Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto uppdaterat till Photos - två bibliotek men en tar ingen plats på hårddisken?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-06-06 15:36

Hej!
MBP 13 retina, late 2013, 256 GB Flash storage, 16GB RAM... (en pärla)

Jag uppgraderade från iPhoto till Photos, en koll i min katalog "Pictures" avslöjade nu två nästan lika stora Libraries (se grafiken) och jag körde Photos ett tag, bekantade mig med "det nya", rätt så OK tycker jag ändå.
Jag rensade lite annars i datorn och gick igenom katalogen "Pictures" och just det... nu har jag dubbla Libraries. Jag tänkte köra iPhotos igen bara för att kolla om det gick och i fall att jag ska ev. spara det hela på en extern HD dit jag ändå kör och klonar min Mac dagligen. Alltid bra med en kopia.
Jag möttes då av rutan som syns i den andra bifogade grafiken..

OK, tänkte jag, krångla inte till nu & flytta den gamla Library till extern HD så frigörs lite plats (mycket).
Det blev dock inte en MB mer ledigt på hårddisken! Fattar inget.

När jag flyttade det gamla biblioteket till den externa så tog den upp exakt vad som stod, ca 18GB utrymme.

Hur ska jag tolka det? Jag trodde att Photos kopierade "in" iPhotos Library, skapade en egen databas och lämnade i fred iPhotos att ligga där. Men?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-06 20:20

Det finns beskrivet i en annan tråd här i forumet. Dina bildbibliotek innehåller inte bilderna båda två, utan de länkar till samma bildfiler.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-07 00:19
Ursprungligen av homesick:

Hur ska jag tolka det?

Bilder sparar diskutrymme genom att dela bilder med dina iPhoto- och Aperture-bibliotek:

När du migrerar ett bildbibliotek från iPhoto eller Aperture skapar Bilder en ny biblioteksstruktur men kopierar inte dina bilder. Istället sparar Bilder diskutrymme genom att skapa länkar till de ursprungliga och förhandsgranskningsversionerna av dina bilder.

När Finder rapporterar filstorleken på ditt Bilder-biblioteket tas alla dina originalversioner och förhandsgranskningar med. Det kan se ut som att ditt återstående iPhoto- eller Aperture-bibliotek tar upp dubbelt så mycket utrymme på din hårddisk, men så är inte fallet – dina bilder finns bara på en plats, även om du har fler än ett bildbibliotek.

När du har migrerat ditt iPhoto- eller Aperture-bibliotek till Bilder kanske du blir frestad att ta bort det ursprungliga iPhoto- eller Aperture-biblioteket. Eftersom det migrerade biblioteket tar upp så lite ytterligare utrymme behöver du inte ta bort det ursprungliga biblioteket.

Du kan fortfarande använda ditt ursprungliga bildbibliotek med iPhoto 9.6.1 och Aperture 3.6 efter att ha migrerat det till Bilder. Alla ändringar du gör i iPhoto eller Aperture efter att ha migrerat till Bilder, exempelvis bildredigeringar eller albumförändringar, visas bara i iPhoto eller Aperture.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-06-07 00:44
Ursprungligen av kenjon:

Det finns beskrivet i en annan tråd här i forumet. Dina bildbibliotek innehåller inte bilderna båda två, utan de länkar till samma bildfiler.

Tack, jag är tydligen urusel på att söka i forumet trots upprepade försök, trust me, hittade inget som kunde peka på mitt problem.
OK, "länkar till samma bildfiler" men hur blir det då att när jag kopierade till extern HD (se bifogat) så väger den exporterade filen 18.39 GB och biblioteket som är på den interna öppnar så fint i Photos och database väger _sina_ 16.73 GB (har rensat lite när jag var i farten)

Att biblioteksfilen tar plats på den nya hårddisken är naturligt eftersom du så också kopierar bilderna som ingår. De är inte längre hårda länkar till originalfilerna utan blir nya filer.

Systemet arbetar med hårda länkar till bilderna men om du kopierar ett bibliotek så kommer du inte att kopiera länkarna utan filerna som länken pekar på.

Skillnaden i storlekarna beror väl på städningsjobbet som du har gjort efter kopieringen.

Att du inte hittar tråden som nämns beror inte på att du är dålig på att söka. Jag som var med i tråden klarar inte ens av att hitta till den.

OT: Varför är både Apple och Google så "korkade" att de kallar sina nya program/appar för "Bilder"/"Photos". Det är ett elände att söka efter problem och lösningar med så generella namn...

Senast redigerat 2015-06-07 08:19
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-06-07 12:55

Tack Kenjon, IngoX & BlackSmp för klargöranden!

1
Bevaka tråden