Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket är bästa sättat att backa upp allt på datorn?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag misstänker att min MacPro 2008 håller på att dö. Jag kommer att lämna in den till en person jag litar på, men innan dess tänker jag backa upp allt jag har på den, något som jag borde gjort förlänge sedan. Jag tänkte köpa en extern hårddisk och sen.....
Ja, där är jag i valet och kvale..... Jag har för mig att jag kan få TimeMachine att kopiera rubbet, men hur lätt är det att komma åt innehållet sen? Jag hade inte tänkt ha backupen till göra en ny installation utan bara lyfta in vissa ljudprojekt som jag jobbar med, till en nya dator.

Fredrik

Om du bara vill komma åt vissa ljudprojekt, så är det ju bara att kopiera dessa till den externa hårddisken.

Men jag hade ju använt något kloningsprogram, och sparat en exakt kopia av hela den interna disken.

T.ex. det här: https://www.bombich.com/

Jo, det där ser ju bra ut. Vet du om det obegränsad funktionalitet på trial-versionen?

Inte just till det här fallet kanske, men om någon annan är nyfiken på backup i god tid, så kan jag rekommendera Backblaze.com

De har obegränsad backup för $5 i månaden/dator. Jag har runt 6TB hos dem från min Mac Pro. Första uppladdningen tar ett tag...

Jag ringde och frågade hur lång tid det skulle ta att ladda upp 2 TB. Jag tror jag fick helgalna siffror. Jag får det till att det borde ta 56 timmar med de 10MB som jag har att skoja med, men fördligen går det långsammare än specen...

Om du bara vill klona hårddisken för att komma åt innehållet kan du använda Skivverktyg. Det är gratis och gör jobbet.

De är utrymmet som är grejen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-02 17:33
Ursprungligen av fcerha:

Jag hade inte tänkt ha backupen till göra en ny installation utan bara lyfta in vissa ljudprojekt som jag jobbar med, till en nya dator.

Nu kan jag inget om ljudprogram, men tänk på att det är bra om du "kan" ditt ljudprogram så du vet var alla filer och kanske även inställningar till det aktuella projektet sparas. Det är inte säkert att du får med alla timmars jobb du lagt ner om du startar med ett helt nyinstallerat program och bara ljudfilerna. Kanske finns det en funktion i programmet att exportera ljudprojekten när man för över till en annan dator?

Tack för din omsorg! I mitt fall är det lätt. Jag har använt mjukvaran i många år och har bra koll på hur det disponerar de inblandade filtyperna (= lägger allt samma mapp med undermappar). Jag har flyttat projekt mellan datorer många gånger.

mvh/Fredrik

Jag har googlat lite om BackBlaze och det låter ju himla bra. Men hur funkar det? Kan jag backa upp valda mappar, eller tar BackBlaze bara hela hårddiskar eller partitioner? Jag tror att det kommer att ta flera dagar att backa upp alltihop och jag vill inte ha datorn på nattetid etersom jag sover i samma rum. Jag menar, det skulle kunna funka om jag kunde dela upp det i olika pass.

Fredrik

Med Time machine kommer du åt alla mappar och filer direkt och kan kopiera över det du vill ha. Men du kan inte boota från den eftersom den inte är en exakt kopia av den ursprungliga disken. Istället får en mapp som heter "din dators namn" och innehåller en eller flera iterationer av backupen. Nu verkar det ju inte vara det du vill göra, men det kan ändå vara bra att veta.

Min huvudsakliga fundering just nu är om jag kan reda upp situationen med hjälp av BackBlaze.33 spänn i månaden framstår på vissa sätt som ett bättre alternativ än att köpa en hårddisk för en tusenlapp. Om en vecka skall datorn iväg och då skall allt vara uppbackat. Och jag vill inte sova i fläktarnas eviga brum, om det nu skule vara så att det tar för evigt att ladda upp filerna.

Ursprungligen av fcerha:

...Om en vecka skall datorn iväg och då skall allt vara uppbackat...

Tidigare i tråden nämnde du att det handlade om 2 TB. Jag tvivlar starkt på att du hinner ladda upp 2 TB till Backblaze på en vecka. Hur snabb internetuppkoppling har du?

Ursprungligen av fcerha:

...ett bättre alternativ än att köpa en hårddisk för en tusenlapp....

Kan man dra slutsatsen av den här tråden att du inte har någon backup alls idag?

I så fall är det nog läge att köpa en extern hårddisk, och se till att ta en backup omedelbart.

Sen kan du fundera på att ha Backblaze som en eventuell extra backup. (eller någon liknande tjänst, som t.ex Crashplan som jag personligen tycker är bättre än Backblaze)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tidigare i tråden nämnde du att det handlade om 2 TB. Jag tvivlar starkt på att du hinner ladda upp 2 TB till Backblaze på en vecka. Hur snabb internetuppkoppling har du?

Kan man dra slutsatsen av den här tråden att du inte har någon backup alls idag?

I så fall är det nog läge att köpa en extern hårddisk, och se till att ta en backup omedelbart.)

Tack! Det var den här sortens svar jag ville ha

Jag har 10 Mbit upp. När jag räknat på det har jag fått det till att det borde ta 56 timmar. I teorin. I praktiken lär det gå långsammare.
Och du har alldeles rätt, jag har ingen backup. Jag kopierar ibland viktiga filer till andra enheter, men det kallar jag inte för backup. Det är för ostrukturerat.

Ursprungligen av fcerha:

...När jag räknat på det har jag fått det till att det borde ta 56 timmar. I teorin...

Då har du fel teori. Du har nog blandat ihop bits och bytes.

2 TB med 10 Mbps blir i runda slängar 450 timmar. I teorin. I praktiken förmodligen mycket mer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då har du fel teori. Du har nog blandat ihop bits och bytes.

2 TB med 10 Mbps blir i runda slängar 450 timmar. I teorin. I praktiken förmodligen mycket mer.

OK, tack igen! Jag räknade på det medan jag gjorde mycket annat..tog hand om barn, tentapluggade, diskade...

När jag laddade upp till Backblaze så tror jag att det tog månader—typ 8 veckor. Men det var för 6.5TB då.

Jag har snabb internet, men uppkopplingen maxades inte. Tanken är att BB körs i bakgrunden. Det skulle vara ohållbart om min dator var utslagen flera veckor för att jag skulle ladda upp filer. Man kan konfigurera det lite olika om man vill ladda upp så snabbt som möjligt.

Crashplan verkar likvärdigt. Har inte sett nån jämförelse, men det är ju bra när man kan välja och vraka.

För mig ersätter BB/CP inte en lokal kopia av de viktigaste filerna.

Och som svar på en fråga tidigare i tråden: ja, man kan välja vilka mappar som skall inkluderas, alternativt exkluderas om man vill se det från den vinkeln.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-06-04 04:33

CCC helt klart bästa alternativet. Du kan göra en bootbar (dvs en exakt) kopia av din HD. Dör din nuvarande HD är du igång direkt med din senaste backupp. Jag har gått ifrån Timemachine helt och hållet pga av allt krångel det innebär och att man inte kommer åt sina filer.

Tack för alla bra svar! Det blev så att jag köpte en 2 TB extern USB-disk och backade upp allt på den. Datorn kommer jag att lämna in och frågan är hur långt den har kvar till pension, så långsiktiga backupplösningar får vänta.

tack!/Fredrik

1
Bevaka tråden