Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbtjänster som inte finns

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Webbtjänster som ännu inte finns.

Vilka tjänster skulle få dig att återkomma till en sida? Något som är roligt, praktiskt, nyttigt, utbildande osv. Vad saknar du?

Finns det någon typ av open source-projekt som folk uppskattar som du sett? (som inte är susning.nu).

Vad vill du göra på nätet?

Innehållet är självklart viktigt, jag vill se mer radikala grepp, bilder av människor gillas alltid, uppfinningar är kul, retrospektivt bildmaterial likaså, sidor som är sköna för ögat bokmärker jag nästan alltid. Geografi, kartor, vyer, design och formgivning har magnetism.

Jag vet att du kämpar väl med 99reklam, många ämnen är intressanta, men mer bildmaterial i trådarna skulle få igång diskussionerna, garanterat. Bildmediet är oslagbart då det gäller inbjudan till associativt tänkande. Bild, färg och form förhåller man sig alltid till, finns det något mer direkt.

Nötkräms-tråden är het både här och på 99reklam, sådant går att förklara.

(Ännu inte medlem på 99reklam)

Edit: Tog bort mitt eget citat.

Senast redigerat 2003-08-14 13:49

Tack för glada tillrop om 99reklam men mina tankar är om nätet i allmänhet

Jag tänker också tjänster som kalendrar, bokningssytem, hitta likasinnade etc. som redan finns MEN något helt nytt?!

Ge mig era 50 ören.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 14:34

*ler*

Att fråga dom som är vana om vad som saknas som inte finns är lönlöst
Dom (jag) är ju helt låsta...

Fråga istället dom som saknar susning... dom som saknar låsningar...

Men en sak som vore underbar vore en form av pop-up abstrakt över trådar... Så man slipper öppna dem för att få en susning... Ungefär som 'samanfatta' i findern fast kanske ändå mer sållande, eller nyheterna på TTs öppna sida... Borde vara användbart över allt så man slipper ladda fel sidor titt som tätt... Java-läge för någon hugad
Alltå inte en <alt></alt> tag utan ett script som spånar igenom och plockar ur abstrakt dynamiskt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
....Men en sak som vore underbar vore en form av pop-up abstrakt över trådar... Så man slipper öppna dem för att få en susning... Ungefär som 'samanfatta' i findern fast kanske ändå mer sållande, eller nyheterna på TTs öppna sida... Borde vara användbart över allt så man slipper ladda fel sidor titt som tätt... Java-läge för någon hugad
Alltå inte en <alt></alt> tag utan ett script som spånar igenom och plockar ur abstrakt dynamiskt

Kanske lite av det här: http://labs.google.com/gviewer.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 14:51

Jag skulle vilja bli medlem i den utlimata webbtjänsten som jag själv fyller med dom funktioner jag vill ha.
Jag skulle starta med en adressbok, tv-tablå för mina kanaler, kalender, receptsamling (mina egna och andras jag hittar och inkluderar), online-budget jag kan redigera vart jag än är, nyheter om sånt som jag vill läsa men från alla möjliga olika källor. SMS-alarm-funktion som påminner mig när något jag klickat i kalendern inträffar eller förmarkerat måste-se-på-tv.
Jag kan mata in mina golfrundor och få golfstatistik och kan värdera banor.

etc etc. Den ultimata webbcommunityn? Den saknar jag, och jag skulle definitivt använda den

Jag vill skicka obegränsat antal SMS, gratis.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 15:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Kanske lite av det här: http://labs.google.com/gviewer.html

Mja... inte riktigt (om jag fattade rätt...)

men kolla www.tt.se och klicka på en nyhet - så fast summerat dynamiskt av dit länken leder (fast det är klart... det kan ju inte göra det samtidigt som kan klickar utan det får ju köras då och då... som sökmotorerna... varför inte nyttje deras cachade sidor i värsta fall)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 15:30
Citat:

Jag skulle starta med en adressbok, tv-tablå för mina kanaler, kalender, receptsamling (mina egna och andras jag hittar och inkluderar), online-budget jag kan redigera vart jag än är, nyheter om sånt som jag vill läsa men från alla möjliga olika källor. SMS-alarm-funktion som påminner mig när något jag klickat i kalendern inträffar eller förmarkerat måste-se-på-tv.

Och allt ska bygga på öppna standarder, inte sluten kod. Adressboken ska gå att exportera och importera som en textfil, likaså mejlen och kalendern. Inga bannerannonser, inga popuper. Inget trams. Inbyggd tjatt. Gratis och obegränsad SMS-tjänst. Väder- och nyhetstjänster à la Ximian Evolution. Möjlighet till fildelning. Auktioner och gemensamma inköpskanaler för datorprylar, musik- och videoutrustning, digitalkameror osv (ger lägre priser). Gemensam eller individuell bokning av flygbiljetter, hotellrum och biljetter till utställningar, seminarier, bio, museer, konserter. Medlemsavgift: 100 till 175 kr per år (eller varför inte ett valfritt belopp).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 15:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Och allt ska bygga på öppna standarder, inte sluten kod. Adressboken ska gå att exportera och importera som en textfil, likaså mejlen och kalendern. Inga bannerannonser, inga popuper. Inget trams. Inbyggd tjatt. Gratis och obegränsad SMS-tjänst. Väder- och nyhetstjänster à la Ximian Evolution. Möjlighet till fildelning. Auktioner och gemensamma inköpskanaler för datorprylar, musik- och videoutrustning, digitalkameror osv (ger lägre priser). Gemensam eller individuell bokning av flygbiljetter, hotellrum och biljetter till utställningar, seminarier, bio, museer, konserter. Medlemsavgift: 100 till 175 kr per år.

Mm nu börjar vi snacka. Integrerat med min bank och mitt försäkringsbolag så jag kan betala räkningar och uträtta mina ärenden.

Hela banksystemet ska vara integrerat med min onlinenärvaro och uppdatera min budget/finansiella koll automatiskt (400 spänn draget från mitt visa på shell? - 400 spänn bensinkostnad läggs till).

Nu talar vi framtid här OCH givetvis en massa godis förstår jag

Några mer röster?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-15 10:11

Alla tjänster med en större koppling till mobilen, helt klart. Skulle tycka det var grymt bara att kunna uppdatera kalendern i nallen och få en direkt uppdatering av detta på min utdelade ical kalender på .mac t ex.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-15 11:06

Jag vill ha allting ihopkopplat så jag kan använda nallen till att slå igång videon för inspelning, knäppa på motorvärmaren hemma eller på jobbet. Kolla/lägga till i kalendern, få påminnelser osv. Se om jag fått snigelpost i brevlådan, kontoutdrag, allt allt allt.

Detta är väl knappast något helt nytt eller revolutionerande, men jag skulle vilja ha en riktigt bra musiksajt som har all info om alla grupper i hela världen, typ. Framförallt skulle det finnas en funktion där man kan spåra covers och samplingar. Hur många har samplat Rappers Delight? Vem gjorde I Love Rock'n'Roll först egentligen?

Adrian: imdb, fast med musik?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-15 11:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Detta är väl knappast något helt nytt eller revolutionerande, men jag skulle vilja ha en riktigt bra musiksajt som har all info om alla grupper i hela världen, typ. Framförallt skulle det finnas en funktion där man kan spåra covers och samplingar. Hur många har samplat Rappers Delight? Vem gjorde I Love Rock'n'Roll först egentligen?

Rolling Stone?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Detta är väl knappast något helt nytt eller revolutionerande, men jag skulle vilja ha en riktigt bra musiksajt som har all info om alla grupper i hela världen, typ. Framförallt skulle det finnas en funktion där man kan spåra covers och samplingar. Hur många har samplat Rappers Delight? Vem gjorde I Love Rock'n'Roll först egentligen?

www.allmusic.com
Innehåller visserligen en hel del fel, alla titlar finns inte med och en del annat, men förmodligen den mest heltäckande hittills.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kenneth Pilo
Webbtjänster som ännu inte finns.

Vilka tjänster skulle få dig att återkomma till en sida? Något som är roligt, praktiskt, nyttigt, utbildande osv. Vad saknar du?

Finns det någon typ av open source-projekt som folk uppskattar som du sett? (som inte är susning.nu).

Vad vill du göra på nätet?

Det har länge plågat mig att det ska vara så stört omöjligt att få en samlad översikt av vad som sänds på radio. För TV finns det ju en massa dynga därute men inte en sketen liten radio-sammanställning. Fixa det tack!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Adrian: imdb, fast med musik?

Precis!

Tack för tipsen från Linus och hallgren, båda dom sajterna är riktigt bra (AMG hade faktiskt info Winnerbäck, ett plus i kanten), men ingen känns som imdb ändå.

Egentligen var det just en sajt för att spåra original till covers och samplingar som jag var ute efter. Så fort man hör en ny låt på radion ska man kunna kolla upp om den är ett original eller en cover. Krävs alltså en sajt med väldigt hög uppdateringsfrekvens för att ständigt vara aktuell. Men jag tror det var lite mera nyskapande webbtjänster som Kenneth Pilo var ute efter, egentligen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Precis!
Egentligen var det just en sajt för att spåra original till covers och samplingar som jag var ute efter.

Det finns (minst) en sajt som spårar kedjor av covers, men jag har glömt adressen. Ska försöka hitta den.

Edit:
Fick adressen - http://www.coversproject.com/

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-15 21:20

Det bästa exemplet på hur bra det går att göra det tycker jag är valutakonverteringsfunktionen i Calculator.

En enkel men mycket användbar webbtjänst integrerad i ett vanligt program på ett sätt så att kopplingen till Internet knappt märks. Dessutom är det fråga om info som uppdateras ofta och nästan alltid används i en beräkning. Kunde inte placeras på ett bättre ställe.

Mer sånt.. finns många exempel... ett exempel är en popup-meny i Entourage/iCal som hämtar aktuella flygavgångar på begäran för just den dag och plats man sitter och planerar detta mha kalendern (och ev ger möjlighet till bokning också)

Varför skall jag behöva gå till google för att fixa en översättning när Word/Mail/Entourage/BBEdit likagärna kunde koppla ut mot en databas och översätta den i dokumentet markerade texten från svenska till franska.

Egentligen kunde alla programmerare fundera på vilken info som man kan ha nytta av när man använder deras program och som ändras för ofta eller är för omfattande för att bygga och göra en webbtjänst för det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Varför skall jag behöva gå till google för att fixa en översättning när Word/Mail/Entourage/BBEdit likagärna kunde koppla ut mot en databas och översätta den i dokumentet markerade texten från svenska till franska.

Inte för att jag vill förstöra en idé, men de automatiska översättare som finns kan sällan användas för att verkligen använda den översatta texten utan bara för att få en förståelse för något man annars inte hade fattat alls. Därför är det nästan bra att de inte är alltför tillgängliga.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hallgren
Inte för att jag vill förstöra en idé, men de automatiska översättare som finns kan sällan användas för att verkligen använda den översatta texten utan bara för att få en förståelse för något man annars inte hade fattat alls. Därför är det nästan bra att de inte är alltför tillgängliga.

Men du kan använda dem till lätta upp stämmningen i dina business-relationer.
Jag hade en leverantör i Portugal som talade hjälplig engelska. Därför skickade jag alltid med en kopia auto-översatt till portugisiska.
Det var alltid glada miner när jag var på besök...

...och jag ger mig fanken på att de hade högläsning ur mina brev på varje firmafest...

/Bosse

  • Medlem
  • 2003-08-15 23:37

Åsså the killer: gratis porr.
svar till signaturen "trist men realist"

Jag coh en kompis hade planer på att starta upp ett riktigt bra, enkelt och roligt MMORPG, men det sket sig eftersom ingen av oss kan programmera. Vi hade dock en hel del kul idéer som andra MMORPG:s saknar…

Jag efterlyser hur som helst mer sånt…

(alternativt en stenrik finansiär till vårt projekt )

Streamad div.2 fotboll - alla matcher rakt ner i burken.
Ok ok ok....men Jönköping Södra kommande kval till Superettan är väl inte för mycket begärt....eller?

Anders

Jag saknar en Preflighttjänst på nätet.

Tänk er tre mappar "input", "error" och en "output". Man laddar upp sin annons som Pdf eller Eps och i "output" så ligger den när den är kollad och fixad.

Output skulle kunna vara kopplad direkt till olika tidningars Ftp-servrar.

Detta är en affärsmöjlighet som ingen i Sverige har genomfört. Jag är själv sugen.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-16 07:42

Söktjänst för mobilnummer!

Samt att kunna se vilken operatör som ett nummer har.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-16 08:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av hallgren
Inte för att jag vill förstöra en idé, men de automatiska översättare som finns kan sällan användas för att verkligen använda den översatta texten utan bara för att få en förståelse för något man annars inte hade fattat alls.

Jo, jag vet (ibland kan det tom vara svårt att förstå översättningen överhuvudtaget). Jag använder dock Google mycket när jag får email på spanska. Man får en hyfsad bild över vad de vill och sen svarar jag på engelska och hoppas på det bästa.

Det var dock mest som en illustration till att webbtjänster bör integreras direkt i programmen. Man skall inte behöva gå till webbläsaren hela tiden...

Tänk om Word kunde koppla upp sig mot UB/KB och hämta fulla referenser baserat på några sökord direkt från fotnotsfältet. Smidigt!

  • Medlem
  • 2003-08-18 17:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Det bästa exemplet på hur bra det går att göra det tycker jag är valutakonverteringsfunktionen i Calculator.

Sketbra! Det här har jag missat fullständigt -dags att plocka fram Calculator igen från "aldrig använda program"-mappen.

Bevaka tråden