Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har jag fått nog!

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-15 15:07

Nu har jag avbeställt min order på en G5 med skärm till ett värde av 63.000:-.
Jag har fått nog av Apple Stores dåliga, eller obefintliga service.
Trots ett undertecknat leasing avtal med Apple Finans, har min order stått som "canceled" ett bra tag. Efter flera kontakter med Apple Store och deras finansbolag händer inte ett **vla skit!
Jag funderar faktiskt starkt på att gå över till PC världen nu....
Om Apple skall överleva måste man se till att inte händelser som denna sker.
Jag är själv företagsledare med 700 anställda. Skulle jag sköta mina affärer på det här sättet, skulle företaget vara konkurs färdigt vid det här laget.

Göran:mad:

Citat:

Skrevs ursprungligen av klaren
Nu har jag avbeställt min order på en G5 med skärm till ett värde av 63.000:-.
Jag har fått nog av Apple Stores dåliga, eller obefintliga service.
Trots ett undertecknat leasing avtal med Apple Finans, har min order stått som "canceled" ett bra tag. Efter flera kontakter med Apple Store och deras finansbolag händer inte ett **vla skit!
Jag funderar faktiskt starkt på att gå över till PC världen nu....
Om Apple skall överleva måste man se till att inte händelser som denna sker.
Jag är själv företagsledare med 700 anställda. Skulle jag sköta mina affärer på det här sättet, skulle företaget vara konkurs färdigt vid det här laget.

Göran:mad:

Bra Göran, med en PC på bordet försvinner alla problem!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-15 15:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av klaren
Nu har jag avbeställt min order på en G5 med skärm till ett värde av 63.000:-.
Jag har fått nog av Apple Stores dåliga, eller obefintliga service.
Trots ett undertecknat leasing avtal med Apple Finans, har min order stått som "canceled" ett bra tag. Efter flera kontakter med Apple Store och deras finansbolag händer inte ett **vla skit!
Jag funderar faktiskt starkt på att gå över till PC världen nu....
Om Apple skall överleva måste man se till att inte händelser som denna sker.
Jag är själv företagsledare med 700 anställda. Skulle jag sköta mina affärer på det här sättet, skulle företaget vara konkurs färdigt vid det här laget.

Göran:mad:

Prova handla av en ÅF istället. Finns flera i Göteborg. Priserna brukar ligga som Applestores.

Då får du mer personlig kontakt..
Leasing brukar också kunna fixas.

Göran,

Jag tycker att du skall kontakta Apples VD Oscar Bjers och berätta om din dåliga erfarenhet, och hur du reagerar på det.

Min erfarenhet av Apple är att de faktiskt lyssnar och bryr sig, men att man ibland måste se till att budskapet når rätt person.

Inte så att en VD själv löser alla problem (som du vet) men ibland kan det hjälpa de anställda att prioritera något och att åtgärda en bristfällig rutin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-15 15:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Bra Göran, med en PC på bordet försvinner alla problem!

Nej, jag vet att all mina problem inte löser sig.
Men som Mac användare betalar jag ett högre pris för datorn, och förväntar mig också att jag får något mer än PC användare.
Jag är arg för det dåliga bemötandet och bristen på vilja att lösa ett problem.
Det är nog troligt att jag fortsätter att använda Mac, för innerst inne vet jag ju att jag kräver och får det bästa.:D

Göran

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-15 20:23

Gå över till PC , jag är på väg efter 9 år med Mac. Myten om Apples förträfflighet har fått ett rejält bakslag efter att nu har kört XP i en månad. Alla mina program som jag arbetar med fungerar lika bra eller bättre i XP.
Jag får dessutom en snabb maskin för 1/3 del av Apples pris.
Den som har provat XP kom gärna med konstruktiv kritik ang OS men rid inte på gamla myter. XP är minst lika bra som OSX och har en hel del mer finesser.
Jag blir upprörd och förbannad över sk gamla argument.Dagens PC är inte gårdagens Win 95. Prova och kör en PC, du kommer bli fullt nöjd och inte lika fattig som om du kör Apple.
Mikael Risedal
Fotograf
Lund

  • Oregistrerad
  • 2003-08-15 20:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Göran,

Jag tycker att du skall kontakta Apples VD Oscar Bjers och berätta om din dåliga erfarenhet, och hur du reagerar på det.

Tyvärr. Oscar kan inte göra ett jota åt Apple Store i Sverige. Det är vattentäta skott mellan Apple och AppleStore. De har inte ett dugg med varandra att göra mer än det liknande namnet. Apple Store, Scribona, Ingram Micro; de har alla samma status.

klaren!
Gör som JohanK säger och kontakta en ÅF i Göteborg. Vi är fyra duktiga sådana som kan hjälpa dig med både leverans och finansiering. Finansieringen blir dessutom oftast en bättre affär än med Apple Finans. Dessutom har du en fysisk person att dryfta spörsmålen med.

Argumenten för el emot Mac har vi väl lagt ner då detta är ett Macforum. Däremot finns det en hel del att läsa om folk som jobbar/jobbat i blandade miljöer och dess erfarenhet av detta.

Själv skulle jag vilja säga att det är först nu Apple har något att komma med om man går säg 5 år tillbaks i tiden.
Ett operativsystem som OS X har jag då inte sett maken till. Har själv jobbat i blandade miljöer men kör nu uteslutande på Mac.

Sök lite på allmänt, livsstil samt OS X forumen för mer om detta.

  • Medlem
  • 2003-08-15 21:02

Är det säkert att du har betalat in pengarna? För mig står det också cancelled och att jag inte har fått något mail om "läget". Det berodde enligt Applestore på att jag inte hade skickat in pengarna.:confused:

Citat:

Skrevs ursprungligen av klaren
Nu har jag avbeställt min order på en G5 med skärm till ett värde av 63.000:-.
Jag har fått nog av Apple Stores dåliga, eller obefintliga service.
Trots ett undertecknat leasing avtal med Apple Finans, har min order stått som "canceled" ett bra tag. Efter flera kontakter med Apple Store och deras finansbolag händer inte ett **vla skit!
Jag funderar faktiskt starkt på att gå över till PC världen nu....
Om Apple skall överleva måste man se till att inte händelser som denna sker.
Jag är själv företagsledare med 700 anställda. Skulle jag sköta mina affärer på det här sättet, skulle företaget vara konkurs färdigt vid det här laget.

Göran:mad:

:/

påminner om min polares erfarenheter för några veckor sen när han beställde en tolva (pb 12").
Apple ville inte skicka dom förän än han ahdde betalt, vilket är rimligt nog, problemet var bara att dom inte hadde berättat för honom exakt hur han skulle betala!

Efter många om och men, slutade det hela med att han avbeställde och köpte en ny, vilket konstigt nog gick mycket smidigare...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-15 21:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Gå över till PC , jag är på väg efter 9 år med Mac. Myten om Apples förträfflighet har fått ett rejält bakslag efter att nu har kört XP i en månad. Alla mina program som jag arbetar med fungerar lika bra eller bättre i XP.
Jag får dessutom en snabb maskin för 1/3 del av Apples pris.
Den som har provat XP kom gärna med konstruktiv kritik ang OS men rid inte på gamla myter. XP är minst lika bra som OSX och har en hel del mer finesser.
Jag blir upprörd och förbannad över sk gamla argument.Dagens PC är inte gårdagens Win 95. Prova och kör en PC, du kommer bli fullt nöjd och inte lika fattig som om du kör Apple.
Mikael Risedal
Fotograf
Lund

Nej och nej ! du har fel !
Har du glömt alla dessa enorma virus problem i PC världen, över 60.000 olika virus. Det blir bara värre och värre, senaste Blaster virus. Windows innehåller en massa hål, som de hacker hittar hela tiden. Det kostar företaget stora kostnaderna. Jag säger så här: kostnaderna jämnar ut sig med tiden mellan PC och Mac. Forsätt att köpa en Mac och veta att kostnader är minimal skillnad mot PC

  • Medlem
  • 2003-08-15 21:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
:/

påminner om min polares erfarenheter för några veckor sen när han beställde en tolva (pb 12").
Apple ville inte skicka dom förän än han ahdde betalt, vilket är rimligt nog, problemet var bara att dom inte hadde berättat för honom exakt hur han skulle betala!

Efter många om och men, slutade det hela med att han avbeställde och köpte en ny, vilket konstigt nog gick mycket smidigare...

Så man får inget mail där det står: "Vi kan leverera din maskin nu, men du måste betala först"??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-15 21:14

Efter en skräckuppleverans från Applestore där dom snodde pengarna men inte levererade så köper jag numera endast från ÅF. Både Macoteket och inWarehouse har funkat bra för mig.

Senast redigerat 2003-08-15 21:26
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-15 21:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Är det säkert att du har betalat in pengarna? För mig står det också cancelled och att jag inte har fått något mail om "läget". Det berodde enligt Applestore på att jag inte hade skickat in pengarna.:confused:

Ja, jag är säker på det, eftersom jag skickade in ett underskrivet leasingkontrakt och dessutom fick tillbaka kopian!
När det gäller PC, så har jag testat XP på en Intel 3gz. Till windows försvar måste jag säga att det går inte att jämföra win95 med XP. Det är faktiskt ett antal år mellan systemen.
Att vara Mac ägare är delvis en livsstil, det vet jag. Men någonstans måste ju ändå gränsen gå när det gäller ekonomiska och affärsmässiga hänsyn.
Jag ska fundera över mitt beslut, men mycket lutar åt att jag hittar en bra leverantör i Göteborg.

Göran

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-15 21:39

Virus:
Har du ett fullgott virusskydd som uppdaterar sig dagligen så finns det inga som jag känner som har blivit infekterade för att de kör PC.
Motivera istället varför betalar man 63000:- för något som rätteligen borde kostat hälften eller mindre?.
Mikael Risedal

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-15 21:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Virus:
Har du ett fullgott virusskydd som uppdaterar sig dagligen så finns det inga som jag känner som har blivit infekterade för att de kör PC.
Motivera istället varför betalar man 63000:- för något som rätteligen borde kostat hälften eller mindre?.
Mikael Risedal

För att man trivs med ett snyggt OS utan virus och säkerhetshål?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-15 21:45

Bra Göran, med en PC på bordet försvinner alla problem!

Vilka problem skulle tillkomma???
Med Mac?
Med Pc?

Mikael Risedal

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-15 21:52

Jag har varken lagt märke till virus eller säkerhetshål på min PC efter att följt de rekommenderingar som finns med virusskyddet och rek OS uppdateringar.
Köper gärna ett virusskydd för några 100 lappar än att betala 63000:- . Speciellt om man behöver flera nya datorer till verksamheten.
Mikael Risedal

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-15 21:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Jag har varken lagt märke till virus eller säkerhetshål på min PC efter att följt de rekommenderingar som finns med virusskyddet och rek OS uppdateringar.
Köper gärna ett virusskydd för några 100 lappar än att betala 63000:- . Speciellt om man behöver flera nya datorer till verksamheten.
Mikael Risedal

De duktiga hackerna hittar ständigt nya hål som ni PC med XP tyvärr sliter i håret varje veckan. Det lovar jag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-15 21:57

På jobbet lät jag mig övertalas att efter en massa proplem med Windows 2000 införskaffa en ny multigigaherts PC med XP. Efter ett halvår har jag samma hängningsproplem igen. Våra pc-tekniker svär över XP. Räddningen är tydligen W2003.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-15 22:03

Har en kollega i Lund, fotograf som jag. Han svär just nu över sin Mac 2 x 1000Mhz Mac OS 10.26 som har haft ett tiotal system krascher den senaste veckan. Inte glad. Sakkunniga kan inte svara varför.
Vad bevisar detta?
Användarfel?
Applefel?
Kom igen med saklig kritik och inte att moster Titti som kör PC alltid har problem.

Mikael Risedal

Kan ni hålla isär argumenten lite? Dels är det frågan om Apple Store är skit, dels frågan om prisvärdhet och huruvida XP går att använda.

Blandar man ihop dem så blir det korkad Apple-mobbning som är riktigt riktigt tråkig läsning och som bara lastar bekymmer på oss som gillar våra Macar.

Om Apple Store är kass så berätta för all del. Det är intressant och viktigt. Jag köper hellre av en återförsäljare som jag litar på, och allra allra helst nåt han har på hyllan så blir det inget tjafs med leveranstider.

Om Apple Store lyckas med att ta betalt utan att leverera så är det rena skandalen och bör utredas, rentav hängas ut offentligt.

Om Apple Store beter sej som AS (passande förkortning?) så betyder inte det att det är fel på allt som heter Apple, bara att någon på Apple Store är en arrogant klant som inte kan hantera sina kunder. Då ska man gå någon annan stans.

Men Apple borde självklart inte låta någon bete sej så under deras namn. (Vissa reparations- och servicefall borde de inte heller sätta sitt namn på...)

Men håll platformskriget utanför det här!

  • Medlem
  • 2003-08-15 22:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
...Köper gärna ett virusskydd för några 100 lappar än att betala 63000:- . Speciellt om man behöver flera nya datorer till verksamheten...

Värst vad du hakat upp dig på den siffran. Du får det att låta som:

"-Hej, hej, jag funderar på en Mac."

-"OK, 63.000:- tack."

Det går att köpa en PC för 100.000:- om man vill. Därför köper jag Macar istället!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-15 22:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Har en kollega i Lund, fotograf som jag. Han svär just nu över sin Mac 2 x 1000Mhz Mac OS 10.26 som har haft ett tiotal system krascher den senaste veckan. Inte glad. Sakkunniga kan inte svara varför.
Vad bevisar detta?
Användarfel?
Applefel?
Kom igen med saklig kritik och inte att moster Titti som kör PC alltid har problem.

Mikael Risedal

Sakkunniga kan inte svara. Vem har han frågat?

Vad gäller XP så finns det även där en del obesvarat. T ex hur får man ett stabilt system?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-15 22:30

Hänger upp mig på pris-ja det gör jag.

Göran skrev:
Att vara Mac ägare är delvis en livsstil, det vet jag. Men någonstans måste ju ändå gränsen gå när det gäller ekonomiska och affärsmässiga hänsyn.
Jag ska fundera över mitt beslut, men mycket lutar åt att jag hittar en bra leverantör i Göteborg.
1.
Detsamma gäller även för mig som företagre. Sista maccen kostade mig 34000:- (har just nu 5st)
blev något besviken att upptäcka att en PC för 10000 gör jobbet bättre i PS.
2. Hålla isär argumenten: Apple Store, leverans svårigheter, pengar, ev gå över till PC är var vad Görans inlägg handlade om.
Och det är det vi bla diskuterar utan att det för den skull skall utbryta ett nytt plattformskrig eller skrämsel om virusangrepp .
Mikael Risedal

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-15 22:38

Till Bebben

Jag kan be min kollega maila över alla protokollen på de 10 senaste krascerna, kanske du kan hjälpa honom.
Auktoriserad Apple tekniker kunde inte svara.
Och du- på vilket sätt är XP ostabilt?
Motivera gärna.
Jag har kört samma applikationer både på OSX och XP. Mindre stul med XP är min erfarenhet.
Mikael Risedal

Senast redigerat 2003-08-15 22:49
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-15 22:45

Är inte bättre att loggarna hamnar rätt ut på forumet? Annars svarar jag gärna privat om jag kan.

Skrevs ursprungligen av miri

Virus:
Har du ett fullgott virusskydd som uppdaterar sig dagligen så finns det inga som jag känner som har blivit infekterade för att de kör PC.

Känner jag någon med XP som klarat sig från virus det senast året?
Svar: Nej!
Däremot har jag fått en massa intressanta (konfidentiella) artistkontrakt, privata mail osv från virusdrabbade XP användare till min e-post. Nu senast i somras faktiskt.
Motivera istället varför betalar man 63000:- för något som rätteligen borde kostat hälften eller mindre?.
Klart man kan köpa en PC för 63000 också, låt oss inte stirra oss blinda på siffror...
Det är fler än en här på 99mac som, liksom du, sitter och jobbar i XP hela dagarna. Alla är inte lika "frälsta" som du uppenbarligen är.
Kanske är det så, att din Microsoftevangelism gör sig bättre på något annat forum?

På annan plats i tråden tyckte någon att mac är en livsstil. Så ser inte jag det. Jag tror att de flesta som köper mac är rätt praktiska i sitt val av OS. Macar fungerar helt enkelt , de är dessutom rätt snygga och man slipper en massa skit.

/Erik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-15 22:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Till Bebben

Jag kan be min kollega maila över alla protokollen på de 10 senaste krascerna, kanske du kan hjälpa honom.
Auktoriserad Apple tekniker kunde inte svara.
Mikael Risedal

OSX är oerhört stabilt system (Unix system) Att man får mycket krascher är det inte själva systemet, det är hårdvaran som man måste kollas upp ordentligt. Jag säger om igen, OSX är den bästa här på jorden ! ( jag respekterar Linux ) Jag har jobbat med Mac o PC över 20 år, när någon säger att Mac OSX är så där bra, de VET inget ! De drar förhastande för fort att XP är bäst och drar samma över en kam o.s.v. Jag säge om igen att man ska kolla hårdvaran ordentligt, inte skylla på OSX !

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-15 23:04

Det är fler än en här på 99mac som, liksom du, sitter och jobbar i XP hela dagarna. Alla är inte lika "frälsta" som du uppenbarligen är.
Kanske är det så, att din Microsoftevangelism gör sig bättre på något annat forum?

Jag arbetar med Mac hela dagarna sedan-96 men upptäckte för ca en månad tillbaka att det också går bra med XP. Ej heller frälst.

Tack för ett svar REP.
Skall meddela min vän och kollega att kolla upp hårdvaran

Mikael Risedal

Bevaka tråden