Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den verkliga effekten av iPhone/iPad

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-11 22:04

När iPhonen kom tyckte jag att det hela var ganska intressant men nu för tiden känns det hela lite tragist om man ser till effekten av Steve's & Apple's bidrag till civilisationen, inte minst våra barns...

Föräldrar (eller saknaden av).

/EOM.

Ja det var verkligen bättre för.

Ursprungligen av Megolon:

Ja det var verkligen bättre för.

Saknar poäng eftersom det inte var ett enda barn på den bilden. Håller med trådstartaren att det har gått lite för långt nu med föräldrar som ger sina barn mobiler vid alldeles för ung ålder och låter dom i princip spela bort sina första tidiga år. Finns så klart en hel del positivt också med ungars tidiga mobiltillvänjning men den ska ske med måtta.

Ursprungligen av Perobous:

Saknar poäng eftersom det inte var ett enda barn på den bilden. Håller med trådstartaren att det har gått lite för långt nu med föräldrar som ger sina barn mobiler vid alldeles för ung ålder och låter dom i princip spela bort sina första tidiga år. Finns så klart en hel del positivt också med ungars tidiga mobiltillvänjning men den ska ske med måtta.

Det var väntat att någon inte skulle förstå poängen och du var en av dom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-13 09:52
Ursprungligen av Perobous:

Saknar poäng eftersom det inte var ett enda barn på den bilden. Håller med trådstartaren att det har gått lite för långt nu med föräldrar som ger sina barn mobiler vid alldeles för ung ålder och låter dom i princip spela bort sina första tidiga år. Finns så klart en hel del positivt också med ungars tidiga mobiltillvänjning men den ska ske med måtta.

Min poäng var barnen, inte upptagna vuxna.

För vad gäller vuxna så är de ännu värre där. De flesta föräldrar klarar sej inte utan att vara uppkopplad alls.

Förut höll jag både Apple & Jobs högt, men idag inser jag hur mycket avsikten alltid varit att styra folks beteende. Uppfinna och utvecklar saker hur folk ska leva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-13 09:53

...

Hellre att ungarna använder datorer istället för att dom blir hjärndöda framför TV'n (som förr). Utslagningen och förnedringen inom idrottsrörelsen kan dom också leva utan.
Ungarna idag - i den rika världen - är intelligentare och mera kreativa och skickligt problemlösande än någonsin i världshistorien - dom lever i den bästa av världar - 10 åringar har en IQ som farmor och farfar bara kan drömma om.
Några få ungar har inte den naturliga spärren (= blir uttråkad och instinkten att börja springa och hoppa inträder - kroppen måste sprattla och dom ger sig ut och ränner omkring som galningar = sunt och naturligt) och dessa ungar måste ha föräldrar som sätter tidsgränser för datoranvändandet, men detta är inget nytt; det var samma när dessa speciella ungar fastnade framför dummburken. Det är som med allt annat; det är dom vuxna/föräldrarna som har ALL makt och KONTROLL.

Bilden i trådens första inlägg är talande...men jag har aldrig sett det hända i verklighet. Här på Söder är det tvärtom hård konkurrens om dom allmänna planerna för bollspel och lekparkerna är överbefolkade av hundratals ungar som leker fysiska lekar och man får dra dom hem under protest. INGEN sitter med en smartphone - dom flesta har inte med sig sin smartphone.
På skolgården på rasterna ser jag ingen sitta med smartphone (skolan har upp till 6;an) - alla rusar runt som galningar i obskyra lekar. Svetten stänker. Aktiviteten är överväldigande. Ljudnivån som på en flygplats.

"Här på Söder". Världen är lite större än "Här på Söder".

Håller inte alls med.
Sålde min iPad Mini till pappan av hans 5-åriga dotter som skulle ha den.
Det ingick ett portabelt tangentbord till minin, som hon enligt han redan skulle kunna använda.
Det,är ju helt fantastiskt vilka mentala försprång de har gentemot barn innan iPad/iPhone tiden.

Tycker det,är onödigt att dissa utveckling och framsteg. Självklart finns det alltid människor som inte kan hantera det, men 'missbruk' har alltid funnits av människor i alla tider. Tycker det är intressantare att notera sådana saker som jag nämnde, hur ungdomar/barn kan utveckla sina skills tidigt med hjälp av teknik.

Så...du menar att på andra platser/miljöer runt om i landet så sitter ungarna isolerade med sina smartphones och leker inte med varandra? Du får berätta om detta - jag kan bara uttala mig om den plats jag bor och lever på.

(det är alltid lika roligt att lägga in "här på Söder" eller "här i Sthlm" i vilket inlägg som helst eller i vilken fråga som helst - det förblindar omedelbart vissa och sakfrågan flyger bort på sekunden - det är ett mysterium som jag aldrig slutar fascineras av)

Ursprungligen av Anderlind:

"Här på Söder". Världen är lite större än "Här på Söder".

Lägger mig inte i diskussionen, men tycker bilderna är lite kul oavsett.

Ursprungligen av TureB:

När iPhonen kom tyckte jag att det hela var ganska intressant men nu för tiden känns det hela lite tragist om man ser till effekten av Steve's & Apple's bidrag till civilisationen, inte minst våra barns...

Det är väl inte direkt så att det är Apple och Steve Jobs som har skapat den utvecklingen, även om det är deras iPhone och iPad som har varit den ledande produkten på marknaden. Men alldeles oavsett så är det ju faktiskt lite tragiskt. Räcker med att man går ut och äter middag med vänner för att man ska märka hur fokus ofta hamnar på telefonerna. En annan har en grundregel om att när jag umgås med människor så använder jag telefonen och annan teknik i så liten utsträckning som möjligt. Annan sak på arbetet.

1
Bevaka tråden