Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drulleförsäkring...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-15 22:54

Hade idag 2 kunder som lämnade in sina bärbara datorer för garantireparation, dock visade det sig att felen berodde på oaktsamhet/olyckshändelse.
Tro mig, det är inte roligt att ringa till en kund och berätta att garantin inte gäller och att det kommer att kosta tusentals kronor att fixa felen.

Ge lite tips till dem som inte har en försäkring...
Vilka försäkringsbolag är bra, vilka är inte bra?
Vad är era erfarenheter?

Jag har haft och göra med Folksam och deras drulleförsäkring. Inga problem.

Allrisk gäller för sådana plötsliga och oförutsedda händelser som inte täcks av den vanliga hem- eller villahemförsäkringen. Till exempel sånt som händer när man är stressad eller har en dålig dag, man tappar datorn i golvet, river sönder skinnjackan i bildörren, tappar kameran i sjön.

Information om Folksams tillägg "allrisk"

Försäkringsbolaget som jag har min hemförsäkring på har nån värsta superförsäkringen för bärbara datorer. Jag utnyttjar inte den eftersom jag inte har nån bärbar dator och den är bara för studenter, men den ska tydligen gälla även om man råkar glömma datorn på en parkbänk eller vad som helst!
Safe heter bolaget. Kanske finns liknande för folk som inte är studenter…

Christian Åhs och övriga,

Jag kikade runt lite på Folksams hemsida men hittar inget konkret angående hur man beräknar värdeminskning, som i typexemplet bärbara datorer. Följande står skrivet om Allrisk/Allrisk Special:

"Vid skada värderar vi enligt samma regler som för hemförsäkringen. Ofta görs inget avdrag alls. Det gäller om värdeminskningen är mindre än 30 procent och föremålet återanskaffats. Men ersättningen kan bli mindre om föremålet minskat i värde på grund av ålder. I vissa fall påverkar även andra värdeminskande omständigheter"

Dock hittar jag inte de omtalade reglerna som även gäller vanlig hemförsäkring. Och när har en bärbar dator sjunkit i värde med 30 procent?

Hur är premien? Vanligtvis en grundpremie plus ett visst antal procent av föremålets värde. Dels för Allrisk och dels för Allrisk Special (varor värde över 30.000 kr).

Laseranders,

Återkom gärna med mer info om den där superförsäkringen. Belopp, premie, värdeminskningsberäkning, självrisk etc. Informationen på www.safe.se är minst sagt begränsad.

1
Bevaka tråden