Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fler nyheter i Apples operativsystem

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Årets versioner av Apples operativsystem bjuder på många nya funktioner som inte visades upp under gårdagens presentation. Här är ännu fler nyheter från systemen.

Läs hela artikeln här

"Sökfönstret i Spotlight går nu att ändra storlek på."

Det är ju hyfsat tragiskt att det inte kom redan i Yosemite... Man undrar vilket pucko som bestämde att det skulle vara fast storlek och inte flyttbart...?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-06-09 20:29
Citat:

Apples tangentbord har gjorts om för att tydligare visa när skift är nedtryckt. Bokstäverna ändras från gemener till versaler när skift är aktiverat.

Äntligen!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-09 20:51

Metal på OS X låter spännande, mera speed skadar inte.
Ändringarna i Safari verkade också intressanta.

(men namnet, El Capitan, uurk..)

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-10 09:19
Ursprungligen av mattiL:

Metal på OS X låter spännande, mera speed skadar inte.
Ändringarna i Safari verkade också intressanta.

(men namnet, El Capitan, uurk..)

Jag gillar det.

Här är california kopplingen.
http://en.wikipedia.org/wiki/El_Capitan

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-06-10 10:53
Ursprungligen av mattiL:

(men namnet, El Capitan, uurk..)

Jag håller med. Det ligger inte alls bra i munnen när man uttalar det, och det låter inte klatchigt eller coolt om man inte känner till vad det är för något. Det är säkert jättehäftigt för amerikaner och äventyrare i andra länder, men för mig känns det bara som ett konstigt namn.

Jämför Mavericks t.ex. Innan det lanserades visste nog ganska få utanför USA vad det är för något, men namnet står för sig själv och låter coolt även utan associationer till surfing. El Capitan är inte alls samma grej som namn betraktat.

Vad tusan spelar ett namn för roll? Speciell på en produkt som inte behöver ha ett bra namn för att sälja bättre.
Ingen kommer välja en Mac-dator p.g.a namnet eller välja bort den.
Nörderi på hög nivå nu från er

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-10 12:47
Ursprungligen av Megolon:

Vad tusan spelar ett namn för roll? Speciell på en produkt som inte behöver ha ett bra namn för att sälja bättre.
Ingen kommer välja en Mac-dator p.g.a namnet eller välja bort den.
Nörderi på hög nivå nu från er

Där har du fel, namn betyder mycket när det kommer till försäljning. Något man insett i många brancher.

Jag gillar El capitan för att det även verkar lite stöddigt, iaf för en del oinvigda.
Lite I'm the captain över det hela.

Ursprungligen av juanito:

Där har du fel, namn betyder mycket när det kommer till försäljning. Något man insett i många brancher.

Jag gillar El capitan för att det även verkar lite stöddigt, iaf för en del oinvigda.
Lite I'm the captain över det hela.

Kanske när det gäller en enskild produkt men inte när det gäller något som följer med en dator.
Frågar jag mina vänner/bekanta vad deras OS på datorn heter har dom ingen aning och detta är vanliga användare.
Så ja det är nörderi på hög nivå när man retar sig på ett namn

iCloud drive nås ju via "Inställning>iCloud>iCloud Drive>Visa på hemskärm". Undra om samtliga förinstallerade appar kommer att få det så. Dvs att det går att få dem att försvinna genom att bocka ur nått i Inställningar. Hoppas på det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-10 15:49
Ursprungligen av Vassius:

[...]Det ligger inte alls bra i munnen när man uttalar det [...]

Jag tycker precis tvärt om. Visst att det är spetsigare än många andra saker man uttalar men bra i munnen ligger det, det vara rasslar till när det uttalas. El Capitan! El-bababa!

Ursprungligen av Chaosstar:

iCloud drive nås ju via "Inställning>iCloud>iCloud Drive>Visa på hemskärm". Undra om samtliga förinstallerade appar kommer att få det så. Dvs att det går att få dem att försvinna genom att bocka ur nått i Inställningar. Hoppas på det.

Ö, va? Jag ser inte "visa på hemskärm" i mina inställningar...
iPhone 6, IOS 8.3

Ursprungligen av U Dick:

Ö, va? Jag ser inte "visa på hemskärm" i mina inställningar...
iPhone 6, IOS 8.3

Gäller iOS 9

Ursprungligen av Vassius:

Jag håller med. Det ligger inte alls bra i munnen när man uttalar det, och det låter inte klatchigt eller coolt om man inte känner till vad det är för något. Det är säkert jättehäftigt för amerikaner och äventyrare i andra länder, men för mig känns det bara som ett konstigt namn.

Jämför Mavericks t.ex. Innan det lanserades visste nog ganska få utanför USA vad det är för något, men namnet står för sig själv och låter coolt även utan associationer till surfing. El Capitan är inte alls samma grej som namn betraktat.

Jag hade hoppats på "Big Sur". Mest för att Apple hörde av sig i början av året och ville köpa en av mina bilder därifrån och var lite hemliga. Hoppas dom väljer det namnet på 10.12

  • Medlem
  • Boston
  • 2015-06-10 19:22
Ursprungligen av jurassic579:

Jag hade hoppats på "Big Sur". Mest för att Apple hörde av sig i början av året och ville köpa en av mina bilder därifrån och var lite hemliga. Hoppas dom väljer det namnet på 10.12

Finns det inte en galet snygg konsekvens i att använda El Capitan som ju ligger inne i Yosemite National Park? En release fokuserad på stabilitet och snabbhet snarare än nya features på samma sätt som Snow Leopard kom efter Leopard med samma fokus.

  • Medlem
  • 2015-06-11 02:03
Ursprungligen av lasselu:
Citat:

Apples tangentbord har gjorts om för att tydligare visa när skift är nedtryckt. Bokstäverna ändras från gemener till versaler när skift är aktiverat.

Äntligen!

Precis! Heeelt sjukt att det inte kommit tidigare.

Ursprungligen av Megolon:

Gäller iOS 9

Såklart, missuppfattade formuleringen och trodde han redan hade den inställningen...

Ursprungligen av Gurra:

Finns det inte en galet snygg konsekvens i att använda El Capitan som ju ligger inne i Yosemite National Park? En release fokuserad på stabilitet och snabbhet snarare än nya features på samma sätt som Snow Leopard kom efter Leopard med samma fokus.

Håller med!
Gillar man inte namnet kan man ju alltid kalla det ten-eleven

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-12 12:45
Ursprungligen av JeppeRotten:

Håller med!
Gillar man inte namnet kan man ju alltid kalla det ten-eleven

När ska vi få eleven-seven.

Tycker det är dags att bygga något bättre än *nix. Gamla macos var på många sätt det, men begränsat pga dåtidens HW och att man inte hade skyddat mine och multitasking.

Men vissa konsept var långt överlägsna dagens paradigmer. Jag vill ta nästa steg. Men bakåtkompatibiliteten verkar vara ett för stort hinder, för att någon ska ta steget helt och fullt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-13 17:40

Nästa steg till vadå? Vad saknar du i dagens *nix?

Att skriva ett helt nytt operativsystem skulle ta en evighet. Det fina med UNIX ("filosofin") är att olika komponenter ska vara så frikopplade som möjligt och det ska vara enkelt att bygga ett stort system av många små enheter.

Till exempel så har ju Apple (eller i själva verket var det NeXT) inte använt själva kerneln från FreeBSD utan bytt in Mach istället.

Så om det är nåt som fattas så är det bara att lägga till.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-14 02:16
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Att skriva ett helt nytt operativsystem skulle ta en evighet. Det fina med UNIX ("filosofin") är att olika komponenter ska vara så frikopplade som möjligt och det ska vara enkelt att bygga ett stort system av många små enheter.

Till exempel så har ju Apple (eller i själva verket var det NeXT) inte använt själva kerneln från FreeBSD utan bytt in Mach istället.

Så om det är nåt som fattas så är det bara att lägga till.

Inget fel på modularitet, men *nix är allt annat än elegant. Ta t.ex. mac os resource fork. Som konsept än idag helt överlägeset något annat system. Problemet var att det var gjort för att kunna köras på hårdvara som existerade på tidigt 80 tal. Så nu använder vi filnamsextensioner för att identifiera filtyper, rena idiotin. Fil associationer görs på samma sätt, rena idiotin jämfört med macos 1984.

Unix hade ursprungligen också ett bättre sätt att sköta detta tidiegare. Men där hade man enbart 2 byte att leka med och i macos hade man 4 byte. Vilket givetvis inte var tillräckligt mera kring år 2000. Unix gav upp långt tidigare än det. Mac OS hade väldigt eleganta lösningar på flera områden. Tyvärr var mycket hårdkodat och ibland i ren assmebler kod. Copland (mac os 8 som aldrig kom och skrotades) försökte ta nästa steg, men begränsningarna i hur man hade implementerat funktionerna i macos var helt enkelt för många för att copland skulle lyckas. Som resultat av fiaskot med copland sökte apple ett annat system att börja ifrån, resten är historia.

Men ideerna som låg bakom i hur Mac OS byggdes, har ännu inte någon motsvarighet. Inte ens NeXT, dock hade NeXT andra viktiga filosofiska ideer som det byggde på.

Men ännu 2015 använder vi system som inte egentligen tillfört något alls sedan mitten av 80 talet. Open doc såg jag framemot på 90 talet men även det skrotades när Steve Jobs kom tillbaka.

Finns hur mycket som helst som borde ha hänt i operativsystemens utveckling, men alla stampar kvar på 80 60-70 talets paradigmer och ideer. Vi har inte ens nått 90 talets nivå 2015.

Jag har väntat på nästa steg i dator systemens utveckling i 20 år nu. Ett bra ställe att börja är var Open Doc slutade. Skulle vi nå dit så skulle ingen mera behöva fundera på filer eller dess filformat, för det skulle bara finnas ett filformat. "One ring to rule them all" :).
Vi skulle även komma bort ifrån App hysterin och appar skulle inte ens existera på det sätt som vi ser dem idag.
Detta är 90 talets tekniker. Men där är vi inte än med våra system.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-14 08:48

Jag tycker du blandar rätt friskt, OS, filsystem, program...
För en användare spelar det inte så stor roll (om någon), det är ju programmets GUI som är upplevelsen. Vad som ligger bakom kvittar oftast. Det är därför det mesta av utvecklingen ligger på appar.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-14 10:26
Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker du blandar rätt friskt, OS, filsystem, program...
För en användare spelar det inte så stor roll (om någon), det är ju programmets GUI som är upplevelsen. Vad som ligger bakom kvittar oftast. Det är därför det mesta av utvecklingen ligger på appar.

Jag räknade bara upp några saker jag anser dagens system inte lever upp till mina förväntningar. Och ja det impegriper både filsystem m.m.
Vad som ligger som grund har stor betydelse för vad som kan göras med systemen.

Och visst många användare kanske är nöjda med de paradigmer som används av systemen idag. Kanske främst för att man har vant sig vid det.
Men jag önskar att vi hade implementerat i systemen i.a.f. några av de visioner och ideer 90 talets utvecklare afbetade för.
Filsystemet är grunden för den upplevelse du har idag. Tyvärr så har ju upplevelsen faktiskt blivit sämre iom Mac OS X.
Förstå mig rätt jag vill inte heller återgå till gamla macos, OSX gav oss mac användare flera saker som saknades i Mac OS som är oumbärliga. Men Inte allt är bättre, långt ifrån. De som stod bakom första macen och även apple lisa har tänkt längre än någon annan hittills gällande just användar upplevelsen.

Se även på opendoc exemplet, ingen skulle behöva fundera på om en fil är en .psd, .pdf, .xlsx, .dxf etc eller vilka program som ska behövas för att öppna och redigera dem. För man skulle överhuvudtaget inte ens tänka i de banorna.

Inget nytt har hänt egentligen sedan första macens introduktion. Vi lever kvar i 1984.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-14 13:17

Jo opendoc var synd att det inte slog (vi fick ju pdf istället). Men jag tror det skulle fallera pga alla "dialekter", tillägg som görs av olika programmerare.
Även den fyrställiga file extension och resource fork saknar jag, men det fick ju lämnas därhän pga kompatibilitet. Och "Svenssons" bryr sej nog inte så mycket om dessa tekniker....
Det är viktigare att veta att en hårddisk, skrivare etc, passar och man inte behöver veta om den är för Mac eller för Windows.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-14 19:36
Ursprungligen av kenjon:

Jo opendoc var synd att det inte slog (vi fick ju pdf istället). Men jag tror det skulle fallera pga alla "dialekter", tillägg som görs av olika programmerare.
Även den fyrställiga file extension och resource fork saknar jag, men det fick ju lämnas därhän pga kompatibilitet. Och "Svenssons" bryr sej nog inte så mycket om dessa tekniker....
Det är viktigare att veta att en hårddisk, skrivare etc, passar och man inte behöver veta om den är för Mac eller för Windows.

Du kan inte jämföra opendoc och pdf på allvar, eller?
Fördelen med opendoc var ju även att man inte skulle ha behövt fundera på om man körde win eller mac. Problemet var att övertala programhusen att sluta skriva traditionella program med properitära filformat.

1
Bevaka tråden