Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word, Excel eller Pages, Numbers?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag är en gammal Word, Excel räv som länge har kollat in Pages och Numbers. Tidigare jobbade jag med riktigt tunga funktioner i Excel med stora kalkylberäkningar samt hantera och matcha stora databaser.

Det jag gillar med Pages och Numbers är integrationen med alla enheter (även office börjar bli bra här men upplever Pages och Numbers som smidigare vilket inte är så konstigt).

Har bara jobbat sporadiskt i Pages och Numbers men eftersom Apple har ett annat tänk/upplägg så är det ett litet annat upplägg jämförbart med andra "Office kopior".

Sedan kan man ju fundera om Apple kommer fortsätta utveckla Pages och Numbers om Office blir bättre och bättre på OS X och iOS plattformarna?

Tar gärna emot kommentarer från er som jobbar mycket i Pages och Numbers.

Varför funderar jag då på att eventuellt Pages och Numbers? Jo Apples produkter ligger mig varmt om hjärtat...

Jag har föredragit Pages och Numbers nu ett bra tag, men jag gör aldrig något avancerat. Kände att Microsoft låg efter ett tag där på Mac-fronten (när det gäller gränssnittet i alla fall) men det ser ju mycket lovande ut nu med de nya versionerna som är på gång.

Nu har ju Apple dragit tillbaka lite på funktionerna med Pages och Numbers sedan de flyttade ut i molnet, men de lägger tillbaka och till funktioner då och då. Vad jag försöker säga är nog att Apples grejer passar bäst för dem med enkla krav och Microsoft kanske passar bättre för "power users".

Pages och Numbers. Snyggare...renare...elegantare.
Det var många år sedan man var tvungen att ha Office. Det var de facto så en gång i tiden, men idag kan man leva ett bra och aktivt och t.o.m. professionellt IT-liv utan Word, Power-Point och Excel. Jag har då inte behövt dom programmen på många, många år. Och eftersom nu iWork är gratis så är ju saken helt biff.

Man skickar ju inte längre Word- eller Excel-dokument (då är man pinsamt fel ute i den moderna cyberrymden - skickar man .doc så skriker man högt att man är en ignorant idiot som inte fattar ett smack av informationssamhället) utan man skickar PDF som är dustributionsstandarden. PDF, JPEG, MP3.
Så - vad man skriver på är då en smaksak - det spelar ingen roll - bara man kan göra en PDF av det och det är med en Mac löjligt enkelt oavsett vilken app man jobbar i - Mac är totalt PDF'ad djupt ner i OSX. Och om appens filformat är ointressant så tar man den app som är snyggast, renast och elegantast. Så klart. Att den dessutom är gratis...ja, case closed.

Senast redigerat 2015-05-29 20:35

Älskar det snyggare, renare, elegantare. Office är Microsofts största lögn. (Lättläst text.) http://minimalmac.com/post/17758177061/micros...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-30 08:36

Det är inte så enkelt för alla. Ibland kan man vara fler som jobbar med samma fil, och då behövs originalfilen. Som kan vara Word från en PC... Och att få alla windowsnissar att överge Word är inte lätt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-05-30 11:36
Ursprungligen av kenjon:

Det är inte så enkelt för alla. Ibland kan man vara fler som jobbar med samma fil, och då behövs originalfilen. Som kan vara Word från en PC... Och att få alla windowsnissar att överge Word är inte lätt.

Håller helt med, när man jobbar med andra och andra också ska ändra i dokumenten så är fortfarande Office standarden. Att iOS versionerna fungerar så bra gillar jag också.

De två saker som talar för Office är kraftfulla verktyg (framförallt i excel) och om dokument ska ändras av många på flera olika plattformar.

Nästa gång jag startar ett dokument som ska redigeras av många ska jag pröva Authorea (https://www.authorea.com). Det är LeTex baserat men med ett grafiskt gränssnitt.

Jo, det stämmer så klart, men det gäller ju all verksamhet och alla typer av mjukvara (text, video, musik, layout, anything). Det är en mycket mycket begränsad verksamhet - vem här skyfflar .doc-filer och .xcel-filer fram och tillbaka och "jobbar på" samma dokument kollektivt? Det är ju ett primitivt arbetsflöde från förra seklet Jag känner ingen och har bara hört talas om det när någon byförening ska skriva ihop en inbjudan till årsmötet. Typ. Dom som seriös kollaborerar med projekt/dokument - oavsett typ - avnänder molnet och andra verktyg - dom skyfflar inte .doc och .excel mellan varandra (via email ). Det där tillhör en gammal värld. Obsolet. Varför inte snigelposta eller faxa A4-sidor och köra med Tippex, sax och klister stället när man ändå håller på?
Jag påstår att det för 99% av alla datoranvändare (99% av den rika världen m.a.o.) inte finns behov av att ha just Office. Man kan ha viken ordbehandlare och spreadsheetprogram som helst. Textredigerare-programmet som sitter i alla Macar täcker 90% av allas behov för textproduktion - spara i .rtf och alla andra på planeten kan öppna, läsa och redigera det du skrivit. När det gäller spreadsheet så är utbudet och standarden inte lika fast, men hur många har behon av spreadcheets? Inte många. Att en del sedan använder t.ex. Excel för allt möjligt som det inte alls är meningen att användas till är en anna sak (många trodde att det var en databas och man använde eländet för triviala listor och adressregister etc). Excel-psykosen har fejdat ut och kommer snart att vara helt förintad på jorden. Behöver man göra spreadsheets - om man tillhör 1% av jordens befolkning - så är Numbers överlägset i user experience och elegans. Och gratis.

Ursprungligen av kenjon:

Det är inte så enkelt för alla. Ibland kan man vara fler som jobbar med samma fil, och då behövs originalfilen. Som kan vara Word från en PC... Och att få alla windowsnissar att överge Word är inte lätt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-30 13:59

Förutom "byföreningar" så tror jag det gäller många stora företag. Jag jobbar t ex på landstinget, och där är Windows standard. Så att föreslå Numbers i stället för Excel funkar inte.

Det är enkelt: Vill man ha kompatibilitet med omvärlden och kunna använda mer än rena grundfunktioner så gäller MS Office, skriver man mest för sig själv och bara har behov av det mest grundläggande kan man välja vad som helst.

Själv föredrar jag Office, helt enkelt för att det går snabbare att uppnå det resultat jag vill, när man väl kan programmen, ta bara en sak som Words dispositionsläge, när man väl är det nästan otänkbart att vara utan. När det gäller Excel är det helt enkelt att det har överlägsen funktionalitet. Det är definitivt på,min tio i topp-lista när det gäller bästa program genom alla tider.

Senast redigerat 2015-05-31 07:25

Jag delar flera personers syn på Office, för alla som jobbar i stora organisationer så vill jag nog med en dåres envishet hävda att Office (och framför allt Excel o Word) är "industristandard. För min del var det stora volymer med bla rapporter som till stor del som byggdes i Excel och skulle sedan skickas tillbaka ifyllda. Vissa var ganska enkla och skulle teoretiskt kunna göras i ett annat program men många var stora komplexa arbetsböcker. När 100 tals ibland 1000 tals personer är mottagare och avsändare måste det bara fungera.

Enkelt sammanfattat tror jag (som flera har skrivit) att om man har "enklare krav" så fungerar Pages och Numbers säkert alldeles utmärkt. Men om man har stora krav och tex verkar i en större organisation antingen som anställd eller konsult så är det Office som gäller.

Jag tycker detta är intressant så jag skall ändå lägga lite tid på Pages och Numbers för att se vad programmen kan ge, testar även den kommande Office versionen för Mac som har ett riktigt skönt gränssnitt.

Det finns så många aspekter, men även sånt som framtidssäkring, ROI på kunskapskapitalet etc. är saker som för mig gör att Office är tilltalande.

Håller med Richard i frågan om framtidssäkring.
Vem kan idag öppna (eller för den delen ens komma ihåg programmen) MacWrite- eller MacDraw-filer? Ingen...
I övrigt är jag ovän med excell.

Framstidsäkringsgrejen är ju en annan femma, där ligger .doc och .excel bra till - tillsammans med .pdf, .jpg, .mp3, etc.
Jag sparar dock alla "färdiga" dokument i PDF. Hur ett .doc ser ut när det öppnas i framtiden har jag ingen kontroll över - det kommer att renderas lite hursomhelst beroende på plattform, app och version.

1
Bevaka tråden