Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WiFi-problem MBP2011 och Yosemite

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-13 22:34

Gokväll!

Jag har haft problem med mitt wifi sedan jag uppdaterade till 10.10.2. Oftast står det WiFi: No hardware found och så går det inte att välja nätverk. Ibland löser det sig genom att starta om, ibland måste jag logga in i felsäkert läge en gång innan jag startar om. Och ibland får jag inte till det alls på nån dag.

Ska jag installera om? Ska jag skaffa nytt airport-kort? Ska jag köpa en USB-wifi-dongle?

Är det någon som har tips till mig?

Alla tips är mer än välkomna och all hjälp för att hitta felet.
Tack på förhand

Jag hade ju inte sprungit och köpt nya grejer ännu, du är inte ensam med wifi-problem i yosemite. Finns lite olika varianter på störningar verkar det som. Inte wifi på en hel dag är ju rätt seriöst förstås. Kan du inte köra ethernet/trådat tills Apple har fixat det, om ditt problem nu ingår i 'felet'.
http://www.99mac.se/artikel/7068-apple-fixar-...

Ursprungligen av olal:

Gokväll!

Jag har haft problem med mitt wifi sedan jag uppdaterade till 10.10.2. Oftast står det WiFi: No hardware found och så går det inte att välja nätverk. Ibland löser det sig genom att starta om, ibland måste jag logga in i felsäkert läge en gång innan jag startar om. Och ibland får jag inte till det alls på nån dag.

Ska jag installera om? Ska jag skaffa nytt airport-kort? Ska jag köpa en USB-wifi-dongle?

Är det någon som har tips till mig?

Alla tips är mer än välkomna och all hjälp för att hitta felet.
Tack på förhand

Uppdatera till 10.10.3, där har dom iallafall löst wifi-problemen nämnvärt.

Prova även att byta kanal på ditt nätverk i basstationen, de flesta nätproblem beror på yttre störningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-14 22:01

Tack för alla bra svar!

Jag kör redan 10.10.3 och om något har den uppdateringen gjort det sämre för mig. Men vad jag förstått bör 10.10.4 lösa problemen för många. Jag försökte anmäla mig till beta-programmet för att få den tidigare men fick inte till det så jag får väl antingen vänta eller installera Maveriks istället... Vet ni om det går att få tag på 10.10.4 betan idag?

Att byta kanal på basstationen har jag också förstått kan vara bra men det är väl lite stökigt när man är på så många olika ställe

Är det någon som löst det genom att installera om 10.10.3? Jag har uppgraderat min sen 2011 så det kan säkert vara en hel del skräp kvar men jag brukar inte tycka man behöver installera om så ofta. Hur gör ni?

Ursprungligen av olal:

Att byta kanal på basstationen har jag också förstått kan vara bra men det är väl lite stökigt när man är på så många olika ställe

´

OK men det finns en del annat att göra för att förbättra Wifi som att t.e.x. slänga gamla preferensfiler,cache m.m.,undvika att ha torrrentprogram på i bakgrunden, köra alternativ DNS och undvika att ha för många flikar öppna i browsern, Sen finns det en löjligt enkel lösning som fungerar förvånansvärt ofta, byt surfplats eller ändra vinkel på datorn det kan göra mycket stor skillnad när det gäller Wifi-prestanda.
En annan sak som kan påverka är brandväggsinställningar ,lösenordskrypteringsvariant och om man döpt datorn/lösenord till ett namn med Å Ä eller Ö.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-15 15:40

Huvvaligen
Skruvade upp datorn och såg att skruven som håller wlan-antennen inte satt fast. Starta upp och vips.

Tack för all hjälp

1
Bevaka tråden