara att göra detta, du ska inte ändra lösenord eller påverka något annat. Det som sker är att dina rättigheter i din hemmamapp återställs, så att du får korrekta rättigheter till dina filer. Om det är ACL-problem så kommer det antagligen ha löst sig efter denna åtgärd. det är endast knappen för "Reset home directory permissions and ACLs" som du ska trycka på. Se bild:

Senast redigerat 2015-06-16 07:35
1
Bevaka tråden