Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung jämför sig med Iphone 6

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I två nya reklamfilmer försöker Samsung förklara för världen varför man ska köpa Galaxy S6 Edge istället för Iphone 6.

Läs hela artikeln här

Blir faktiskt lite nyfiken här! De har ju rätt, bilder på iphone i liggande läge tar inte upp hela skärmen! Varför inte? Någon expert på området som kan förklara?

Därför att iPhone tar inte bilder i 16:9 format utan 4:3 format

Min SGS4 tog bilder i 16:9 som standard men i 9 Mpix, för utnyttja full upplösning fick man välja 3:2 format (13Mpix), så kul var det...

Ursprungligen av lundstromemil:

Min SGS4 tog bilder i 16:9 som standard men i 9 Mpix, för utnyttja full upplösning fick man välja 3:2 format (13Mpix), så kul var det...

Precis som min Panasonic kamera.
Fanns valmöjligheten att välja 16:9 på iPhone så skulle jag göra det.

16:9 är ingen foto-standard - 3:2 är fotostandard. Att Apple envisas med amatörformatet 4:3 (gamla Kodak Instamatic etc) istället för 3:2 (systemkamera, 35mm-film, proffs) är tragiskt (och ett besynnerligt mysterium), men att still-fota i 16:9 (HDTV/video-standard) är ännu mera absurt :-D.
Själv använder jag ProCamera-app och fotar givetvis 3:2 även med en smartphone. Det finns massor av foto-appar som fixar det - jag har valt just ProCamera.

Ursprungligen av Demiurgen:

16:9 är ingen foto-standard - 3:2 är fotostandard. Att Apple envisas med amatörformatet 4:3 (gamla Kodak Instamatic etc) istället för 3:2 (systemkamera, 35mm-film, proffs) är tragiskt (och ett besynnerligt mysterium), men att still-fota i 16:9 (HDTV/video-standard) är ännu mera absurt :-D.
Själv använder jag ProCamera-app och fotar givetvis 3:2 även med en smartphone. Det finns massor av foto-appar som fixar det - jag har valt just ProCamera.

Du är enbart en bakåtsträvare som lever i det förgångna och det är inget som säger att man behöver följa någon standard.
Apple är sena med att inte låta oss välja formatet 16:9 för många använder sin dator eller en tv för att titta och visa sina bilder.
Att visa bilder i 3:2 format på en 16:9 är verkligen tragiskt och slöseri med yta..

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-06-05 23:29
Ursprungligen av Megolon:

Du är enbart en bakåtsträvare som lever i det förgångna och det är inget som säger att man behöver följa någon standard.
Apple är sena med att inte låta oss välja formatet 16:9 för många använder sin dator eller en tv för att titta och visa sina bilder.
Att visa bilder i 3:2 format på en 16:9 är verkligen tragiskt och slöseri med yta..

Ännu dummare är det att visa 16:9 i porträtt-läge på en 16:9-skärm. ☺️
16:9 blir helt vansinnigt hur du än gör i porträtt. Därför kör man nåt annat. 3:2 eller 4:3 har väl ingen betydelse, de är snarlika.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-06-05 23:32
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Blir faktiskt lite nyfiken här! De har ju rätt, bilder på iphone i liggande läge tar inte upp hela skärmen! Varför inte? Någon expert på området som kan förklara?

Croppa bilden upptill och nertill (vilket är vad Samsung i praktiken gör när det fotas i 16:9) så får du samma resultat. ?

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-06-06 02:28
Ursprungligen av Megolon:

Du är enbart en bakåtsträvare som lever i det förgångna och det är inget som säger att man behöver följa någon standard.
Apple är sena med att inte låta oss välja formatet 16:9 för många använder sin dator eller en tv för att titta och visa sina bilder.
Att visa bilder i 3:2 format på en 16:9 är verkligen tragiskt och slöseri med yta..

Du är inget annat än en: "Jag vet inte vad jag pratar om för jag kan inte foto, men allt ska vara i 16:9 annars är det kasst"

Ursprungligen av Exteron:

Du är inget annat än en: "Jag vet inte vad jag pratar om för jag kan inte foto, men allt ska vara i 16:9 annars är det kasst"

Missade du meningen där jag skrev önskemålet att få välja?

1
Bevaka tråden