Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknar röd färg på helgdagar i kalendern.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag minns rätt, såg man tidigare röda dagar i kalendern ( I röd färg) men det gör man inte i Yosemite.

Jag har letat i kalender-inställningar men där hittar jag ingenting om att man kan ändra färg på röda dagar.

Jag kör på en iMac mid 2011 Yosemite 10.10.3
Tack.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Om jag minns rätt, såg man tidigare röda dagar i kalendern ( I röd färg) men det gör man inte i Yosemite.

Jag har letat i kalender-inställningar men där hittar jag ingenting om att man kan ändra färg på röda dagar.

Jag kör på en iMac mid 2011 Yosemite 10.10.3
Tack.

Problemet för Apple är väl att olika kulturer/religioner har olika röda dagar, och prioriterar man en religion blir väl alltid någon annan "kränkt".

Min "lösning" är en särskild helgkalender med röd färg och där helgdagarna är heldagshändelser. Då får man en röd remsa med texten högst upp. Efter att ha prenumererat på olika kalendrar har jag valt att göra en egen; det tar inte så vansinnigt lång tid, och man slipper en del småflummiga markeringar om ´kanelbullens dag´o liknande.

Ursprungligen av elgenper:

Problemet för Apple är väl att olika kulturer/religioner har olika röda dagar, och prioriterar man en religion blir väl alltid någon annan "kränkt".

Min "lösning" är en särskild helgkalender med röd färg och där helgdagarna är heldagshändelser. Då får man en röd remsa med texten högst upp. Efter att ha prenumererat på olika kalendrar har jag valt att göra en egen; det tar inte så vansinnigt lång tid, och man slipper en del småflummiga markeringar om ´kanelbullens dag´o liknande.

Tack för tipset. Nja, det verkar krångligt. Det är ju inga större problem, men nu vet jag.
Tack.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-01 10:42
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Tack för tipset. Nja, det verkar krångligt. Det är ju inga större problem, men nu vet jag.
Tack.

https://p20-calendars.icloud.com/holiday/SE_sv.ics
Klicka och öppna.
Svenska helgdagar.
Blir såhär:

Ursprungligen av reboot81:

https://p20-calendars.icloud.com/holiday/SE_sv.ics
Klicka och öppna.
Svenska helgdagar.
Blir såhär:

Där låg dom.
Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-01 14:18

Om du vill ändra färg på en kalender, högerklicka och välj anpassad färg (längst ned)

Ursprungligen av Gnulia:

Om du vill ändra färg på en kalender, högerklicka och välj anpassad färg (längst ned)

Tack för tipset.
Här kommer ett sent svar.

Nej, jag lyckas inte byta färg med höger/vänsterklick.
Jag ser Svenska Helgdagar men det går inte att bocka i rutan.
För mig börjar ett dygn 00.00 och slutar 24.00 och att veckan börjar på måndagsmorgon 00.00 och avslutas på söndagar klockan 24.00. Min iMac standardinställning (Default) följer samma dygnsrytm, ändå tror jag att detta är problemet varför jag inte kan bocka i rutan. Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-02 11:02
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Tack för tipset.
Här kommer ett sent svar.

Nej, jag lyckas inte byta färg med höger/vänsterklick.
Jag ser Svenska Helgdagar men det går inte att bocka i rutan.
För mig börjar ett dygn 00.00 och slutar 24.00 och att veckan börjar på måndagsmorgon 00.00 och avslutas på söndagar klockan 24.00. Min iMac standardinställning (Default) följer samma dygnsrytm, ändå tror jag att detta är problemet varför jag inte kan bocka i rutan. Eller?

Min dag börjar kl.08 och slutar kl.18
Jag har ingen kalender förvald
Jag markerar kalendern under iCloud och högerklickar samt väljer anpassad färg
vad är det för ruta du menar?

Ursprungligen av Gnulia:

Min dag börjar kl.08 och slutar kl.18
Jag har ingen kalender förvald
Jag markerar kalendern under iCloud och högerklickar samt väljer anpassad färg
vad är det för ruta du menar?

Jag har ingen kalender förvald: OK, men det borde inte ha med saken att göra.

Vad har du för konstiga tider på dygnet, men det borde inte heller ha med saken att göra.

Jag har iCloud installerat på min iMac men den har jag nog inte aktiverad för varken mejl eller kalendern. Det borde heller inte ha med saken att göra.

Vad är det för ruta du menar: ? Om du tittar på min skärmdump så ser du svagt en grön (Bocka i ruta) som inte går att bocka i.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Jag har ingen kalender förvald: OK, men det borde inte ha med saken att göra.

Vad har du för konstiga tider på dygnet, men det borde inte heller ha med saken att göra.

Jag har iCloud installerat på min iMac men den har jag nog inte aktiverad för varken mejl eller kalendern. Det borde heller inte ha med saken att göra.

Vad är det för ruta du menar: ? Om du tittar på min skärmdump så ser du svagt en grön (Bocka i ruta) som inte går att bocka i.

Stäng inställningsfönstret så att du ser kalendern i själva programmet. Sätt en bock för kalendern i vänsterspalten så att den är aktiv och visas. Högerklicka på kalendern för att kunna byta färg.

Ursprungligen av Mattias A:

Stäng inställningsfönstret så att du ser kalendern i själva programmet. Sätt en bock för kalendern i vänsterspalten så att den är aktiv och visas. Högerklicka på kalendern för att kunna byta färg.

http://i59.tinypic.com/v3hle9.jpg

Tack, med lite trixande och med hjälp av din skärmdump fungerade det. Vad man lär sig.

1
Bevaka tråden